|
|
| På græs efter forfangenhed?? |
|
|
Min hest var blevet en smule forfangen efter sommergræs sidste år, og derfor har jeg lidt ondt i maven om at hun skal gå på græs i hele sommer perioden, så jeg ville gerne høre om din forfangne hest kom på fuldtidsgræs igen??? Det skal siges at det åbenbart var en meget mild forfangenhed, og ingen drejde "hovben" og det eneste symtom hun havde var at hun var stiv og småt gående Er det muligt?? (det er bare super vigtigt for hende at være på græs= hesteliv)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er muligt |
|
|
men hold godt øje med symptomerne især nu i starten hvor græsset er meget friskt. De heste der har været forfangen en gang bliver det jo letere igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Give hende |
|
|
Mundkurv på, men du skal stadig holde øje med symptomer..
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris. Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfangenhed |
| Forfatter:  |
Maria_R |
| Dato:  |
20-04-2006 16:19 |
|
Sørg for hun får nogle roepiller eller hø, på den måde kan du forhindre at hun æder sig en pukkel på i græsset, specielt hvis det er i perioder hvor der er meget fruktan i. Ellers er der mundkurv som en foreslår, det synes jeg er lidt meget hvis den skal gå med den hele sommeren, så hellere finde andre alternativer. Det græs vi har i danmark er i øvrigt ikke deres oprindelige føde, så at sige at græs er = hesteliv er en forkert antagelse. Men sørg for at hun ikke kommer på græs med tom mave og tag og lån "Den store foderbog" deri står der skrevet meget om fruktan og hvornår du skal undgå græsset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min pony.. |
|
|
kom ikke på græs igen.. Mundkurv er ikke en løsning for mig, jeg syntes det grænser til, jah, ligemeget.. Jeg ville ikke selv være tilfreds med at gå på græs med en mundkurv, fordi mine mennesker ikke kunne tilpasse min hver dag til mine særlige forhold..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min... |
|
|
Pony blev forfangen efter sommergræs sidste år. Det var meget slemt, det var gået i alle 4 hove, dog mest i forhovene. Hun kom i boks i 6 uger og fik smertestillende, selvfølgelig med blød sandbund, så hun ku aflaste. Nå, men nok om det. Altså jeg har tænkt mig at min skal gå på en meget afgnavet fold, selvfølgelig skal hun så have hø, men hvis jeg sys det går godt med hende, vil jeg måske lade hende komme på græs 1 time om dagen. Også vil jeg slutte mig til de andres råd om at give masser af roepiller, så hun ikke har tom mave når hun kommer på græs. Men hvis du vil have at hun SKAL på græs. Syntes jeg at du skal vænde hende MEGET langsomt til det. Jeg tror sagtens at hun kan gå på græs hele dagen, nu når hun ikke havde en så slem omgang forfangenhed. Men bare at hun bliver tilvændet langsomt. Også hold selvfølgelig godt øje med symptomer. Mvh. Jeena.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| box om natten |
donnika |
20-04-2006 23:11 |
|
hvis du kan, tager du hesten ind til aften det gør vi og det forminsker en forfanget hest igen igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
|
|
tak for alle svarene, jeg tror ikke jeg vil benytte en mundkurv, men havde selv tænkt på at tilbyde hø derude, men er det ikke i det tidlige forår og sene sommer hvor græsset er frodist=farligst? Jeg er så småt begyndt at vende til startede med en halv time i 5 dage og køre nu på en time, det går fint, ingen ømme ben  hmm lige et ekstra spørgsmål: hvor mange timer plejer jeres heste at være oppe på inden de kommer på døgngræs??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfangenhed og græs |
Tina koch |
21-04-2006 10:25 |
|
Til Rikke Jeg har ligesom din den holdning, at et heste/ponyliv uden afgang til fold og græs - ikke er et værdigt hest/pony liv. Min fjollerbagge havde også en mild forfangenhed og han er kommet sig 100 %, men selvfølgelig skal man passe rigtig meget på, når mulen tidligere har været forfangen. Min mule går halvdelen af døgnet på fold. Det er en fold som også bruges resten af året, hvilket dels betyder at tilvænningen sker i takt med at græsset vokser og at der ikke kommer super meget græs. Meget nedbidt græs er stresset græs og dette indeholder mere fruktan end ikke-stresset græs - og høj fruktan-indhold øger risikoen for forfangenhed... Det er vigtigt at mulen har noget i maven inden den lukkes på fold - som tidl foreslået opløste roepiller og/eller hø. Der er også nogle der mener, at det er bedst at lade disse risiko-muler græsse om natten og stå på stald om dagen. Mulerne skulle antageligt indtage mindre føde/græs om natten. Min mule får desuden æbeleddike, brændenældeurter, burresnerreurter og hvidtjørnurter og hvidløg hver dag - da dette (mindsker risikoen for forfangenhed (det er selvfølgelig ikke alle der tror på uternes positive virkning, men det gør jeg!) Hvis der kommer for meget græs på folden - laver vi stribe afgræsning. Men ud på græs-fold det skal han - for mig er det super vigtigt at der er noget livskvalitet for mulen. det syntes jeg ikke en sand/jordfold med lidt hø er... Hvis du har brug for yderligere oplysninger om urterne mm er du velkommen til at skrive til mig på tinakoch_dk@yahoo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nedgnavet græs |
Maria_R |
21-04-2006 10:33 |
|
Nedgnavet græs kan være lige så slemt som friskt græs. Når græsset er nedgnavet er det stresset, derfor produkserer det mere fruktan for vækst, det er fruktanen de bliver syge af, så pas endelig på med nedgnavet græs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om natten |
|
|
Det er ikke fordi de kære heste spiser mindre om natten men man siger at fruktan indholdet er lavest om natten, man siger også at de har bedst af at komme ud på høstede folde fx, når græsset er lavet hø her i sommeren, et gammel hus mands råd er at risiko heste ikke må komme på fast græsfold før efter sankt hans, indholdet at fruktan skulle efter sigende være markant lavt der. Min lille hest blev også let forfangen sidste sommer og var rask igen efter 24 timer og gik på græs resten af sommeren, jeg gav ham blot ysy fra brogarden af, som hjælper tarmen på vej til et sundt miljø og forbygger for ubalancer i tarmen som fuktan jo gør i tarmen. Jeg er også begyndt at græsse ham til nu og han får ysy allerede og hele sommeren, vi græsser meget langsomt op det er kun 5 min der lægges på om ugen. vi er nået til ti min...smiler Hilsen Michelle
Dansk Oldenborg Avl Heste der kan og vil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
|
|
Jeg forstår godt din holdning, jeg har selv haft den samme.. Jeg har også gjort, hvad jeg kunne for, at undgå mundkurven, men sidste år, da hun endnu en gang blev skilt fra flokken, og skulle gå selv det meste af tiden, der var hun simpelthen så ked af det. Hun gad næsten ikke spise, hverken foder eller hø, eller de få græstotter der var. Hun stod faktisk bare og hang, og kiggede over til de andre. Det synes jeg er meget synd, for en pony på 20, der altid har været flokkens leder. Derfor har jeg valgt mundkurven + at hun får en ordentlig gang foder en gang om dagen. På den måde kan hun være sammen med de andre som vanligt, og hun nyder det meget. Ligesom at hun allerede på et par dage fandt ud af, at man jo godt kan spise lidt græs med en mundkurv på.
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris. Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god ide med mundkurv |
|
|
jeg søger præcis en mundkurv eller en græspose der nedsætter græsintagelsen - der fås nogen med et lille hul så den stadig kan få lidt græs men bare ikke så meget, en hest kan jo spise ca 50 kg om dagen og med mundkurv får den så muligvis kun ca 7 kg. jeg vil også være ked af at skille dem ad. og en hests natur er jo at gå og græsse. så jeg er tro støtter af græspose...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
Der er et billede på min præsentation af min mundkurv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Judith - hvor har du |
|
|
købt den henne det er lige sådan en jeg står og mangler... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Judith - hvor har du |
|
|
købt den henne det er lige sådan en jeg står og mangler... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv |
|
|
jeg fandt lige denne mundkurv fra kjærgårdens rideudstyr, er det en model du kender ? det siges at det er til heste der spiser for meget her vil de så stadig kunne få lidt men ikke i det omfang de ville kunne hvis det var uden. nuvel jeg har bestilt den for jeg SKAL ha en nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er købt |
|
|
I min lokale rideudstyrsbutik, og den kan de også fint spise græs med, men ikke andre ting, som jeg vil tro, at de kan med den du har sat et billede ind af, uden at være sikker..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der stod |
|
|
at hesten fint kunne græsse men bare ikke i det omfang som den ville kunne uden. for min hest er det kun nødvendigt at den ikke får for meget græs så det vil kun være når han er på græs at den skal på. silas husker du hvad din kostede? denne her julerøde kostede 195,- kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Middagstid |
|
|
Det værste tidspunkt at lukke en forfangen hest på græs på er ved middagstid.. Der er fruktanindeholdet størst, så det er bedst at lukke på fold om eftermiddagen/aftenen.. Ellers kan du hvis du har mulighed for det, lave en sommerfold. Min Finella går på sin egen fold om sommeren, men har mulighed for at nusse med de andre inde i løsdriftsstalden. På den måde kan hun være på fold og være sammen med de andre, uden at blive forfangen.. Carina
- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karina |
|
|
Den jeg har koster ca 400 kr.. Jeg ved ikke, om den ene er bedre end den anden, eller om det bare er prisen, men jeg kendte ikke andre, så det blev den sorte, og den er god til min pony 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej alle |
|
|
Mange tak for alle de gode råd, jeg vil prøve om det kan lade sig gøre, uden mundkurv eller andet, men bare ved stille og roligt at tilvende hende til det indtil videre er vi oppe på 1½ time uden problemer, så jeg håber at det går alt sammen. Hvor lang tid er jeres oppe på inden de går på døgngræs???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|