Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Må hesten være ude om natten?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 08:34

Hej!

Jeg har lige købt en fjordhest. Og nu ville jeg hører om der er nogen der ved, hvor varmt det skal være om natten, før min pony må stå på marken om natten?

Hvis du ved det? Gider du så skrive en mail?

Tak...

Maja..

Maja_muzzen_91@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd

xdcfgvbyhjuikl
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 08:54

Heij Maja.

Jeg var ude i går aftes, hvor at jeg så at det faktisk var 19 c.

Jeg ved ikke om den viste rigtigt. men jeg vil mene at du skulle spørge en rideskoleejer om hvornår hun/han lukker sine heste ud på sommergræs. men jeg synes ikke at du skal gøre det endnu, da det kan være at vejret har haft et par gode dage, og efter påsken kommer der måske 300 byger, Nej. jeg synes du skal vente..

mvh mia. :D

~ find ponyen med det kønneste hoved, så har du jo allerede fundet Welsh mountain ponyen~ :D

Jolly= den bedste ...

-og den kønneste.. <33

en gang Welsh mountain..

For evigt Welsh mountain!! :D.

0
0
Svar på denne tråd

ude om natten
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 09:01

jeg synes godt du kan lade den stå ude om natten! det er jo ikke så koldt længere, og så længe den pels er i orden så er der ikke noget problem

mine gad ikke ind her i forgårs, så der fik de lov til at blive ude!

0
0
Svar på denne tråd

så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 09:11
er reglen den at hvis hestene skal stå ude skal der være et læskur til dem fra den første efterårsmåned. Men ved ik om den slutter om foråret . :)

Knus

Pinocchio, Træ og Laura <3

Vil du ha New Forest?

- Besøg www.lundemarksgaard.dk og køb en. :)

Usædvanlig smukke og dygtige ponyer.

Kig evt. i min præsentation, og se billeder af avlshopper og min egen ;)

0
0
Svar på denne tråd

ud snart!
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 09:33

Jeg pleger at sætte mine på græs den første weekende i maj månede. Så er det lovligt uden læskur!

Har hørt andre siger: Når græsset er 10 cm og det er godt de 10 grader om natten, så er alle heste klar til at komme ud.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 11:32

Det kommer meget an på, hvad hesten har været vant til hos den gamle ejer. Hvis den har stået i en stald om natten indtil nu, så lad den blive inde om natten lidt endnu. Nogle af mine heste står i boks om natten, og de kommer først ud om nattet efter 1. maj - afhængigt af vejret.

Men altså...det kommer også an på, hvad det er for en slags indhegning du har, hvis det er gode læ muligheder og hesten har en go pels, så kan den godt stå ude. Det er en vurderingssag!!

Håber du kan bruge svaret.

Opel Vectra 1,8i fra 90 sælges. Se præsentation

Hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

Reglen:
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 11:35

Er det ikke først fra 1. majh til 1. oktober de må gå ude hele døgnet...?

Det mener jeg bestemt at have fået at vide..

0
0
Svar på denne tråd

Mine går ude...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 11:48

uden læskur - og de klarer det og hygger sig ;-D Det er over frysepunktet døgnet rundt, og så længe det er det får de lov til at blive ude - men nu står de så heller ikke bare og hænger ved hegnet og så har de begge jo godt med pels :-)

Louise

0
0
Svar på denne tråd

ude lov
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 06:17

det er fra 1 april, så rent lovmæssigt må de gerne gå ude i døgndrift nu uden læskur. Jeg kan ikke huske helt til hvornår, men tror at det er helt til 1 november.

Jeg kan knap nok slæbe mine ind for at få aftenfoder, så jeg tror ikke de lider nogen nød ved at gå ude. Men som andre siger så er det en vuderingsag for hver enkelt hest.

0
0
Svar på denne tråd

Eislinn...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 09:49

Denne diskution har været opppe før og jeg er meget interesseret i at at høre hvorfra du ved, at det er lovligt fra 1. April

Bitches
have more fun
media.putfile.com/Dont...-your-eyes
Stof til eftertanke.

0
0
Svar på denne tråd

lovligt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 11:27
eller ej, mine går ude og har gjort det siden skærtorsdag.

De har deres regndækkener på og klarer sig fint uden læskur.

Og hvad bygger jeg så det på?

At de aldrig står oppe ved leddet og vil ind (heller ikke de to gange min far var ude den første nat og tjekke dem).

De får al det hø de overhovedet kan indtage og så bliver de fortsat fodret to gange dagligt, som hvis de stod på stald.
Der er jo ingen græs.

Så hvis du er villig til at, sørge for ordentlig foder og evt. et regndækken(vinden kan stadig være kold, især hvis de er regnvåde), så kan din fjordmusse såmænd også stå ude.

0
0
Svar på denne tråd

ok nu .
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 11:56

Du kan godt sætte den ud nu, medmindre den kommer fra en rigtig lun stald og er helt korthåret.

En fjordhest er jo god til at holde på varmen pga den tætte kropsbygning.

Jeg vil dog mene der bør være mulighed for læ på folden, hvis der kommer en gang storm/regn om natten, så er det altså koldt hvis der ikke er et indhak eller noget som kan give læ for vinden. :-)

0
0
Svar på denne tråd

lovkrav??
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 17:13

Sakset fra www.retsinfo.dk se denne søgning og vælg nr 13:

147.29.40.90/_MAINRF_B614092677/196

"Cirkulæreskrivelse til politi og anklagemyndighed om fælles udtalelse fra Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sundhedsråd om udendørs hold af dyr i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr

Vedlagt sendes til orientering en fælles udtalelse fra Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sundhedsråd om udendørs hold af dyr i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr.

De udtalelser, som begge råd tidligere har afgivet om samme emne, erstattes af denne udtalelse.

Udtalelsen skal bidrage til fortolkning af dyreværnslovens § 3, stk. 1, hvoraf det blandt andet fremgår, at dyr skal sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov.

Det fremgår af udtalelsen, at en række betingelser skal være opfyldt for alle udegående husdyr, herunder heste, kvæg, får, geder og fjerkræ. Blandt andet skal dyrene altid have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

Kravet om læskur eller bygning kan dog fraviges under visse forudsætninger for fåreracer og nærmere angivne heste- og kvægracer.

Justitsministeriet skal henlede opmærksomheden på, at en vurdering af, om forudsætningerne for en fravigelse af kravet om læskur er til stede, bør baseres på de konkrete forhold, hvorunder dyrene holdes, herunder størrelsen af arealet og tilstedeværelsen af naturlige læmuligheder og en veldrænet bund.

Justitsministeriet, den 20. december 2001

Christina Toftegaard Nielsen

Bilag

Udtalelse om udendørs hold af dyr i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr

På et møde den 10. oktober 2001 mellem Det Veterinære Sundhedsråd og Dyreværnsrådet blev der opnået enighed om, at de to råd i fællesskab skulle afgive en udtalelse om udendørs hold af dyr i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr.

Den fælles udtalelse afløser for Det Veterinære Sundhedsråds vedkommende den generelle udtalelse, som blev bragt i forordet til Det Veterinære Sundhedsråds årsberetning for året 1993, og for Dyreværnsrådets vedkommende udtalelserne af 12. november 1996 og 14. marts 1997.

Dyreværnsrådet og Det Veterinære Sundhedsråd udtaler herefter følgende:

Det følger af dyreværnslovens § 3, stk. 1, at rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. dyreværnslovens § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov.

De to råd er enige om, at følgende betingelser skal være opfyldt for alle udegående husdyr, herunder heste, kvæg, får, geder og fjerkræ:

Dyrene skal være forberedt på at gå ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, hvilket betyder, at de skal have udviklet et kraftigt og tæt hårlag eller fjerdragt, og de skal være ved godt huld. Dyrene skal i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr tilføres supplerende foder, så det gode huld opretholdes.

Der skal hele tiden være adgang til frisk drikkevand.

De arealer, som udegående dyr opholder sig på i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, skal i størrelsen være afpasset efter antallet af dyr samt være så store, at der altid er græsdækkede arealer, som dyrene ikke har trådt op. Det bør sikres, at foderpladser og vandingssteder er placeret i en sådan afstand fra dyrenes hvileområde, at arealet mellem disse kan holdes græsdækket.

Udegående dyr skal i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidigt kan hvile på et tørt, strøet leje.

Kravet om læskur eller bygning kan fraviges under forudsætning af, at dyrene holdes på store arealer, hvorpå der er en beplantning, som yder en høj grad af både læ og beskyttelse mod nedbør og har en særligt veldrænet bund (f.eks. et tykt lag grannåle). Kravet om læskur eller bygning kan alene under disse forudsætninger fraviges for dyr af hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer, kvægracerne Skotsk Højlandskvæg, Angus, Galloway og Hereford samt alle fåreracer. For heste og kvæg skal der være tale om dyr af rene racer med stambog, eller dyr som dokumenterbart er mindst 7/8-rene racedyr.

Afslutningsvis skal det understreges, at udegående dyrs velfærdsmæssige forhold kan variere meget og må derfor i visse tilfælde underkastes en konkret sagkyndig undersøgelse for at vurdere, om alle forudsætninger er tilgodeset.

På vegne af Dyreværnsrådet

På vegne af Det Veterinære Sundhedsråd "

mvh

Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle dressur musse
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 22:58
som er klippet i Oktober og har gået med dækner kom på døgn fold dog med læskur (som han ikke tør´gå ind i) d 1/4. De sidste 4 dage har han enddag gået uden dækken og han ser ud til at stor trives... så mon ikke det går. Vh Christine.
0
0
Svar på denne tråd

må hesten være ude om natten
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 00:37

Denne tråd kører også andet sted i dette forum..

Min holdning er, at jeg nødigt selv vil gå ude døgnet rundt i dette skiftende vejr (koldt/varmt OG vådt). Min vinter jakke er stadigvæk på hver morgen, og jeg kunne ikke drømme om allerede at lukke mulerne på døgnfold UDEN et ordenligt hus de kan gå ind i og søge ly/læ i samt tørt mad, uanset om loven tillader det..

Muligvis er vores heste nogle frygtelige stueplanter, men de vil stadigvæk rigtig gerne på stald - står hurtigt ved ledet for at komme ind og stå tør-hovet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider