Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kolik -trække eller lade være??
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 12:37

I min ungdom lærte jeg, at man skulle trække hesten rundt i flere timer, til der kom gang i afføringen, når en hest har kolik.

I går havde min hest så kolik, og jeg ringede jo fluks til dyrlægen for at få hans ekspertise. I store træk rådede han mig til, at lade ham blive på folden, og ville han ligge så bare lade ham ligge. Jeg hentede noget smertestillende, som jeg gav ham over to gange i løbet af aften og natten og kl. 5 var han frisk som han plejer.

Er det kun mig der har lært at man skal trække og atter trække? Dyrlægen forklarede, at det var en "gammeldagsholdning" og at det ganske vist er godt med motion, men kun hvis hesten selv vil.

Hvad gør I?

Winnie

0
0
Svar på denne tråd

Trækker..
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 12:44

trækker og atter trækker.. Lader hesten få pause, hvor den må ligge ned uden at rulle sig.. For så at trække, trække og atter trække..

Det hjælper for os..

For det andet syntes jeg ikke om at du selv hentede smertestillende uden dyrlægen var ude, tænk hvis den kære hest fejlede noget andet som forstoppelse

Krone og Bølge - En selvfølge

www.agroskolen.dk nu til hest

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 13:01

den gamle praksis med at trække holder jeg mig stadig til.. der støtter jeg klart annemette... min har haft kolik meget ofte, og der sagde dyrlægen at jeg bare skulle gå og gå.. det stimulerer tarmene, og sætter ganske rigtigt gang i det hele, hvis det er gået lidt i stå.. så snart min lille skat bliver syg, får hun saltpulver men koliksprøjten (som jeg har fået udleveret af dyrlægen, og som jeg har fået demonstrationer i), jeg blander loppefrøskaller, og så går vi ellers.. det virker med tiden.. og min dyrlæge siger altid at der er det eneste man kan gøre, udover selvfølgelig at få dyrlægen ud.. og selv når han har været der, siger han at vi skal fortsætte med at gå.. så det gør vi..

Angående det smertestillende, så må jeg sige at jeg indimellem selv bruger det trik.. men kun når jeg efter lange overvejelser med dyrlægen i røret har fundet frem til at det er okay.. det kan emlig have udviklet sig til tarmslyng, og så vil det smertestillende dæmpe de eventuelle symptomer på dette.. så derfor skal man have tjekket grundigt for det inden man giver det smertestilende.. men derefter hjælper det mod smerterne, og gør også at dyret kan slappe af i tarmene, hvilket hjælper mod evt. forstoppelse osv.. men det smertestillende giver jeg ikke før jeg har fået grønt lys fra dyrlægen..

0
0
Svar på denne tråd

Winnie
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 13:46

Hej Winnie.

.

Det var dog en underlig melding fra din dyrlæge

Der skal bestemt trækkes med hesten med det samme, og indtil dyrlægen kommer...(for han bør sørme møde op, enten for at give den smertestillende eller oliebehandling !!!)...og indtil tarmene går igang igen - de skal rumle og ikke have de høje strengetoner, (bedst sammenlignelig med lyden når man spiller på en æggedeler ).

.

De bedste hilsener fra Mette

.

Opstaldning tilbydes på Skovvang, Hadsten !

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 14:47

Tak for jeres svar!

Annemette: Det smertestillende var naturligvis ifølge aftale med dyrlægen.

Jeg stoler 100% på min dyrlæge, han er en dygtig og annerkendt dyrlæge, der ved hvad han har med at gøre. Så jeg betvivler slet ikke hans kunnen og dømmekraft. Dyrlægen havde på forhånd gjort sig klart, at det ikke havde udviklet sig til forstoppelse eller tarmslyng.

Min undren gik alene ud på,om man skal trække eller lade være. Han ville ikke rulle sig, eller kastede sig på jorden. Han ville bare ligge på jorden ganske stille og slappe af. Hvilket han ifølge dyrlægen skulle have lov til,så længe dyret frivilligt rejser sig op igen, når man beder den om det.

Jeg hælder nemlig også mest til at trække og atter trække, om ikke andet så føler man at man gør noget...

Winnie

0
0
Svar på denne tråd

Trække...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 18:34

Jeg fik for et par år siden nøjagtig samme besked, af en af dyrlægerne på Ansager Dyrehospital.

Ifølge hans forklaring, er det bare at føje mere smerte til en i forvejen plaget hest, at vade rundt med den.

Hans synspunkt var, at trækningen ikke gjorde nogen som helst forskel - så det var bare at plage hesten unødigt.

Desuden sagde han, at risikoen for tarmslyng ikke øges, ved at hesten ruller sig.

Så du er altså ikke den eneste, der har fået at vide, at denne metode er et levn fra fortiden.

Pia

Nu med hjemmeside

Smid gerne en lille hilsen i gæstebogen

0
0
Svar på denne tråd

enig med Pia
Forfatter: 
Dato:  16-04-2006 21:04

Jeg er enig med Pia. Jeg har også fået samme melding fra min dyrlæge.

Og hvem har lyst til at gå, hvis man har ondt i maven??? Ihvertfald ikke mig.

Maria Langhoff B-)
0
0
Svar på denne tråd

Næsten enig
Forfatter: 
Dato:  17-04-2006 07:56

Med Winnie, Glory og Langhoff

Min dyrlæge siger, at man skal gå med hesten et kvarters tid, hvis det ikke kommer afføring, så kan man lade hesten stå, da den faktisk kan få tarmslyng ved, at man render konstant rundt med den..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider