Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Næseblod
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 18:35

Er der nogen som ved noget om næseblod hos gamle heste?

JEg har en 22-årig vallak som er pensioneret springhest. Det sidte år har han en gang imellem haft lidt næseblod, som dog er stoppet hurting igen. der er ikke nogen sammenhæng med vejret, da det både har været på varme sommerdage og kolde vinterdage både med høj og lav luftfugtighed.

Her til aften da han blev taget ind, blødte det meget.

Er der nogen som ved hvad det kan skyldes og om der er andre symptomer jeg skal kigge efter? Selvfølgelig er det oftest bare pga. tynde og slidte blodårer, men er nu alligevel urolig for om det er mere alvorligt

Håber i kan hjælpe...

Venlig hilsen Linnea

0
0
Svar på denne tråd

e,.o,umnbfvfbnm,umynbgvfsdvfbnm,m
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 18:58
Prøv og ring til Dr. Dyr hvad det kan skuldes ellers må han jo lige en tur ud og kigge til hyppen..

Hvem elsker jeg..??

Equador

Mercur

Rasmus

Maica

Celine

Codan Og

Hingste

0
0
Svar på denne tråd

Ferrari4ever
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 19:11

Nu skal man jo altid passe på med at komme med "skræmmeeksempler", men synes alligevel du skal være opmærksom på en sygdom der hedder mykose.

Det er en svamp som sætter sig fast i en stor arterie(blodåre)nær luftrøret hos hesten.

Symptomerne er næseblod fra begge næsebor.

Det starter i det små med let blødning af og til.På et tidspunkt har svampen gnavet sig så meget ind i arterien at den brister(arterien altså)og hesten vil forbløde.

Sygdommen kan ikke forebygges og ej heller helbredes.

Jeg mistede en hest forrige år grundet mykose.

Han røg,efter gentagne næseblødninger,på Landbohøjskolen men måtte slås ned da han ikke stod til at redde.

Han blev obduceret og her blev diagnosen fastslået.

Jeg håber selvfølgelig ikke det er det din hest fejler,men mere til orientering.

Jeg prøvede i sin tid at søge på sygdommen men kunne kun finde noget om det på mennesker.

Held og lykke med hesten,

mvh Annette

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 20:07

Syntes også du skal snakke med en dyrlæge..

Men for en del år siden havde jeg en hoppe på 27 år som fik næseblod af og til og havde så dyrlæge til hende, han tog en blod prøve og den viste hun manglet jern.

og efter hun fik et tilskud af ekster jern kom det ikke igen..

0
0
Svar på denne tråd

Er det i
Forfatter: 
Dato:  14-04-2006 01:17

begge næsebor, eller kun det ene?

Det er lidt vigtigt, for hvis det er i begge næsebor, er det mere sandsynligt at det kommer fra lungerne, evt. en bronkitis...

Hvis det kun er det ene næsebor, kan det være et lidt yderligt blodkar i næsen, det kan være hesten har hidset sig lidt op, det kan også være, at den har en blodsygdom, evt. anaplasmose, som endnu ikke er så kendt, men som man kender mere til i Sverige. søg evt. på SVA, Statens veterinäre anstalt, .se

Nu er jeg jo ikke dyrlæge, så du må tage mine forslag med et gran salt. Men Grandi på 18 fik næseblod for nylig, så jeg undersøgte lidt på det.

:-) fra Nina

2 Bokse ledige i Hillerød - dejligt sted, direkte til skov, supergod ridebane. Hestene på store folde alle lyse timer, står på tørv, fodres med fri wrap mv. Skriv i min beskedboks :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider