Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆLP MIG !!
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 07:08

For et stykke tid siden bad jeg om jeres råd, vedr. roepiller tilmin magre hest. I gav mig alle sammen ret i at jeg godt kunne bruge roepiller også tage noget korn-foder fra hende fordi I mente at jeg gav hende for meget af det.

Nu er jeg så begyndt på roepiller så nu ser hendes foder sådan ud fordelt på 2 fodringer dagligt:

1 kg. roepiller (før vand)

2 kg. TM heste kraft musli

1 kg. havre

2 dl. olie

2-3 kg. hø. (har ikke mulighed for at give hende mere)

Nu kommer problemet så bare

Hun vil IKKE æde det. Jeg har selvfølgeligt prøvet med mindre roepiller. Men hun rører det ikke. Hun havde skidt i sin morgen potion i fredags, hvilket hun ellers aldrig har gjort. Mit problem er at jeg heller ikke kan få hende til at tage hendes "gamle" foder.

Så prøvede jeg at hælde noget løst melasse i, så kunne hun lige spise det øverste... Nå tænkte jeg, så må jeg få fat i noget flydende melasse, og gider hesten så at æde det?? Nej det tror jeg så ikke lige vi skal regne med... Hvad gør jeg???

Jeg blander selvfølgelig roepiller og det andet hver for sig, så jeg tænkte, lille musse, du skal da have noget at spise og prøvede så at sætte spanden op i kryppen ovenpå roepillerne... så spiste hun...

Det kan da ikke passe at jeg skal droppe det igen, eller hvad synes i??

Alle de andre heste i stalden, unge som gamle, spiser det med velbehag..

Har virkelig brug for et råd.. Hun kan ikke holde til at sulte, for at det måske kan få hende til at smage på det, for hun er simpelthen for tynd nu.

Jeg har også prøvet at tvangsfodre hende, altså taget noget i min hånd og jaget den ind hvor bidet er, men det spytter hun også bare ud. (det gjorde jeg kun fordi hun nægtede at smage på det, tænkte at måske det var som med så børn, som siger, før de overhovedet har smagt... Det der kan jeg ikke lide. )

Hun har selvfølgelig fået ormekur og er passet 100 % med alt.

Hvis nogle vil læse min gamle tråd hedder den: Roepiller, til hvad? Derinde er hendes gamle foderplan også.

Håber virkelig der er nogle der har et råd til hvad jeg kan gøre.

0
0
Svar på denne tråd

Klog hest
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 08:08

For hvis du fodrer den sådan, så er du på vej til at tage livet af den.

Når man introducerer heste til et nyt foder bør man skifte langsomt over, så det tager min 14 dage til 3 uger at skifte over ellers får din hest ondt i maven.

Den skal også have lov til at vænne sig til smagen og at det er vådt, det gør ikke alle heste på kun en uge.

Du må da ikke give hele 2 kg TM müesli kraft, du overdoserer hesten med vitaminer og mineraler, temmelig meget endda.

Kraftfoder er meget koncentreret med vitaminer og mineraler, idet det er sammensat, så at der kun skal bruges en vis mængde sat sammen med ca 3 - 4 dele havre for at udgøre et fuldfoder.

Det er træls at du ikke kan skaffe mere hø, det er jo det hun vil have bedst af, kan du ikke skaffe noget grønhø som erstatning?

Du bliver nød til at starte med små portioner, hvor du evt lægger 300 - 400 evt 500 gram opblødte roepiller i foderkrybben og så evt blander lidt hvedeklidmelasse i derefter drysser du den opdelte mængde TM samt opdelt mængde havre oven over.

Du skal ikke regne med at hun kan spise en hel mængde opblødte roepiller før om ca 2 - 3 uger fra nu.

Jeg sender dig en foderplan som e mail; men mit bedste råd vil være at du skaffer noget mere hø, indtil der er græs nok på marken.

Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Min ene hoppe tog det
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 14:02

to stive måneder at får lært at spise roepiller, så start med små portioner som yankee siger, måske bare 100 g blandet med det andet foder - så lidt at den næsten ikke opdager roepillerne...

Og igen, mere hø er et must og mindre musli.

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Byg...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2006 15:31

Jeg giver min araber 250 gram valset byg morgen og aften. Det holder ham i rigtig pæn stand om vinteren. For at gøre foderet mere velsmagende vil jeg anbefale Marstall Western, det er de helt vilde med, for det smager af æble og så er der alle de vitaminer og mineraler i som de hest har behov for!

se evt.

www.marstall.dk - klik på produkter og western.

Det skal lige siges, at man sagtens kan bruge det til heste som ikke bliver brugt til western!!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider