For et stykke tid siden bad jeg om jeres råd, vedr. roepiller tilmin magre hest. I gav mig alle sammen ret i at jeg godt kunne bruge roepiller også tage noget korn-foder fra hende fordi I mente at jeg gav hende for meget af det.
Nu er jeg så begyndt på roepiller så nu ser hendes foder sådan ud fordelt på 2 fodringer dagligt:
1 kg. roepiller (før vand)
2 kg. TM heste kraft musli
1 kg. havre
2 dl. olie
2-3 kg. hø. (har ikke mulighed for at give hende mere)
Nu kommer problemet så bare
Hun vil IKKE æde det. Jeg har selvfølgeligt prøvet med mindre roepiller. Men hun rører det ikke. Hun havde skidt i sin morgen potion i fredags, hvilket hun ellers aldrig har gjort. Mit problem er at jeg heller ikke kan få hende til at tage hendes "gamle" foder.
Så prøvede jeg at hælde noget løst melasse i, så kunne hun lige spise det øverste... Nå tænkte jeg, så må jeg få fat i noget flydende melasse, og gider hesten så at æde det?? Nej det tror jeg så ikke lige vi skal regne med... Hvad gør jeg???
Jeg blander selvfølgelig roepiller og det andet hver for sig, så jeg tænkte, lille musse, du skal da have noget at spise og prøvede så at sætte spanden op i kryppen ovenpå roepillerne... så spiste hun...
Det kan da ikke passe at jeg skal droppe det igen, eller hvad synes i??
Alle de andre heste i stalden, unge som gamle, spiser det med velbehag..
Har virkelig brug for et råd.. Hun kan ikke holde til at sulte, for at det måske kan få hende til at smage på det, for hun er simpelthen for tynd nu.
Jeg har også prøvet at tvangsfodre hende, altså taget noget i min hånd og jaget den ind hvor bidet er, men det spytter hun også bare ud. (det gjorde jeg kun fordi hun nægtede at smage på det, tænkte at måske det var som med så børn, som siger, før de overhovedet har smagt... Det der kan jeg ikke lide. )
Hun har selvfølgelig fået ormekur og er passet 100 % med alt.
Hvis nogle vil læse min gamle tråd hedder den: Roepiller, til hvad? Derinde er hendes gamle foderplan også.
Håber virkelig der er nogle der har et råd til hvad jeg kan gøre.