Jeg har en lille følle på knap 1 år... Men da det er første gang jeg har sådan en lille en ville jeg lige høre jer hvor tit jeres får ormekur/taget gødningsprøve, og om de så skal stå inde et par dage efter ormekuren?
Nu står min følle i en stald med 4 andre heste så skal de ikke alle have for at det hjælper..?
Synes bare jeg har hørt at man skal være mere obs på orm ved føl...
Håber der er nogen der er lidt klogere end mig på dette emne..
Føl skal have ormekur hver trejde mdr til de er to år. Du skal blot huske at skifte mellem mærkerne hver gang så den ikke bliver resitens.
Omkring boks osv siger man at de skal være på gammel fold i 24 til 48 timer og så skulle alt være gødet ud af hesten, derefter skal man skifte til ny fold og muge boksen ud så er der de reneste forhold. MEN jeg har også føl og giver hende blot hvert trejde mdr og muger ud bagefter. Man kan jo ikke skifte fold hver gang. Men man bruger metoden ved sommer/vinter foldsskift.
Når de er over to år skal de bare med i resten af hestebestandens årlige turnus, med gødningsprøver osv.
er også 1 år, og han får bestemt ikke ormekur hver 3. måned. Så længe han ser fin ud, vokser og trives så "nøjes" jeg med at få lavet en gødningsprøve. Det er også det rigtige at gøre for plage, i hvert fald ifølge min dyrlæge.
Der er store problemer med resistens, så hvorfor proppe en masse medicin i hesten, hvis den ingen orm har, og dermed risikere endnu mere resistens?!?!
Spørg din dyrlæge hvad han synes - det er vist forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.
1-2 gange får vores heste/føl/plage specielt vigtigt når de bliver sat på sommer græs da orm fra sidste år kan have overlevet vinteren - og så igen til efteråret/vinter.
Alle hestene skal have samtidigt ellers er det skruen uden ende de vil smitte hinanden!
Sidste år var en plag af vores også ramt af bændelorm vi fik at vide at der havde været en del af det sidste sommer.