Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Balance sadler
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 06:50

Så er træningen endelig begyndt igen, og jeg skal snart have en ny sadel til flødebollen. Jeg har tænkt mig at købe en balancesadel, og har kig på den portugisiske klassiske dressursadel. Jeg vil gerne høre andres erfaringer med disse sadler og hvilken slags ridning den bruges den til.

En anden ting er om man kan være heldig at købe en brugt, eller om det evt. slet ikke fungerer med disse sadler da de specialsyes efter mål?

Crazy Cavy - Hvis du har hang til krøller

:-D Lige nu er der super skønne, krølhårede unger til salg! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en balance
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 07:59

som dog er til salg. Du kan sagtens købe en brugt, min er special syet på den måde, at der er bred bom. Så jeg vil sige, den ikke nødvendigvis er målt i alle ender og kanter, det man forstår ved special syet.

Hvilken slags ridning den er til? Jeg vil mene, den er bedst til klassisk. Du kan også bruge den til dressur, men den er jo anderledes, fx. sidder du højere på hesten. Du får et godt sæde og sidder meget stabilt, og det er klasse til skovture, hvis hesten hopper lidt.

Lone

Healer, fysiurgisk massør, digter og pædagog stud.

Men mest af alt Rytter

0
0
Svar på denne tråd

Lone..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 08:16

Den skal bruges til lidt af det hele, både dressur (ikke engelsk) og skovture, og et lille (meget lille ;-)) hyggehop.

Hvorfor vil du sælge din sadel? Har du billeder af den?

0
0
Svar på denne tråd

springning
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 08:23

Nu har jeg ikke en balance, men en anden barok sadel. Og springe i den ville jeg ikke, synes faktisk den er småbelastende at ride letridning i, hvis man bare har en lidt for stor jakke på og hesten får lidt fart på ude i naturen.

Har prøvet en balancesadel meget kortvarigt, dem hun havde med var for lange og smalle, og man sidder fint i dem, men meget højt over hesten, der er slet ingen kontakt med sædet.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt at
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 08:47

I begge siger man sidder højt over hesten. På Balance sadlens hjemmeside står der at man får meget tæt kontakt med hesten . Jeg har godt nok hørt den før med at man kommer højt op, og i så fald tror jeg ikke det er den rigtige sadel for os, for jeg har været vant til at ride uden sadel, og der har man i hvert fald kontakt ;-).

Pjemm: Nu ville jeg heller ikke tage en springbane med sådan en sadel, men mere en væltet (lille) træstamme eller en lille bæk i naturen...

Er der så nogen der ved hvad forskellen på en vaquera og en balance sadel er, og hvilken én er bedst?

0
0
Svar på denne tråd

andre barokke sadler
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 10:07

der findes andre barokke sadler end balance.

der er en masse (også brugte) inde på www.klassisk-dressur.dk

de fleste derinde har det der hedder flex-bom. dvs en flexibel bom der bevæger sig med hesten så du kan mærke den tydeligt. jeg har redet med sådan en på en låne-hest og de er super. tæt kontakt. lige nu har jeg så en med læderbom da min pony er for kort til at have en sadel med bom.

man kan tit prøve sadlerne i butikken - og hvis man har hest med også ride i dem.

de originale spanske og portugiske (som er dem balance sadlerne ligner) har en bom af oliventræ. det gør sadlen tung og uflexibel - men det er godt for hesten på lange ture (af en eller anden grund?)- lidt ligesom en western sadel.

man kan endda også nu få en bomløs alm. dressur sadel har jeg set. for dem der rider konkurrencer.

Rid smukt
Rid Klassisk.

Få TEGNET ELLER MALET din hest, hund eller kat.Se min præs. hvordan.

Er du interesseret i at købe en LUSITANO kan jeg hjælpe med at formidle kontakt til avlere i Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

lykke b
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 11:48

Der er mange fine sadler derinde, men jeg kan godt nok ikke lige finde nogen brugte af den slags jeg søger. Nu har jeg også et stort læs af en hest, og hun er meget svær (læs umulig) at tilpasse en sadel til. Så derfor tænkte jeg på balancesadlerne, da de blev specialsyet. Men det gør de så ikke alligvel, kun bommen(?) og der kan man jo bare købe en sadel der passer i bommen.

Nå men tusind tak for alle svarene (kom endelig med flere), jeg vil søge videre efter en sadel :-).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider