|
|
| Plag som bider |
| Forfatter:  |
ML |
| Dato:  |
21-06-2003 01:07 |
|
Vi købte en plag (1 år) for et par mdr. siden. En rigtig dejlig Fjordhest. Desværre er han begyndt at nappe/bide, og nu er jeg sådan kommet i tvivl om, hvordan vi viser ham at det må han ikke. I øjeblikket skælder vi ham ud med "Bas stemme" når han bidder. Lidt ligesom når man opdrager på en hundevalp. Jeg er bare ikke sikker på at det er det rigtige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øje for øje.... |
|
|
..tand for tand.
Lige præcis med bideri og sparkeri er jeg meget hård. Bider de mig, ja så får de en lige højre.
I flokken ville de få et spark hvis de bed de andre uden at der var opfordret til leg, så du skal ikke have dårlig samvittighed overfor hesten ved at give den en når den bider eller sparker!
Det vigtige er at du sammensætter det med ordet "nej" eller en anden hurtig og nem kommando.
Jeg bruger selv "ah ah" til mine krikker og de behøver ikke mere end et strengt blik og "ah ah" lyden før de trækker gebisset til sig!
Dertil skal det jo siges at det er ganske normalt at han bider. Det gør de små lømler jo, men derfor skal de jo opdrages alligevel!
Noget helt andet er at jeg mener det ville være gavnfuldt hvis du gik ind og trænede noget horsemanship med den. Det at man kan kontrollere hesten med kropssproget, er utrolig effektivt og man får en meget bedre og mere lydhør hest!
Held og lykke med den!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havde engang en plag |
maria generalen |
21-06-2003 09:56 |
|
min gamle fjord hoppe fik et føl og da han var omkring et års tid begyndte han at bide den enste som kunne rense hans bag hove uden at få blå mærker i rumpetten var min mor for først kan han bed hende blev hun så sur at hun bed ham i øret da hjalp. så en gang sat på plads er bedre en mange små forsøg.
knuzzer fra Maria og Generalen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest............ |
Manse |
21-06-2003 10:48 |
|
havde også en træls mani med at bide da han var plag.
Det fik dog hurtigt en ende,da jeg et par gange,havde taget ham i grimen og hakket mine tænder i mulen af ham,også så hele mit tandsæt kunne ses.
I dag er han en tre års hingst,som ikke har bidt i mange måneder.
Jeg har dog været så dum at købe en plag til,som også vil nappe,så nu må jeg sætte mit tandsæt på spil igen.
Det er ikke noget jeg vil anbefale,medmindre man har en tandskade forsikring,da hesten godt kan trække hovedet til sig og så er det ikke så fedt,hvis man glemmer at slippe.
Vh.Susanne.
"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps, giv den... |
Tanja C |
21-06-2003 11:26 |
|
et ordentlig fur hvis den bider!
At tale strengt respekterer den overhovedet ikke, så vær hård og giv den kontant afklapsning - ikke bank - så snart den bare tænker på at bide.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konsekvent!! |
|
|
og husk at man skal være så enormt konsekvent med de små lømler der. Har man overtrådt sine egne regler een gang, så gør hesten det sørme også!!
Så lad være med at sjol med hesten før du har dine grænser på plads!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de prøver grænser. |
Dorthe Hansen |
21-06-2003 13:06 |
|
hejsa.
når man har med unge dyr at gøre så prøver de en af, det er for at finde deres plads i flokken. det er vores ansvar at vise dem hvem der bestemmer, ikke med slag og råben men respekt. de skal ikke være bange for os men respektere os som deres fører.
prøv med horsemenship. seven games. det er den bedste måde at skabe respekt på, og hesten nyser det for det er jo games.
hilsen Dorthe. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| irettelsættelser ved bid og spark |
|
|
Jeg mener ikke at du kan sige at man ikke må slå på sin hest. Det er at gå for meget op i horsemanship!!!
Jeg bruger selv horsemanship og er nået langt med det, men der er grænser!!
Hvis den lille krikke på min fold vælger at sætte tandsættet i min den gamle hest ude på folden, ja så får han fanme et ordentligt los, så den flyver 14 dage ind i næste måned! Og det samme gør jeg!! Det er deres natur og sådan vil det være.
Vi kan nå langt med horsemanship, men jeg tror ikke på at man kan opdrage dem 100% uden et slag når de bider eller sparker....
Hvad gør du så den dag en hest forsøger at klemme dig i boksen?? Hvor virker din horsemanship så??
Jeg er stoooor tilhænger af horsemanship, men helt ærlig, så er der grænser for dets virkning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et forslag mere |
|
|
Hej ML
Jeg er til dels enig I hvad flere af de andre i tråden foreslår, men jeg syntes alligevel det vigtigste er at forebygge.
Med det mener jeg at du kunne være lidt mere vågen og så prøve at undgå situationer hvor din plag bider dig.
Jeg har selv en stor hingsteplag på 1 år, så jeg ved godt hvordan de kan opføre sig, men jeg er nu aldrig blevet bidt af ham.
Jeg er 100% på dupperne når jeg er sammen med ham, og derved får jeg afværget ethvert forsøg på bideri o.lign.
Vil dog også tilføje at han meget sjældent lægger op til at bide i os, han har for længst opdaget at vi er lederne og at vi er gode at være sammen med.
At vi er lederne har han opdaget UDEN nogensinde at blive slået, det hårdeste vi har tyet til er et kort ryk i grimen hvis han er blevet for ivrig med et eller andet ellers har et kontant NEJ været nok.
Stadigvæk er vores vigtigste middel at læse ham og hans næste træk, og så henlede opmærksomheden på andre ting end bideri osv.
Sådan kan jeg godt lide at opdrage min hest, andre har det anderledes, det må være en smagssag.
Med venlig hilsen
Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bliver farligt |
Trine SpaceTime |
22-06-2003 13:42 |
|
Jeg synes ikke der er noget i vejen med at gi hesten et klask. Vi har en hest i stalden der bider og det er med vilje.. Han bed mig lige over brystet idet jeg slap hans grime efter at have nusses ham, sikke en tak. Jeg fór ind og slog ham hårdt med flad hånd under maven, og han har været noget så from lige siden. Havde det været et barn som han havde hakket en kunne det være gået grueligt galt. Som I andre har sagt så skal bid og spark have en konsekvens og hesten bliver bare forvirret hvis du begynder at råbe og skrige. Et ordentligt klask der synger, uden at hæve stemmen, det hjælper.
hilsen trine
øst, vest, stalden bedst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste bidder ofte.. |
Vibe |
22-06-2003 21:47 |
|
Helt fra naturens hånd bider hingste, og det gør de for at finde ud af hvem der er stærkest. Jeg er selv blevet bidt en gang, men det var en gang for meget og helt min egen skyld. Jeg vendte ryggen til en gammel godmodig hingst...Det gør jeg aldrig igen, hvis jeg havde set ham komme farende havde jeg kunner give ham en flad med den spand jeg havde i hånden. Jeg havde ikke haft et kæmpe ar på armen i dag.
Vær på vagt hele tiden og når tiden er inde så lav ham til vallak, det løser problemet inden for en måned normalt.
VIbe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|