Jeg har en hingsteplag på 9mdr, som er haflinger/frederiksborger/welsh cob (God rundkørsel!)
Han har nu 2 gange på én måned haft noget småkolik, hvor der hverken har været ændring i hans fodermængde, foderskift eller lignende.
Vi checker ham nu for orm og jeg har bestilt et nyt læs hø da vi siden jul ikke har haft hø kun noget godt havre halm.
(Pga. vores hø brændte sammen)
Han har haft kolik 3 gange i alt, første gang var noget småtteri men hvor man kunne se han havde ondt i maven, dvs. han strakte sig, nappede lidt i maven men ingen rullen rundt eller lignende.
Så fik han det for ca. 3-4 uger siden, hvor jeg derefter skar hans foderration ned da dyrlægen mente han måske fik lige rigeligt.
Dvs. jeg kørte ham roligt op på foder igen efter kolikken, og derefter så lige godt halvdelen af hvad han fik før.
Nu har jeg så overvejet om han måske får for meget mad, og om han ville kunne klare sig på noget godt hø og nogle gode kraftpiller (Evt HorsBalance)
Men kan en 9mdrs hingsteplag "tåle" det?
Han er i lige rigelig god stand og kan godt tåle at tabe sig, hellere lige for tynd end for tyk i den alder.
Hans mor har også altid været utrolig nøjsom og kunne leve på hø/halm/roepiller og tilskudsfoder.
Så kan sådan en "betteski" tåle det?
Han får pt. Spillers Stud & Youngstock og får ca. 1-1.5kg dagligt som det er nu. - I følge "brugsanvisningen" bagpå skal han egentligt have 2.5kg og han fik før nedskæringen ca. 2kg.
Altså, hans kolik tilfælde bliver undersøgt
Jeg holder nøje øje med ham, også om han drikker nok, evt spiser meget jord, rører sig for lidt på folden, affører lidt/meget osv. - men måske han simpelthen bare får for meget mad?
Så han slet ikke har behov for alt det mad, han er jo en nøjsom knægt og særdeles hvis han slægter sin mor på.