Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan plagen leve af hø?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 20:11

Jeg har en hingsteplag på 9mdr, som er haflinger/frederiksborger/welsh cob (God rundkørsel!)

Han har nu 2 gange på én måned haft noget småkolik, hvor der hverken har været ændring i hans fodermængde, foderskift eller lignende.

Vi checker ham nu for orm og jeg har bestilt et nyt læs hø da vi siden jul ikke har haft hø kun noget godt havre halm.

(Pga. vores hø brændte sammen)

Han har haft kolik 3 gange i alt, første gang var noget småtteri men hvor man kunne se han havde ondt i maven, dvs. han strakte sig, nappede lidt i maven men ingen rullen rundt eller lignende.

Så fik han det for ca. 3-4 uger siden, hvor jeg derefter skar hans foderration ned da dyrlægen mente han måske fik lige rigeligt.

Dvs. jeg kørte ham roligt op på foder igen efter kolikken, og derefter så lige godt halvdelen af hvad han fik før.

Nu har jeg så overvejet om han måske får for meget mad, og om han ville kunne klare sig på noget godt hø og nogle gode kraftpiller (Evt HorsBalance)

Men kan en 9mdrs hingsteplag "tåle" det?

Han er i lige rigelig god stand og kan godt tåle at tabe sig, hellere lige for tynd end for tyk i den alder.

Hans mor har også altid været utrolig nøjsom og kunne leve på hø/halm/roepiller og tilskudsfoder.

Så kan sådan en "betteski" tåle det?

Han får pt. Spillers Stud & Youngstock og får ca. 1-1.5kg dagligt som det er nu. - I følge "brugsanvisningen" bagpå skal han egentligt have 2.5kg og han fik før nedskæringen ca. 2kg.

Altså, hans kolik tilfælde bliver undersøgt :) Jeg holder nøje øje med ham, også om han drikker nok, evt spiser meget jord, rører sig for lidt på folden, affører lidt/meget osv. - men måske han simpelthen bare får for meget mad?

Så han slet ikke har behov for alt det mad, han er jo en nøjsom knægt og særdeles hvis han slægter sin mor på.

Mvh Rollo

JHN Moderator

*Uffe & Meti - mine drenge!*

*Chanell, Rollo, Marie & Fame - de savnede tøser!*

0
0
Svar på denne tråd

Hej Rollo...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 00:49

Jeg tror faktisk at du har det modsatte problem.. Han får for lidt mad..

At han har gået på havre halm er kun med til at gøre ondt værre.. Det er fuld af ufordøjelige fibre som sætter sig til kolik så jeg kan godt forstå at der er kuk i hans mave..

At du vælger at nedsætte mængden af et foder hvor det er vejledt at han skal have 2.5 kilo giver også nogle problemer da han så hverken er dækket ind med vitaminer/mineraler eller med protein. hvilket er vigtigt for at han vokser rigtigt..

Så mit råd er: ind med alt det hø han vil æde. Gerne supleret med roepiller og så give ham enten en vitamine blandig tilført enten sojaskrå eller lucerne. Eller de 2.5 kilo de tilråder af det foder du bruger nu.. Men det skal ind i et foderprogram så det er tilpasset.

Til sammenligning kan jeg fortælle dig at min PRE plag. forventet vægt 600 kg. højde 168 cm. 1.3 år får:

6-9 kilo hø.

380 gram Regulator complete.

500 gram roepiller (tørt)

500 gram toasted sojaskrå.

Jeg tror på at det der gør at din plag for mave problemer er dels at han ikke har haft noget hø og dels at han står på havrehalm.

Havrehalmen kan sagtens gå og bliver brugt mange steder men så er det meget vigtigt at de bruger halm til det det er beregnet til. netop at sove på og ikke til at æde og at de får deres sult stillet ved hø og roepiller.

Han kan godt leve på en vitaminblanding til ungheste eller feks. rc tilsat luserne eller sojaskrå. og masser af hø. Det er faktisk det mest optimale for en unghest.

Håber du kan bruge mit svar til noget.. Med venlig hilsen Mette

mit råd vil være følgende..

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Mine får det samme som Mettes
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 10:35

dog nok 8-10-12 kg wrap, efter ædelyst og så bruger jeg delvis grønpiller og lidt mindre sojaskrå- det har de det FINT på og jeg ville aldrig drømme om at give halm og fuldfoder eller halm og havre til plage.

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil ikke pege fingre
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 13:51

Men det er jo længe siden at det jul! Vi er snart i April!

Jeg er enig med de andre, masser af hø, roepiller og et vitamin/mineral tilskud, det vil den have godt af.

God bedring med ham.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 17:27

Har fået en foderplan fra Yankee (TAK :-D) som han skal køres over på fra på mandag af så :)

Kanoa; Ja det er længe siden jul, og lige op til jul blev jeg fyret og fik ingen su før februar - så kan du nok gætte hvor stram min økonomi var ;) Havde ikke lige 5000kr at smide efter et løs hø, desværre.

- Men mit læs hø ankom heldigvis idag, så nu har vi da!

Han har nu klaret sig fint på halm Men han er bestemt heller ikke typen som gider spise strå - de sidste par dage med greenpower, der er der meget tilbage om morgenen. Han gider ikke rigtig det "grønfoder".

Men tak for rådene :) Man lærer hver dag, her gik jeg og ofrede en formue på noget godt følfoder og så er det helt forkert :(

- Så nu kommer han på den foderplan jeg fik af Yankee!

Mvh Rollo

JHN Moderator

*Uffe & Meti - mine drenge!*

*Chanell, Rollo, Marie & Fame - de savnede tøser!*

0
0
Svar på denne tråd

Følfoder er jo ikke forkert
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 19:03

hvis han får hø - men du kan gøre det mindst ligeså godt - og væsentlig billigere med den plan du har fået af Yankee- og det er vel fint nok på SU ??? og for os andre der har mange heste...

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider