Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan stoppes VANRØGT??
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 17:56

Jeg ved ikke helt om det her er det rette sted at skrive det her, men jeg MÅ bare have luft...

Tæt på hvor vi bor, står en sort hest opstaldet, den er ca 4 år, og en dejlig hest i mine øjne. Vi kalder den Sorte.

Manden der ejer den ved vist ikke så meget om ridning, men han vil ihvertfald at denne skønne 4 åring skal lære lidt dressur, han rider ikke selv så han har fået en herre til det, vi kalder ham Søren (for hans rigtige navn må forblive hemligt indtil videre)...

Det er her vanrøgten træder ind:

Søren har for nyligt (heldigvis) solgt sin store hest, som nok er den største jeg nogensinde har set (185 i stg.), til min veninde, som efterfølgende promte flyttede den over hos os hvor den fik den største boks i stalden.

Den har sår af at vende sig i sin gamle alt for lille boks, og kunne dårligt ligge ned, pga, de sår...

Vi fandt ud af at hesten gik med mordax, ALTID!!! å fold, på astfalt, de var så nedslidt i skoen at de var umulige at få af... DET kalder jeg VANRØGT!!!

Nå DEN hest er heldigvis ude af Søren hænder...

Han rider stadig Sorte, og tro det eller ej, den går også med mordax, store! døgnet rundt..

Manden galopperer rundt på offentlige vej, NEJ ikke i kanten men ude på vejen, MED mordax...

Forkasteligt...efter MIN mening!

Ikke nok med at jeg er fortørnet over det, men han traver og galopperer ned gennem hovedgaden i byen, hvor der er brostensbelagte gader, og folk må bare se at komme ad vejen, jeg tror at Søren tror at folk syns han er sej når han gør det, men alle ryster blot på hovedet, fordi hesten skrider rundt på stenene og dens ben må gøre sindsygt av efter sådan en tur!

Han galopperer ude i vandet hvor der ligger sten og kan være dybe huller, uden tanke for hvad der kan ske med hesten, eller ham hvis de styrter..

Forleden så jeg Søren i ridehuset, og da hesten passerede mig (som stod i hjørnet udenfor barrieren), reagerede den let, hvorefter Søren tævede den hele vejen ned af langsiden med sin pisk, den rystede da den endelig stoppede.

Det har jeg set optil flere gange at han har gjort, også på vejen hvor hesten er tæt ved at ende i grøften nogen gange. Den mand burde selv have et lag tæsk med den pisk, så han kan føle det på egen krop...

Han hverken skridter varm eller af, han flår hesten rundt på gårdspladsen, både inden og efter ridning, og efter en lang galoptur, stiller han den direkte ind, selvom den puster kraftigt...

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre med det her, men en ting er sikkert jeg KAN ikke blive ved med at se på...

Gode råd modtages gerne...

Hilsen en fortvivlet hesteelsker.

0
0
Svar på denne tråd

Oplysning måske
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 18:14
Oplysning og vejledning fra en kyndig, respekteret person?

mvh PiaR
quantum in me fuit

Breyer heste og Cheval Liberté trailere!

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

Synd for hesten
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 18:16

Men er ret sikker på at du ikke kan melde ham

Enten må du tale med "Søren" eller også må du få en til det

Der må da være andre, som ders hest opstaldet samme sted

0
0
Svar på denne tråd

Sludder og vrøvl
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 18:17
Der må være andre, som har deres hest opstaldet samme sted
0
0
Svar på denne tråd

Tjae, vanrøgt er det
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 18:18

ikke - så skal den være udsultet, ikke have fået passet hove længe eller noget i den stil.

Det er vel ridemæssig mishandling eller ihvertfald vold-ridning: det er da godt at den har mordax på når den rides så voldsomt, da det mindsker risikoen for at glide, men selvfølgelig ikke ligefrem fornuftigt at galoppere på asfalt og helt uacceptabelt at tæve den/ være voldsom og hårdhændet.Måske får den benskader, måske ikke - det er ikke til at vide om benene kan holde til det.

Masser af køreheste går med mordax eller hagesko (som har samme virkning) permanent og i "gamle dage" havde mange heste også mordax på permanent - inkl fx. mine landsstævneponyer - og det tog de altså ikke skade af, de synker jo bare ned når den er på blød bund og belaster ikke noget. Om vinteren var mordax en nødvendighed i terrænnet og på udendørs baner og om sommeren til jagt, military og spring på græs.

Masser af langdistanceheste traves også på asfalt - selvfølgelig er en mere fjedrende bund - men stadig fast - bedre, men en for blød bund er værre...

Hvis han virkelig er til fare for andre kan man melde ham til politiet - hest og rytter er at betragte som en trafikant og skal overholde færdselsreglerne.

Så er der den hårde behandling og det er vel det værste og det sværeste i denne historie: snak med ejeren - jeg ved ikke om dyreværnsforeningerne tager sig af den slags ???

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Har du...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 19:03

Har du snakket med ejeren af hesten?

Hvis han ikke har så meget forstand på heste og ridning, kunne du fortælle ham, at det ikke er nogen god måde at få redet sin hest på, og hesten vil blive helt ødelagt fysisk og psykisk af den behandling.

Er der ikke nogen der råber op, når han tæver hesten med pisken, eller er ved at løbe folk ned på gaden?

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Du skal...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 20:05

prøve om du fotografere/filme hesten. så skal du melde det til politiet og evt. hestens værn.

Held og lykke.

Mvh.

Laila

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 20:24

netop skrevet et langt brev til ejeren hvor jeg gør opmærksom på Sørens behandling af hesten, mange har vist prøvet at sige noget men forgæves...

nu afventer jeg bare...

0
0
Svar på denne tråd

en der kender forholdene LÆS!
Forfatter: 
Dato:  29-03-2006 21:00

Hej

Jeg kender hesten og manden jeg har passet hans heste hele sommeren 2005

Hestene bliver ikke fodret korretkt. og ikke på faste tider

Kan ejer ikke komme til aften og fodre bliver der fodret til aften kl 16 selvom de har fået morgenmad kl 10:00

Hestene er lige flyttet og har indtil for 6 mdr siden stået i spiltorv.

Der kunne de nemt stå en uge til 14 dage uden at komme på fold fordi han ikke kunne håndtere dem.og det gør de stadig.

Derfor passede jeg hans heste så de fik morgenmad kl 7 og kom på fold hele dagen... så kom han selv til aften.

Hestene har vandkopper som ikke virker. hos hesten hænger en 10 l. spand med vand. Der bliver en gang til to gange dagligt hældt vand op til hestene..

Stalden er mørk og klam. Og oftest står hestene i @!#$ til knæene.

Den ene hest er 12-13 år gammel. den går for vogn.

Dens første ture om foråret foregår nede i byen hvor den holder og venter på læs. når laddet er fyldt med mennesker trækker den dem alle igennem en tur på brosten. Samme tur på 10 min.

Den får ingen væske hele dagen den arbejder. og får ikke dækket sit behov hjemmefra.

Har selv været med på 2 læs,( dengang jeg passede hestene) hvoraf den skulle fra byen her til amager, og tilbage til byen her og til amager og hjem..

Det kunne den også sagtens hvis den var i form. men det er den ikke-

På den tur vi kørte fik jeg ham til at stoppe og tømme laddet for mennesker midt på vejen og vi kørte hesten hjem. den kunne simpelthen ikke mere, den var het udmattet.

Hesten bliver ikke redet op inden sæsonen går i gang men bliver bare sat i hårdt arbejde fra første dag.

Har selv tilbudt at køre den op med småture uden læs. men manden er gammel og mener at sådan har han altid gjort og sådan skal det forblive.

Den anden , sorte, er 5 år. Han købte den i sommers. og skal bruge den til kørehest. men tør ikke spænde den for.

Meningen var at jeg skulle ride og passe hesten og betale sko og ekstra, indtil søren kom og erklærede sin kærlighed til hesten, så skulle han ride den.

Søren er en herre som er bange for at ride den hest han har solgt. han havde en anden som blev solgt for 1 år siden. den købte min veninde. og nu har min anden veninde købt den anden forleden.

Den hun købte har jeg lige haft som lånehest, da den ellers skulle gå på sommerfold i hele starten af vinteren fordi søren har gjort sig uvenner med folk alle de steder han har haft hestene opstaldet.

Jeg havde hesten indtil 1/1-2006 hvor søren skulle hente den 500 m fra sit hjem. men hørte eller så intet til manden og kontaktede polititet og hestens værn.

( vidste manden ikke har råd til stald, foder, dyrlæge m.m, og at han ingen steder havde at stille hesten).

Men jeg hørte intet og skrev et brev hvori der stod at han skulle betale for alle omkostninger indtil hesten blev hentet, samt hvis jeg intet hørte ville kontakte 3 hestehandlere, og derefter sælge hesten til højest bydende. ( det er lovligt ifølge politiet og hestens værn hvis man sender anbefalet og almindeligt).

Så skete der noget..

Hesten blev afleveret et par dage efter. og kom så til at stå i en boks der var for lille. Han havde ingen kontajt til andre heste andet end dem han kunne se i stalden. men kom alene på fold. han har ikke gået alene i 8 år. og var meget ked af det.

Han kontakter oftest min veninde nr 2. for at låne penge til foder da han ikke har råd..

SÅ SKAL Man ikke have hest..!!!

Og siden i sommers har han så tæsket den anden som han har lånt af den ældre mand.

Det skal lige siges at manden er psykisk ustabil og meget deprimeret i perioder. Så han tager ikke ansvar for sine handlinger. og han er ikke til at stole på

Jeg har meget mere.. Da jeg kender ejeren og hans lorte måde at holde dyr på..

vil i vide mere så skriv til mig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 00:02

Hvis jeg var dig/Jer, ville jeg også forsøge at filme nogle af episoderne. Jeg tror det er den nemmeste måde at komme videre på. Hvis manden lider af noget psykisk, så skal han selvfølgeligt ikke have ansvaret for de heste. I hvert fald ikke, hvis han ikke kan styre det.

Håber I finder en løsning for de involverede heste.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Blandet...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 07:57

Jeg ved godt nok ikke lige hvad jeg tænker om det i beskriver.

Rigtigt mange af tingene ikke engang tangerer dyremishandling.

Manglende betaling for opstaldning m.m. Det lyder på mig som om nogen er blevet sure på manden, og nu laver en heksejagt?

Der er nogle af de ting der beskrives mine heste også udsættes for. Og jeg er helt sikker på at jeg ikke mishandler mine dyr.

Og nadre ting der mest lugter af en hetz mod manden.

Jeg kan ikke rigtigt blive klog på hvad der er det grundlæggende problem, men jeg tror i får det svært ved at gøre ved ret meget af det.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Sommergræs til 1 års hingsteplage tilbydes. Kontakt på mail eller PB.

Rapport afgivet af Justi

0
0
Svar på denne tråd

Ej nu må I lige
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 09:01

Prøv lige at læse cescas indlæg igen, for der må være noget I har overset.

Ham Søren der lyder ikke for spids, tænk at piske sin hest hele vejen ned af langsiden. Sådan nogle folk skulle have en god gammeldags røvfuld med en bøjle til de var rødglødende bagi! Hvis han ikke er psykisk stabil, burde han ikke have med heste at gøre uden opsyn. Hvad siger ejeren af hestene til at han behandler dem sådan?

Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre, andet end evt. at optage ham på video og sende det ind til hestenes værn. Man kan da håbe de så vil tage affære.

Mht. mordax, så synker de jo netop IKKE ned i asfalten eller brosten, så hesten går konstant rundt i en særdeles uhensigtsmæssig stilling, og belaster hovene forkert. Jeg er da ligeglad med hvad de gjorde i gamle dage, det gør det ikke mere rigtigt. I gamle dage stod mange arbejdsheste også inde døgnets 24 timer uden at se dagens lys andet end når de skulle arbejde, de fik tæsk og det ikke bare med en lille spinkel dressurpisk, og blev sat ud for at dø nar de blev gamle og ubrugelige. Man gad ikke engang ofre en aflivning, så de sultede ihjel. Ja det var virkelig tider dengang!

Jeg bliver så gal og ked af det når man hører om folk der ikke kan finde ud af at behandle levende væsener ordentligt. De er en skam for menneskeheden!

Crazy Cavy - Hvis du har hang til krøller

:-D Lige nu er der super skønne, krølhårede unger til salg! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Næ, det er da klart
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 10:16

at de har mordax på for fx at stå fast på glat asfalt. Og det er da bedre at den ikke glider - det giver jo andre former for overbelastninger hvis den glide hele tiden.Men resten af tiden på fold og i stald belaster mordax altså ikke - så den står ikke 24 timer med den belastning.

Der er da ingen der synes at vold-ridning er acceptabelt og der bør da gøres noget, ingen tvivl om det.

Men at hestene måske har lidt uregelmæssige spisetider er altså ikke vanrøgt...så der er bare et par stykker der prøver at skille skidt fra kanel.Ingen har sagt at manden er en engel...

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke rytteren
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 10:26
Rytterens adfærd finder jeg ikke acceptabel heller, det er bare mange af de andre beskrevne ting jeg ikke ser det stor problem i.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Sommergræs til 1 års hingsteplage tilbydes. Kontakt på mail eller PB.

Rapport afgivet af Justi

0
0
Svar på denne tråd

Der er nok
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 10:34

en grund til at hesten ikke er født med højhælede sko på ;-). Uanset hvad, så VIL det belaste hestens ben, nogle vil sikkert kunne klare det i længere tid, andre ikke. Så hvorfor gøre det? At hesten glider på asfaldt med sko er jo kun fordi han stæser rundt i trav og galop, det er direkte dumt. Hvis han nu i stedet pillede skoene af krikken, så ville den stå fast uanset underlaget.

Det var skam heller ikke de uregelmæssige spisetider jeg reagerede på, men retten til fold, ordentlig mad (og ikke bare bare ejeren har råd, hvilket det lyder som om han sjældent har) udmugning eller tilstrækkeligt med strøelse så mug, sur stråle, infektioner og luftvejslidelser undgås. Rent og tilstrækkeligt med vand, både i stalden og under længere tids ophold på fold, samt under hårdt arbejde. Hvis disse ret basale ting ikke engang bliver overholdt så gør hovpleje, dyrlæge og korrekt tilpasset udstyr næppe heller.

Ikke acceptable forhold i mine øjne overhovedet - jeg kunne aldrig finde på at behandle mine heste sådan .

Crazy Cavy - Hvis du har hang til krøller

:-D Lige nu er der super skønne, krølhårede unger til salg! :-D

0
0
Svar på denne tråd

ubehageligt
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 11:53

Synes bestemt ikke, at det er rar læsning!

Jeg er enig i, at der ikke er tale om direkte vanrøgt, men alt i alt er der tale om en total uacceptabel behandling af dyr!

Det er jo altid nemt for os andre at sige, at du burde gøre sådan og sådan, for det er svært, når man står i en sitution som denne..

MEN jeg mener, at det er et menneskes pligt at gøre alt hvad man kan for at stoppe mishandling af dyr, og hvis ikke politi eller hestens værn vil gøre noget, er det i mine øjne okay at køre en hetz mod mishandleren og rytteren, for man kan altid håbe, at de så kan forstå, at der er noget galt med deres metoder!

Alt alt for mange mennesker vender ryggen til, når de opdager mishandling og vold mod dyr, fordi de ikke vil blandes ind i noget, og det er bare så sørgeligt!!

Håber du får stoppet den galskab der foregår hos denne mand, han har tydeligvis ikke hjernen og samvittigheden at døje med...!!

Mange tanker herfra

0
0
Svar på denne tråd

Meld det svin
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 17:53

Mens i sidder og snakker og diskutere får hesten det dårligere og dårligere som i skriver de har!

Meld det med det samme. Om så I IKKE har beviser, så fortæl det til nogle som har med sådanne sager at gøre også tage den derfra, istedte for at sige at har man ikke beviser for noget kan ingen hjælpe for det passer ikke.

Kom igang.. Meld den mand og få samvittigheden på det rene igen!

Havde jeg gjort for længst, men det også mig

P.s:: Åå dyremishandling er ondt uanset hvordan man så end tolker det !

Ejer af Mille & Nala !

"Det er ikke hesten der er dum, men rytteren som skal lære at forstå hvorfor den gør som den gør"

0
0
Svar på denne tråd

Theresa
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 19:48
hvad vil du melde ham for?
Og til hvem?

mvh PiaR
quantum in me fuit

Breyer heste og Cheval Liberté trailere!

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

SKAL meldes
Forfatter: 
Dato:  30-03-2006 20:51

hey. jeg må godt nok indrømme at jeg er chokeret, over at læse dette, man skal ikke "banke" hesten, det er i mine øjne mishandling, nu arbejder jeg selv i landbruget med grise, og vi må dårligt klappe en so, uden vi får ballade, hvis der er så mange der har set det, så må i sku stå sammen om det, og melde det, og det med han ikke er helt klar i hovedet burde han ikke ha med dyr at gøre. jeg synes det forkastligt at heste nærmest skal lige dødende hen før nogen gør nået,når man tænker på dyrende i landbruget,der for man sgu næsten en retsag over hovedet, ved at klappe dyret.der skal simpelthen nået mere kontrol på hestehold, for der er sgu mange der ikke passer deres heste ordenligt.

hilsen anne sophie

0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 00:12

Mordax hjælper altså ikke en hest til at stå fast på asfaldt og brosten, men is og glat føre (fx vådt græs) hvor de kan tage fat. Det er bestemt ikke sundt for en hest at gå med mordax hele tiden da det for benene til at være i en forkert stilligt og kan skade senerne også hvis de sidder fast i blødt underlag.

Han lyder som en nar, men desværre kan han nok ikke meldes for det.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 08:49

at konfrontere (staves) (undskyld mit utryg) IDIOTEN. eller har i prøvet det???, han skulle flås af den arme hest og have samme omgang.. ja jeg kan ikke klare når folk bare tæsker løs på hesten, uden grund...

det er ikke sikkert det hjælper, men så bliver han gjort opmærksom på at det ikke er ok...

dSP: HOPPE,

SÆLGES...se video

0
0
Svar på denne tråd

På asfalt hjælper mordax nu godt nok
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 10:43

på min hest (og på brosten kun i mellemrummene)...selvfølgelig er det ikke optimalt med mordax 24 timer i døgnet, MEN det er altså heller ikke vanrøgt.

Det er vold-ridningen der ser ud til at være problemet.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Har I ikke...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 12:31

prøvet at tale med Søren om det ? Det er jo nemt at bagtale ham herinde på HN, mens det kræver mod at snakke med ham ansigt til ansigt.

Var der ingen der sagde noget da han "bankede" hesten i ridehuset ?? Du ved, den der tier, samtykker...

Lad være at anklage ham, men tag en stille og rolig snak med fyren, og fortæl ham på en pæn måde, at hestens ben ikke har godt af at gå med mordax på sigt, og at det er bedre for den at skridte på asfalt.

Lad bestyrelsen i rideklubben tage en snak med ham omkring brugen af pisk. Igen stille og roligt.

Ved at piske en stemning op kommer I ingen vegne. Kommunikation er vejen frem. Og det er altså bedre "face to face", end ved at bagtale folk på HN.

0
0
Svar på denne tråd

har kontaktet hestens værn se venligst
Forfatter: 
Dato:  31-03-2006 19:14

hej alle

kontaktede hestens værn i går forat høre svar

jeg skrev

Er det mishandling hvis man rider med mordaks og hesten har dem i konstant
altså døgnet rundt.?

Er det mishandling hvis man sadler hesten op. sætter sig op og rider frem i
øget trav med det samme, og omvendt hvis man rider hesten så den koger og så
ikke skridter den af og bare sætter den i boks igen?

Er det mishandling hvis man rider hesten med sporer og hamrer tilhesten, og
hvis man tæver den med en pisk fordi den ikke lige vil gå frem da den er
nervøs..
hesten er en unghest på 5 år som ikke er i gode ridehænder..

de svarede

Det er nogle gode spørgsmål du der har.

Det er ikke mishandling at lade sin hest gå med mordax.

Hvorvidt det der mishandling i lovens forstand, at ride uden at varme sin
hest op og efterfølgende køle den ned, er nok meget tvivlsomt. Det gør fx
ryttere af islandsheste ofte heller ikke. - Men Hestens Værn anbefaler at
man varmer sin hest op og køler den ned efter arbejde - det vil øge dens
holdbarhed og mindske skader i det lange løb.

Det er ikke mishandling at ride med sporer og pisk hvis de bruges som
forlængelse af hjælperne og bruges til at korrigere hesten under ridning.
Men det er selvfølgeligt mishandling umotiveret at banke løs på sin hest.
At slå på en frygtsom hest vil kun øge dens frygt.

Jeg syntes at du skal anbefale omtalte rytter at søge professionel hjælp til
sin hest.

Venlig hilsen
Ghita Zangger Madsen
Adm. sekretær

Men manden er ikke til at snakke med.. har prøvet men givet op.

han er fuldstændig umulig. og det er pissesynd for hesten

Krabat som skrev indlægget har sendt et brev til ejeren.men han er af samme støbning og siget at den bare skal have en pelhamstang og en tur med pisken så er der intet galt..

0
0
Svar på denne tråd

ALLE DE PROBLEMER
Forfatter: 
Dato:  02-04-2006 13:21

MELD SØREN TIL DYREVÆRNET OG SIG AT DT HASTER. FÅ DEM FEKS. TIL AT KOMME MENS HAN RIDER ELLER ER DER UDE...! HÅBER DET BLIVER STOPPET MED DET SAMME!!!

elsker mine ponyer MADDOX OG LISE!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider