Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Pelsben, undgå muk???
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 11:06

Jeg er i den ulykkelige situation at min ene jyde skal aflives mandag, da hendes ben er fuldstændig ødelagte efter problemer med muk. Vi har prøvet alt, men allerede da vi købte hende havde hun problemer, og det er efterhånden mere synd for hende end vi vil være med til..

Jeg har så en anden ung jyde, som endnu ikke har haft de mindste problemer (er født hos mig, så ved det med sikekrhed), men nu vil jeg jo gerne gøre alt for at undgå det kommer. Er det bedst at klippe dem korthåret på benene i vinterperioden, hun har mega meget hovskæg, eller er det bedst at det er langt?

hun vil helst stå ude, er meget ked af at være inde, men det er jo umuligt helt at undgå smadder og fugt i det hele taget.

Nogle gode råd til forebyggelse??

Venlig hilsen Marie.

0
0
Svar på denne tråd

Tørt sted og klipning
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 11:31

Uha kender kun de mugproblemer alt for godt! Du kender sikkert alle de forskellige remedier,kure og husråd når du skriver du har prøvet alt så dem vil jeg så ikke remse op .

Men det bedste er jo forebyggende som du selv er inde på. Jeg ville for det første sørge for at mulen står på et forholdsvis tørt sted uden mudder:altså en veldrænet ridebane eller fold med grus,flis eller lignende. Det er alfa og omega for at holde mukken på afstand. Det med at vaske for meget skal man nemlig helst undgå hvis det er ment som forebyggende og ikke behandlende.

Mht. at klippe den på benene ville jeg kun gøre som allersidste udvej og hvis det er helt og totalt umuligt at stille den på f.eks. en tør ridebane eller lign. Og så ville jeg starte med at klippe den i kodeleddene hvor muggen tit opstår,for at kunne rengøre den grundigt dér. Når man klipper i kodeleddene kan ,man klippe således at det ikke er synligt,altså at lade det lange hovskæg der sidder yderst være så det "dækker" over det klippede.

Alle heste er smukke og specielle

Uanset type,race og herkomst

Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng

0
0
Svar på denne tråd

klipning..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 12:44

Jeg er ligeglad med om man kan se at hun er klippet, hun skal ikke bruges til udstilling eller lign. Hun skal bare have et længere liv end sin mor, uden de samme problemer..

Er det er fordel at klippe det af? Det er jo tit pels-dyrene der får muk, men samtidig siges det at pelsen er med til at holde muk væk...

Nej, behandlingsråd har jeg ikke brug for, da hun 7-9-13 ikke har problemer med det endnu, selv om hun går uden året rundt, døgnet rundt, det er det forebyggende jeg gerne vil vide mere om...

0
0
Svar på denne tråd

Ang. muk
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 12:52

Hej.

Jeg har selv en frieser og har ALDRIG haft muk problemer... De første råd lyder på at, som sagt før lade dem stå så tørt som muligt... Mine går altså også i mudder når det rigtig har stået ned... Lad være med at rede det en hel masse, jeg rører så og sige aldrig hans hovskæg... Og lad for guds skyld være med at vaske...

Hårene sørger nemlig for at der ikke bliver vådt helt ind til benet...

Så lad den passe sig selv, men tjek med jævne mellemrum, at der ikke kommer noget...

Pøj pøj med det.

0
0
Svar på denne tråd

Tanja2.
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 13:21

Hej.

Jeg har også en frieser, og jeg kan garantere dig for at selv om man siger at friesere har meget hovskæg (og det har min også efter frieser-standard) så er det ingenting i forhold til en jyde. -der er så meget at det faktisk kan være svært at komme helt ind til benet inde under.

Nogen der bruger forebyggende indsprøjtninger??? det snakkede min dyrlæge nemlig om, men er ikke så vil med at sprøjte med noget når der ikke er nødvendigt...

0
0
Svar på denne tråd

Vores jyder...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 19:29

Hej

Vil lige fortælle at vi med vores jyder ikke har de store problemer med muk, men mere med mider...

Og det er vist kun miderne man kan sprøjte væk.

Vi sprøjter vores mindst en gang om året med Ivomec (som jeg ikke kan stave til!)

Det hjælper virkeligt meget, og man kan inden for en uge se at de holder op med at stampe i gulvet. (Fungerer samtidigt som hæftig ormekur, et lille plus )

Håber det kan bruges

0
0
Svar på denne tråd

Styrke huden
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 22:00

Jeg vil gerne vide hvad du helt præsis foder dine heste med?

Mine to almindelige heste, har haft meget muk. Beauty havde det på alle 4 sorte ben og det startede allerede om sommeren.

Jeg havde Tove Nielsen "Naturgaarden" ude og behandle dem.

Derefter har jeg lavet deres foderplaner helt om, hvor jeg har lagt vægt på at styrke deres hud.

7-9-13 jeg har ikke haft muk i år, selv om de går i et fugtigt eng område.

0
0
Svar på denne tråd

Vejleholm
Forfatter: 
Dato:  25-03-2006 10:09

Lige pt får hun: 6 kg havre, 1 kg soya skrå. 4 dl specialolie og racing vitamin 300 ml om dagen. plus selvfølgelig hø og så har hun halm hvis hun vil.. Det deler hun så med følle, men det er begrænset hvad han tager endnu.

Frieseren står stille pga. skade, han får 1,5 kg havre, 150 ml racing vitamin, 0,5 kg soyaskrå..

Hun har endnu ikke haft problemer, så mener ikke foderet er et problem.. men vil så gerne undgå at det begynder, det er som et ondt mareridt for mig...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider