Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

scid???
Forfatter: 
Dato:  21-03-2006 13:34

Hejsa herinde

Er der nogle der kan fortælle mig hvad scid er og hvad det betyder at en hest er bærer af det?

mvh

Mie

Medlem af hyggegumpernes klub;-D

Ungheste fra 2004 samt 2005 sælges se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

scid...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2006 14:49

SCID= severe immune defiency syndrome disease.

det er en arvelig immundefekt, hvor der ses lave nivaeuer af immunglobulinerne IgG og IgA.

ses især hos araberføl hvor sygdommen er fatal (dødelig)

symptomer ses ca 2 md efter fødsel, nå de antistoffer føllet har fået overført fra moderen klinger af, og føllet dør ofte af sekundære infektioner.

kan skrive meget mere om det men håber det er svar nok..

mvh sisse

dejlig

4 års carano/wahnfried

vallak til salg

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  21-03-2006 15:28

hej sisse

ja det gav mig en god ide om hvad det er! ikke for at være krævende men hvad betyder det at en hest er bærer? skal et føl have defekten fra begge forældre for at sygdommen er dødlig? har egentlig lært alt muligt om genetik for flere år siden, men har vist glemt en hel del af det

på forhånd tak

Mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd

ja, SCID
Forfatter: 
Dato:  21-03-2006 20:49

er en "sygdom" der kan forekomme hos araberheste og blandinger af disse.

Sygdommen bliver først alvorlig hvis man parrer to bærere sammen, i det tilfælde er der 25% risiko for at få et føl der dør tidligt, det er det føl der måtte få genet fra begge forældre.

50% vil være bærere og 25% vil være clear.

Selve genet påvirker ikke hesten på nogen måde hverken i brugsøjemed eller i levelængde der er ingen følgesygdomme tilknyttet.

Alt efter om man vil teste eller ej ser jeg testen som et redskab til at tilrettelægge sin avl, hvorimod ingen test kan gå godt i meget lang tid uden at man opdager at SCID genet er til stede.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

hej mie
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 18:22

SCID er rapporteret hos heste, hunde, mus og mennesker.

hos hunde er det set hos basset, cardigan welsh corgi og jack russel terrier.

hos de første to racer er sygdommen en x-kromosom linket recessiv tilstand, der kun afficerer han-hvalpe. hos JRTér er den ikke x-kromosom linket.

der ses atrofi (forminskelse)af lymfoidt væv og der ses dermed et fald i T-lymfocytter.

hos araberføl ses der en fatal genetisk B- og T-lymfocyt mangel, og der ses atrofi af lymfoidt væv.

det betyder at deres egen immunitet er ringe udviklet og føllene dør ofte af diverse respiratoriske sygdomme.

hos arabere er sygdommen autosomal recessiv, dvs den er ikke knyttet til kønskromosomer, den kræver også som Gunni skriver at genet er tilstede hos begge forældre før det kommer til udtryk.

så hvad betyder det... tja, man skal sætte sig godt ind i det eventuelle faderdyr man vil lægge på, og har man oplevet sygdommen, så er man sikker på at hundyret er bærer af det "uheldige" gen.

håber det er svar nok.

mvh sisse

dejlig

4 års carano/wahnfried

vallak til salg

0
0
Svar på denne tråd

underligt
Forfatter: 
Dato:  22-03-2006 20:01

... at sygdommen kan optræde forskelligt hos to hunderacer !!!

også at den benævnes SCID for begge dele da der jo er en stor forskel på om det er linket til kønnet eller ej.

Bare en lille fundering.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 20:50

tusind tak, så fik jeg det sat på plads!

mvh

mie

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange mange
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 07:34

forskellige typer af SCID. Jeg kender ikke så meget til sygdommen hos dyr men hos mennesker. Hvor den kan skyldes mange forskellige typer af genfejl/defekter.

Afhængig af hvilken genfejl er behandlingen forskellig.

AIDS er jo også en immun defekt sygdom, i modsætning til SCID's er den så bare ikke med fødet (AIDS = Acquired Immuno Deficiency Syndrome).

Kort sagt medfører det at ens immunforsvar er mere eller mindre ude af drift,og at man derfo er modtagelig over for alle andre sygdomme/smittekilder som er hvor man befinder sig.

De fleste immun defekt sygdomme er dødelige hvis de ikke behandles.

Nu ved jeg ikke om man gør det hos dyr, men hos mennesker kan man behandle med allogeniske knoglemarvs transplantationer, eller i nogle tilfælde ved tilførsel af det manglende enzym. Man forsøger at udvikle gen-terapi behandlinger, hvor man overfører en rask kopi til det syge gen. Det vil medføre at patienten bliver helt rask og kan leve et normalt liv uden behov for yderligere behandling, men indtil videre har man ikke fundet en stensikker måde at lave en succesfull overførsel på.

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider