|
|
| Kalvefoder? |
| Forfatter:  |
Smaragd |
| Dato:  |
19-03-2006 17:36 |
|
Har lige talt med kvinde, der fodrer sine heste og ponyer med kalvefoder. Hun syntes vist, jeg var godt åndssvag, fordi jeg ikke gjorde det. Påstår, at hendes dyr stortrives på det. Påstår også, at hestefolk bare er i "emballagekulturens" vold og gerne betaler 4-5 gange så meget for et foder, der ikke er et hak bedre end kalvefoder.
Umiddelbart kom jeg til at tænke på det eksperiment, hvor man gav katte fast-food igennem flere år i stedet for kattefoder, som kontrolgruppen fik. Fast-food kattene fik sjove børn, der ikke virkede, i 3. generation. Selv har jeg heller ingen planer om at åbne en dåse hundemad i aften.
Jeg tænker på, at en kalvemave, da vist ikke ligner en hestemave? Var der ikke noget om, de havde 4 af slagsen? Jeg tænker også på, at kalvefoder vel er lavet for at få dem til vokse, så de bliver spise-egnede, og ikke på at få dem til at vokse/trives, så de bliver/forbliver atleter.
Eller er det mig, der er nem at narre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ko foder |
bimboe |
19-03-2006 18:03 |
|
er til køer, og heste foder er til heste, længere er den ikke! Hvis man vælger og have hest, er det en meget dum ting, og gå på kompromis med foderet. Man kan simpelthen lave en gevaldig ravage i hestens vækst. Hvis man ikke har råd til/eller vil og betale hvad det koster, skal man ikke have dyrene. Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder |
|
|
Jeg har nu prøvet at fodre en lidt mager hoppe med føl ved siden med kalvefoder. For som du ganske rigtigt siger så er kalvefoder beregnet til at fede op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eller fuglefrø |
donnika |
19-03-2006 21:31 |
|
man skal virkelig passe på med at expermentere med foder til dyr..af alle arter..jeg har set mange dyr som er blever fodret forkert og det kan blive noget værre noget... jeg har set dyr med kæbe ben /knogler der er vokset skæve pga for meget kalk/vitaminer...osv NEJ du er ikke til at narre. Heste vokser jo også i vær sit tempo og det er nok ikke så godt at fodre en varmblodshest op med islænderfoder, eller mine hunde får fuglefrø... ej, men har hørt det før, det med kalvefoder og jeg gyser vé tangen om det..Mine hunde´s tørfoder koster mere en det til min unghest pr mdr, så det er ad ikke pga penge, nok mere ???Dumheden selv. Nu skal jeg nok stoppe, men jeg har bare set og hørt så meget om så danne noget og jeg bliver så ked...
Galten Rideskole (privat) boxe udlejes fra 750 kr til 1200kr 3x foder+halm/hø.2 ridehuse+1 udebane+store græsfolde.Evt ind og udlukning alt det for max 1200 pr mdr. hermes@ti.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder |
|
|
Man kan faktisk godt bruge kalvefoder, der er beregnet til småkalve til heste, dog skal vitamin og mineral balancen helst justeres lidt, så hesten bliver dækket korrekt ind. Hilsen
Yankee Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvkalv |
|
|
Jeg har hørt at det der hedder kalvevalse stort set indeholder det samme som et føl/plag foder. Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Yankee og Lone er.. |
|
|
... inde på, så er Kalvevalse slet ikke så ringe til lakterende hopper og plage der skal vokse - der skal bare lidt justering til. Vores (heste)dyrlæge bruger det f.eks. til sit eget opdræt, og hun ved hvad hun gør, det er jeg sikker på. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 21 år... |
|
|
...på kalvevalse and still going strong er min shetlandshoppe. Ingen skæve ben, slid/haltheder eller utrivelighed her. Tror man skal tage "hysteriet" med foder lidt roligt, for i bund og grund er en ko og en heste jo designet til at æde det samme - nemlig græs! Trine (Faxa)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvefoder... hmmm |
Lola Kiss Larsen/sonny jensen |
20-03-2006 11:27 |
|
Hej Trine.. Den sidste var nu en lidt dum sammenligning.. geder og får spiser oz græs.. jeg ville nu ikke fodre mine heste med hverken vores kalvefoder eller vores fåre foder.. (bare en tilføjels...s) Men ja jeg har oz la mig fortælle at kalvefoder er ok, hvis der bliver ændret lidt.. men jeg må dog ærligt indrømme at det ikke lige kommer på tale her hjemme.. ggg.. selv om vi har begge dele her.. Lola
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, de æder |
bimboe |
20-03-2006 12:50 |
|
begge græs, men tilgengæld har koen 4 maver, hvor hesten kun har 1. Jeg ville aldrig bruge kalvefoder til mine heste. HVis man sørger for en ordentlig grundfodring, så burde ens hest ikke blive så tynd, så der skal ko foder. De kan fodres op med foder til heste, og alm. sund fornuft. Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bimboe.. |
|
|
det er faktisk forkert det du skriver, en kalv bruger kun den ene mave nemlig løben, der svarer til vores, grisens, hestens osv mave.. En kalv skal lære at bruge drøvtygger funktionen, hvilket den lærer når den spiser rigelige mængder hø.. Selvfølgelig går der ikke mange mdr inden kalven er fuldt udviklet som en tyr/ko.. Dog ville jeg ikke selv bruge kalvefoder, men jeg er nu alligevel ret sikker på det kan bruges ved den rette sammensætning.. Kalvefoder er lavet for at kalven skal vokse ja, men det er følfoder vel også?? Det foder der får alvor skal få kalven til at vokse får de som regl fra de er to mdr..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men de skandinaviske |
Eva Lydeking-Olsen |
20-03-2006 19:37 |
|
normer for hestefodring er faktisk baseret på den viden man har om køers fodring...og så justeret lidt. Eva
En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalv og hest |
donnika |
20-03-2006 20:00 |
|
føl / plag foder er det samme som kalvefoder  det kan godt være  men jeg mener bare at man virkelig skal have styr på vá man gør. så kan det nok godt være ok. Jeg syntes bare kalven skal have kalvefoder og hesten sit...
Galten Rideskole (privat) boxe udlejes fra 750 kr til 1200kr 3x foder+halm/hø.2 ridehuse+1 udebane+store græsfolde.Evt ind og udlukning alt det for max 1200 pr mdr. hermes@ti.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder er ikke |
|
|
...bare kalvefoder. Der er mange slags kalvefoder, noget hvor alle råvarene er formalet fint og derefter presset i piller, det bruges mest til kalve over 2-3 mdr. og som udelukkende er beregnet til at opfede med (Færdigblanding). Andet er også formalet og presset i piller men betragtes som tilskudsfoder (proteinfoder) Hvis Fedkalvene foderes med tilskudsfoder består den største mængde foder som regel af valset korn. Det valsede korn må jo så også betragtes som kalvefoder og mon ikke de fleste heste har fået valset korn...læs kalvefoder. _Nu er der jo også nogle kalve som ikke skal fedes men vokse op for at blive en ko, nemlig kviekalvene. Der findes også en blanding som passer til deres opvækst. Men det som (måske) primært betragtes som kalvefoder er nok det som også tit går under betegnelsen kalvevalse / kalvestarter eller lig. som bruges til kalve fra 0-2 måske 3 mdr. Vi bruger selv noget som hedder Nord Kalv Crunch som blandt andet består af hel havre og majs. Om havren er i en sæk der står kalvefoder eller hestefoder på, betyder vist mindre, tvivler på at havren ændre sig meget af den grund. Vores tre heste får blandet noget af vores kalveblanding sammen med valset korn. Det har de endnu ikke taget skade af. Vi har arbejdet med køer i 20 år, har selv ca. 100 malkekøer plus vores tre heste. Den ældste er en nordbagge på 32 år som vi har haft siden jeg var barn. Den er gammel, men dog stadig frisk. Den er igennem mange år blevet fodret af min far og den har aldrig fået noget foder som var købt specielt til heste men udelukkende levet af det samme foder som var til rådighed til køerne, dvs. græs, roer, hø, halm, korn, sojaskrå mv. Nu er der sikkert mange som sidder og tænker...neeej det var da synd og det kan man da ikke osv. Dertil vil jeg lige huske på at "i gamle dage" dengang de fleste heste som var ude på gårdene og var uundværlige som trækkraft for plov, harve, vogn, selvbinder eller andet...ja dengang levede de fleste heste vist også af det som nu engang blev avlet på marken og ikke af noget dyrt indkøbt hestefoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalv og hest |
donnika |
20-03-2006 21:52 |
|
ud fra det du skriver lyder du til at have en del styr på dette område og det tager jeg BARE hatten af for ... der er nogle som ikke vé så meget om kalvefoder kan bruges. Måske heller ikke om foderplaner, hvad/hvor meget en føl-plag eller hest skal have og så må man jo bruge hestefoder af en eller anden art... OG nej jeg skriver ikke noget om det ikke kan bruges men om at man skal vide en del om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "forkert" |
donnika |
20-03-2006 21:59 |
|
jeg har skrevet om nogle som foder med det "forkerte" i forhold til det de ved om det. Og det kan jo blive noget møg til sidst.Måske har jeg formuleret mig forkert. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere spørgsmål ... |
Smaragd |
20-03-2006 22:06 |
|
Jamen, så lad os sætte, at du har ret, Meguld, at det ene er ligeså godt som det andet - men som visse andre siger, "med justeringer" - hvem foretager så de justeringer? Og gør det ordentligt. Måske er det mig, der er hæmmet, men jeg kunne nok ikke få mig selv ud over den tærskel, hvor jeg fortalte Tanja Bromley, at hun skulle lave en foderplan baseret på fx Kalvespark. Ok, så er det krukket, det må jeg leve med.
Basalt, kan jeg se en vis fornuft - hvis indholdet er, som du siger, det er - i opfedning, uha, i et vist omfang, af føl/plage/dybt anorexiske dyr/dyr, der bare går og tuller, men, men, men - normalt er vi, der taler om foder, jo interesseret i at få atleter ud af det.
Og den værste atlet er vel en ko?
Jeg har basalt set bare meget svært ved at forstå, at det samme foder kan få to så forskellige dyr til at trives optimalt.
Men er stadig dybt åben for guldkorn. Jeg køber heller ikke t-shirts, bare fordi der står Adidas på. Af princip.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder er ikke |
|
|
kun til kalve skriver jeg. Dermed mener jeg bestemt ikke at det er forkert at købe hestefoder til sin hest, kun at der er billigere alternativer. Nu er kalvefoder / kalvevalse bestemt ikke det billigste kvægfoder der kan købes. 1,75 - 2,25 kr. / kg. Selvfølgelig er der også forskel på hvad hesten skal. Er det en toptrænet travhest eller er det en hyggehest som går og tuller lidt rundt i folden. Prof. Sportsfolk har jo også deres specielle kostplaner for at de kan yde max. Forøvrigt så fornemmer jeg at "hestefolk" tror at det foder vi bruger til kvæg (malkekvæg) er 2. eller 3 sortering. Det er det bestemt ikke, kvægfoder er i dag superfoder af absolut topkvalitet. Det er bestemt en nødvendighed hvis køerne skal give 30-40 liter mælk dagligt. Forskellen ligger nok mest i at til kvæg laves der ensilage af noget meget ungt og fint græs og til heste laves der hø af mere grov og ældre græs.. Nu skal dette ikke blive til et kvægforum men foder fremstillet til kvæg er for det meste fuldt på højde kvalitetsmæssigt med hestefoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste foder |
Sidsel |
20-03-2006 22:17 |
|
Hesten er da ligeglad med forderækkens farve..?
Hmm.. I min bog om hestehold, fra landbrugskolen (Hestehold-en grundbog af Jørgen Falk-Rønne, Egon Fræhr, Eric Clausen), Står der noget om at man godt kan bruge nogle kalveblandinger til heste, man skal selvfølgelig sørge for at vide hva der er i dem og hva hestens behov er..
MVH Sidsel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder for at spare? |
Anne G |
20-03-2006 22:17 |
|
Jeg undrer mig over hvorfor man overhovedet bruger kalvefoder til sine heste? Er det for at spare? For min store hoppe ville jeg da intet vinde på at give kvægfoder af en art. Hun får størstedelen af sin foderration og sit behov dækket gennem store mængder godt wraphø. Så enhver må ha' råd til den smule krybbefoder hesten derudover behøver. Ofte er det jo næsten nok med en god vitamin og mineralblanding, hvis man ellers fodre hesten med kvalitetshø og græs når sæsonen er til det.
En Trakehner er en RIGTIG hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo lige det... |
donnika |
20-03-2006 22:26 |
|
TAK TAK "er i samme båd" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For at spare ... |
Smaragd |
20-03-2006 22:52 |
|
... må det vel være. Ellers er det vel irrelevant. Jeg fodrer også også mine heste på kvalitetswrap og racing + den mængde havre, der giver den energi, der er behov for. Jeg har ikke erfaring for, at de mange fine fodertilbud inden for hesteverdenen gør det bedre.
Men det er jo interessant, af principielle årsager og også, når man fx fodrer føl på kvalitetswrap PLUS Dodson & Horrells Fase 1. Så bliver det lige pludselig en ganske speget affære.
Og det er set i relation til den slags fodring, at diskussionen er interressant.
For her har vi på den ene side et meget dyrt, men også højt estimeret foder - D&H - hvor man så fra dyrlægeside får at vide, at de ikke er dækket ind på de foreskrevne mængder. Aha! og så bliver det pludselig mere end speget, så speget, at det er ... til grin.
Og det er jo det, det handler om. Sidder der nogle kloge mennesker og fodrer med kalvefoder til 2,5 kr/kilo og griner ad idioterne, der køber D&H, fordi det ligner dem müsli, vi selv får til morgenmad, så godt må det være?
Jeg har nu fået lavet ny foderplan til mine føl bestående af kvali-wrap, racing mineral, hel havre og soyaskrå. Nix Weiter. Vi er hermed nede på en enorm besparelse i forhold til D&H - og jeg er sikker på, at de får, hvad de skal have. (Og hul i dem herinde, der hader havre)
Men ville kalvefoderet være billigere? Dyrere? Dårligere?
Man kan vel næppe gøre det billigere - med føl - end jeg lige er begyndt på, så hvorfor dog bevæge sig ind på kreaturers madskål?
Det er det, jep, det er lige det, jeg ikke forstår. Hvis det IKKE er for at spare penge, hvorfor så dog? Og hvis det er for at spare - gør man så egentligt det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalv og hest |
donnika |
20-03-2006 23:01 |
|
smaragd det var jo lige mine ord først i min "spalte"...ja der er MEGET forskel på hvem der kan leve af kalve foder og ikke, hvis man så ikke kan regne og har "HØRT fra klassen at kalvefoder kan bruges til lille sussis vædekøbshest" Fordi det næsten er det samme???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det det drejer sig om |
|
|
...er vel at hesten får noget struktur, energi, protein samt stivelse i rette mængder i sin foderration samt får dækket sine behov for mineraler og vitaminer og at det hele er af god kvalitet. Om det så hedder det ene eller det andet og om det er dyrt eller billigt er vel op til den enkelte at vælge. Da hesten ikke kan læse er jeg ret sikker på at den at den spiser det med velbehag uanset om der står kalvefoder eller hestefoder på sækken. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil det bedste |
donnika |
20-03-2006 23:49 |
|
Yes interresant emne. Det handler også om vá man har det godt med af merkevare..navne på foder??? læser man på bagsiden er der sikkert det samme i posen og jeg er kun til grin ?? prøve mit bedste. Jeg har da stadig nogle små justeringer ift min foderplan, selv om det er H/D - plag og jeg har ikke røven fuld af penge, men min hest har det ok med H/D. For mig har det været et cirkus.. Er også sikker på at man vil det bedste for sin hest. Men kalvefoder vil jeg personligt ikke benytte mig af, for der er heste jeg har med at gøre og så kan det jo være jeg bliver snyt for et par kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| styr på indhold. |
donnika |
21-03-2006 00:21 |
|
men som meguld der har forstand på heset og kalve vil jeg da ikke sige, det hun gør er  men har styr på indholdet af diverse fodersække og mængter ift til dyenes art/ behov. En diskotion om vad man har erfaringer med og der er jo mange muligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smaragd... |
|
|
... du skriver: "Jeg har basalt set bare meget svært ved at forstå, at det samme foder kan få to så forskellige dyr til at trives optimalt." - Jamen det GØR det altså. Eller dine heste får måske hverken hø eller wrap? - eller roepiller for den sags skyld? Det der gør hestefoder anderledes end kreaturfoder, er sammensætningen af vitaminer/mineraler, hvor kreaturer har et andet behov end heste. I øvrigt har småkalve slet ikke samme foderbehov som voksne køer - derfor er det noget sludder at kalde et produkt som Kalvevalse for "ko-foder". Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Men grundfodringen er jo RET |
Eva Lydeking-Olsen |
21-03-2006 10:59 |
|
eens for heste og kalve hhv køer og kan klares med græs/wrap/hø, roepiller,sojaskrå i visse perioder, korn efter lyst/energibehov og en vitamin-mineralblanding der passer til dyret. Een foderproducent fortalte mig engang at de flotte sække som alle mærkevarerne er i, koster ca. 20 kr stykket. Jeg har pt 8 heste og hvis jeg vælger D&H skal de have ca 3 sække om måneden HVER =ca 24 sække hvor jeg altså ville smide næsten 500 kr ud i emballage, hver måned, måned efter måned. Derfor vælger nogen producenter almindelige kedelige sække uden spræl og det gør jeg også. Da den største udgift altid er grovfoderet når man fodrer korrekt - det kan der ikke laves om på - kan man jo så argumentere for at krybbefoderet er så lille en andel, men netop med de dyre mærkevarer bliver det jo dyrere end grovfoderet og jeg har en mindst ligeså god fodring med krybbefoder til 200-300 kr/ mule /måned, som med en mærkevarefodring til 400-500 kr: RC (vit/min/urter)400 g/d 130 kr Roepiller 1,5 kg/d a 1,25 60 kr Havre 1,5 kg a 1,65 75 kr Ialt 265 kr - i krybbefoder pr måned til en stor hest der rides. Og så 10 kg godt wrap til 1 kr/kg er 300 kr oveni. Det kan kalvefoder vist ikke lave om på.Men der hvor kalvefoder "er billigere" må jo være der hvor det bare glider ind i en stor besætning og trækkes fra som driftsudgift til køerne/kalvene - så hestene reelt er "gratis" da der ikke købes noget ekstra til dem som ikke kan medtages i driftsregnskabet... Eva
En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var godt skrevet... |
|
|
...Eva. Når jeg skrev " billigere alternativ " mente jeg selvfølgelig i forhold til hestefoder af " mærkevare " Jeg tror ikke at det kan gøres ret meget billigere en med sojaskrå, roepiller, hø/wrap og en mineralblanding. Vi har ikke havre på bedriften og bruger derfor en smule kalveblanding iblandet valset byg til hesten da der er en stor andel af hel havre i kalveblandingen. Ellers har du vist helt ret i det der med at det kan trækkes fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så konkluderende ... |
Smaragd |
21-03-2006 19:36 |
|
er der vel bred enighed om, at hvis kalvefoder kan trækkes fra over bedriften, så er det det mest rentable foder - for hesten, drejer det sig så bare om at justere min/vit-behovet?
Og har man ikke en sådan blandet kvæg/hest-bedrft, er man lige så godt kørende, økonomisk, med det, Eva L. kalder korrekt fodring - og som jeg tilslutter mig* - hvor grovfoderet udgør hovedbestanddelen, og hvor der derudover mestendels skal tilsættes vit/min + energi. Yes?
Derudover, har jeg forstået det sådan, at kalvefoder med fordel kan anvendes til opfedning af magre heste - og hvis den holder, er det jo ikke et ueffent kneb, for det kan tit være en kamp.
Tak for input'ene, det var lærerigt.
Mvh Smaragd
* Eva - jeg har aldrig forstået roepillers funktion. Nogle bruger det for at hestene skal blive mætte (tabe sig), andre for at hesten skal tage på. Hvordan er det nu lige, roepillers sande rolle i denne biks er? Med hvilket formål bruger du roepiller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder |
|
|
Ja, opfedning af heste har vi hvert fald fundet ud af i vores stald, at det fungere udemærket til..! Men vi syntes alligevel heller ikke at det mætter hestene særlig meget, så de skal have en del af det.. Jeg syntes dog ikke det var optimalt at fodre med, så jeg tog et stort spring fra kalvefoder til RC som koster 220,- sækken. Trapper selvfølgelig meget langsomt op fra dag til dag.. Min staldvært fodre stadig hendes ponyer med kalvefoder, og de klare sig udemærket..
<3 Winnie & Tøsen <3 >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care << ~Dækken ønskes byttet m. lammeskindsgjord~ Info: Klik her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min... |
Louise&Rammstein |
21-03-2006 22:05 |
|
Min står i en mindre industristald og får også kalvefoder. Dog i meget små mængder, det drejer sig om maks. 4 håndfulde om dagen og så diverse mineraler/vitaminer. Og hø ad libitum. Han har smukkere pels i år og bedre hove, end han havde sidste vinter da jeg fodrede med Ole Bj/Dangro (hvad det nu hedder i dag). Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvefoder eller jakabøf |
donnika |
22-03-2006 21:03 |
|
kære sif..er det mig du skriver til så vil jeg lige sige at min hest få riglig med hø... jeg høre der er sammenpræsset hø i kalvefoder + alt det andet der høre til...en kalv.OG her med mere uforståne at der er nogle der bruger det til sin hest det vil svare til vi koger en jaka bøf 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh - Donnika... |
|
|
... som skrevet i overskriftsbjælken, så var det Smaragd, jeg henvendte mig til - og årsagen er det citat, jeg indleder mit indlæg med. Jeg konkluderer såmænd bare, at hovedbestanddelen - og det mest naturlige - for både heste og kreaturer er græs, hvadenten det er i rå, syltet eller tørret stilstand. Jeg har intet sted udtrykt - endsige tænkt - nogen mening om din hests foderoptag  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overset |
donnika |
22-03-2006 22:25 |
|
overså overskriften..  sorry sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller består mestendels |
Eva Lydeking-Olsen |
23-03-2006 19:44 |
|
af opløselige fibre - cellevægge fra roerne- og det er foder for TARMBAKTERIERNE, hvoraf der er flere end celler i hele kroppen iøvrigt. Så tarmbakterierne er ligesom en slags ekstra organ der styrer mangt og meget: danner energi til selve tarmvæggens funktion danner stofskifteprodukter der er vigtige for lever- og immunfunktion (når de bliver fodret korrekt med fibre) afgifter toxiner af forskellige slags Fibrene binder også fx sand og jord så risikoen for sandkolik mindskes holder selve tarmen fysisk i topform så tarmtrævler mm fungerer optimalt (vigtigt ved heste som har svært ved at holde huld) fylder meget så grovædende heste får meget mad med få kalorier stabiliserer blodsukkeret, energien og humøret Foderenhedsmæssigt kan byttes lige over med havre (o,8 FE pr kg tørvægt) Moderat protein (8%)så kan bruges til forfangne, heste som skal have meget mad mm uden at overdrive protein. Til drægtige suppleres fx med sojaskrå og grønpiller de sidste tre mdr... Væsken er smart fx ved heste der er svære at få til at drikke under stævner... Billigt og naturligt Så der er rigtig meget godt at sige om roepiller. Nogen kører lidt trætte i dem hen på foråret lige før græsset kommer, så er det ligesom de siger "nu gider vi iikke vinterfoder mere..." - der supplerer vi med 25 % grønpiller i roerne for at afveksle smagen og vænne maverne til græs igen, eller lidt klid- for smag og afveksling. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja, vi |
|
|
bruger kalvefoder og korn på vores rideskole, og det har vi da fået nogle ganske udemærkede atleter ud af? Efter at have gennemgået hvad der var i kalvefoderet, mener jeg at vi kom frem til én eller to ting, som der ikke var nok af. Det får de selvfølgelig ved siden af, de fodres jo ikke udelukkende på kalvefoder (det står der forresten også på kalvefoderet at man ikke må, 9/10 må være kalvefoder, så vidt jeg husker). Det er blevet brugt gennem mange år, der bliver altid spist op, og tja. Jeg kan ikke se hvad det skader, når nu der er de ting i der skal være. Hvordan nogle af ponyerne så formår at springe landstævner, Baltic Cup, på dette skrækkelige foder, der ikke er lavet til atleter, det ved jeg sørme ikke. Men de gør det.
Datja _____________________________ Husk at smile før du sover , så går dagens surhed over . _____________________________ Tanze's Hestegalleriprofil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. kalvefoder |
Tanja2 |
24-03-2006 12:47 |
|
Hej. Kan godt høre der er nogen der stejler herinde... Jeg holder mig til at kalvefoder er fint til at fede op med, jeg har en Oldenborg/fuldblod som jeg simpelthen ikke kunne holde huld på, han lignede en plag til han var 7... Jeg fodre også med roepiller, havre vitaminer osv. nu, men jeg vil altså bare sige roepiller får man altså ikke en tynd hest op i vægt med... Min havde adgang til stråfoder konstant fik RIGTIGT godt hø 2 baller om dagen, og en færdig musli, det vil sige jeg prøvede mange slags, kan ikke huske hvilke det er 5 år siden nu... Men kalvemüsli eller valset kalvefoder er altså svaret på alle mine sorger... Aldrig har han set så fin ud... Han fik det i en periode til han var oppe i vægt, foråret kom de kom på græs og efteråret efter har jeg holdt ham rigtig flot på pavofoder... Og har aldrig haft problemer med hans huld siden. ligemeget hvad jeg har budt ham af hestefoder... Så en lille solstrålehistorie herfra...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey hey |
|
|
kan ikke forstå at i råber sådan op... kalve foder ihvert fald den jeg har brugt, bestod mest af KORN, og det er der så vidt jeg ved mange mennesker der fodre med. i alle andre tråde om foder anbefaler man roepiller... hey det giver man også KØER, (dog ikke opblødt) så hvis køer og heste ikke kan spise det samme (når man tager højde for vitamin/mineral balancen)ja så må i meget undskylde, så skal alle de råd med roepille trækkes tilbage. min dyrlæge anbefaler kalvevalse til føl og ungheste. vidste i at ja hold nu fast at GRISE foder faktisk også kan bruges til heste. Den grise blanding der hedder profilkorn/bacon er ganske fin til opfedning af hest. (består mest af kværnet korn der er prasset til piller) men det hedder grise foder så det kan ikke bruges. desuden er hesten til STRÅ foder dens tænder er slet ikke beregnet til korn, så masser af hø/halm/wrap og græs og et tilskud af vitamin og mineral er den bedste grund fodring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalve Müsli |
|
|
Der sker INTET ved at fodre sin hest med kalve foder(müsli), min dyrlæge fordre med Kalve müsli, hun har ubdersøgt indholdet i sækken, og kan herud af konkludrere at det er det samme som i en hvilken som helst anden HESTE müsli. Dog skal der gives en smugle vitaminer ved siden af samt havre eller byg. Men det gør de fleste i vel i forvejen??? HVIS de fodre med müsli.. Så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at fodre med kalve müsli?? Jeg kan kun se fordele ved det, personligt kan jeg spare 500 kr, måske mere om måndene, bare i fuldfoder!!! Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvefoder |
smukke-ped |
04-11-2006 13:33 |
|
jeg har engang oplevet en hest stortrives på kalvekræs... han var en ældre model,lidt sær,han kulle finde på at gå fra sit foder hvis han ikke lige gad æde det eller vinden blæste forkert på den pågældende dag.. men kalvekræs var det store hit...han manglede bestemt ikke noget!! og rigeligt med hø naturligvis!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
ivory26 |
04-11-2006 19:37 |
|
Ja det er godt nok ubegribeligt, at heste racerne verden over har overlevet- efter de blev indfanget af cowboy´s og indianerne... Dem som siger en hest ikke må få ko foder/kalve foder, de kan så godt pakke deres roepiller og wrap sammen og smide det ud. En kvæg bestætning bliver generelt fodret med ensilage, som i hesten verden bliver kaldet for Wrap. Og roer- som er det samme som roepiller, speedi beet osv.. Arbejds heste i gamle dage- før traktore og mejetærskere- blev fodret med det foder, der var tilgængeligt på gårdene. Fodret bestod mest af roer(skrællet og snittet), ensilage, havre eller byg, klid, hakkelse og halm. Akkurat det samme som køerne fik! Hestene blev brugt dagligt mange timer i døgnet. De var stærke og sunde. Fodret har ikke ændret sig meget fra den gang, men mange foder firmaer har med held og snilde, puttet akkurat det samme foder i dyre poser og givet det et nyt navn og tjener nu fedt på det. Hver måned kommer der et nyt og forbedret foderprodukt frem, som lover guld og grønne skove. Problemet idag er at foderfirmaerne hele tiden skal finde på noget nyt, for at kunne følge med strømmen. At skulle fodre en hest idag er det samme, som at lukke et dameblad op. Det skal være på mode og være det "rigtige" i nuet! I gamle dage, så man op til Karl Lauersen. Han "opfandt" tarok fodret og mener også tilskudsfodret Raket. Han var en ener på sit område. Dygtig og gik aldrig på kompromis med noget med hestene. Måske skulle man se på hvad han gjorde. For han gjorde i hvert fald noget rigtig, med alle de derby vindere. Pointen med dette er, at kalvefoder er et glimrende foder til heste. Specielt plage, ungheste og heste som har brug for at tage på. Man skal bare huske at kigge på vitaminer, mineraler og proteiner og justere det. Jeg er mest bange for, at al denne mode, vil gå ud over hestene. At man tilsidst avler noget som i princippet ikke kan holde. Alt skal være målt og vejet, røngthen fotograferet ned til mindste detalje. Måske kan det hele også blive så perfekt, at det knækker!? I bund og grund kommer det kun ud på et- hesten skal have talent og lysten til at yde... Hvis den ikke har det, så kan det være fuldstændig ligegyldigt hvad du fylder i den.
**Stutteri Birkedal** Hest, du er i sandheden et væsen uden lige. For du flyver uden vinger, og erobrer uden at bruge sværd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er det jo |
|
|
Ikke forbudt at se på sækken, og læse sig til, hvad foderet indeholder... Så kan man jo sammenligne kalvefoderet med hestefoderet, og se om de ligger laaangt fra hinanden... Den hest Smukke-ped nævner, var min gamle anorektiske fuldblodsblanding, og han havde stor gavn af at leve af kalve-kræs og hø... Og det var virkelig en videnskab at fodre ham, for han var MEGET sær... Dengang gav jeg hos landmanden 100 kr. for 45 kg... Og så fik landmanden også lidt til snold... Hvis prisen stadig er den, så kan det da være at man bør overveje at gå tilbage på det... Meeen... Det var selvfølgelig også før det blev vældigt moderne med færdigblandet müsli med et billede af en hest på posen... Og Ak oh Ve... Vores dyrlæge anbefaler at, hvis vi vil give mineraltilskud til det foder de får nu, så er noget af det bedste vi kan give dem DLGs Micro 2 mineraler... Med et billede af en muh-ting på... Og jo... Hvis det kom dertil, så ville jeg være ligeglad med at bede om at få udarbejdet en foderplan til en hest, baseret på kalve-kræs... Men kig på sækken, og se hvad foderet indeholder... Det er det man kommer længst med...
Zamangah Flot jumpe sælges. Welsh Cob hingst, 18 mdr. u. papirer sælges, se præsentation. Vi kører brudeparret i hestevogn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er jeg lidt nysgering |
emmae |
07-08-2007 08:29 |
|
Jeg har en gamle hoppe som ALTID har været tynd,den er tjekket i hoved og R.. af dyrlæge for alt,jeg har prøvet stort set alt foder der findes til hest og stadigvæk er hun tynd,men nu kan jeg jo læse mig til kalve foder bare er hitet til og fede op med,så hvor køber i det henne og hvad er prisen pr sæk. Emma e
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm... |
|
|
Tja, der er da det samme i kalvefoder versus mange hestefoder, bare i forskellige mængder. Men kalvefoder er lavet til at dyrene skal vokse hurtigt og laves til kød/mælk dyr. Unge heste skal vokse langsomt og bruges til ridning. Fatter ikke en dyrlæge kan anbefale kalvefoder til et føl/plag.
Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op ... |
anjasm (Gipsy) |
08-08-2007 11:58 |
|
Der har været mange tråde herinde ang. kalvefoder til heste ... Jeg har flere gange gjort mig til talsmand FOR kalvepiller, da jeg selv har brugt det til en lidt mager og "træls" unghest, med godt resultat. Jeg må sige, at denne tråd, som jeg i starten overhovedet ikke gad læse, er den mest konstruktive inden for dét emne, JEG er stødt på herinde. Tak for gode råd og konstuktiv debat.
There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´ (Leonard Cohan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan købes foder |
Sune |
08-08-2007 12:28 |
|
Man skal bare tage en tur til messen Herning for at se hvordan størtedelen af hestefolk køber foder. rigtigt mange køber foder ud fra at tilfredstille deres egne personlige behov som absolut intet har med hestens behov at gøre tænk lige over det! Et god eksempel er alle dem der f.eks smager på hestens foder, for det giver ingen mening! Foderet bliver købt udfra divisen; 1. Ser det super lækkert ud (jeg vil gerne spise det til morgenmad) 2. Dufter det godt 3. Er det lækkert emballeret i flotte sække Sune
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lad dog |
Hurricane ♥fleur♥ |
08-08-2007 12:32 |
|
vær med, at lade hestene spise kalvenes mad, de har da deres egen mad, nemlig hestemad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej anjasm |
|
|
jeg er en af dem som ikke er imod kalvevalse. man skal bare huske at det ikke kan erstatte helt almindelig foder til heste ! dvs, hvis man har et godt foder der dækker alt det vigtige, så kam man i "nødstilfælde" tilsætte enu et produkt, nemmelig kalvevalse til en tynd hest for at "fede" den op. jeg bruger det selv, og begyndte på det for en md. side. jeg giver 400g 3X om dage. de gode resultateter er min hest er blevet pæner, men mangler stadg nogle kg. og han kan faktisk godt lide det minuset er at han lugter af ko  (gud ved om en ko ville komme til at lugte beder hvis vi gav den hestefoder ???) Kalvevalse kan og skal ikke erstatte almindelig heste mad, men skal kun bruges som et ekstra tilskud. for mig koster det 4.60 kr pr dag at bruge kalvevalse. oven i det almindelige "heste foder" jeg også bruger (sort haver, byg, Face balance, olie, roepiller,gulerødder, halm, hø mm) så det er ikke pga økonomien jeg bruger det. kun for at give lidt eksta til sidebene) ps. mit foder har været igennem foder eksperter, og han er dækket godt ind. og dyrlæge har raspet tænder og tjekket for orm + div andre åresager der kunne være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha, ha ... |
anjasm (Gipsy) |
08-08-2007 13:56 |
|
POULA, det har jeg aldrig tænkt over ... Lugten af ko, men jeg er lidt færdig af grin ligenu ...  Ha ha, smågriner stadig ... Nej selvfølgelig kan kalvepiller ikke kompensere for hestefoder, det har jeg heller aldrig påstået ... Jeg bruger det udelukkende oveni det almindelige foder, som ekstra tilskud til en "mager hund". De andre heste får ganske almindelige roepiller, lucerne, vitaminer, wrap og alt efter alder og huld, lidt lesiure mix eller fase 2, + måske lidt olie. Så deeet ...
There´s a crack in everything, that´s where the light gets in´ (Leonard Cohan)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvægfoder |
|
|
Min pony blev købt kronisk forfangen for 9 år siden. Min dyrlæge (fra højt respekterede Rynkeby Hesteklinik) kendte min hest før jeg købte den. Han fortalte hovedrystende at de tidligere ejere fodrede deres heste med kvægfoder indeholdende noget der lignede 60% stivelse og at alle hestene var forfangne on-off. I dét tilfælde var fodring med forkert foder direkte dyremishandling! Der findes forskellige slags kalvefoder og jeg kan godt forestille mig at noget af det kan benyttes til plage og undervægtige heste, men pga. min ponys fortid ville jeg personligt være meget tilbageholdende med at eksperimentere med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Galop Atleter på kalvefoder |
|
|
Ja det lyder jo helt grotesk . . . Jeg vil blot fortælle jeg har arbejdet hos en galoptræner på Klampenborg galopbane som fodrede sine heste med "kalve guf" og havre + lidt vitamin supplement så foderplanen passede. Hestene klarede sig godt i løbende, velvidende at mange af de andre heste/konkurrenter jo sikkert får diverse "racing" blandinger. Så jeg er helt sikker på at kalvefoder kan være ligeså godt som eksklusive hesteblandinger til den 5 dobbelte pris. Afgørende faktor er jo blot man har forstand på at lave forderplaner og tilsætte "det der mangler".
Med venlig Hilsen Leise Rikké Pedersen Stutteri-carmen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvefoder |
|
|
Jeg var i Land og Fritid for at købe foder til mine pruller og havde set denne debat, så jeg kunne ikke dy mig for at kigge på indholdet af kalvefoder. Der er egentligt ikke meget i kalvefoderblandingen jeg ellers ikke ville fodre mine pruller med. Hovedbestanddelen var byg (mener det var 60%), så var der majs, sojaskrå, melasse, div. olier mm. De eneste 2 dele jeg ikke normalt ville fodre min hest var de 3% hvede og 3% kalvevitaminer, som ikke stod nærmere specificeret. Om det er væsentligt billigere end hestefoder ved jeg nu ikke. Jeg giver 150 kr for 25 kg hestefuldfoder og kalveblandingen kostede 110 kr for 25 kg, men det er staig 40 kr. pr. sæk og med et forbrug af 6-7 sække om måneden kan det selvfølgelig løbe op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvens mave |
|
|
en kalv har kun én mave, da de andre er "lukket af". så den omsætter som en hest, derfor kan man sagtens bruge kalvefoder til heste...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sillemonster |
|
|
kan du nævne en heste foderblading uden hvede? det er der da i næsten alle blandinger... og sammensætningen af vitaminer kan man jo læse nederst på sækken... har læst alle indlæg og de der fravælger kalvefoder, gør det (ud fra hvad jeg læser) fordi de ikke har nok forstand omkring foder til at afstemme det... Da jeg gik på modul 2 (faglært landmand med speciale i heste) lærte vi faktisk at kalvefoder var et super foder til heste - også heste i træning... og jeg synes faktisk det er mindst lige så "lækkert" som alm. musli... NU læser jeg på KVL og specialiserer mig i hestens fordøjelse og ernæring og vil på sigt gerne forske... kunne da være jeg skulle forske i netop dette emne - og få det udbredt til bredden af heste"bønder"... eller være super smart og så købe kalvefoder, købe nogle smarte sække og så tjene 10 kr pr sæk ved at hælde det over i en anden sæk... aha smart forretningside...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej |
|
|
Jeg er godt klar over at der er hvede og hvedeklid i mange hesteblandinger. Jeg mente at jeg kunne ikke finde på at købe hvede enkeltvis (altså en sæk på foderstoffen) til en hest, da jeg har læst at det har en tendens til at forklistre sig i tarmen og have en stoppende effekt, hvis heste får det i for store mængder. Det er meget muligt at kalvevitaminerne er fine, men da jeg ikke kender indholdet, vil jeg være noget tilbageholdende med at bruge det enkeltvis (altså købe en sæk til fodring af hest). Jeg tror du misforstod mit indlæg, hvis du tolkede det som om jeg aldrig kunne finde på at bruge det til mine heste. Jeg skrev netop at der var meget lidt i jeg ikke kunne finde på at købe en sæk af på foderstoffen og give til min hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej! Lige en tanke. Hvis man står på foderstoffen og får at vide der er præsis det samme indhold i de to produkter, er man så ikke dum hvis man giver 3x så meget bare fordi der står hest uden på sækken??? MVH Suzi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suzi.. |
|
|
Jooo det kan vi vist godt blive enige om 
Tinker Mette & Miss I`Will
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo derfor |
|
|
de ikke oplyser om kalvefoder, men kun om hestefoderet... man skal selv undersøger kalvefoderet og om det passer til ens hest og så sparer man så 30-40 kr pr sæk... til sillemonster: ok jeg misforstod dig... troede du ikke ville bruge det FORDI der var hvede i, men det er der jo i alle foderblandinger næsten... sorry 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Me too |
maikenhm |
02-09-2010 23:01 |
|
Jeg fodre også mine heste med kalve valse og kender mange andre der gør det samme, det er netop rigtig godt til heste der er for tynde. Jeg har ingen problemer med det og jeg er bestemt heller ikke typen der vil sparer penge, jeg har bare fundet ud af at det er det mine heste går bedst på og da jeg har heste i alderen 1 ½ år til 19 år, så skulle jeg ikke mene der er nogen problemer ved at fodre sine heste med det. Jeg har også altid været styret af "mærkevare" mine heste skulle have det bedste af det bedste. Det har jeg så fundet ud af nu, hvad det vil sige. Mine heste lever af, hø, halm, lucerne, vitaminer, mineraler, olie og kalve valse. Desuden så består kalve valse ikke af ret meget andet end vitaminer, grønpiller og valset byg også deraf navnet Grøn Kalve Valse. det helt rigtig at man skal justere lidt i vitaminer og mineraler, men det skal du dælme også med stort set alt "heste" foder. Jeg synes det er noget fis at det skal hedde spillers eller what ever og være i 100 forskellige müsli former. mine heste er flotte og sunde på kalve foder.Indtil jeg får andet bevist så fortsætte jeg med mit kalve foder. Desuden skal man jo huske, at om man har geder eller køer eller heste, så det foder de får, er jo opstået af de samme grundprodukter. landmanden høster de samme kornsorter uanset hvilke dyr du har. Der er så selvfølgelig nogle ting en slags dyr kan tåle som den anden ikke kan, men man må jo bare læse på deklerationerne og så have lidt baggrundsviden herom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| komad/hestemad |
|
|
læs evt. om de forskelle der rent faktisk er i det nyeste magasinet hest, der er det analyseret af Videnscentret for Landbrug/heste kvægmineral og vitamin blandinger vs. heste Jodindholdet er stærkt forhøjet Jernindholdet er for lavt Ca/P indholdet er for højt men hvis man skal ud og købe andre produkter ved siden af alligevel for at kunne justere så hesten får det den skal have i de rette doser tror jeg faktisk ikke besparelsen er noget at skrive hjem om. Personligt mener jeg ikke byg er hestemad og 60 % byg ville jeg stå helt af på, fodre helst uden korn dog kan der være heste der med fordel får lidt havre for at holde dampen oppe men de fleste hobby heste trives fint uden. Min plan på den gamle dame ser idag således ud 1 kg. Sixteen + og Racing Minerals + wrap ad lib. pris pr. mdr. i foder ca. 300 kr. det mener jeg ikke er dyrt. Wrap er med i opstaldningen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er STOR |
|
|
forskel på kvægmineraler (som er til udvoksede køer) og så kavleblandinger. Sidstnævnte er varmebehandlede og afstemt anderledes, da kalve omsætter markant anderledes end køer gør.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hahahaha |
|
|
Jeg kender et hold ko landmænd der har købt 2 shetlændere til børnene. Deres shetlændere bliver fodret med nøjagtigt det samme som spæd kalvene, og er blevet det i mange år efterhånden. Når kalvene får en spand sødmælk ja så får shetlandsponyerne det sq også Dertil kalvefoder og hø. Jeg var chokeret første gang jeg hørte det, men de trives og ser rigtig fine ud i pels og huld  Jeg tør nu ikke give mine sødmælk haha, men hver sin måde at fodre på )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalve foder. |
Stephanie-mini heste |
01-07-2011 20:44 |
|
Hej Folkens Nu er jeg blevet anbefalet af 4 heste Dyrlæger at Bruge Kalve foder ( Kalve Valse ) til vores Ungheste - føl og plage. Og den ene avler selv Oldenburger heste og har gjodt det i mange år hans heste har flere gange taget titler med hjem til både kåringer Stævner Føl skuer og Dyreskuer, Alle hans heste Ser Knald godt ud! Så kavle foder kan Nemt bruges til heste Forskælen på det er det er biligere end Den foder sæk der står hest uden på det er den eneste forskæl der er =() og har man hesteforstand kan man nemt bruge det til sine heste / ponyer. Mvh. Stephanie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OBS. Glemte lige. |
Stephanie-mini heste |
01-07-2011 20:47 |
|
Glemte at skrive man også nemt kan bruge kalve valse til avls hopper og gingste eller ældre heste der svære at holde huld på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kalvefoder |
|
|
Da jeg fik min hingst Cooper var han 15 år og trængte gevaldigt til at tage på, jeg prøvede et utal af fodervarianter til ældre heste, men enten gad han ikke æde det (kræsen) eller også virkede det bare ikke, han tog ikke på og på trods af at dyrlægen gik ham igennem flre gange(tænder osv) fandt han intet helbredsmæssigt i vejen med ham. Så foreslog min kære svigerfar (kødkvægsavler) at jeg prøvede hans hjemmelavede kalvefoder, og sørme om ikke hesten kunne lide det og tog på af det, han fik self. vitaminer ved siden af. Jeg har flere gange prøvet nyt foder af, da jeg jo er lidt nervøs for al den stivelse, men jeg må bare konkludere at han trives allerbedst på kalvefoderet, så derfor bliver vi ved det. Min svigerfars hjemmelavede blanding består af kværnet byg og havre + hørfrøkager og grønpiller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|