Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvede...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 15:20

Hej..

Er der nogle der ved om men kan bruge hvede til hestene? Skal det være valset eller hele korn oh hvor meget skal de have?

0
0
Svar på denne tråd

Ikke hvede
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 15:53

Jeg ville aldrig bruge hvede. Det er ikke godt til heste.

Brug byg, majs eller havre i stedet.

Byg og majs skal være valset. Jeg bruger også selv valset havre men det er en smagssag.

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hvede...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 15:57
hvorfor er det ikke godt?!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 21:32

ja hvorfor man ikke fodrer heste med hvede, ved jeg ikke, men det gør man ikke. nogle giver deres heste en smule hvedeklid en gang i mellem, men alle ved at man skal passe på med mængden.

desuden har jeg tænkt på om de rkunne være en sammenhæng mellem hvede for os og for hestenen? man sige rjo at vi helst skal undgå hvidt brød, som altså er lavet på hvedemel... og der er også en stor del af befolkningen som er allergiske over for hvede, men sjældent over for de andre korntyper... som sagt er det kun noget jeg har tænkt på og derfor ikke rigtig noget svar på dit spørgsmål...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 21:38

fandt lige dennne udtalelse på hn:

Hvede halm er ikke godt for hestemaver, da det indeholder meget stivelse, som hvede jo også gør.

Vores dyrlæge fraråder på det kraftigste at bruge hvedehalm og dermed også hvede.

'

0
0
Svar på denne tråd

Hvede..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 21:43

Er ikke godt at fodre heste med det indeholder meget stivelse af en opbygning som hesten har svært ved at nedbryde.

Derfor har heste der fodres med hvede, stor risiko for kolik, diarré, hævede ben samt forfangenhed.

Dog kan det bruges hvis det først er mikroniseret ( varmebehandlet).

Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

hvede ikke godt
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 12:32

...som foder

Her er lige en sjov remse:

HVede gør dem fede

Byg gør dem tyk'

Havre gør dem magre

...Nej men hvede er ikke egnet som hestefoder. Brug byg eller havre. Byg skal valses ellers får du meget dårlig udnyttelse af foderet (ca 60%), havre kan du godt servere hel.

Hilsen

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Hvede...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 16:47

Tak for jeres svar... er blevet det kloger!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider