Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Et godt råd til alle!
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 20:07

hej, jeg har et super råd der faktisk ved hjælp af et meget enkelt tiltag kan gøre din hest's vilkår meget bedre... få sat din krybbe ned i en højde ca 15 - 20 cm over gulvet...

for det første så "falder" kæben på hesten rigtigt så tænderne slides ordentligt og ikke behøver at blive raspet i samme grad som ellers, og for det andet så danner hesten 10 gange mere spyt når den spiser af "guld-krybben" end hvis den spise af en normal krybbe... hestens spyt er vigtig da den er med til at neutralisere den mavesyrer hesten danner når den spiser... får den ikke neutraliseret den mave syre så kan den faktisk få ondt i maven...

-disse råd er givet af en dyrlæge, og da jeg selv har efterlevet dem i nogen tid (1,5 år) og kan mærke væsentlige forandringer så vil jeg give min viden til jer så i kan skabe de bedste rammer for jeres heste...

-jeg bruger en "beton" krybbe hvilket fungere fint da hun ikke kan hverken vælte den eller ødelægge den...

håber i kunne bruge mit råd...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Tak for rådet
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 20:12

som jeg vil tage med i mine overvejelser ang. fodring :-)

Mvh.

Tinamaria

0
0
Svar på denne tråd

Et rigtig godt råd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 20:44

- er det!!! Underkæben rykker frem og de bagerste tænder, passer ud for hinanden ( sådan cirka)

Vi gør det samme, men jeg synes ikke, jeg kan registrere at der går længere imellem, de har brug for tandraspning.

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - Pt. 1 ledig plads i løsdriften. Sommergræs tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 20:49
Tjoo, jeg tror nu bare min hest vil skide i krybben, endnu mere end hun gør i forvejen. Men ellers et godt råd !

Mvh.

Citta, Trunte og Maria

0
0
Svar på denne tråd

tænder
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 20:50

de vil selvfølgelig stadig have brug for at få tjekket og ordnet tænder, men ofte så er det kun små ting dyrlægen skal raspe/ordne til i forhold til tidligere... men det kommer også også an' på hvilken hest man har.. de er jo også forskellige som vi mennesker er...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Mine spiser også
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 21:52

fra jorden. I en stor firkantet plastik bajle fra bauhaus til 70 kr.

I starten sked mine også i dem indtil vi fandt det rigtige sted at stille den i boksen. Mines står ikke ens da de ikke skider ens i deres boks.. Og nu sker det måske 1 gang hver md. at en af dem har ramt deres krybbe/ spand.. og så er det væsentligt nemmere at tage spanden med over til nærmeste rist, vaske den af og koge den af end det var tidligere da jeg skulls stå med svampe osv. for at få vandet op af krybben igen..

Super for hestene, nemt og billigt for mig.. Se det kan jeg lide..

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

det vil jeg også prøve
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 21:47
jeg fik også at vide da jeg lige havde sat høhækken op, at det var da dum´t ,da hesten fra naturens side er bygget til det og de får strækket ders hals/muskler helt ud og det slider på tænderne. Så nu kommer ktybben også ned, godt råd TAK

Galten Rideskole (privat) boxe udlejes fra 750 kr til 1200kr 3x foder+halm/hø.2 ridehuse+1 udebane+store græsfolde.Evt ind og udlukning alt det for max 1200 pr mdr. hermes@ti.dk
0
0
Svar på denne tråd

Vi fodrer i spande ...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 11:36

... eller transportkrybber - de fjernes igen når hestene er spist, og der er ikke noget at skide i (eller træde op i).

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Skæg tastefejl
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 15:49

"når hestene er spist" - hæ hæ - jeg ved godt, at det skal være når hestene har spist, men det er da sjovt

Mvh

Heidi

"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd

Øhhh...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 17:11

Måske dumt spørgsmål men:

Hvis hestene går på fold det meste af dage (her spiser de græs - som jo gror i jorden!), så får de en potion korn/fuldfoder eller lig, som det tre gange om dange tager 5-10 min at æde og ellers spiser de hø og halm (eller lignende)som de også spiser fra jorden.

Hvad effekt har det så lige at give dem foder på jorden??? langt det meste af det de spiser, spiser de alligevel i "naturlig stilling".

ja jeg forstår bare ikke helt at det kan have den store effekt.

0
0
Svar på denne tråd

Beton krybbe
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 17:53

på gulvet har jeg også haft, indtil jeg fandt ud af at kræet hamrede sin fod op i krybben og ind i kanten.. Han kunne åbenbart godt lide at have futten oppe i maden..

Så hos mig er det kun høet der kommer på gulvet, men det er jo så også størstedelen af hans mad..

Hos ham er der ikke @!#$ i maden, han holder altid sit mad-hjørne helt rent, uanset hvor meget halm han ellers har i boksen...

Heste er sjove

0
0
Svar på denne tråd

Godt råd...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2006 19:57

Som jeg selv har fået af hestetandlægen for år tilbage. Mine heste har kun spist i jordhøjde siden.

Hestetandlægerne anbefaler at fodre hestene fra jordhøjde, så både "høje" krybber og høhække er en dårlig ide, og findes ikke hos mig.

Jeg har ingen problemer med hestepærer i foderet.

Husk at glemme bagateller

Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det

Husk at leve, mens du gør det

Citat: Piet Hein

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider