Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvinskhed
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:43

Er der nogen, der ved noget om dette fænomen??

Kan en knap 1 års hoppeplag lide af dette syndrom allerede??

Hoppen pisker meget med halen, er yderst følsom overalt men mest henad ribbene trods let berøring. Når hun tisser, sprøjter det nærmest ud i den sidste del af tisseriet, og hun blinker meget.

Hvordan skal jeg gribe det an?? Hun forsvarer sig med at true.

Hun er en dejlig følsom hoppe og er ellers utrolig let at håndtere, men hun virker utilpas, når jeg strigler hende nogle steder. Andre steder vil hun gerne kløes og nusses.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Fandt dette
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 12:54

Hvinskhed eller rumpegalskab er en betegnelse, hvor hoppen ved berøring, eller når en person nærmer sig, viser en unormal adfærd.

Tilstanden kan i enkelte tilfælde også ses hos vallakker.

Årsagen til hvinskhed kan skyldes sygelige tilstande i æggestokkene, men også andre faktorer kan have indflydelse på den unormale adfærd, herunder ejerskifte, hvor hesten skifter miljø.

Hopper, som har en længere, hyppigere og kraftigere brunst end normalt, (nymfomani) har større tilbøjelighed til at blive hvinske.
Hvinskhed viser sig ved, at hesten er sygelig kilden for berøring. Den bliver urolig, ophidset, hviner, pisker med halen, blinker (åbner kønslæberne) og slår ud med forbenene. Berøring af bagkroppen , især området omkring haleroden kan medføre, at den synker ned i bagparten, afsætter urin i "sjatter" og slår ud med bagbenene. Anfaldene kan også udløses, når man pålægger seletøj eller når tømmen under forspændt vogn berører halepartiet. Hesten kan blive så ophidset, at den bliver ved med at slå, så hestevogn og seletøj går i stykker. Man kalder det, at hesten løber løbsk.
Hvinshed kan optræde periodisk, således kan tilstanden bedres efter nogle dage for senere igen at vænne tilbage.
Hvis lidelsen ikke behandles, vil den være mere eller mindre til stede hele tiden.

HVAD KAN JEG GØRE?
Ejeren er i reglen ikke i tvivl om, når hoppen er hvinsk, fordi de kliniske tegn er så udtalte, når anfaldene kommer. Det gælder om ikke selv at komme til skade. Hoppen er utilregnelig, reagerer ikke som sædvanligt under den daglige røgt og pleje, hvorfor man naturligvis ikke skal være dumdristig i omgangen med hoppen.
Man kan kontakte dyrlæge, som i nogle tilfælde vil kunne finde ud af, hvorfor hoppen er hvinsk. Hvis lidelsen skyldes sygdom i æggestokkene, kan medicinsk eller operativ behandling i nogle tilfælde løse problemet.

Der er ikke gode resultater med behandling mod hvinskhed hos vallakker.

Det kunne godt tyde på at din hest kan være hvinsk.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

Shetlandshoppe sælges/byttes. Se profil. Evt udlån.

0
0
Svar på denne tråd

hvinskhed
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 10:10

kan også opstå af kronisk skedekatar, der skyldes at hesten anatomisk er skabt således, at den suger luft ind i skeden. Dvs den har ikke den naturlige lukning mellem de ydre og de indre kønsorganer. Irritationerne fra skeden sætter sig i nervebanerne hen over lænden, hvilket bevirker dens opførsel. Kan afhjælpes med operation.

mvh hanne

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  17-03-2006 11:00

opførte sig lige sådan som ung og huner i dag 13 år. det er nogle sjove historier jeg har hørt om hende, nogle meget lignende det du for tæller om.

ikke desto mindre er det nu nede på at hun hviner hvis andre heste går fordi, også under ridning og så truer hun med tænderne lige så snart andre heste kommer for tætæ på.

hun har dog aldrig truet af mig mens jeg har haft hende, men aaf den forrige ejer... hun lod bare som hun ikke opdagede det, ignorerede den... og så stoppede det lige så stille...

den bryder sig heller ikke synderligt meget om at blive børstet,hun pisker med halen og klapper med tænderne og ligger øre, men jeg masserer den med en lille orange massagebold og det har gjort at den nyder strigling mere...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 13:17

Jeg har en araber hoppe der var på samme måde da hun var 2-3 år... Arbejdede meget med hende efter Shane's metoder. Idag efter 5 føl er det helt væk! Tja...

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider