Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiser min hoppe meget?
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 20:55

Pinta er flyttet stald her i weekenden, og det nye sted synes de at hun spiser meget.

Det skal siges at Pinta er 15år gammel, og kun får foder til vedligehold.

Hun får dagligt:

4kg havre.

1,2kg Fase Balancer fra Brogården.

1,5kg lucerne.

2 del olie.

Fri tør wrap af 1. slet.

Er det virkelig meget voldsomt?

Pinta spiser ikke alt det wrap man lægger ind til hende. Hvis hun får et hønet proppet er der ca 1/3 tilbage om morgenen.

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 21:59

det er svært at svare på, men 4 kg. havre til en hest på vedligehold synes jeg personligt er unødvendigt, til heste i træning anbefales max 3 kg. korn dagligt.

Men det er dig der har den daglige kontakt med hesten og hvis den trives og ser ud som den skal så passer det vel meget godt.

Hvad fodre de med det nye sted hvor du er flyttet hen ?

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 22:23

det gør hun :-)

Jeg har f.eks en stor fuldblod på 180 cm som bruges til military. Han får 4,5 kg Müsli fra Pavo, ½ kg Fiber P, en håndfuld lucerne i hvert måltid og 2 dl olie, og han laver en del :-)

Er det fordi hun er tynd eller hvad? Der må være en grund til hun skal have så meget foder. Det burde ikke være nødvendigt, hvis hun næsten ikke laver noget??

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 22:24

Medoc rides moderat ca. 6 gange om ugen, distance og dressur.

Han får 4 kg havre/byg, 1.5 dl olie, roepiller, 750 g. vit/mineraltilskud, og 3 kg hø dagligt fordelt på 4 måltider.

Han er 10 år, og 171 i stang, og varmblodstype.

Og han er en af de heste i stalden, som får mest at æde.

Så umiddelbart ville jeg da også sige, at jeg synes hun får meget, når hun kun går og skal "vedligeholdes".

MEN nu er heste jo forskellige - og nogle skal næsten ikke have noget, og andre skal bare have en hel masse.

Så hvis du kigger på din hest, og hun trives, opfører sig kvikt og friskt, og hverken er for tynd eller for fed - ja så er det jo åbenbart det hun skal have.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hov...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 22:25

glemte lige han får ca. 10-12 kg wrap ;-)

Er hun i fol på billederne?? ellers vil jeg mene hun er ret overvægtig.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er voldsomt meget
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 22:30

det er MEGET mere end mine højdrægtige hopper hvor 1 og 2 er samme størrelse som Pinta, får. No.3 er lidt mindre.

Alle får fri wrap af tør kvalitet - og så får de

1. 800 g lucerne, 1 kg suregrow,2 dl olie

2. 1,5 kg roepiller, 600 g sojaskrå, 500 g RC

3. 1 kg roepiller,300 g sojaskrå,400 g RC, 1 dl olie

Jeg kan ovehovedet ikke se hvad 4 kg havre skal gøre godt for, og selv ville jeg ikke bruge mere end 1 kg til vedligehold. Hvis hun spiser bare 7-8-9 kg wrap sammen med lucerne og FaseB er hun dækket fint ind, uden at jeg kender vægt mm. Men bedst er det at få lavet en foderplan, selvfølgelig.

Eva

En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
0
0
Svar på denne tråd

Synes også
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 12:14

det lyder heeelt vildt, hold op med stivelse der bliver pumpet ned i det stakkels fordøjelsessystem.

Charlotte: Synes da også at Morgan får meget lidt hø?! HVordan kan det være?

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Aha...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 12:53

Ligefrem at kalde Pinta stakkels over "al den stivelse" synes jeg måske nok er en anelse overdrevet. (læs: langt ude af proportioner).

Hun får jo som sagt den wrap hun gider at æde, men når det ikke er nok må der jo foder til ved siden af.

Lucernen kommer i kornet dels for at forlænge tyggetiden og dels fordi hun som gammel avlshoppe har godt af kalken i det.

Olien er ikke så meget for energiens skyld, som for det faktum at alle celler indeholder olie, og at hesten derfor har brug for et tilskud af det. At det så er energirigt er en anden sag.

Billederne på min præsentation er desværre gamle og hesten er på dem både i fol og på sommergræs , men i mit første indlæg burde jeg måske nok have skrevet at hesten selvfølgelig er i god foderstand og ikke har orm, tandproblemer eller andet der kunne spille en rolle for foderoptagelsen.

Jeg har ingen planer om at ændre hendes foder - jeg var ene og alene nysgerrig for at høre om hun rent faktisk spiser meget. Og det kan jeg jo så forstå at hun gør.. Sikke da noget. Jeg er jo så vant til at det er hvad hun skal have for at se pæn ud, så det har jeg aldrig sat spørgsmålstegn ved.

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Overdrevet nej.
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 14:29

Det synes jeg ikke, og jeg har intet sted skrevet stakkels Pinta, men stakkels FORDØJELSESSYSTEM.

Det ER meget korn til en hest på vedligehold, og man kan også sige, at Fase B heller ikke er til en hest på vedligehold, det har et højt energiindhold, da det er til konkurrenceheste.

SÅ ja, jeg synes stadig hun får meget mad, og måske også lidt forkert mad, hvis det er hvad der skal til, for hun ser pæn ud, for det gør hun!

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Ja for lidt hø...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 18:06

Er hvad min hest får

Jeg ville lykkeligt gerne, at han kunne få 3-4 kg mere - og så kunne skære ned på kornet i stedet for.

Men når valgtet bliver mellem at han står et sted med 6-7 timers fold og 3 kg hø - men INGEN mulighed for at opbevare eller købe sig til mere hø.

Eller at opstalde ham et sted, hvor han kunne få mere hø - men så ikke kunne komme på fold, mere end et par gange om ugen - tjaaa så skal man jo til at tage et valg mellem pest eller kolera.

Og her vægter jeg foldtiden højere.

Og nej min staldudlejer vil under INGEN omstændigheder have at vi opbevare noget ekstra hø hos hende, eller at vi betaler ekstra for ekstra hø - lidt speciel dame på nogle punkter

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Karamello
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:44

Hej med dig

Min vallak på 13 år for også 1,2 fase balancer dagligt, lucerne, roepiller og hø og wrap. Så min foderplan ligner meget din udover at jeg ikke har de 4 kilo havre. Dem tror jeg sagtens at du kan skære ned i, f.eks. ved at supplere med roepiller. Min hest bliver motioneret hver dag, er 172 i stang og slank af type og jeg synes faktisk at han får ret meget mad, men han ser også godt ud- og han får jo væsentligt mindre.

Har du fået Brogaarden til at udregne dig en foderplan? Det er nemlig gratis:-)

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville påstå
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 22:39

at du uden at blinke ville kunne fjerne mindst 3 kg havre fra din foderplan og stadig holde din hest i god foderstand.

(men jeg kan jo selvfølgeligt tage fejl ;)) Men jeg synes også at den lyder noget dyr at fodre på (spiser meget) - i øvrigt ser den en smule overvægtig ud på billedet, synes jeg.

Havre er jo energifoder - til heste, der laver noget. Og går din kun til vedligehold, kan den sandsynligvis slet ikke omdanne al den stivelse den får.

Når undervægtige heste bare proppes med korn, men ikke tager på, skyldes det, at de bare står og "koger" al energien af. de kan slet ikke bruge det til noget fornuftigt.

Jeg kendte nogen engang, der havde en undervægtig hest. De fyldte havre, byg og kornbaseret tilskudsfoder på den til det stod den ud af ørerne. Mener de nåede op på 9kg/dag + fri hø, olie, klid, majs og gulerødder.

Hesten tog ikke på, før de skiftede næsten al kornet ud med noget mere strukturbaseret foder (kan ikke lige huske om det var lucerne eller hvad det var) men det endte med at den tog på ved at få fri hø, 2 kg korn og en 2-3 kg af det andet den nu fik. og det var en stor fuldblodsbalnding i middelhårdt arbejde.

Min har heller aldrig været så slank som da hun fik 2½ kg havre/dag (vedligehold). Nu får hun 1/4 kg + ½ kg roepiller (let ridning)og har svært ved at holde vægten nede

Det var bare et eksempel, nu døjer du jo ikke med en undervægtig hest, men det kunne jo være den tog på ved en mindre mængde foder, og det er jo selvfølgeligt ikke så heldigt ;)

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 11:09

Pinta blev i går sat ned i havre til 1 kg dagligt. Så må vi se hvad der sker

Men det vil da være fjollet at proppe hende fuld af det hvis det ikke er nødvendigt.

Og heldigvis begynder de første græsstrå vel snart at kigge op!

Det er Brogården selv der har foreslået Fase Balancer, men hvorfor hun ikke skulle have Leisure mix som Karamello eller Pasture mix som Mikado ved jeg ikke. Man skulle jo synes at der er en mening med at de ikke får det samme..

Tak for Jeres hjælp.

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Har du skåret
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 12:12

den 3 kg i foder om dagen, fra den ene dag til den anden???

Skulle du ikke gøre det over en periode, eller...??

Hvis jeg var dig, ville jeg give hende Leisure mix, det kan hun sagtens klare sig på. Foderet er lige så som Fase B, dog er energi indholdet meget lavere, og så kan du evt. supplere med olie og/eller roepiller. Det ville da være nemmere med 2 sække istedet for 3.

Hvorfor får de tredje Pasture mix?

Charlotte: Hvorfor skifter du ikke noget af alt det korn ud med lucerne og flere roepiller?? Det er da ikke sundt med så meget korn, og så lidt stråfoder. Du risikerer mavesår.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Mia...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 12:14

Hej Mia, er det også Brogaarden der har foreslået de 4 kg havre? For det ville da være underligt...

Og synes da den lyder som lige den slags hest, der kan få leisure i stedet.

Men sådan er der jo så meget:-)

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Til Bimboe...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 19:11

Der er TOTAL lukket land i den stald, hvor jeg har Medoc mht. at give dem ekstra/anderledes/mere, end det staldudlejeren står for

Og som sagt, så vil jeg så hellere have, at han går på fold dagligt, end at han står et sted med bedre foder, men ingen foldtid.

Jeg har dog kun oplevet en hest i stalden få mavesår - og det selvom de fleste bliver brugt til konkurrenceridning, og til dels lever et "stresset" liv med stævner o.l.

Hun har så meget fornuftigt valgt, at tage sin hest hjem, da de slev flyttede ud på en gård.

Medoc er så heldigvis på ingen måder plaget af mavegener, trods hans riemlige havreholdige fodring.

Og ingen af de andre 27 heste i stalden lider ag krybbebidning, kolik e.l. Og det tilskriver jeg, at de står under meget ordnede forhold med faste fodringstidspunkter, udregnede foderplaner fra et uvildigt firma, mange fodringer over døgnet, og daglig foldtid.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Rooolig...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2006 19:45

Hihi.. Det skrevne ord forpligter.

Nej, Pinta bliver selvfølgelig ikke sat ned på een gang. Der blev taget et kg fra i går, og så istedet jo tilsat 1 dl olie. Så egentligt gør det jo ingen forskel.

Over en periode trappes hun så ud af havren til vi når 1kg. Formentligt vil det ikke kunne ses da græsset begynder at få betydning temmelig tidligt da hun går meget ude. Så først ved indbinding igen vil det for alvor komme frem om hun kan klare sig med mindre. Det bliver spændende.

Brogården har i foderplanen skrevet 1,5kg havre, men med mulighed for mere ved behov.

Pinta spiser ikke så meget wrap som hun efter planen skal, så derfor blev det sat op. Og jeg kan jo ikke tvinge wrappen i halsen på det arme dyr

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider