Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

'skimmel-alder'
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 19:27

Hvornår kan man efter jeres erfaring se, at en hest vil ende som skimmel? Lige efter at følpelsen ryger, når de er et år gamle eller hvornår?

Jeg har en etårs plag der efter at have smidt følpelsen fik enkelte grå hår - nærmest i pletter. Siden da er der ikke kommet mere, men han ser stadig lidt besynderlig ud. Jeg ved ikke hvad der gemmer sig i generne på hans mors side, så jeg er lidt spændt på om han ender med at blive skimlet.

Derfor ville jeg gerne høre hvad jeres erfaringer er med skimmelføl og -plage.

Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
0
0
Svar på denne tråd

skimmel
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 19:46
Jeg fik i sommers et rødt hingsteføl ( moren er brun - faren er skimmel/hvid), som efter 14 - 21 dage begyndte at få "hvide" hår omkring øjene... og nu er han stadig rød, men skimmel i bunden, ses meget på ørene.. og jeg glæder mig til han skifter vinterpelsen, så jeg kan se noget mere "skimmel" :-)
(han er nu 10 mdr.)

En hest uden papir, er osse en hest... :-)

Det er jo ikke papirene du skal ride rundt på...:-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 19:50

Jeg købte Mickey som 1½ års og da var det eneste der indikerede at han ville blive skimmel, 2 pletter på størrelse med et æble med hvide hår i alt det mørkebrune, på lænden og så hans papirer.. Han er stadig ikke hvid og der går forhåbentligt oz mange år endnu inden det sker.. Han er idag 10 år gammel...

Et billede af min efter eget udsagn MEGET smukke skimmel...

Og lige et fra i sommers...

Dårlig smag er oz en smag

0
0
Svar på denne tråd

Hej Carina
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 20:29

Det er nogenlunde det samme der sker hos min plag. Jeg havde bare forventet at det grå ville starte i hovedet omkring øjne og mule - som oerum siger hendes plag gjorde - og ikke på bagpart og hals.

Han er broget så det kunne ende med at blive en interessant farve...

Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
0
0
Svar på denne tråd

Halen..
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 09:50

På mange af de hingste, jeg har set til hingstekåring og forbesigtigelser, er det halen det er mest tydeligt på. Den er mørk forneden og de korte hår på haleroden, men så midt på er den lys. Det ser lidt spøjst ud. Men ellers plejer man vel at sige, at det er omkring øjnene, man først ser det.

Men mindst en af forældrene skal vel være skimmel, for at afkommet kan blive det. Jeg har da ihvertfald set en hingsteholder, der måtte af med en gratis bedækning, da der var kommet et skimlet føl ud af en sort/brun hoppe og en mørkebrun hingst. Ups...

0
0
Svar på denne tråd

Ej skimmel
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 09:57
Ja hvis det er ham, der er efter en Frieser (der nok ikke er skimmel) og Tinka, der heller ikke er, ja så må det bare være lidt sjove pletter, han har.
0
0
Svar på denne tråd

Carine W
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 14:54

Sikke en smuk skimmel du har...

Jeg håber min Maxima får samme farve...

Jeg tvivler da på at den bliver hvid, når den nu er 10 år. Er han blevet lysere de sidste pår år?

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd

alder...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 15:56

Man kan som regel se det allerede efter nogle få uger efter fødslen.. Der begynder føllet at få lidt hvide hår omkring øjnene. Mit eget føl fra sidste år (hvor begge forældre er skimler) kunne man se det på efter ca 2 uger. Hun er stadig rød men får tiltagende med hvide/grå hår i pels og man/hale.

Hvor lang tid der går før den "oprindelige farve" (eks rød som min) er helt erstattet af skimmel og senere hvid er meget svært at sige noget om.

Nogle er hvide når de er 5 - men andre nærmest ikke har mistet grundfarven helt endnu ved denne alder. Alle gråskimler bliver dog på et eller andet tidspunkt (hvis de lever længe nok ) hvide.

På min præsentation kan ses billeder af mine skimler Moderen er 6 år og føllet 7 mdr.

Mvh Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 19:23
Jente: Tak skal du have.. Ja han bliver lige så stille lysere og lysere med årene.. I starten blev han hvid når han gik i fældning og så blev han mørk igen.. Men nu er det vist halvt af hvert der ryger.. Han bliver hvid på skulderen og maven, bagpart og ben forbliver mørke.. Men regner da med han bliver tudsegammel, så han ender med at blive hvid flueskimmel med røde pletter nok.. Han har ihvertfald en masse "fluer" i hovedet..

Dårlig smag er oz en smag

0
0
Svar på denne tråd

min var helt rød
Forfatter: 
Dato:  16-03-2006 13:48
da jeg købte min delphi var han helt rød der var han 10 måneder men allerede da han skiftede til vinterpels kom der få hvide hår og i dag som 4½ års ser han sådan her ud

:) Trine og hesterne :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider