Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tilridning - Ekstra foder?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 20:28

Her til foråret skal jeg lige så stille igang med tilridning af min unghest, og i den forbindelse vil jeg selvfølgelig gerne give ham de bedst mulige vilkår (også) fodermæssigt.

Hans foderplan ser på nuværende tidspunkt således ud

Morgen

2 kg. havre

Aften

1 kg. havre

1,2 kg. Salvana Junior

1 dl. olie

Wrap ad lib. på fold (kl. 07 - 18)

4 kg. hø aften/nat

Et par gange om ugen får han klid/kalk.

Han er i fin foderstand nu. Han er en 3 årig holstener vallak på 170 cm.

Håber nogen har gode råd til hvad jeg kan supplere hans foderplan med i forbindelse med hårdere arbejde/muskelopbygning.

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 21:48

den får meget havre, og især af en unghest. Prøv og erstat 1-1½ kg havre med roepiller.

Og så skal den vel til og have et voksen foder?!

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 22:07

ja jeg synes også det virker som voldsomt meget korn til en hest der ikke er i træning, man anbefaler faktisk max 3 kg. korn dagligt til heste i ridning.

Derudover må de max få 400 g. kraftfoder per måltid, din hest får en 1.2 kg på en gang og så til natten hvorfor ?

Mange fodereksperter anbefale at man tager hele hestens dagsration og deler den ud således at alle måltider indeholder det samme.

Som de andre skriver ville jeg give den flere fibre enten lucerne/roepiller istedet for al den havre, den skal ikke bruge det.

Hvis det er nemmere for dig kan man købe rigtig mange gode fuldfoderblandinger hvor du "bare" skal finde ud af hvor mange kilo den skal have dagligt og så ville jeg anbefale dig at fodre mindst 3 gange i mindre portioner det kan hesten bedre optage.

Held og lykke med det

Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 22:46

Bimboe - Tusinde tak for dit råd. Havde tænkt på erstatte noget af havren med roepiller. Vil gerne til (langsomt) at skifte over til et voksenfoder - Men hvilket?

Er godt klar over hvordan det er bedst at fodre.. Men som det er nu, er nu engang den bedste mulighed der hvor han står opstaldet - Dette vil blive ændret så snart jeg får mulighed for at have ham hjemme.

Ville egentlig bare gerne have gode råd om gode foderprodukter, i forbindelse med tilridning(muskelopbyg...)/overgang til voksenfoder.

0
0
Svar på denne tråd

Gode 'voksen'
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 01:44

produkter afhænger af hvad du vil bruge og har tilgængeligt.

Jeg er glad for Regulator Complete, kræver man kan give meget grovfoder.

Brogårdens foder der kan Fase Balancer eller Fase III sam Leisure mix være en idé. Måske Build up, der er et produkt til muskelbygning samt huldsætning.

Og til sidste kan jeg godt lide Tjørnehøj mølles Müsli Special, et fuldfoder uden havre, og ikke et müsli produkt fra TM, som er spækket og fedtet af melasse, som jeg før har oplevet.

Men klart du skal skære ned i havre, hvis den får 3 kg uden arbejde, skal den næsten have det dobbelte for og arbejde, og det er helt vildt. Skær ned i havre, giv tilsvarende grovfoder hø/wrap eller roepiller.

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Bimboe..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2006 11:26

Tusinde tak for de gode råd..

Jeg har nu indkøbt Build up og speedi-beet, og skal til at have ændret foderplanen. Jeg vil gerne køre ham meget stille og roligt ud af hans Junior, men tilgengæld have skåret ned i korn hurtigst muligt.

Jeg har fået arrangeret sådan, at han kan få det samme morgen og aften, og så giver jeg selv roepiller om eftermiddagen.

1/2 kg. korn

1/2 kg. Junior

1/2 kg. Build up

Morgen og aften - ville det være for voldsom en ændring?

Hvor stor(/lille) en mængde roepiller kan jeg starte op med?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider