Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Saddel glider til siden!!!???
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:50

hej...

Min fjordhest købte jeg fra ca. 1,5 år siden. Han var meget pænt trænet, og havde gået til svømning - dyrelægen sagde at han var lidt for tynd. Jeg købte en saddel med til han, for 3.000 kr. mere i prisen. Den var ca. 1 år gammel (altså 2,5 år nu), og det er en lædersaddel, dressur, 17 tommer (tror jeg/mener jeg), og den er vist "ret god".

Den er begyndt at glide ned på højre side (eller også er det venstre, men mener det er mest til en af siderne (?) ).

Dette er ret mærkeligt (?), og jeg må hele tiden rykke den tilbage - irreterende!

Er der nogen derude bag skærmene der har prøvet noget lingene???

Hvad er det???

Passer sadlen ham ikke???

hvad koster en saddelpasser ca.???

Håber at i kan svare på spørgsmålene:-)

MVH.

Cecilia.

Hvis du er sur en dag, så husk at det aldrig må smitte af på hesten!

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:52

O.B.S

Det skal lige siges at han er lidt overvægtig, og ikke er blevet reddet så meget det sidste stykke tid:-)

Han er 7 år gammel, og ca. 140 cm. i stangmål.

Cecilia Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Sadel...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:58
hej Cecilia

Hesten kan sagtens have ændret formen fra den var fire til 7. Så bomvidden på den sadel du har nu passer måske ikke hesten mere.

Så jeg vil råde dig til at få en sadel mager eller anden kyndig person, til at komme og kigge på din sadel.

Mvh. Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

speciel sadel til fjordheste
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:59

Tror ikke at en stopgjord vil hjælpe. Det er vist mere til hvis sadlen glider frem, så jeg tror ikke at sadlen er god til din hest.

Prøv at kikke efter sadler som er specielt til fjordheste, haflinger mv som jo ofte er ret runde og uden markeret manke.

mener at tika rideudstyr plejer at have sådan nogle sadler, men de er vist kunststof. Den slags sadler havde noget specielt med måden gjordstropperne sad på, som så skulle holde den på plads. Prøv at tjek lidt sadler hos forhandlere og spørg dig til råds.

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:03

ok... inden jeg finder en ny, vil jeg lige sigre mig at den sidder ordenligt :-)

Prøver at få min ridelære til at kigge lidt på den :-)

0
0
Svar på denne tråd

omstopning
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:08

Det er helt normalt at en sadel skal omstoppes en gang imellem, og 2½ år er lang tid. Det er jo uld indeni som bliver fladtrykt med tiden. Men den samme sadel passer sjældent både når hesten er for tynd og for tyk, så i begge tilfælde ville jeg kontakte en sadelmager - det koster ca. 300 kr. at få ham ud og vurdere sadlen.

Jeg har to sadler til min, en til når han er rigtig sommerfed og stillestående og en til når han er i god form - og så mangler jeg faktisk en i midten til overgangsperioden, som egentlig er der han befinder sig mest ;-)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 21:13

Det er så dejligt at der er nogen der vil hjælpe mig!!! tak for de super råd!!!

0
0
Svar på denne tråd

sadel.
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 22:52

Det kan altså også skyldes at den venstre stigrem er blevet længere end den højre. Dette bliver den automatisk med tiden. Det er jo som regel den der trækker det meste når man skal stige op på hesten.

Det er ikke ret meget den skal være blevet længere, så kan man straks mærke det, og det kan meget nemt føles som om at sadlen glider til den ene side.

Men jeg synes også at du skulle få en sadelmager ud og kigge på den. Den kunne sikker under alle omstændigheder trænge til en omstopning.

Hilsen Mille.

• Hus med plads til hest købes nær Jerup, Tolne, Sindal, Frederikshavn.
  • Bøger til sygeplejerske og lærer - uddannelsen sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Mange muligheder
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 08:13
Det er ikke nødvendigvis sadlen, der er noget galt med. At sadlen glider til siden kan have mange årsager. Rytteren kan være skæv og trække sadlen til siden og sadel og hest ender med også at blive skæve. Hesten kan have ondt i ryggen/skæv ryg, så den går og stiver sig og får skubbet sadlen over, så vægten bæres på den raske/gode side. Der kan være noget galt med et ben, så der er færre muskler ved skulderen i den ene side så sadlen glider. Prøv at stille dig bag hesten (der skal stå med hhv for og bagben helt ud for hinanden, så den står lige). Kig så om skuldrene er ens/lige høje og evt om der er lige mange muskler i begge sider af bagparten. Er hesten nogenlunde lige nem at ride på begge volter? Normalt vil sadlen glide til den side, hvor hesten er bedst/stærkest. Altså hvis hesten er "dum" og stiv på venstre volte glider sadlen ofte til højre.
0
0
Svar på denne tråd

Ditte H
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 23:18
Men hvad gør man så? Har nøjagtigt samme problem med min fjordhest.. Prøver nu med en ny sadel, men hvad hvis det er hende der er skæv? <eller mig der sidder skævt.. er virkelig desperat, også fordi hun bliver værre og værre på venstre volte og bider sig nærmest fast- stiver sig helt vildt.. er normalt meget samarbejdsvillig så jeg tænker hun har ondt.. men aner ikke mine levende råd!
0
0
Svar på denne tråd

MetteT
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 00:09
Jeg vil foreslå, at du starter med at få en dyrlæge ud for at lave bøjeprøve/undersøge, om problemet sidder i et ben. Derefter en kiropraktor. Det smarteste ville jo være at finde en dyrlæge, der også er kiropraktor. Kan se du bor på Fyn, er det ikke der Tove Due bor? Så kan du evt køre hesten hen til hende. Når så hesten er undersøgt og behandlet kan du lægge f.eks et sammenfoldet håndklæde under sadlen ved den ene skulder indtil hesten igen er ens i musklerne (hvis altså den ene skulder er mindre end den anden). For ellers bliver hesten hurtigt skæv igen, hvis sadlen fortsat ligger skævt. Man kan også få forskellige underlag, hvor der er lommer i til at lægge ekstra polstring i. Og man kan også få et underlag, der kan pumpes luft i. Flair mener jeg det hedder, men det koster et par tusind mener jeg. Se evt her www.flair.uk.com/Korre...0frame.htm el. her www.heste-nettet.dk/fo...862/17862/ el. her www.heste-nettet.dk/fo...72/744772/ Men før du investerer i sådan et skal du have fundet ud af, om det er et ben eller en forskubbet hvirvel, der har givet skævheden.
0
0
Svar på denne tråd

Samme problem - næsten løst...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 07:30
Samme problem her.
Kørte hestedyret til Tove Due, der løsnede nogle hvirvler.

Nu er problemet NÆSTEN løst - jeg tror, vi på et tidspunkt må afsted til hvirvel-løsning igen... ;-)

Den dér "Korrector"-dimmer ser smart og brugbar ud - jeg har et andet, færdogkøbt system, som består af nogle små "puder" af forskellig form og tykkelse, der kan velcroes fast på et sadelunderlag - samme koncept, næsten, men simplere... ;-)

... 8-) - 99E - 8-)...
... Parelli-kurser + Begynder Seminar på Stutteri Kronplet i Marts...
www.heste-nettet.dk/fo...34/198334/

0
0
Svar på denne tråd

dobbeltlonge...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 12:10

Jeg har en veninde der havde nøjagtig samme problem!

Fik en tysk hestekiropraktor herop, og fik i første omgang ny sadel med bredere bom og mere vidde i kammeret.

Der går et par mdr, men problemet kom hurtigt igen og min veninde som i forvejen er slem til at sidde skævt, følte at hun sad mere og mere skævt!

Herop med kiropraktoren igen! Det viser sig så, at hesten stortset ingen muskler havde i ryggen på venstre side. Pga den tidligere sadel, som var for smal og hesten derfor ikke kunne få plads til at opbygge muskler, og fordi min veninde sidder så skævt...

Så hesten skulle trænes i dobbeltlonge for at kunne opbygge musklerne i venstre side igen, og blive lige.

Kiropraktoren viste hende hvilke øvelser hun især skulle lave med hesten, og hvilken side den mest skulle trænes på osv for at rette den op igen...

Så der kan være mange ting at tage højde for, men få en kyndig sadelmager til at se om din sadel ligger ok, og om den evt er skæv(om den trænger til ompolstring), og tag derefter kontakt til en kiropraktor, som kan hjælpe dig videre derfra...

0
0
Svar på denne tråd

Okay og
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 18:10
tak.. Det vil jeg prøve..
0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 15:48

ok... tror i ikke det er bedst at jeg starter med at få min ridelære til at kigge på ham? det kan jo også - som nogen af jer sagde, have noget med bommen at gøre:-( - Han er nemlig blevet meget bredere over ryggen, end han var da jeg fik ham.

MVH.

Cecilia Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider