Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HESTE HOSTE
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 17:48

hej..

når min hest den nu begynder at hoste... så tænkte jeg der må da være nogle der har en opskrift på hostesaft. det ville være super dejligt hvis i gad at skrive hvad i gør ved hestehoste... og evt. opskrifter på hostesaft...

på forhånd tak

de bedste hilsner julie

0
0
Svar på denne tråd

host host
Forfatter: 
Dato:  07-03-2006 21:30

Hejsa jeg har to traver og en ponye.De har alle tre været forkølet(hostet) så købte jeg hvidløgsflager og gav dem hver dag morgen og aften. Det hjalp mine traver men ponyen har desværre fået bronkitis (snøft det lille pus)Men ellers er det vist meget hoste /snue blandt heste for tiden.

Håber du kan bruge dette til noget..pia

Heste vrinsk herfra *SS* pia
0
0
Svar på denne tråd

hostehest
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 08:53

Man er nødt til at finde ud af, hvorfor hesten hoster. Skyldes det en eller anden form for allergi, kan du give hostesaft fra nu af og til juleaften, og din hest vil stadig hoste! Skyldes det en forkølelse, der har sat sig på lungerne, kræver det en antibiotikakur. Hoste er ikke at spøge med. Ubehandlet hoste kan koste hesten livet, idet hestens lunger ved stadig hosten udvides og bliver uelastiske, så hesten til sidst ikke kan trække vejret ordentligt! Jeg synes du skal få dyrlægen ud, så din hest kan blive korrekt behandlet, du skulle jo helst beholde den , ikk'?

Mht. hvidløg, så er der nogen, der mener, at det styrker immunforsvaret, men det er ikke videnskabligt bevist. Det kan ikke bruges som behandling, men er udelukkende forbyggende...

0
0
Svar på denne tråd

årsagen skal væk først
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 20:25

Hejsa

Enig med ovenstående - derudover kan man købe en "hostesaft" fra Blue Hors, som består af honning mm.

Man skal være lidt påpasselig, når hesten hoster, for det kan desværre relativt nemt sætte sig til noget kronisk eller udvikle sig til allergi, luftvejslidelser (f.eks. bronkitis) mv.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Æblecidereddike
Forfatter: 
Dato:  08-03-2006 23:22

blev jeg anbefalet af vores dyrlæge til en af vores heste. Hun havde hoste, da vi købte hende. Og det over 3 år siden. Og hun har ikke hostet siden.

En af de andre begyndte lige inden jul. Dyrlægen var ude og tjekke. Men der var ingen luftvejslidelse. Og så fik hun samme omgang. Og det var ovre i løbet af få dage.

Jeg behandler dog i 14 dage, som er anbefalet af vores dyrlæge.

Så måske du kan have glæde af den behandling.

Kh

Bente

0
0
Svar på denne tråd

Altid dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 02:27

når hesten hoster, så kan man behandle med diverse tilskud og husråd bagefter.

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

Gratis spring/tur part søges:

www.heste-nettet.dk/ma.../vis/13/1/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er i tvivl
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 07:50

Vi har også en pony der hoster og hoster især i vinterhalvåret.

Nu er der sat den store undersøgelse i gang, hvor dyrlægen har "suget" materiale op fra lungerne og sendt til undersøgelse.

Vores pony er 14 år, at den har noget den er allergisk overfor er dyrlægen ikke i tvivl om, spørgsmålet er så bare hvad. Så talte jeg lige med en i går, som sagde det er spildte penge, for de kan ikke gøre noget mod astma og dyrlægen bare vil hive penge ud af os, først til undersøgelse og bagefter til en masse medicin som ikke hjælper en døjt. Hvad er jeres erfaringer? har i gode eller dårlige oplevelser.

0
0
Svar på denne tråd

hoste...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2006 13:31

Jeg vil starte med at sige at jeg er enig med StineDecor og LeneG, men når det så er sagt.

Hvor meget hoster din hest? og hvornår?

Er det fordi du strøer eller fejer omkring den? og er det "bare" et host eller 2 - en gang imellem, er det måske lige værd at tjekke sine egne rutiner omkring hesten.

Står den i amoniakdamp eller ovenstående fejning/strøning i stalden og/eller er der ikke er ordentlig udluftning o.lign - kan det altså godt fremprovokere et par host, at luftvejene ikke har godt af det siger jo sig selv...

Vejret har vist heller ikke været helt normalt med alle de temperaturskift, så en forkølelse er nok ikke et helt skævt gæt måske- i sådan et tilfælde ville jeg altid i hvert fald pr. tlf. konsultere dyrlægen.

Du skriver ikke noget om hvor meget det er? men ellers - en hovedregel, er du i tvivl, så få dyrlægen ud, man kan jo oså RINGE til dem, et råd over tlf. koster typisk ikke noget.

Mange hilsner fra Monica

www.hestenshaab.dk - Gør en forskel!

Dejlig Haflingerhingste plag sælges-

0
0
Svar på denne tråd

Hvis nu..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2006 09:39

Hvis jeg nu skulle afprøve både æblecidereddike og hvidløgsflager (ikke på samme tid), hvor meget og i hvor lang tid skal hestene så have det ?

Hilsen
Chirie

Kunne du tænke dig at hjælpe mig med mine ponyer. Så skriv til mig.
Dejlig pony hingste plag (født 2004)sælges. Se præs.
0
0
Svar på denne tråd

ÆBLECIDEREDDIKE
Forfatter: 
Dato:  11-03-2006 18:54

dosering til hest, 20 ml. daglig, til pony, 10 ml. daglig.

Når jeg har brugt det, er hosten stoppet efter 3 - 4 dage.

Men jeg fortsætter i 14 dage.

0
0
Svar på denne tråd

Men det
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 00:21

aller-aller-vigtigste er staldmiljøet!

Der skal være frisk luft i stalden, den skal udskiftes mindst én gang i timen om vinteren 8-)

Og så må man ikke feje 'tørt', man skal overbruse staldgulvet inden fejning, hvis hestene er inde eller snart skal ind.

Hosteheste skal ikke have hø, men gerne wrap, der ikke er alt for tørt.

Man skal også passe på med at lade dem stå på halm, da det kan være svært at undgå ammoniak i en halmboks (halm suger dårligt). Halmen kan også, som hø, indeholde svampesporer - dog som regel langt færre end hø.

Og så er meget tid udendøre langt det bedste. Frisk luft (y) (y)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider