Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hingste-føl der rejser sig.
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 12:23

Jeg har lige købt et føl som ikke har været trukket med . Han rejser sig hver gang der kommer lidt modstand på snoren. Skal man sætte en kæde på han nu eller vente. Han er fra maj 05.

0
0
Svar på denne tråd

For mig er en kæde...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 13:07

... absolut sidste udvej. Den kan give anledning til megen ærgrelse senere.

Når han ikke er ældre, så må han være til at klare, hvis I er to om ham. En til at trække, og en til at "skubbe" på - ikke sådan at forstå, at man skal lege futtog med ham, men det er godt at have en hjælper skråt bag hesten (modsatte side som trækkeren) med en pisk, der lige kan "tappe" lidt på hans bagpart, når han går i stå.

Og det handler om at holde ham i drift, for så længe han går fremad, kan han ikke rejse sig.

En anden ting, vi af og til har praktiseret, er at vælte plagen. Nu bliver det snart forår, og så bliver der bløde, plørede pletter overalt, og her kan man godt lægge en plag ned, uden at den kommer til skade (man skal bare være forberedt på at blive beskidt selv :)). Hvis du har modet til det (og taget på det), så kan du selv gøre det - ellers kender du måske én der kan.

Han skal ikke væltes bagover med brask og bram (så risikerer han at komme til skade), men simpelthen trækkes ud af balance, så han lægger sig, og så skal du holde i hans hoved, så han ikke kan komme op igen med det samme. Hold ham liggende i 5-7 sekunder. Herefter lader du ham rejse sig og går videre med ham, som om intet er galt.

Når man lægger kæde på en plag, så bliver man på et eller andet tidspunkt nødt til at tage alvorligt fat, og så kan man både lægge grunden til hovedskyhed og modvilje mod trense og bid, hvis man ikke passer meget på.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

hold da op... er lige lidt rystet..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 13:30

Nå først til spørgsmålet..

Han rejer sig og det vil du gerne have væk igen,?? ikke?

Jeg gør det med mine heste. uanset alder at jeg hvis de har dette problem tager en lang pisk med.. netop som sif siger for at få drift på.. så længe han går fremad kan han ikke rejse sig..Jeg ville nok vælge at holde et blidt træk i ham til at starte med og i det øjeblik han går bare lidt frem slipper du trækket.. Så fatter de som regel meget hurtigt systemet i det.

Hvis han rejser sig når du går med ham generelt og ikke kun når han ikke vil frem ville jeg enten stampe meget hårdt i gulvet eller tjatte til ham med pisken. bakke ham. og træne flyt med ham.. Det er lidt vigtigt at huske på at føl i den alder ikke har styr på hiraki, flyt for tryk, og alm rangorden. og det er der kun en der kan lære dem.. FLOKKEN. vi kan så arbejde videre med det..

Kæden er kun en stakket frist. for hvis han ikke nu lære de alm. regler for hvordan man opføre sig uden påførelse af smerte vil han blive et problem senere..

mht. at ligge ham ned er jeg MEGET uenig. Det mener jeg er et af de største overgreb man kan lave på en hest. her for du virkelig banket i at den skal underkaste sig. det er en af de mest ydmygende ting at gøre og det er jo ikke lige som med hunde en naturlig del af deres opdragelse.. ligger du ned, uden din flok og bliver holdt.. ja så dør du sku i naturens verden..

Prøv dig frem.. både med træk/slip og med drift..

En mulighed der kan bruges ved træk/slip er også en godbid. hvis han slet ikke ligner en der forstå hvad han skal..

Du giver et let træk, bibeholder det og i det øjeblik han går frem slipper du trækket og giver han en godbid.. Det skal kun gøres et par gange så plejer det at være løst..

Held og lykke med ham.. Mette

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

åh nej da...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 18:24

Hejsa Lone..

Når han allerede nu begynder at rejse sig, så synes jeg du skal få hjælp til ham med det samme. Man kan virkelig få ødelagt en hest helt og aldeles, hvis man ikke griber det korrekt an nu!

Kæden er ikke en løsning, for så tilfører du hesten smerte, som han slet ikke er klar til, så vil han bare forsøge at bekæmpe dig endnu mere, eller han vil underkaste sig uden egentlig at ville det.

Tvært imod skal du appelere til hans gode side. Du skal lære ham at samarbejde med dig!

Så skynd dig at finde nogle HMS kurser eller se dig om efter en westerntræner den kan give dig et indblik i hvordan samarbejdet med hesten skal se ud.

En lille skræmmehistorie fra mig til dig:

Min Bob var ikke ret gammel, da hans opdrættere skulle lære ham at gå i snor. Manden hev og sled og Bob blev mere eller mindre trukket afsted med vold og magt, selvom han sad med alle fire ben plantet i jorden. Han var ret lille dengang, så det gik jo nemt. Allerede der lærte Bob at gå imod mennesker og efterhånden som han blev større, blev det ret svært at gå med ham. Til sidst, da han var lige omkring et års tid, begyndte han at rejse sig. Da jeg overtog ham og hentede ham hjem var han umulig at gå med og jeg måtte til at starte forfra meg HMS kurser osv.

Den dag idag er han nu kommet over det, men stadig rejser han sig, hvis der er noget som går ham imod eller hvis han skal lege vild osv. Så skynd dig at få hjælp! Det er lige nu at jeres samarbejde skal være stærkest -især hvis han skal forblive hingst!

HMS er vejen frem.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Miki har
Forfatter: 
Dato:  04-03-2006 23:29

ret (y)

Ja, jeg ved ikke om det er et HMS-system, du skal bruge - men en form for HMS er nødvendig 8-)

Der hvor vores står, var der også de problemer med hingsteføllet + at følpigerne på knap 2år heller ikke rigtig gad blive trukket ;-)

Vi har så haft Tina MJ ude og lære os lidt klikkertræning mm.

Det går helt forrygende (y) Hingsteføllet er ved at være from som et lam, viste sig at være meget lærenem (y) og er blevet rigtig kælen - og følpigerne kan man trække med, og nu kan de står bundet på staldgangen uden at tonse rundt om sig selv og snorene :-P

Når man trækker med dem, er det vigtigt, at de ikke føler sig trukket i - for så bliver de til æsler (n)

De planter sig solidt i jorden og vil ikke frem

Men lokker man lidt og har et tov i grimen, så går de nok så skikkeligt med ;-)

I morgen skal de have smed - så det bliver spændende. Det tager jo ikke så lang tid at få klippet de hove, men alligevel.

Og Tina kommer igen i morgen for 3. gang (y)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider