|
|
| Sko en hest med staldkrampe? |
| Forfatter:  |
jeanne-chilas |
| Dato:  |
02-03-2006 10:01 |
|
Ja, som overskriften siger, er jeg simpelthen bare ude efter at høre om nogen ved hvordan smeden skoer en hest staldkrampe. Og om det overhovedet kan lade sig gøre. Evt. om nogen har nogle erfaringer...? Kh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkrampe |
|
|
Gjordkrampe kender jeg, men staldkrampe. Har du prøvet en heste kiropraktor, det hjælper mod gjordkramper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overkskrift |
| Forfatter:  |
jeanne-chilas |
| Dato:  |
02-03-2006 10:32 |
|
Staldkrampe er noget de har i benene, (chilas har det i højre bagben) og det er umiddelbart ikke noget man kan gøre ved. Men hvis nogle skulle have nogle gode erfaringer med behandling, må i endelig også skrive det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse eller tålmodig smed |
|
|
Hej Jeanne Min store hest har staldkrampe i det ene bagben. Ikke så meget ved min daglige håndtering - men fx ved smed. Han er tidligere blevet skoet af en meeeget tålmodig smed, som tog den tid det tog mv. Men nu bliver han bedøvet af dyrlægen før smeden går i gang - så er der ingen kramper. Smeden er simpelthen nervøs for at hesten vælter (hesten er 178 -så det er alt for farligt). Jeg tror det afhænger meget af hestens temperament, hvad der kan lade sig gøre. Min er sådan den bekymrede type og der er ingen tvivl om at han bliver stresset af at skulle løfte det krampende ben igen og igen. Derfor er bedøvelsen indtil videre den bedste løsning for ham. De fleste smede kender jo tricks til det ene og det andet - jeg ved, at det hjælper på min at trække benet lavt og bagud (ikke den gode arbejdsstilling!). MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkramper |
|
|
Har godt nok heller ikke hørt det før? Hvordan og hvorledes er det?
Det er kun din egen samvittighed, der sætter grænser for hvad du kan tillade dig at sige offentligt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde... |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
02-03-2006 10:54 |
|
Hejsa ! Nu ved jeg ikke hvor slem staldkrampe din hest har... Men jeg havde engang en hest som havde staldkramp, når hun havde smed hjalp det ham meget at stille hende op af en væg så hun kunne støtte mod den ! Det var også tit bedre hvis hun havde været ude at røre sig inden hun fik smed ! Jo mere hun kom ud jo bedre var det faktisk med hendes ben. Men mon ikke din smed selv har nogle fif ? Mvh. Caroline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, det kan lade sig gøre. |
|
|
Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor slemt din hests staldkrampe er, men min hest og jeg har fundet et system. Kramperne kommer altid når han ikke selv får lov til at bestemme over benet. Eksempelvis ved hovrensning. Når jeg så tager benet, så begynder kramperne og han er nærmest ved at vælte. Han bliver ekstremt bange. Istedet for det cirkus er jeg begyndt ikke at tage hans ben. Jeg tapper ham lidt på numsen med hånden og så løfter hans selv benet. Jeg støtter en ganske lille smule uder hoven mens jeg renser og ellers lader jeg ham helt selv styre hvor meget eller hvor lidt hoven kan løftes. På den måde undgår vi kramperne osv. Når smeden er der og han skal skoes og beskæres, så sætter vi ham op af en væg, så han ikke kan vælte. Det får ham til at slappe af og så kan smeden tage benet og strække det ud til kramperne er væk. Og så arbejder de ellers. Nu har min så heldigvis ikke sko på på bagbenene, men det havde han engang og det voldte faktisk ikke problemer som sådan, når vi blot gjorde det på den rette måde. Men smeden var godt nok nærmest blålilla i hovedet til tider *g*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nana... |
| Forfatter:  |
jeanne-chilas |
| Dato:  |
02-03-2006 11:10 |
|
Din lyder meget som min. 176 i stg. Det kan godt være det er bedøvelse der skal til. Havde også selv tænkt tanken. Min kramper dog også ved hovrensning. Pretty Fanzy: Er også begyndt selv at lade ham styre det. Det gør dog ikke at han ikke kramper, men han bliver mindre urolig ved det. Tusind tak for jeres svar. Tror bedøvelse må være midlet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen bedøvelse... |
|
|
Det her med bedøvelse, det kom også op hver gang min forrige smed skulle beskære min hest, men i længden kan det altså ikke betale sig. Tænk engang hvor meget sådan en hest så skal bedøves. Det er i mine øjne langt bedre at man tager hånd om problemet og træner sig ud af det! Min hest er 164, så han er altså heller ikke en man lige smider ned og rejser op igen. Men med mange hyppige og rolige forsøg er han nu helt 100% rolig og fortrolig med at jeg tager hans bagben. Han skal blot selv have lov til at få benet i ro, før jeg begynder at arbejde -og det samme sker ved skoningen. Personligt er jeg imod at man bare bedøver sin hest ud af hvert et problem man har. Først trailerlæsningen, så skulle de bedøves når de skal klippes og nu kan man ikke engang sko en hest med staldkramper uden at den skal bedøves... hvornår ender det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan?? |
|
|
hvordan ser jeres staldkramper ud? Tror måske også det er det min har. Hun har det med at sparke ud med det ene bagben. Men det er ikke altid hun gør det, og har gjort det fra føl af. Kan det være staldkramper? Ang smed,så startede vi med bedøvelse men klarer det uden nu. For os har det bare krævet en tålmodig smed. hilsen katarina
Transport til HN møde Fyn søges. Vi kommer fra Sjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problem??? |
| Forfatter:  |
Yiip |
| Dato:  |
03-03-2006 14:38 |
|
øhh er det da et problem? min har staldkramper ind imellem og hun går med 4 sko.. der er aldrig noget... hun er da som at ordne hove på en alm. hest... ???
Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf *La'Chalina* Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Miki - træner skam |
|
|
Hej Miki Jeg er som sådan enig med dig i, at bedøvelse ikke bør være det middel, man skal bruge resten af hestens levedage - men det kan være nødvendigt en overgang. Min kan så iøvrigt både gå i trailer og til frisør uden problemer  Mit problem har været at finde en smed som vil have noget med hest m. staldkrampe at gøre (og ikke mindst en hest i hans størrelse). I mit område er der tilsyneladende nok at lave, så de kan vælge at sige nej. Og hesten skal jo skos. Så det med bedøvelsen er det kompromis, jeg indtil videre har fundet ud af. Jeg træner benløft dagligt - men det er jo lidt pseudo, når han som regel ikke har problemer ved min eller min medrytters håndtering. Om muligt træner jeg ham i uvante situationer og med mennesker rundt om mv. for hele tiden at 'udvide' hans evne til at løfte uden krampe. Men stadig er der stor forskel på, at jeg kan tage hoven og holde den rum tid mens jeg vasker eller banker på den og så til at den fremmede smed får lov at holde og rykke rundt med benet i de stillinger benet nu engang skal i. Min hest er en frygtelig tøsedreng med det meste og når en del af kramperne åbenbart også udspringer af hans hovede, så er det et ret langsigtet arbejde. Samtidig kan jeg kun træne indtil en vis grænse før han ganske enkelt bliver stresset. Jeg ved, at han er blevet skoet på meget tålmodig vis hos sin avler - men det er ikke slået igennem i forhold til kramperne eller hans bekymring. Jeg tror det er ubehageligt for en hest der er stor, ung og generelt ikke den mest balancestærke at have fornemmelsen af at være ved at vælte mens nogen holder hans ben. Dyrlægen siger, at selvom han er bedøvet, ved han godt hvad der foregår -og dermed kan smedehåndtering måske blive en ting han kan vænne sig til gennem bedøvelse. Det håber jeg selvfølgelig, for jeg tror ikke han rent helbredsmæssigt har godt af sin 'snaps' hver 7. uge. Jeg har også overvejet at få smeden til at vise mig, hvordan jeg kan gøre det meste af arbejdet selv, hvis det viser sig, at han i fremtiden kun vil slappe af med mig ved hoven. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkramper.?? |
|
|
nogen af jer der starter dressur på jeres heste fx la.. ?? hro i skal lave tilbagetrædning.. staldkrampe hestene osse der eller+
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Må jeg lige spørge??: Hvordan gør en hest når den "staldkramper"? Har aldrig hørt om det før, men havde en hest som var ret speciel med sine bagben.. Mvh. Maibrit.
Opstaldning tilbydes Sadler sælges Babyudstyr sælges Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldkrampe set med "vores øjne" |
|
|
Når vi i firmaet snakker om en hest med staldkrampe så trækker de benet helt op under sig eller som mange gør,løfter det helt op under loftet så det arme dyr kan få overbalance og vælte -langt de fleste med staldkrampe vil jo gerne løfte benet og "give det" til smeden men de kan simpelthen ikke uden lige. Og vi har nogle heste der ikke kan bedøves ud af det hvilket generelt er mesters holding (han har skoet heste i godt 40 år ). Så vi plejer,som de fleste er indepå,stille hesten op ad en væg så den ikke vælter og så ellers bare væbne os med lidt tålmodighed og vente på hesten kan stikke os benet hvilket oftest ikke tager så lang tid alligevel (dog findes der rigtig slemme tilfælde hvor bedøvelse kan virke men det er meget forskelligt efter vores erfaringer). PS: Nogle heste er bare lidt uopdragne og ikke ofre for staldkrampe... 
Hilsen JP -der er i lære som beslagsmed! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkrampe :D |
|
|
Pernille med Pamelius H
Vinder af Søhøjlandets minicup spring hest 2007 Vejlefjord efterskolen 2008/09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldkrampe |
|
|
Min dreng har også staldkrampe i det ene bagben, og 4 sko på. Hans er ikke ret slemt, han har aldrig været ved at vælte. Det blev lidt værer efter han for 2 år siden var lige ved at udvikle blodforgiftning i det ben, og det gik i hans staldkrampe. Vi trækker bare hans ben let ned og bagud, så slipper den ret hurtigt - smeden har heller ikke nogle probleme med det ved skoning. En ting jeg har lært mig, er at sige til alle der skal løfte det ben på ham, at han har staldkrampe. Det kan jo godt ligne at han trækker op til at ville sparke, og det er jo ikke det der sker, så jeg synes det er vigtigt at folk ikke misforstår ham. Jeg har engang fået at vide af en dyrlæge, at staldkramper ses tit ved de lidt kraftigere byggede heste. Hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har også en kæmpe på ikke mindre end 180 stg. Han har staldkramper på begge bagben, flere i den ene end i den anden. Hans kramper er ofte værst når, han har stået i boksen i flere timer, derfor sørger jeg altid for at han er redet lige inden smeden kommer. Når min hests ben kramper så løfter han dem helt op under maven og står ligesom og dingler lidt med dem. Han har dog aldrig haft problemer med balancen. Når jeg skal rense hove på ham, tager jeg let i benet og lader ham "krampe" færdig, hvorefter han selv slapper af i benet og fører det bagud. Min smed er vant til heste med staldkramper og han står nærmest inde under maven på ham med hans bagben henover ryggen. På den måde slapper han af. Det ser vildt underligt ud men det virker:-) Hilsen Rikke
Med sandhed kan man komme overalt, tilmed i fængsel!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|