Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hopper & hingste på fold
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 21:12

Hej med jer.

Jeg har været heldig at få staldplads meget tæt på min bopæl og det er jeg meget glad for.

Det nye sted fungerer som et salgssted og det er ikke de billige heste der bliver solgt herfra. For mig som almindelig opstalder medfører det naturligvis lidt frustration omkring benyttelse af fold. Der er masser af folde, flere end der er heste.

Mit problem er at min hest under ingen omstændigheder vil gå alene på fold. Hun løber ganske enkelt ind.

Nu er det sådan at der osse er hingste i stalden og jeg ved ikke rigtig om jeg tør/bør lukke hende ud når de går ude. Vil de løbe sammen eller vil de bare gå på deres egne folde.

Jeg har aldrig været et sted hvor der har været hingste så det er et seriøst spørgsmål.

Der er ikke nogen af hestene der går sammen når de er ude men det er ok jeg er bare ikke helt sikker på om jeg tør lukke hende ud for hun vil gerne hvis hun kan se andre artsfæller.

Pia

Pia Nielsen
Cavallo støvler sælges str. 40 - se præs.

Jodphur støvler sælges, sorte nye str. 40 - se præs.

Til minde om Brutus, 1991-2002 og Bettemand 1996-2005.
Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 22:04

hejsa,

jeg forstår ikke helt hvordan de går på de folde. Er det op ad hinanden, eller er der folde imellem? Går de alene eller flere sammen.

Hvis de går lige op ad hinanden, ville jeg ikke turde. Tænk hvis hoppen kom i brunst og de nedlagde hegnet for at komme ind til hinanden. Men hvis der ikke var chance for de kan nå eller snuse til hinanden ville jeg ikke være så urolig. Dog skal du være sikker på at din hest ikke kommer til at gå alene, hvis den har den vane. Selvom det ville være godt hvis du kan få den lært at gå alene. Ikke fordi jeg synes det er godt, men det kan være nødvendig i perioder.

Håber du finder en løsning.

hilsen

katarina

Transport til HN møde Fyn søges.

Vi kommer fra Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

Der er folde
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 22:27
Der er folde imellem og der går ikke mere end en hest på hver fold.

Pia Nielsen

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

Der er folde
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 22:33
Der er folde imellem og der går ikke mere end en hest på hver fold.

Pia Nielsen

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

kan du ikke
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 02:12

kan du ikke få en fold kammerat til hende? det er da synd hun skal gå alene?

mht til hopper og hingste op og ned af hinanden, synes jeg der skal være en tom fold imellem. her kan evt gå vallakker?

0
0
Svar på denne tråd

Ikke alene!
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 07:44

Hej

Det er ikke sundt for heste at gå alene på fold! Står der ingen andre private på omtalte sted? Ville være optimalt med en flokkammerat. Hvis ikke det er muligt at få ville jeg flytte hesten, da kontakten til artsfæller er en så vigtig ting for hesten at jeg ikke på vilkår ville fratage den det. Så ville jeg hellere køre lidt længere og så komme til en glad og afbalanceret hest.

Mht. hopper><hingst vil jeg give Anja ret. Men eftersom du siger der er flere folde end heste, ville jeg lade en fold stå tom imellem hoppen og hingstene og så tage vallakken fra midterfolden og sætte ind til din.

Hvis ikke der er andre private kunne du jo også anskaffe/låne en lille pony. Det vil absolut være mest optimalt med en anden hest på størrelse med din hest, men en lille pony er en god erstatning.

Det er ikke for at lyde sur, men jeg kunne ALDRIG drømme om at min hoppe skulle stå alene så kørte jeg hellere lidt længere.

Håber du finder en foldkammerat til hende. Pøj pøj med projektet :)

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved godt
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 10:28

at det er mest optimalt med en foldkammerat men det kan jo ikke hjælpe noget men der kommer en privat hest inden for den nærmeste fremtid, men indtil da er der ikke noget at gøre ved det.

Jeg synes osse selv at det er træls at de ikke må gå sammen men på den anden side er det heller ikke praktisk at salgsheste til +100.000,- har bidemærker og mærker efter spark eller ovenikøbet er halte når kunderne kommer så det forstår jeg egentlig godt.

Og med hensyn til en mere afbalanceret hest hvis hun bliver flyttet er jeg ikke enig i. Der hvor hun var var forholdene ikke nær så gode som før og der var det osse med at "din hest må ikke gå sammen med min".

Her er der heller ikke noget med at hallen er lukket pga undervisning eller at de kun må gå ude så og så længe hvis det i det hele taget er lykkedes at få en fold (der var kun 3)

Men jeg takker for svaret på mit spørgsmål om at det er ok hvis der er tomme folde imellem hopper og hingste.

Pia

Pia Nielsen

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

Fint :)
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 16:10

Fint :) Jeg kender jo ikke det sted du før stod. Men det lyder bestemt ikke rart det du beskriver.

Jeg kan også godt forstå at de ikke har salgsheste gående sammen det vil skabe alt for meget tumult og stress.

Der er jo ikke rigtig noget problem eftersom din hoppe får en foldkammerat inden for nærmeste fremtid :)

Det vigtigste hvad ang. hingstefolde er at det er et SOLIDT hegn med stød på! Ellers ender det nemt galt..

Håber din hoppe og dig bliver glade det nye sted.

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hvis der er en fold imellem
Forfatter: 
Dato:  26-02-2006 12:15

syntes jeg det er fint, men måske når du lære stedet at kende og din hest gør kan det jo være der kommer en pansionær mere og de så kan gå sammen.

Jeg har både hingste og hopper og har aldrig haft problemer...

Venlig Hilsen

Line K. Jeppesen

Nordsjælland

Kátur&Brúsi
Samt
Smukke Ganger
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider