Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forskel på uld og fleece?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 13:24

Hvad er forskellen på uld- og fleece-dækkener? Hvis der altså er nogen...

Og hvad er fordelene/ulemperne ved de to materialer.

Mvh. Julie

---

Opstaldning ved Roskilde søges pr. 1/9. Max. 1200 kr., gerne uden foder. Tæt på ridehus!

0
0
Svar på denne tråd

Der er vel stor forskel
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 13:45

Uld er et naturprodukt og fleece er syntetisk fremstillet.

Hvis det skal være åndbart ville jeg vælge uld.

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Der kan være
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 13:51

enormt stor forskel enddog indenfor fleece for der findes både uldfleece og syntetisk fleece.

De fleste billigere fleecetæpper er oftest lavet af syntetisk materiale af jævn kvalitet. Et godt syntetisk fleecestof kan være (næsten) lige så godt (og dyrt) som uld. Det er dog min erfaring, at uld ikke er så slem til at "samle" nulller op som et syntetisk fleecetæppe.

Vores heste står i spåner og det kan være et mareridt at få det af fleecetæppet igen. På uldtæppet kan man bare børste det af.

Det er også som om uldtæppet bedre "afviser" skidt. Uld har også en fabelagtig evne til at tørre en svedt hest uden at den bliver kold. Så hvis jeg skulle vælge, så tror jeg nu nok jeg ville vælge et uldtæppe. Hvis det skulle være fleece, så skulle det være af en rigtig god kvalitet.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 14:08

Tak for svarene :-)

CanmaxM: Jeg tænkte nu mere på funktionen, ikke påa selve materialet. Jeg ved godt at fleece og uld langt fra er det samme :-)

Hvis man har brug for et dækken til at ligge over hesten efter ridning, hvis den stadig er våd efter sadlen, er uld så det bedste?

Jeg har et uldtæppe til at bruge under ridningen, men da det kun er et tæppe, vil jeg gerne have et dækken til at ligge over, inden hesten igen får vinterdækken på. Jeg har det nemlig bedst med at smide vinterdækkenet på en tør hest.

Mvh. Julie

---

Opstaldning ved Roskilde søges pr. 1/9. Max. 1200 kr., gerne uden foder. Tæt på ridehus!

0
0
Svar på denne tråd

fleece holder pelsen pæn
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 17:21
rid med fleece og og når den er våd - bagefter, så læg et uld dækken på den til den er tør... men uld slider meget på hestens pels hvis den skal stå med det hele tiden...
0
0
Svar på denne tråd

Maria...
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 17:43

Tak for dit svar, men jeg gider ikke købe et fleecedækken til at ride med, når jeg nu allerede har et lækkert uld-tæppe ;-)

Hvis jeg får fat i et ulddækken, skal hesten kun stå med det til den er tør, og det tager forhåbentlig ikke mere end en halv times tid, hvis jeg ellers har skridtet godt af, inden jeg tog hesten ind.

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

Uld / fleece
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 21:49

Min erfaring: Et fleece tæppe er lettere at vaske og tørre lynhurtigt, men uld et mere smudsafvisende og holder varmen selv om der et vådt.

Jeg har begge del, men her i vintertiden med frost bruger jeg helst ikke mit fleecetøppe da jeg får STØD , og det knitrer helt vildt når jeg trækker det af hesten, av,av.

Mvh Pia*

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 21:54

Pia: Har samme erfaring med der fleecetæppe jeg brugte på min gamle parthest. Av, hvor det kunne give stød :-(

Mvh. Julie

---

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider