Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest med blærebetændelse
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 00:09

Er der nogen af jer, der har kendskab til blærebetændelse hos heste ?:-)

Grandi har desværre fået sig en, som er vendt tilbage, muligvis flere gange. Nu er han på KVL og har fået taget endoskopi med biopsier af blæreslimhinden og røntgen af det hele.

Vi kan ikke rigtig forstå, hvad han har fået det af. Han er på fold dagen lang(ca 10-11 timer) i en dejlig flok på 10 heste. - 3 små og 7 voksne, han får roepiller og wrap mv., han bliver aldrig redet træt(kun let træning), men gerne næsten daglig - mest i skoven/dog kun i skoven siden frosten satte ind.

Er der nogen, der har erfaringer med årsager til blærebetændelse hos heste?

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 12:59

Det var godt nok slemt for dig. Jeg har ingen erfaring med hesteblærebetændelse. Hvilke symtoner havde din hest på at der var noget galt?

The Future belongs to those who believe in the beauty of their dreams._______(Eleanor Roosevelt)

0
0
Svar på denne tråd

Han stiller
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 23:56

sig op, som om han skal tisse - og så bliver det ofte ikke til noget. Desuden har han haft feber, været træt og ser ud til at have smerter ind i mellem :-(

Symptomerne har været lidt diffuse, men nu er han undersøgt, og nu venter vi på dyrkningsresultatet af biopsierne 8-)

Det er bare det, hvad det kommer af ?:-)

Han har haft flere afmagrede perioder igennem det sidste års tid :-(

Det kunne måske have en betydning, han har dog ikke været meget tynd, bare tabt sig en del - især i bugomfang, dvs. indhold af langsomt fordøjeligt foder i mave-tarmkanalen.

I en periode i sommer var der for lidt græs til en langsom spiser som ham, han haft svært ved at 'komme til' høet på folden, inden de andre mere forslugne heste havde spist det hele :-(

Det kunne muligvis godt have en betydning. Så var vi nemlig nødt til at fodre ham med meget mere krybbefoder, og han fik da også uorden i mineral- og vitaminbalancen i efteråret, hvor han også var syg.

Det er ikke helt nemt :-(

0
0
Svar på denne tråd

jeg har 2
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 01:30

eksempler på blærebetændelse:

en bekendts datter har en pony vallak, der i en periode, stillede sig an og så ud som om han skulle tisse.som regl mest når han blev redet. han kunne stå længe og der kom ikke rigtig noget og han kunne nemt stille sig an 5-6 gange i løbet af en ride time.

behandlingen blev antibiotika og på med et dækken så han nyreregion altid var varm, tror ikke de døjer med problemet længere...

min egen hoppe havde blærebetændelse i sommeren 2000. hun tissede også jævnligt og hun havde feber og var selvfølgelig sløv.

hun havde fået blærebetændelse af at svømme i havvand.

hun fik også en antibiotika kur og har ikke haft problemet siden...

kunne det tænkes at din hest måske har nogle bakterier siddende i forhuden der giver ham blærebetændelse??? (bakterier har det jo med at vandre)

også et måske helt hen i vejret forslag... prøv at give ham persillethe. ja det lyder tosset men persille har eftersigende den egenskab at det renser nyrene... (er en gang selv blevet rådet til at drikke persille afkog, i forbindelse meb ballade i nyrene, om det hjalp ved jeg ikke, men fejler ikke noget i nyrene idag. og persille er jo billigt og ikke skadeligt så det er da værd at prøve)

0
0
Svar på denne tråd

Nå, men nu
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 21:43

er prøven dyrket inde på KVL - og den var negativ. Altså har han ikke blærebetændelse 8-)

Han er undersøgt på kryds og tværs, blodprøver, røntgen, endoskopier i begge ender, lungefunktion, biopsier - you name it.

De aner simpelt hen ikke, hvad han fejler...

Han får lidt feber ind i mellem og bevæger sig utroligt langsomt, står og hænger og spiser ikke ret meget hø

Dyrlægen på KVL var inde på, om han havde fået borreliose fra en flåt 8-)

Nu får vi ham nok hjem på torsdag, vi håber han er rask nok til at køre, og så må vi se med vores egen dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

Alternativ behandling?
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 09:22

Hej Nina!

Er du til alternativ behandling?

Så har jeg nemlig et forslag!

Skriv mig en mail, hvis du vil vide mere!

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider