her for ikke ret lang tid siden, da jeg trak Cæsar ind fra fold, trådte han en flintesten op i hoven. Af alle uheld skulle denne flintesten selvfølgelig lige stå på højkant på grusvejen og Cæsar skulle ramme skidtet... Men uheldet var altså ude og den sad så godt fast at jeg måtte have arbejdshandsker på for at trække den ud. Det blødte også og jeg kontaktede både min dyrlæge og min veninde (som også er dyrlæge) begge sagde at jeg skulle have smeden ud og skære området op - så det kunne hele indefra, samt at jeg kunne holde det rent.
Smeden kom ud og fik det åbnet godt op og selvom jeg havde holdt det godt rent og bandageret, så var det fyldt med skidt.
Derefter stod den på 2 gange vask dagligt (20 min i sæbespåner), desinficering med jod og lægning af en hovbandage. Efter 5 dage lagde jeg en sygesko uden på bandagen så han kunne komme med de andre ud.
Brugen af hovbandage gør dog at hesten ikke kan bruges og ikke må komme på fold.
Hvis du gerne vil forsætte med at ride hesten (forudsat at den ikke er halt) kan du få smeden til at skære såret frit - så det kan hele indenfra, rense det omhyggeligt og så få smeden til at lægge en sko med lædersål på. Denne fyldes så til sidst ud med silikone. Dette gøres af to grunde. Først og fremmest for at der ikke kan komme skidt ind under sålen, men også for at lægge tryk på såret. Ved at lægge tryk på sikrer man at sålen (hestens) ikke bliver skrøbelig der hvor såret har været.
Sidstnævnte løsning er at foretrække af flere grunde. Man er fri for at bruge ½ time 2 gange om dagen på at ordne sår. Hesten kan komme med de andre på fold. Man kan ride den. Løsningen er nok lige så billig som bandageringen, da det wetflex der skal bruges koster ca 40 kr pr rulle og der skal bruges næsten en rulle pr gang = 560 kr (80 kr pr dag i minimum 7 dage).
Held og lykke med det.
Hilsen
Daniela - som ingen komplikationer fik med Cæsar