Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fik hul i sålen - det blødte.
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 21:15
Vores hoppe sparkede med det ene bagben på staldgangen i dag, og ramte en boksdør. Der gik hul i sålen (ca. 2-3 mm i diameter) og der blev en ca. 2 cm lang revne ud fra selve hullet. Der kom straks noget frisk blødning fra området. Vi skyllede hoven godt , og tog hende over i ridehuset og longerede hende. Hun er ikke halt. Området er helt rent.

Er der nogen af jer herinde, som har erfaringer med dette - hvor længe skal hun holdes inde fra fold, (for at forebygge at der kommer jord i såret?)

Hilsen
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 22:06

jeg syntes nu du skal ringe til dyrlægen, min hoppe har lige haft en skade i strålen, formentligt pga. dem hårde frost vi lige har haft. hun blødte også en del, men var ikke halt. jeg ringede efter dyrlægen. hoppen skulle i pencillin behandling, fik smertestillende og forbinding på. i den efterfølgende tid skulle jeg så selv behandle såret. hun måtte ikke komme meget ud, faktisk så dyrlægen helst at jeg holdt hende indendøre.

så hvis jeg var dig, ville jeg rådføre mig mig, med dyrlægen, da det trods alt er dem der har det beste bud. hellere ringe én gang for meget end slet ikke at ringe.

så pøj pøj med din hest

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 22:08

jeg ville få dyrlægen forbi med en stivkrampe vacc for at være sikker...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Sår i hoven
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 22:15

En revne i hoven vil hvis at den ikke bliver holdt meget ren,nemt kunne foråsage at det ender med en hovbyld.

For at forebygge dette bør du nok holde den inde fra fold i nogle dage ,ja måske en uge.

Det bedste du kan gøre er at holde såret 100% rent,dvs. at vaske det ,helst op til flere gange dagligt.

Når det har fået ro (holdt inde) i nogle dage,vil der have dannet sig et beskyttende lag horn,der hvor hullet er,men det er meget tyndt,og skal derfor holdes øje med.

mht. evt. sko og sål,bør du tale med din smed og dyrlæge.

Hvis at du mener at der er puls,eller at hoven bliver varm,skal du kontakte dyrlægen,da det kan være at der er lidt betændelse.

Håber at dette var til en smule hjælp.

Hilsen Den Gamle Smed NSW

0
0
Svar på denne tråd

Til NSW:
Forfatter: 
Dato:  19-02-2006 09:26
Plejer man at sætte en "sko og sål" på en sådan beskadiget sål som beskyttelse?
Er det ok at ride hesten nu? - (ridehusbunden er blød.)

Mvh
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

Problemet med sår i hoven...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2006 11:03
...for det ER jo et sår, er, at det er så svært at holde rent.

Jord, ridehusbund, sand, gødning, våd strøelse - det er alt sammen noget, der kan give betændelse og/eller stivkrampe.

Hvis ikke du har mulighed for at vaske mange gange om dagen, ville jeg lægge en beskyttende hovforbinding på de første dage - for at holde snavs etc. ude.

Ridning: Tjah, hvis hesten ikke er halt OG du er sikker på, der ikke kan komme ridehusbund i såret (og der i øvrigt ingen komplikationer er) kan du sådan set godt ride.

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

Sår i hoven
Forfatter: 
Dato:  19-02-2006 12:46

Hej Mona

Ja ,det er en god ide at kontakte dyrlægen,han kan vejlede dig omkring det med sko,eller forbinding.

Det er gode råd som alle er kommet med her,og det sidste som 99E er kommet med er helt fint.

Da det er svært at holde rent.

mvh. Den Gamle Smed NSW

0
0
Svar på denne tråd

Sår i sålen
Forfatter: 
Dato:  19-02-2006 13:21

her for ikke ret lang tid siden, da jeg trak Cæsar ind fra fold, trådte han en flintesten op i hoven. Af alle uheld skulle denne flintesten selvfølgelig lige stå på højkant på grusvejen og Cæsar skulle ramme skidtet... Men uheldet var altså ude og den sad så godt fast at jeg måtte have arbejdshandsker på for at trække den ud. Det blødte også og jeg kontaktede både min dyrlæge og min veninde (som også er dyrlæge) begge sagde at jeg skulle have smeden ud og skære området op - så det kunne hele indefra, samt at jeg kunne holde det rent.

Smeden kom ud og fik det åbnet godt op og selvom jeg havde holdt det godt rent og bandageret, så var det fyldt med skidt.

Derefter stod den på 2 gange vask dagligt (20 min i sæbespåner), desinficering med jod og lægning af en hovbandage. Efter 5 dage lagde jeg en sygesko uden på bandagen så han kunne komme med de andre ud.

Brugen af hovbandage gør dog at hesten ikke kan bruges og ikke må komme på fold.

Hvis du gerne vil forsætte med at ride hesten (forudsat at den ikke er halt) kan du få smeden til at skære såret frit - så det kan hele indenfra, rense det omhyggeligt og så få smeden til at lægge en sko med lædersål på. Denne fyldes så til sidst ud med silikone. Dette gøres af to grunde. Først og fremmest for at der ikke kan komme skidt ind under sålen, men også for at lægge tryk på såret. Ved at lægge tryk på sikrer man at sålen (hestens) ikke bliver skrøbelig der hvor såret har været.

Sidstnævnte løsning er at foretrække af flere grunde. Man er fri for at bruge ½ time 2 gange om dagen på at ordne sår. Hesten kan komme med de andre på fold. Man kan ride den. Løsningen er nok lige så billig som bandageringen, da det wetflex der skal bruges koster ca 40 kr pr rulle og der skal bruges næsten en rulle pr gang = 560 kr (80 kr pr dag i minimum 7 dage).

Held og lykke med det.

Hilsen

Daniela - som ingen komplikationer fik med Cæsar

90 % af alle fejl sker over sadlen

Kig forbi min hjemmeside

Part søgestil lippizaner hoppe i Rødkærsbro

0
0
Svar på denne tråd

Talte med smeden
Forfatter: 
Dato:  20-02-2006 16:56
om såret i sålen i morges - han sagde, at vi gerne må lukke hesten på fold, hvis den ikke er halt, (meeen det tør vi vist alligevel ikke endnu :-P).
Samtidig sagde han at vi skulle sætte hoven i sæbevand et par gange dagligt, så det undrer os lidt at hun gerne må komme på fold.

Hun må gerne rides, da hun ikke er halt, men vi er dog temmelig usikre på, hvornår vi "tør" lukke hende på fold igen. Nu må vi se.

Daniela: måske har flintestenen forårsaget en dybere beskadigelse i Cæsars sål, samtidig er evt.urenheder/bakterier på stenen blevet introduceret direkte op i sålen. Det var da lidt væmmeligt at der dannede sig infektion så hurtigt og så meget efterfølgende, til trods for at hoven blev holdt så ren som muligt. Godt at han ikke fik men af det.

Hilsen
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider