Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HVAD gør man når hestene er bange for ledde
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 10:01

Go morn. På min efterskole har vi fået et problem. Når vi tager leddet af, kan man ikke holde det udstrakt så det ikke rører jorden. Og pga. årstiden er der meget smattet og vådt ved leddet. Vores problem er så at når hegnet rører jorden, får hestene stød igennem vandet!

Så nu løber næsten alle hestene igennem leddet. Rigtig farligt i grunden, og pisse træls. Man kan knap nok undgå de andre løber med ud fordi man skal nærmest hive og slide i sin hest for at holde den..

Nogle gode råd?

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 10:07

at tage strømmen fra når i tager hestene ind og ud?

lisbet

0
0
Svar på denne tråd

spiral
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 10:29

hvad med at købe et spiral led... det "krymper" når i tager det af og rørrer derfor ikke jorden...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

sluk strømmen !
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 10:35

Vi slukker altid for strømmen når hestene skal ind fra fold netop for at forhindre dette problem.

.

De bedste hilsener fra Mette

.

OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!!

.

(se annonce på markedspladsen)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville vælge
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 10:57
enten at slukke for hegnet eller endnu bedre få en elastisk rebsnor eller et spiral-led. Alternativt må I sørge for altid at være to til at lukke ud så den ene kan gå med hesten(e) og den anden åbne leddet.

Heste sælges. Se præsentation for mere info.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

Spiral-led
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 12:08

Hejsa

Jeg har ikke spiral-led, fordi jeg for nogle år siden var ude for en rigtig grim oplevelse.

En hoppeplag der var hestegal og vims, som kun 2 års med "hormonforvirring" kan være, skulle lige slå allermest med halen på vej ud af folden. Hvordan det gik til, er uforståeligt, men hun får halen i spiralen, det følger efter og hun går i panik. Med leddet hængende i halen, tager fanden ved hende, hun får rykket tråden videre af pælene og styrter i blinde rundt i folden med led, 60 meter tråd og diverse klokker efter sig.

Hvordan det lykkedes de andre heste IKKE at blive viklet ind, er en lykkelig gåde. Til sidst satte hun krusen ind i stalden, faldt på vej ind, kom ind i sin boks og rendte forvildet rundt om sig selv. Jeg turde slet ikke gå ind til hende, men vi fik fat i hende ude fra boksen og med en saks befriet hende lidt efter lidt.

Hun kom lykkeligvis ikke nævneværdigt til skade, men at se hende rende panisk rundt i vinterfolden med 5 andre heste, der lige så godt kunne være kommet alvorligt til skade, var slemt.

Mit forslag er at I sætter en pæl mere i ved leddet og gør det smallere. Det må da være meget bredt, hvis I ikke har mulighed for at sætte tråden op på en pæl og forhindre at det ligger på jorden. For tråd har altså INTET at gøre på jorden, der hvor heste færdes. Egentligt syntes jeg det lyder helt uforsvarligt og så på en efterskole?? Sikkerheden for hestene og jer unge, lyder nærmest som ikke eksisterende.

At slukke hegnet KAN være en god ide, med mindre man har heste iblandt, som "holder meget øje med det" og derfor ikke respekterer hegn/led i ind og udluknings situation.

Min vallak TopCob checker altid der er strøm på. Efter hånden bruger han ikke sin undersøgelse til noget, men som plag sprang han over, hvis der ikke var strøm på. Senere brugte han det til at ligge på knæ under hegnet og nå det ingen andre kunne.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

elastik led
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 12:25

Vi har elestik led, de trækker sig sammen når man åbner leddet. Vores ledåbninger er meget brede så de store maskiner kan komme igennem og så er det altså en fordel at leddet ikke lægger sig på jorden på midten når man tager en hest ud...

Man kan altså også sætte leddet på hegnet så strømmen i selve leddet er afbrudt når leddet åbnes - det gøre nemt ved at leddet i den "fast-siddende" ende ikke har forbindelse med resten af hegnet.. bare sæt det fast i en isolerings klokke! når så du lukker leddet er strømmen tilbage i det igen...

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Smid de spiralled langt væk!
Forfatter: 
Dato:  18-02-2006 13:50
Elastik er meget bedre! De spiralled er nærmest livsfarlige- absolut ikke egnede til heste og deres haler! Ud med lortet i stedet for at vente til man selv oplever de grimme ting andre kan berette om.
0
0
Svar på denne tråd

Man kan
Forfatter: 
Dato:  19-02-2006 00:43

gøre leddet smallere ved at sætte sådan en trafikstander, der midlertidigt sættes op ved vejarbejde. Altså en pind på en tung fod (y)

Jeg har en idé om et liggende bilhjul med en 'hegnspæl' ned i midten, hvor snorene så kunne gå igennem og hægtes op, når hestene skulle igennem. Hjulet kan så ganske let trilles væk - og måske endda hen til den nye fold, når hestene skal videre på sommerfold (y)

På den måde kan man meget let og billigt gøre leddet meget smallere. Det er også en fordel, hvis der står mange heste på folden som gerne vil med ind (i)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider