Hejsa
Jeg har ikke spiral-led, fordi jeg for nogle år siden var ude for en rigtig grim oplevelse.
En hoppeplag der var hestegal og vims, som kun 2 års med "hormonforvirring" kan være, skulle lige slå allermest med halen på vej ud af folden. Hvordan det gik til, er uforståeligt, men hun får halen i spiralen, det følger efter og hun går i panik. Med leddet hængende i halen, tager fanden ved hende, hun får rykket tråden videre af pælene og styrter i blinde rundt i folden med led, 60 meter tråd og diverse klokker efter sig.
Hvordan det lykkedes de andre heste IKKE at blive viklet ind, er en lykkelig gåde. Til sidst satte hun krusen ind i stalden, faldt på vej ind, kom ind i sin boks og rendte forvildet rundt om sig selv. Jeg turde slet ikke gå ind til hende, men vi fik fat i hende ude fra boksen og med en saks befriet hende lidt efter lidt.
Hun kom lykkeligvis ikke nævneværdigt til skade, men at se hende rende panisk rundt i vinterfolden med 5 andre heste, der lige så godt kunne være kommet alvorligt til skade, var slemt.
Mit forslag er at I sætter en pæl mere i ved leddet og gør det smallere. Det må da være meget bredt, hvis I ikke har mulighed for at sætte tråden op på en pæl og forhindre at det ligger på jorden. For tråd har altså INTET at gøre på jorden, der hvor heste færdes. Egentligt syntes jeg det lyder helt uforsvarligt og så på en efterskole?? Sikkerheden for hestene og jer unge, lyder nærmest som ikke eksisterende.
At slukke hegnet KAN være en god ide, med mindre man har heste iblandt, som "holder meget øje med det" og derfor ikke respekterer hegn/led i ind og udluknings situation.
Min vallak TopCob checker altid der er strøm på. Efter hånden bruger han ikke sin undersøgelse til noget, men som plag sprang han over, hvis der ikke var strøm på. Senere brugte han det til at ligge på knæ under hegnet og nå det ingen andre kunne.
Mvh Dorte