|
|
| Dangrønt ovntørret hø og tørv. |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
17-02-2006 08:03 |
|
Er der nogen der ved, hvad Dangrønts ovntørret hø koster? Og får man det kun i 400 kg baller? Jeg har mailet til dem, men får intet svar. Jer der bruger tørv, hvodan er det? Hvordan suger det i forhold til spåner? Hvor længe holder det? Har i evt. et billede af jeres tørv boks? Hvad er prisen? Og hvor meget bruger man til en boks på 3*4? Kan man bruge det i en fole boks? Eller er det for koldt for føllet og ligge i? Kan man evt. strø halm ovenpå op til foling, og fjerne det bagefter, mere for føllets skyld? På forhånd tak for svar, Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt |
Kathrine Schultz |
17-02-2006 08:34 |
|
Jeg har oplevet det samme, mails svarer de åbenbart ikke på. Prøv i stedet at ringe til dem på 75 24 68 11 og bed om at snakke med nogen omkring hestefoder. I tlf får man god service og jeg har aldrig haft problemer med dem. Hvis du ikke selv vil betale for samtalen, så bed dem om at ringe dig op. Det er vel ikke for meget forlangt, når de ikke svarer på mails, hvilket jo er gratis. Ballerne vejer 350-400 kg og fås både i en heste og en standard-kvalitet. Jeg bruger standard til mine heste og det fungerer fint, både for hestene og for min pengepung  Prisen kan jeg ikke huske, men det ved de hvis du ringer til dem. Et lille tip: Hvis du kan nå at bruge to baller, så bestil dem på en gang, så sparer du 250 + moms i fragt.
Håber det kan bruges  Mvh Kathrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening... |
Ysatis |
17-02-2006 09:22 |
|
Hey! En af mine opstaldere har haft sin hest stående på tørv og jeg er ikke begejstret (det er mig der muger til dagligt). Jeg syntes at det virkede koldere end spåner/halm og så opstår der nogle sjappede pletter, som selvfølgelig blev fjernet.. men jeg vil til enhver tid foretrække spånerne. Jeg har købt nogle heste-måtter fra Ergofloor til min hoppe - dem er hun meget glad for, jeg startede med at to, der så lå i den ende af boksen hvor hun står og spiser og hvor hun tit fik skrabt spånerne væk (der ligger selvfølgelig et lag spåner ovenpå måtterne)- og vi observerede at hun lå meget mere ned i boksen og ALTID på måtterne. Jeg vil helt klart have måtterne i bokse med føl fremover. Det skal også lige tilføjes at jeg netop har modtaget endnu to måtter - så prinsessen får måtter i hele boksen... Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tørv... |
|
|
Jeg er gået over til at bruge tørv til to af hestene. Jeg er godt tilfreds, men det er altså lidt kedeligt at se på (jordfarvet) - men man vænner sig til det. Det ligner spagnum på en prik. Hestene står på ca. 5-10 cm tørv, og det er bare tørt, fjedrende og lunt. I starten var det som om at de ikke rigtig havde lyst til at lægge sig i det, men det gør de nu.Har set at man kan lægge hampespåner ovenpå eller spåner. Har prøvet med halm, men jeg synes det bliver rodet rundt... Der skal nok en del ovenpå så. Jeg har brugt ca. 4 baller tørv i en stor foleboks, og 3 i en mindre. Jeg supplerer med en halv om ugen, og jeg giver 70,- ballen. Billigt er det. Og det suger helt vildt godt - den ene tisser meget og der tager jeg en våd plet to gange om ugen - det pakker sig helt sammen, og skal tages med en alm møggreb. Til daglig tager jeg klatterne, og jeg synes ikke de bliver spredt så meget ud som ved spåner, når først bunden har "sat" sig. Der skal kun muges i bund en til to gange om året. Jeg ved ikke om jeg ville bruge det til under folingen, da det jo er en slags jord, og det kunne gå hen og blive en lidt "beskidt" foling. Ville nok bruge halm til under folingen. Har desværre ikke billeder, men håber du fik lidt ud af det alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger |
bimboe |
17-02-2006 10:07 |
|
tak for svar. Jeg bruger nu rapshalm med stor tilfredshed, har før brugt spåner. Men kan jo lige så godt prøve noget forskelligt, hvis noget andet er bedre end det man bruger. Jeg har desværre ikke mulighed for en halmboks, da jeg for det første ikke tåler støvet seælrig godt, og for det andet ikke har en mødding, så halmbund kommer til og fylde for meget, når det muges ud. Jeg fortsætter nok med rapshalmen, den suger rigtigt godt, og holder en fin lys farve i laang tid. Ysatis´: Jeg har selv kigget lidtpå gummimåtter, da vi skal bygge ud, så der er plads til føllet når det skal have sin egen boks. Synes dog måtter var dyre, de steder jeg fandt. kiggede også på ErgoFloors hp, men fandt ikke rigtig noget, jeg kunne bruge i stalden. Hvad har du givet for dine måtter? Og hvad er målene? Tak for Dangrønt tippet, jeg vil prøve og ringe til dem. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Bimboe |
|
|
Dangrønt har fået ny e mail adresse dangroent@dangroent.dk Vægten kan svinge fra 350 - 450 kg. Jeg giver pt 1,63 + moms pr kg når jeg henter det selv. Både for lucerne hest og grønhø. Hilsen
Yankee Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støv ??? |
|
|
2 spørgsmål : . 1) Støver tørvet ? (Kan det bruges til allergiheste ?) . 2) Har hestene tendens til at spise tørvet, selvom de har adgang til spisehalm/hø ? . VH Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej og nej |
|
|
1)Jeg synes bestemt ikke det støver, men jeg har ingen allergiheste, så derfor ved jeg ikke med sikkerhed om de kan tåle det. Det er ligesom spagnum (det du putter i urtepotten altså). 2)Og mine spiser det i hvert fald ikke! maiho
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for |
bimboe |
17-02-2006 14:26 |
|
tippet, Yankee. Jeg vil prøve og maile til dem. Det er en dyr kg-pris, men er selvfølgelig også garanteret at der ikke er svampesporer i. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv... |
|
|
Jeg har ikke selv erfaring med tørv, men har da læst om et par stykker, der kunne finde på at spise det i starten, de stod på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dangrønt hø. |
|
|
Hej Jeg bruger dangrønt hø er meget glad for produktet. Men høet er meget fint, derfor er mine heste begyndt at spise lidt halm igen. Dyrlægen sagde til mig selvfølgelig spiser de halm, når du fodrer med så fint grovfoder, de har brug for grovfoder med grov struktur.De suplerer selv ved at spise lidt byghalm. Med venlig hilsen Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OKay, det lyder |
bimboe |
17-02-2006 21:04 |
|
jo lidt kedeligt, hvis strukturen ikke er så grov. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bimboe |
|
|
Du kan faktisk få minibig, der er halv hø og halv lucerne, jeg ved det fordi de et par gange har givet mig forkert, jeg vil jo helst have ren lucerne, idet mine jo hver æder ca 15 kg wrap dagligt, så det er mere for at give tygge tid ( spytdannelse) og mindre korn, at jeg bruger lucerne i foderblandingen. Hilsen
Yankee Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man giver |
bimboe |
17-02-2006 23:46 |
|
så meget wrap, Yankee, det gør jeg jo også, risikerer man så ikke en overdosering af protein? Når man også giver lucerne? Det har jeg i hvert fald hørt, da der er mere protein i wrap end alm. hø. Jeg ville købe det til næste vinter, hvor jeg forhåbentlig får føl hen i marts. Wrap holder jo ikke så længe, når vi kommer til midten af april og frem, og slet ikke når det er store baller man har. Så jeg ville bruge Dangrønts hø til supplering af wrap. Så hun de sidste måneder, og når føllet komme, får drægtighedsfoder, wrap og hø. Og så har jeg høet, når wrappen ikke kan holde længere eller slipper op. Føllet skal vel også være inde om natten i maj-juni måned, vil jeg da mene, og så er det jo rart, jeg har hø til hoppen, når de skal være inde, og hun er diegivende. Var det helt volapyk  Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det nye easy-strø |
Eva Lydeking-Olsen |
18-02-2006 10:11 |
|
virker bedre end både tørv, raps og spåner.Ligeså godt - og billigere, end hør og hamp. Jeg har lige været i køkkenet og undersøge hvor meget det suger og easy-strø suger 4,75 x sin vægt (LIGESOM HAMP), tørv kun 2,5 x sin vægt.Hør suger 4 x, halm ca 2x. Tørven ER koldere og det fungerede SLET ikke med føl, hun blev forkølet og det er noget VÆRRE sjap at lægge halm ovenpå. Tørv er muligvis bedst til at suge ammoniak, men vi har rum og luft nok og ingen lungesyge heste- så det er ikke såe vigtigt, bare det er bedre end halm. Jeg har lige købt easy-strø til at lægge i foleboksen om en uge når den anden hest flytter ud. Det ER dyrt at få det fra jylland med de er ved at lave lager på sjælland også. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måtter |
Ysatis |
18-02-2006 12:17 |
|
Ja måtterne er lidt dyre - der koster 437,- +moms pr stk og de har målene 122*182 cm.. det var også derfor at jeg prøvede med 2 til at starte på. Men det er altså pengene værd når man ser hvor meget min hest sætter pris på måtterne... Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det er ret nyt, snittet og varmebehandlet halm |
Eva Lydeking-Olsen |
18-02-2006 20:00 |
|
i små stykker, så det suger meget bedre, er støvfrit og helt rent. www.fredsoemaskinstation.dk har det. Prisen afhænger af hvor meget du køber - jeg har bare købt een palle med 40 sække a 25 kg for lige at prøve det og det er så leveret og inkl moms ca 72 kr for 25 kg (ligeså dyrt som hør, hamp og tørv), men hvis du køber mere (meget mere) kommer prisen i nærheden af spåner, dvs 2 kr/kg alt inkl. Jeg har lavet to bokse med det idag og den tredje følger i næste uge: så har jeg fem på tørv og tre på easy-strø og så må jeg jo beslutte hvad jeg vil til næste år. Men easy-strø FØLES ikke kold, selv når den er våd og det kan jeg godt lide og det betyder noget med føl. Det bedste vi har brugt er hør og hamp, som er lige gode og det her ser mindst ligesågodt ud. Tørv er ok sålænge den ikke er gennemvåd, men den klasker sammen og kan så IKKE holde noget luft overhovedet - det bliver som er mosehul ved tissepletterne og det kan jeg ikke lide.Og den er SÅ tung at muge i hvis man skal tage tisseplet to gange om ugen. Vallaken, hingsten og ponyhoppen står Ok på tørv, men de drægtige hopper - de tisser så meget og det sjapper fordi det FAKTISK ikke suger så godt som jeg havde forventet. Jeg fik lige prøvet træpiller i køkkenet og de suger 3 x deres vægt. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
bimboe |
18-02-2006 21:48 |
|
helt sikkert, at jeg bruger rapshalm til næste år også, det har bare virket helt super for mig. Skulle jeg blive utilfreds på et tidspunkt, går jeg nok tilbage på spåner, da prisen passer til mig. Tak for jeres råd og tip. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv... |
99E |
19-02-2006 11:09 |
|
...suger nemlig ammoniakken RIGTIG godt - men det er også rigtigt, at bliver boksen først MEGET våd, kan det være svært at "rette den op" igen.
Nogle heste virker bare bedre på den ene slags strøelse end den anden.
Der er altså også en del faktorer, der bestemmer, hvor meget den enkelte hest sviner i boksen - min har vindue i boksen, så hun kan kigge ud (ikke at udsigten er SÅ spændende, men der går da nogle islændere og en tinker udenfor i løsdrift, hun kan se på) - og er vinduet lukket bruger jeg dobbelt så meget tørv som normalt!
Alt i alt er jeg mest begejstret for tørv, af de ting jeg har set/prøvet. Det støver stort set ikke (om sommeren, i meget varmt og tørt vejr og med megen udetid KAN det dog støve en del, men jeg vil tro, man kan vande det let?), det suger ammoniakken RIGTIG godt og det pakker sig til en bund, min gravko-hest er flere dage om at grave op.
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ufff... |
|
|
UFF, det var dyrt, Eva.  Hvis vi skulle skifte til spåner, ville det nemlig fordoble vores udgifter til bundstrøelse, så jeg havde (måske naivt ?) håbet at dit alternativ var billigere...men ak.  . (Kender godt Fredsøe, men de bor jo ved Mors...så bare transporten ville nok også få det hele til at løbe op i skyerne, desværre.) . VH Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, men i store mængder bliver det ikke dyrere end |
Eva Lydeking-Olsen |
19-02-2006 19:12 |
|
spåner og spåner er selvfølgelig også dyrere end halm. Raps var elendigt hos os idet hele tre af de 6 åd det i store mængder... Jeg muger vores egne 7-8 bokse de fleste dage (min mand tager dem de dage jeg ikke kan nå det)og derudover muger min mand opstaldningshestene, ca 8-9 stk hver eneste dag, de sidste 5-6 stk muger selv...og der er simpelthen en grænse for hvor mange halmbokse han kan nå på en dag, når der også skal være tid til bare lidt andet. Vores egne står derfor på "dyrere og nemmere" strøelse, men hvis det viser sig at det nye er så godt og forbruget lavt - så KAN det måske betale sig alligevel at skifte hele resten af flokken over på noget andet end halm. I København hvor møddingscontainer og tømning af denne var en stor udgift var det faktisk samlet BILLIGST at bruge hamp eller hør til + 80kr /20 kg. Svinemikkelheste med muldvarpetendenser er altid vanskelige - der er halm bedst, synes jeg - fordi man bare kan pøse på uden at ruinere sig. Jeg smed en easy-strø oveni tørven hos den ene tisse-hoppe igår og det så GODT ude her til morgen- en luftig, tør og indbydende overflade. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bruger |
|
|
tørv, og er glade for det  Vi har før prøvet halm, spåner og hamp. Hos Grandi, som er allergihest, vander vi, når han får ½ ny balle ind oveni det gamle (ca hver 5.dag), eller graver det ned under det gamle  Jeg flytter rundt på tissepletterne, for de lugter kun, hvis der er for mange hestepærer blandet i. Så kan tørven ikke neutralisere ammoniakken Så jeg flytter en tisseplet ud i kanten og strør noget af det rene, tørre over  Vi har haft stalden lukket lidt rigeligt til, mens det var koldt i vejret (inden eltracingen var sat op på vandkopperne), og det kunne mærkes på tørvens 'vådhed' . I den periode måtte vi bruge en del mere tørv  Vi har 2 hoppeplage + 1 hoppe + 1 vallak at muge hos. Den ene hoppeplag og hoppen er enormt nemme at muge hos, den anden plag tisser meget og skider alle vegne  Vallaken er ikke så slem. Man tager jo ret lidt ud, så det kan sagtens være i 2 trillebøre for 4 heste  Gummimåtterne lyder fint, men bliver der ikke enormt ulækkert nedenunder dem 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh, der er nu en god |
Eva Lydeking-Olsen |
20-02-2006 08:12 |
|
hormondunst i hoppernes tis og det er nu ikke så meget lugten men den sumpede konsistens jeg ikke kan lide når tørven bliver for våd. Jeg har to af de drægtige hopper mistænkt for at KUN tisse indenfor - ihvertfald er det det FØRSTE gør, når de kommer ind og der er MEGET, hvor jeg tit ser hingsten og vallaken tisse på folden ila dagen. Men det ændrer jo ikke ved at tørven kun suger 2,4 gang sin egen vægt i væske før den er sjapvåd.Og easystrø 4,75 gang sin vægt og så føles den stadig behagelig og den holder mere luft end tørven. At flytte tissepletter rundt til tørring langs kanten er Ok i de store bokse på 12-16 m2 men i den på 9 m2 synes jeg det kniber med pladsen til det. hvis Grandi bruger 1/2 balle tørv om ugen så er det omtrent lige som mine herrer og ponyen det er OK, men den ene hoppe bruger mindst 4, hellere 5 hele baller på en måned og så bliver prisen for tørv lidt vel høj, synes jeg. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
bimboe |
20-02-2006 08:38 |
|
tisser ALTID indenfor, det samme med shetteren. Og hvis tørven ikke kan holde til en hest, der sviner, tisser meget osv, er det ikke noget jeg skal bruge. Connemaren er meget renlig, og prutter i det ene hjørne, shetteren tisser kun indendørs, og prutter lidt over de hele. Hesten tisser altis indenfor, og prutter hvor hun står, og har før æltet det hel rundt, men det bliver forhåbentlig bedre, når hun får en stor boks. Jeg er til raps, det holder godt hos mig, og mit forsøg viste mig, at det suger meget bedre end alm. spåner. Jeg har ikek problemer med, at de æder det. Eva, du skriver, at de åd rapsen hos dig. Kan det være fordi de ikke har halm og gumle, så de mangler noget tørt??? Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aubiose |
|
|
Nu har jeg jo ikke hestene stående hjemme, så jeg har af gode grunde ikke prøvet meget forskelligt. dengang jeg havde pony på stenrødgård valgte vi dog selv at muge og bestemme strøelse da han åd alt det halm han fik. og det var ligegyldigt hvor meget han fik. vi købte nogle specielle spåner de dengang brugte på gentofte rideklub, det hed aubiose. min svinemikkel mulvarpe hest stod ret pænt, nu mugede jeg jo også kun ham hver dag, og så bliver det jo lidt lettere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ, de havde både hø, wrap, frøgræs og lidt halm |
Eva Lydeking-Olsen |
20-02-2006 18:08 |
|
det var hammer-irriterende at de åd så meget rapsstrøelse, det er det jo alt for dyrt til...og det blev ved. Da vi gik på tørv åd min store hoppe også det, men kun i nogle dage - men hun spiser IKKE halm hvis hun står på det, for hun har nok af andet grovfoder. Så jeg ved ikke hvorfor de åd rapshalm. Tjae ?? eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan jeg godt |
bimboe |
20-02-2006 18:37 |
|
se, det er for dyrt og fodre med  Heldigvis har jeg gode erfaringer med det. Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv... |
|
|
Jeg har ligesom Eva heller ikke specielt gode erfaringer. Jeg synes oz det våde bliver meget vådt og TUNGT at muge ud. Men der var INGEN ammoniak lugt over hovedet.. Men min stald er blevet vildt støvet af det. Det støvede nu ikke hestene op i hovedet, men har alligevel afgivet et lag rundt omkring, irriterende.. Såå jeg er gået tilbage til spåner. Men vil da prøve at undersøge det nye..
Uddannet dyrekinesiolog og hestemassør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tørv - Spagnum |
Marlene K |
02-12-2006 09:15 |
|
Hejsa Jeg har hørt at det er lige så godt at have sin hest til at stå på spagnum i stedet for tørv. Man kan blande det med spåner så skulle det holde lidt længere( altså man behøver vist ikke skifte det så tit) Er der nogen der ved hvor man kan få fat i spagnum? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sphagnum... |
|
|
er det samme som tørv... Du kan købe ugødet sphagnum i 300 liters baller på de fleste planteskoler. Jeg ville ikke blande med spåner; sphagnum/tørv skal ikke skiftes tit, hvis bunden passes korrekt, kan den ligge hele sæsonen. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov, der kom |
bimboe |
02-12-2006 15:29 |
|
min gamle tråd op igen, hyggeligt  Jeg har nu fundet frem til snittet rapshalm, brugte det også sidste vinter, og det virker helt super til mit behov  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bund udmugning |
Haveservice (udmugning) |
05-03-2010 12:44 |
|
ved bund udmugning ring til 22660601