|
|
| Fjordhest - vælteman - hvordan/hvor længe? |
|
|
Jeg vil gerne forsøge at "vælte" Nico's man. Den er p.t. ca. 18-20cm lang og står stadig op, da den er enorm tyk og temmelig stiv. Hvor lang tid tager det mon, før manen lægger sig? Kan jeg evt. hjælpe den med elastikker, fletning el. lign.? Gode ideer er velkomne. mvh Carter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20 cm??? |
| Forfatter:  |
diakris |
| Dato:  |
16-02-2006 13:30 |
|
Hold da op - det må se sjovt ud... Det var da alligevel utroligt... Mon ikke den snart vælter... Det vil jeg tro.. Jeg tror ikke der er så meget at gøre end at vente... Du kan selvfølgelig vha af vand se om du kan tvinge den ned - det kan godt være at fordi den er så tyk og stiv - at den simpelthen ikke kan komme ned og ligge... Ellers kan du jo rykke manen så den bliver tyndere... Så vælter den helt sikkert.
Hej fra Dianna!
Ka' kaffe li' heste? Ka' kao li' kø'r? Hvis du møder nogen uden smil, så giv dem et af dine ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan flette den... |
99E |
16-02-2006 13:48 |
|
...ned til den side, du vil have den "væltet". Fugt manen, flet den i en masse tynde fletninger, så de ligger ned (til den side, manen skal vælte) og vent 14 dage.
Husk, at du ikke må flette fletningerne for stramt, så er det ikke rart for hesten...
... - 99E - ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det tog ca. |
|
|
6-7 måneder før min fjordhests man lagde sig ned, det så ret tåbeligt ud indtil da men nu er den lækker og lang. Det er meget kønnere end stritman synes jeg. Venlig hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stritman |
mig_selv100 |
17-02-2006 21:38 |
|
Hey Jeg er selv mest til stritman på fjordheste, da det efter min mening klæder dem bedst. Jeg kunne ikke lade være med at grine af det du skrev. Hvor tit har man ikke som fjordhesteejer prøvet at manen er blevet lidt for lang (måske max. 10 cm) og den så begynder at vælte. Du står så lige med modsatte problem - ret sjovt. Hvis den er blevet så lang, kan man måske lave fletninger, som flettes mens man selv presser manen til den side, man gerne vil have - det er nok mit bedste bud - ud over tålmodighed. Pøj pøj med manen. Mvh Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hejsa,... bare kkø på, jeg er normalt ikke særlig vild med nordbakker (sorry) men jeg må sige de FÅ jeg har set med lang man de er bare for lækker, hvis de til og med er slanke...der har lige været en til salg her på heste nette den hed lukas...den havde en lækker halv lang man den så bare flot ud...syntes klar at de er mere lækker at se på med lang...troede baer ikke det kunne lade sig gøre  men klø på du, så er du en af de få som ikke har en nordbakke som ligner alle andres 
Mvh Anita oldenborg sælges eller byttes til rolig skovturs hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg aner ikke rigtig noget om det, men mon ikke det kunne hjælpe at tynde manen ud, som en anden også skrev? Jo tyndere en man er, jo lettere må den have ved at 'vælte'.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vælte man |
|
|
Jeg ville sige det samme som Fenrir... PRøv at tynde manen ud, så MÅ den da vælte 
Det er kun din egen samvittighed, der sætter grænser for hvad du kan tillade dig at sige offentligt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi venter også... |
nydamgaard |
19-02-2006 21:05 |
|
hej.. jeg passer også en fjordhest, som heller ikke kan få vælteman. vi har ventet lige siden august 2005, men den er endnu ikke væltet. Lukas som han hedder har efterhånden også en man på 20 cm. så jeg lytter lige med her, for at få nogle gode råd... knuzZzZ simone
Fjordheste blanding købes. hoppe eller vallak. mellem 140 cm og 148 cm. omkring 3 - 8 år pris: højst 8.000 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres foreslag |
|
|
Til dem der forestiller sig, at det ser sjovt/dumt ud med den lange stritman - I har fuldstændig ret!  Jeg vil først prøve med fletninger og se hvad der sker. Hej! Carter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
prins-bakkely |
27-02-2006 17:03 |
|
du skal bare lade den vokse !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 4793642764 |
|
|
Hej... Har selv det samme problem med min fjordhest, hans man er snart 30 cm og vil ikke vælte og er meget tyk, oppe fra ser det meget skægt ud..smiler Fjordheste ser bedst ud med strit man, men synes nu alligevel jeg vil prøve at se hvordan han ser ud med lang man. Mvh Mariska
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vælte manen.. |
Gitte & Kyllingen |
01-03-2006 11:01 |
|
Julie havde kort (læs: ingen) man da jeg købte hende, og den stod så op til den var ca. 25cm lang (MEGET spøjst så det ud) -men så satte jeg elastikker i håret og lavede skakbræt (dvs sætte elastikker i med ca 4-5cm mellemrum hele vejen ned af manen, så den får vægt på i siden, så gjorde jeg det vådt, og lod det sidde i ca. 10 dage (løst så det ikke strammede) -og nu har puller liggeman, hvilket pynter gevaldigt... -lad endelig være at tynde manen, for så når hårene kommer igen vil de hår der vokser frem stritte, og så ser det først dumt ud... ellers skal du sætte elastikker i bunden af håret, så det tynger det ned. du skriver ikke om det skal falde til en eller begge sider, men hvis det er begge, så prøv bare at flette 2 fletninger (en til hver side for hver 10-15cm, og så lad det sidde i...  held og lykke!
MVH. Gitte og hypperne! rigtige piger kører Golf2 1.6 TurboDiesel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|