I går da hestene var kommet ind fra fold og de skulle til at have foder, ville Surprise (shetland, 1,5 år) ikke spise, allerede der blev jeg lidt urolig for hun har aldrig levnet bare en lille smule og der var ikke sket nogen ændring i fodderet.. hun ville ikke spise noget jeg tilbør hende gulerødder og æble.. hun ville ikke have det.. jeg tjekkede hendes tænder efter for at så om der var noget med dem, men de var helt fine..
så lagde hun sig også ned, og det pleger hun aldrig at gøre når jeg er der for så er det jo interessant. hun lagde sig helt ned på siden som om hun ville rulle sig.. jeg vidste ikke om det var kolik så for en sikkerheds skyld fik jeg hende rejst og det var svært jeg skulle måsle med hende og skubbe før hun rejste sig.. hun ville lægge sig ned igen, men jeg tog grime på hende og begyndte at trække lidt rundt med hende.. hun var lige glad med alt og hendes nysgerrighed var væk..
efter en halv time kom hun ind i boksen igen og hun gik og skrabede lidt i halmen og lagde sig ned i "normal sove stilling"..
jeg gik lidt ind og ud for at holde øje med hende, og efter et par timer virkede hun mere frisk og vågen.. men hun ville stadig ikke spise.. så i går aftes da jeg skulle ud og fodre til nat stak hun hovdet frem og virkede helt normal og kælen som hun pleger at være.. og hun gumlede et par gulerødder i sig!
Så er mit spørgsmål: hvad kan der have været galt, for jeg ved det virkelig ikke.. kan det have været mild kolik.. eller..???
og var der andet jeg kunne ha gjort.. ved som sagt ikke så meget om de forskellige sygdomme men er ved at arbejde min viden op..!
>>Rikke