Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

spiste ikke og var sløv
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 12:33

I går da hestene var kommet ind fra fold og de skulle til at have foder, ville Surprise (shetland, 1,5 år) ikke spise, allerede der blev jeg lidt urolig for hun har aldrig levnet bare en lille smule og der var ikke sket nogen ændring i fodderet.. hun ville ikke spise noget jeg tilbør hende gulerødder og æble.. hun ville ikke have det.. jeg tjekkede hendes tænder efter for at så om der var noget med dem, men de var helt fine..

så lagde hun sig også ned, og det pleger hun aldrig at gøre når jeg er der for så er det jo interessant. hun lagde sig helt ned på siden som om hun ville rulle sig.. jeg vidste ikke om det var kolik så for en sikkerheds skyld fik jeg hende rejst og det var svært jeg skulle måsle med hende og skubbe før hun rejste sig.. hun ville lægge sig ned igen, men jeg tog grime på hende og begyndte at trække lidt rundt med hende.. hun var lige glad med alt og hendes nysgerrighed var væk..

efter en halv time kom hun ind i boksen igen og hun gik og skrabede lidt i halmen og lagde sig ned i "normal sove stilling"..

jeg gik lidt ind og ud for at holde øje med hende, og efter et par timer virkede hun mere frisk og vågen.. men hun ville stadig ikke spise.. så i går aftes da jeg skulle ud og fodre til nat stak hun hovdet frem og virkede helt normal og kælen som hun pleger at være.. og hun gumlede et par gulerødder i sig!

Så er mit spørgsmål: hvad kan der have været galt, for jeg ved det virkelig ikke.. kan det have været mild kolik.. eller..???

og var der andet jeg kunne ha gjort.. ved som sagt ikke så meget om de forskellige sygdomme men er ved at arbejde min viden op..!

>>Rikke

Carpe Diem: grib dagen
>>ligeved og næsten slår ingen mand af hesten<<

0
0
Svar på denne tråd

Det har måske
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 12:42

været en lille forstoppelse.

Det der gjorde min nemlig også søndag aften.

Jeg fjernede fodret igen, hun fik så kun gulerødder og hø.

Næste morgen virkede hun frisk, men fik kun halv portion mad.

Og ud sammen med de andre, og så mærkede vi ikke mere til det.

Så efter min mening var det ok det du gjorde.

MVH Vibeke

Egeskovgård

0
0
Svar på denne tråd

Vibeke
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 12:48

ja måske har det været det.. for nu er der ikke noget galt..

Tror også jeg holder lidt igen med fodret i dag.. men det er nu heller ikke fordi de får særlig meget..

Carpe Diem: grib dagen
>>ligeved og næsten slår ingen mand af hesten<<

0
0
Svar på denne tråd

Sandkolik
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 19:24

Det kan også have været sandkolik. Jeg har selv oplevet en hest med lignende symptomer pga. sand i tarmen.

Tag en af hendes hestepære fra boksen og læg den i en spand. Hæld vand over og rør rundt til det hele er en tynd vælling. Lad det stå 10 min. Hæld så forsigtigt lortevællingen ud på nær bundskrabet. Hæld videre meget forsigtigt. Der vil ligge sand tilbage på bunden. Det er normalt for en haflinger stor hest at have ca. 1 spiseskefuld i en @!#$. Er der mere har hun for meget sand i tarmene. Hendes sygdom vil komme og gå til hendes tarme er tømt for sandet.

Du kan rense sandet ud med loppefrøskaller. Hvis sand er problemet så prøv for sjovs skyld at "vask" en pære hver dag. I den haffer jeg kendte, som havde problemet var der en dag knap 1 kg i en pære! Så tror da pokker han havde ondt i maven!

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

kolik...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 20:17

Umiddelbart lyder det som en omgang kolik, som gik i sig selv igen pga motionen. Hvis hesten ikke vil spise, og tilmed lægger sig ned, er der en ret stor risiko for at det er en eller anden form for kolik...

Iøvrigt: Man kan IKKE tjekke hestens tænder selv!!! Det kan kun en dyrlæge eller en hestetandlæge!!! Hestens bageste tænder sidder så langt oppe, at hesten skal have mundspærre på, for at man kan mærke efter...

0
0
Svar på denne tråd

HVis du
Forfatter: 
Dato:  16-02-2006 22:38

en anden gang er usikker på, om din hest har kolik, bør du tage foderet væk fra den.

En hest med kolik eller forstoppelse, har ikke godt af og æde kraftfoder, altså krybbefoder.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider