Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sadelmagers udtalelse om lammeskind
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 20:27
Vi har for nyligt haft en sadelmager til at se på vores hests sadel. Ved denne lejlighed frarådede han os at bruge lammeskindspad- da det kan give hesten tryk. Hvis man gerne vil bruge lammeskind, skal det være et lammeskindsunderlag, som passer til hele sadlens størrelse, dvs. det skal ligge under hele sadlen, og så må man ikke også bruge et almindeligt underlag sammen med lammeskindet.

Er der andre herinde som har talt med jeres sadelmager om for/imod lammeskindspad/lammeskindsunderlag?

Mvh.
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, min..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 20:43

sadelmager siger og har altid sagt, at det er ris til egen røv, at ride med tykke underlag og gele.

Han ved ikke om alle de undersøgelser lavet omkring gele, har noget på sig, men han ved at jo flere underlag du kommer under en veltilpasset sadel, desto mindre udbytte får du af sadlen.

Endvidere kommer du langt fra hesten ryg og kan ikke mærke hesten under dig.

MVH JANET*

0
0
Svar på denne tråd

Tja, min
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 20:45

Sadelmager anbefaler, at man ikke bruger andet, end et tyndt underlag. Sadlen bliver jo passet til på hesten uden noget under, og med en ny sadel rider man uden noget under de første mange gange, så sadlen tilpasser sig.

Så hvis man efterfølgende putter en masse under, så flytter man jo sadlen væk fra hestens ryg, og risikerer oveikøbet, at den kan glide lidt, eller ligge lidt skævt, og det er jo hverken godt for hestens ryg, rytterens balance, eller sadlen..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 20:54

...det er jo gammelt nyt for mig at man ikke skal bruge hverken gele eller lammeskind.

Hvis man skal bruge lammeskind skal det ligge direkte på hestens ryg og ikke, som mange gør, mellem et underlag og sadlen.

Og selvfølgelig bruger man ikke bare et tykkere underlag fordi ens sadel ikke passer ordentligt. Det får hesten jo øm ryg af på et tidspunkt.

Geleunderlag er også noget værre l*rt at bruge sine penge på. Specielt de billige af dem. Lad være med at købe det skidt.

Brug hellere pengene på en sadel der ligger som den skal.

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 21:23
Der er en debat med dette emne ...

Og der sagde stort set alle det samme.

Highlander <3
0
0
Svar på denne tråd

længe leve lammeskind!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 22:56

Længe leve lammeskind.

Jeg har op til flere får på samvittigheden .

Min hest bliver redet med lammeskindsunderlag direkte ned imod ryggen.

Han har fået nogle knopper i sadellejet som dyrlægen har diagnostieret som værende knopper kommende af friktion fra underlaget.

Hun anbefalede derfor ren lammeskind. For at gøre det hele endnu værrer rider jeg også med lammeskind i sædet, dejjjligt!

Min hest har ingen problemer med at få signaler fra mig, min sadel ligger perfekt og rutjcher ingensteder, den ligger et par fingre bag skulderen lige som den skal.

Min hest er også svær tilfreds, og det er jo det vigtigste.

Som lille ps vil jeg dog bemærke at man ikke kan lappe på en dårlig stoppet saddel ved at smække et lammeskind nedenunder. Det er tåbeligt. De 500,- er noget bedre givet ud hos sadelmageren.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil nu også sige..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 23:11

Da jeg havde 5 heste, havde jeg ikke råd til en sadel til hver!
Jeg havde 3 sadler og en ridegjord..
1 sadel Til Notty
1 sadel til Liva
1 sadel til ghost og Sissel (gik med lammeskind under)
En ride gjord til den sidste (ryg mæssigt lignede den ikke nogen af de andre)

En god og vel tilpasset saden er jo selvfølgelig at foretrække, men har man mange heste, er det ikke altid muligt..
Selvfølgelig vil jeg hellere ride uden sadel, hvis det er umuligt at finde en sadel der ligger godt på hesten..

MVH Sidsel-Der nu kun har 2 heste og en sadel til hver
0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg vil
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 00:54

nu også sige, at vi om vinteren rider med lammeskind direkte ned mod ryggen (y)

Hesten er svært tilfreds med det, det føles helt lækkert at ride med, når det er blevet koldt 'nok' ;-)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 07:37

hørt det fra min sadel mager.

At pad´s ikke hjælper, da kopjernet på sadlen stadig vil trykke hesten. Og derfor skal man bruge et helt lammeskindsunderlag.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

.

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 14:12

kan jo kun give alle ret. Min søster (ihh. hvor jeg elsker at have sadelmageren lige ved hånden ) Siger også at hvis man ligger en pad under, så trykker den fordi sadlen jo derved bliver smallere.

Min søster er sadelmager!
-sadler, sadler, sadler!:-P
Hjælp! Kender du Chiquita?
0
0
Svar på denne tråd

Dejligt at se
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 17:01
at der er andre sadelmagere som har samme mening - nu er jeg ikke længere i tvivl om, at det er bedst at undlade lammeskinds-pad´en. Der er jo ofte mange forskellige meninger om samme sag, også iblandt fagfolk - men i dette her tilfælde, lader der (iblandt sadelmagerne) ikke til at være tvivl om, hvad de mener der er det bedste for hestens ryg.

Mange tak for svarene.

Mvh.
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider