Hejsa.
Jeg har fået lavet røntgen hjemme, men desværre bor jeg ikke ved Kolding eller i omegnen...!! Jeg bor ved Lemvig i Vestjylland, og vi har en meget dygtig og velrenommeret hestedyrlæge i Holstebro, som kommer ud til patienterne og laver røntgen. Rigtig mange bruger hende også til handelsundersøgelser mv.
Hun lavede røntgen i forbindelse med sygdom på min hoppe for efterhånden 4 år siden, og hun lavede røntgen i forbindelse med sygdom på min ridehest sidste forår. Ridehesten var knap et halvt år senere til en mere grundig undersøgelse hos Schougaard, hvor han også blev røntgenfotograferet igen, og Schougaards billeder viste ikke andet resultat, end de første...
Er du selv blevet røntgenfotograferet på sygehus? Så ved du, at der skal "film" til at optage billedet af knoglerne, og derfor bliver der stillet en ramme med "film" op bag hestens ben i forhold til de billeder og vinkler, som skal laves. Det kræver nok en vis erfaring fra dyrlægens side at få disse rammer stillet rigtigt og i den rigtige vinkel, for ellers bliver billederne ikke gode nok. Røntgenbilleder kan jo godt snyde... alt efter kvalitet kan de skjule eller afsløre forskellige ting, og derfor er to røntgenundersøgelser ikke altid ens. Vurderingen af røntgenbilleder er også altid subjektiv, da den foretages af et menneske, så hvad den ene dyrlæge måske vurderer er uden betydning for hestens brug, vil den anden måske vurdere, at det ER af betydning for hestens brug, så det er altså temmelig forskelligt.
Pga. kvalitetens vigtighed får de fleste heste en beroligende/bedøvende sprøjte før røntgenundersøgelse, så de ikke står og hidser sig op og bliver nervøse. Det vil kun gøre fotosessionen mere besværlig.
Vores dyrlæge forlanger, at man har et ret bredt, plant og jævnt betongulv i sin stald, hvor man kan stå i fred og ro og lave billederne.