Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Transportabel røntgen
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 13:54

Kender I til nogle dyrlæger i Kolding og omegn, der har transportabelt røntgen..? Altså et røntgenapparat, der kan tages med ud til patienterne..

Er der i øvrigt nogle, der har prøvet at få taget røntgen hjemme? Hvordan foregik det..?

Håber nogle vil dele deres erfaringer med mig.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 15:07

Hejsa.

Jeg har fået lavet røntgen hjemme, men desværre bor jeg ikke ved Kolding eller i omegnen...!! Jeg bor ved Lemvig i Vestjylland, og vi har en meget dygtig og velrenommeret hestedyrlæge i Holstebro, som kommer ud til patienterne og laver røntgen. Rigtig mange bruger hende også til handelsundersøgelser mv.

Hun lavede røntgen i forbindelse med sygdom på min hoppe for efterhånden 4 år siden, og hun lavede røntgen i forbindelse med sygdom på min ridehest sidste forår. Ridehesten var knap et halvt år senere til en mere grundig undersøgelse hos Schougaard, hvor han også blev røntgenfotograferet igen, og Schougaards billeder viste ikke andet resultat, end de første...

Er du selv blevet røntgenfotograferet på sygehus? Så ved du, at der skal "film" til at optage billedet af knoglerne, og derfor bliver der stillet en ramme med "film" op bag hestens ben i forhold til de billeder og vinkler, som skal laves. Det kræver nok en vis erfaring fra dyrlægens side at få disse rammer stillet rigtigt og i den rigtige vinkel, for ellers bliver billederne ikke gode nok. Røntgenbilleder kan jo godt snyde... alt efter kvalitet kan de skjule eller afsløre forskellige ting, og derfor er to røntgenundersøgelser ikke altid ens. Vurderingen af røntgenbilleder er også altid subjektiv, da den foretages af et menneske, så hvad den ene dyrlæge måske vurderer er uden betydning for hestens brug, vil den anden måske vurdere, at det ER af betydning for hestens brug, så det er altså temmelig forskelligt.

Pga. kvalitetens vigtighed får de fleste heste en beroligende/bedøvende sprøjte før røntgenundersøgelse, så de ikke står og hidser sig op og bliver nervøse. Det vil kun gøre fotosessionen mere besværlig.

Vores dyrlæge forlanger, at man har et ret bredt, plant og jævnt betongulv i sin stald, hvor man kan stå i fred og ro og lave billederne.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Klogere
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 16:02

Mange tak for dit svar Lene G, så blev jeg lidt klogere.. Jeg kender nemlig ikke nogen selv, der har prøvet det hjemme. Men det lyder da som om, at det er til at have med at gøre.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Problemet...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 17:02
Jeg har også fået taget et par billeder hjemme. Problemet er, at hvis der er et billede, der ikke duer, finder man ikke ud af det med det samme, som på dyrehospitalet, hvor man fremkalder med det samme, og så kan tage et nyt, hvis der er et billede, der er for sløret el. lign. Da der blev taget af min tog dyrlægen to af hvert billede, men der skulle også kun tages af forkoder og hove.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har fået..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 19:11

taget røngten to gange hjemme, det gik godt..

Det tog et kvarter-20 minutter, mener jeg fik svar næste morgen..

Du ringer bare til din dyrlæge, jeg tror de fleste dyrlæger har et apperat idag..

Krone og Bølge - En selvfølge

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider