Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foldproblem forsat
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 11:29

her kommer opfølgning på mit problem med den dumme hest i foldensom ikke ville lade min valak komme ud af folden. det var gået rimligt i pinsen og ejeren har taget det lidt til sig har tilbudt at gå med op og hente vores heste fint nok vi kan jo bare ikke være sikker på hun er der altid. men når vi har en pisk med og vise problem hesten den er han rolig og vi kan få dem ud af folden ( han har været lidt efter de andre heste i folden også men mest min) men når min hest skal ind igen er der stadig problemer flokken samler sig ved ledet og forsøger at trænger ham gennem hgnet , det skete også igår men så vappede min hest den dumme hest som har taget føring af flokken. så dan en med bagbenene der stod vi mig og min passer nina og trode at der ville blive balade de stod jo alle sammen oppe i et hjørne , men føre hesten gik lidt væk og græsse og lidt efter kunne min hyp komme til vand truet dog med lidt skulen over denene skulde,

så lidt løsning er der kommet der ( det var liodt fedt at se min lille hest forsvare sig) han er den næst yngste i flokken.

men min hest virke ikke glad i folden han bliver lidt urolig når han skal op igen og virke så glad for at være væk fra folden
det skal lige siges hans bedste ven har travlt med at passe sin dame op som er i løbe tid (der er 2 hopper til 7 valaker ) min hest går en del aflene
jeg har det altså lidt skidt med at han har det sådan
men der er jo ingen garanti for at han får det bedre i en ny flok jeg er lidt i vildrede med hvad jeg skal gøre.

er der nogen der har nogen forslag eller skal jeg lad dem selv finde ud af det i flokken de er jo føsrt sat sammen fra to flokke i sidste uge og der manler stadig at komme tre heste der op.

er det en god ide at have det bliver så 3 hopper og 9 valaker i en flok.

kan nogen give mig nogen råd tak

knuzzer

>o<maria >o<

(i)tjek min præs se min hyp (i)
0
0
Svar på denne tråd

Giv det tid
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 11:48
Det er fint, at din vallak er begyndt at sige fra overfor den anden. Så skal han nok klare sig.

Men det tager langt tid at harmonisere en flok heste, op til en måneds tid kan det nemt tage - alt efter hvor mange heste der er, og hvor meget plads de har at være på. Så giv det bare noget mere tid.

Hilsen Sif

P.S. Det er fint at I tager en pisk med, når I skal hente jeres hest - den anden kan ligeså godt få lært med det samme, at han ikke skal "bosse rundt", når I er der.

0
0
Svar på denne tråd

Ked af det..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 15:37
Min vallak stod før i en hoppe/vallak flok og var domineret, ikke sådan at han konstant blev jaget med(det var kun i starten) men der var især to andre heste der flyttede med ham ved høhækkene osv.
Jeg var egentlig ikke klar over hvor stor en indflydelse det havde førend jeg flyttede ham til en anden stald- her går han kun sammen med vallakker og er meget mere munter(stadig rimelig nederst i hierakiet).
Jeg synes du skal overveje hvad der er bedst for din hest, men vær opmærksom (der gik et år inden jeg flyttede min og jeg har helt dårlig samvittighed)
MVH
Ditte
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 19:57
Hejsa..

Jeg er Marias passer.
Det helt store problem er at han ikke er glad for at komme på fold mere, i starten da han kun var der sammen med sine venner havde han det meget sjovt og vi kunne næsten ikke holde ham tilbage fordi han bare ville ud. Det er også synd for ham, for han har næsten ikke et sted på kroppen hvor han ikke er blevet bidt, sakkels lille hyp.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville flytte
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 17:02
ham hen til et andet sted. en hest som der bliver mobbet så meget rundt, har det ikke let og hvis dens ven er optaget, så er den jo helt alene.

selvfølgelig skal den lære at klare sig, men den skal have gode betingelser. efter hvad jeg har lært er det bedst at der enten er nogenlunde sammen antal vallaker og hopper i en fold. da der ellers kan komme uorden i hirakidet.

er der undertal er det bedst at holde dem adskilt med vallaker i en fold og hopper i en anden. sådan har jeg fået det fortalt mange gange, at det er bedst.
men indrømmet, jeg har aldrig betragtet en hesteflok godt nok til, at kunne se om det var sandt.

men hvis din hest helt har mistet lysten til at komme på fold, så var det måske en god ide at splitte flokken op og lave et skema over, hvem der er gode venner med hvem, så de kunne komme på fold sammen. men det kræver selvfølgelig ressurser.

MVH xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider