|
|
| Klikker i skulderen - kiropraktor? |
|
|
Jeg har lagt mærke til at Monty er begyndt at klikke voldsomt meget (For hvert skridt) især i venstre skulder/albue - men også i højre side hvor lyden dog ikke er så skarp. Jeg mener ikke at han har været udsat for nogle grimme styrt eller fald - i så fald er det ikke noget nogen har set og fortalt mig om. Men jeg tænker på om det måske kan være vokseværk Eller i forbindelse med at han vokser i hvert fald? Jeg har siden december måttet "lægge hans hovedtøj ud" med 1 hul i hver side og han mangler da egentlig også lidt højde fortil hvis han ikke skal ende med en overbygning bagtil.  Jeg spekulerer på om denne klikken er noget andre kender til i forbindelse med vokseperioder? Jeg ved at mange både dyr og mennesker klikker i leddene - nogle tit, ofte og meget højt (Jeg er selv en af dem - har et knæ der klikker ved hvert skridt fx) - men det undrer mig blot at klikkelyden er opstået her for ca 14 dage siden? Ved nogen om en kiropraktor måske kunne være løsningen? Eller kan det være fordi han nu har gået lidt for længe uden smed (Han burde have haft for 2 - 3 uger siden men smeden ville gerne tage alle i stalden i samme omgang hvilket da var ok - men det tog så over 14 dage at finde ud af at den anden der også brugte ham er flyttet  )? Det kan tilføjes at han går uden sko 
/Trine T =) Monty søger en der har tid til at hygge og nusse med ham 3 - 4 gange om ugen eller mere - Monty bor på Snoldelev Ridecenter i Gadstrup. Skriv hvis det er har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der slet ingen bud overhovedet? |
|
|
Heller ingen teorier?
/Trine T =) Monty søger en der har tid til at hygge og nusse med ham 3 - 4 gange om ugen eller mere - Monty bor på Snoldelev Ridecenter i Gadstrup. Skriv hvis det er har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aner det ikke |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
15-02-2006 07:32 |
|
Jeg har ikke observeret at Charlie, som jo ofte ser sin kiropraktor, har klikket i benene på noget tidspunkt. Derimod har han i perioder knækket i nakken når han drejede hovedet bagud - uden at samme kiropraktor har haft en forklaring på det. Jeg tror jeg ville ringe til en og spørge, det koster jo ikke noget. Og så ellers se om det holder op når han bliver beskåret, hvis han ellers ikke virker uvillig eller dårligt gående. Du kan jo evt. give ham en voksepause i mellemtiden, hvis du er ligeså pylret som jeg. Men nogen heste klikker jo i leddene uden at der er noget i vejen. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er bare det ved det |
|
|
Det gamle dreng jeg havde part på klikkede rask væk i benene. Men han havde gjort det hele tiden - og var desuden en gammel dreng så han var helt sikkert ude over voksealderen  Han var aldrig syg af det. Monty har aldrig klikket før - men er pludselig begyndt. Det kan jo hurtigt bekymre mig. Hvem er mon nærmeste gode kiropraktor når man bor i Køge? Charlotte Frigast?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nærmest |
pjemm |
15-02-2006 09:39 |
|
Frigast i Ringsted (som dog ikke altid har tid til at tage ud), og Linus Camitz Næstved må være nærmest. Tove Due i Skibby, ca. hveranden uge tror jeg. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
pjemm |
15-02-2006 09:43 |
|
Har du forresten købt den der sadel? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linus Camitz |
|
|
Linus Camitz helt klart!! Kasernens Hesteklinik Kommandantvej 32, 4700 Næstved Tlf. 57 64 10 33
Med Venlig Hilsen- Anne-K© -Gør din ridning til en fest, rid Irsk springhest <3 www.pchorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det :) |
|
|
Jeg tror jeg prøver at ringe til Linus så når smeden har været der - han skulle komme i denne uge. Det er nu ikke fordi ballademusen laver mindre ballade end han plejer synes jeg? Han er tværtimod blevet mindre tilbøjelig til at ruske med hovedet når han traver... Pia: Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg skal ha en freeform i stedet (Også fra JOPO) - fordi der er mere støtte i og fordi den der overdel kan formes bedre efter hesten. Men det blir først til d. 1. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| resultat |
pjemm |
15-02-2006 12:12 |
|
Jamen det bliver jo spændende at høre om både det ene og det andet. Jeg bruger i øvrigt også Linus. Har ombygget min ponypude og bruger nu den indtil jeg ved hvordan det går med Charlie, han har fået en deadline på ½ år. Men så kunne jeg også godt være lun på en freeform. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjek sadlen |
Jc |
15-02-2006 12:19 |
|
hejsa. Jeg vil bare lige sige "pas på med det der". havde en vallak engang som begyndte at klikke i skulderen når han gik også. han begyndte senere at ville bukke osv når jeg pressede ham eller forsøgte at stille ham i volterne. det viste sig efter mange undersøgelser, at han havde dannet mioser og muskelspændinger i den ene skulder som forsagede denne lyd. hans sadel var stoppet skævt åbenbart i den ene side, så han forsøgte at gå og unddrage sig dette, som så resulterede ovenstående. det tog to- tre måneder med genoptræning, massage, specialsadel mm inden han var klar igen. så vil råde dig til at få hestens sadel tjekket. Bare et lille råd herfra. Held og lykke MVH Jeanette
Husk at smile før du sover, så går dagens surhed over:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| myoser |
pjemm |
15-02-2006 12:23 |
|
Jamen jeg kender en sød, god, billig massør i Karise, hvis Trine er interesseret i det. Har jeg brugt meget supplerende, og der er en kæmpe forskel fra den gang hun startede. Han har stort set ingen muskelspændinger mere. Bl.a. derfor har jeg holdt ved med behandlingerne af Charlie istedet for at give op, i starten havde han ikke kun uens muskulatur men også kæmpe spændte områder over det hele. Så det kan virkelig betale sig at få dem checket når man opdager noget istedet for at vente til det går galt. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har Monty jo ingen sadel |
|
|
Rettere - han har ikke gået med sadel de sidste 2 måneder - og før det har han haft sadel på max en gang om ugen - men snarere en gang hver 14 dag. Så sadlen tror jeg ikke på det er selv om det naturligvis er et meget relevant bud. Det med spændingerne kan jeg starte med at kigge lidt på selv - jeg er godt nok ikke hestemassør - men almindelig massør og burde om ikke andet have forudsætningerne for at tjekke om han har tonusændringer på den ene eller den anden side. Viser det sig at der er noget her så vil jeg gerne ha nummeret til din massør Pia 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freeform bomløs sadel. |
|
|
Nu har jeg prøvet en Freeform  Og det er altså bare en lækker sadel. Lige noget for min pikante lille luksusmås kan jeg afsløre - og så er det jo helt fantastisk at man kan flytte stigebøjlerne sådan som det passer en  Lige pt er det en demo model jeg har hjemme - en Classic med regular gjordstropper og 17" sæde. Den endelige bestilling kommer dog til at lyde på en Freeform Shortback da jeg synes Classicmodellen er liiige lang nok - og dertil skal jeg bruge et 16" sæde og gjordstropperne skal monteres i front for at få dem længere frem således at de ligger hvor Fedeberg er smallest  Med en Freeform Classic ser mulen sådan her ud:  Så er næste skridt dog lige at få en kiropraktor til at se på ham - jeg synes han ser skæv ud i skulderen og desuden så siger han stadig klikkelyde. Og så fornemmer jeg at hans muskler ruller hen over knoglen i skulderen på en måde jeg aldrig har oplevet på andre heste (Og jeg har ellers redet på adskillige uden sadel) - så foreløbigt er sadlen testet i skridt i 5 minutter og sådan en bliver der bestilt til ibrugtagning når kiropraktoren har fået set på mulen  Og med Montys afsluttende bemærkning til alt det hersens sadeltestning:  Man kan ligefrem høre ham sige "HRMPF!" 
/Trine T =) Monty søger en der har tid til at hygge og nusse med ham 3 - 4 gange om ugen eller mere - Monty bor på Snoldelev Ridecenter i Gadstrup. Skriv hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ny sadel |
pjemm |
05-03-2006 19:32 |
|
Det ser jo ikke tosset ud. Måske vi også ender med sådan en, hvis Charlie nogensinde kommer helt i orden. Men nu venter vi og ser, selvom han er godt gående i mellemtiden, så synes jeg 6 uger mellem hvert besøg er for meget. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har ikke nogen bud på mærkelige klikkelyde... Ville bare lige sige, at jeg synes din hest er vildt nuser  mvh Trine 
Don´t let a fool kiss you ....or a kiss fool you Kun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har Charlotte Frigast |
|
|
været en tur forbi og har kigget på mulen. Han ser fiiin ud - det er fordi han har en vane med ikke at stå lige på sine ben (Rettere - han står aldrig rigtigt helt stille - men vader altid en smule omkring når han står bundet  ) at det ser ud som om han er skæv. Det eneste hun kunne finde på ham var en smule skævhed i nakken - som satte sig længere nede på halsen og som vel godt kan have givet mig den fornemmelse af en muskel der rullede. Ellers var han fint bevægelig over det hele - dog var der lidt bekymring over hans franske benstilling på højre forben. Det sætter sig en smule til muskelballade ved mankebenet og betyder at jeg skal behandle ham som en hest med gjordkrampe - forebyggende for at han ikke får det. Samtidig skal jeg være forberedt på at han måske ikke holder i mange år - men jeg kan også sagtens være heldig at han holder til han blir tudsegammel. (Men det vidste jeg sådan set godt - og da jeg ikke ligefrem planlægger at skulle ride hverken hård dressur, springning på højt plan eller lignende voldsomt belastende går det nok altsammen  ) Dog skal jeg sørge for at smeden HVER gang kigger det ordentligt efter både for at forhindre balleforskydning men også for at vurdere om det er på tide at han får sko på igen. Dog er det knapt så vigtigt lige nu (Skoene!) da jeg jo går og venter på hans nye sadel og derfor ikke rider. Jeg tror det er en god ide at jeg har valgt en bomløs til at få redet muskler på ham med - sådan at den ikke under nogen omstændigheder kan komme til at klemme på hans i forvejen lidt belastede/ømme mankeparti/-muskler. Så nu må den gerne komme og så er det bare med at komme igang  Jeg vil i øvrigt gerne takke for de venlig ord om ponyen - han er altså også bare en af de hest der vader (Bogstavligt talt  ) ind i de fleste menneskers hjerte - både fordi han har det her lidt nuttede underfundige udtryk i ansigtet - men også fordi han bare er en kærlig, nysgerrig og rar hest  (Jeg kan jo håbe at det med at heste ligner deres ejere også passer i det her tilfælde  )
/Trine T =) Monty søger en der har tid til at hygge og nusse med ham 3 - 4 gange om ugen eller mere - Monty bor på Snoldelev Ridecenter i Gadstrup. Skriv hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har afprøvet Freeform |
Eva Lydeking-Olsen |
18-03-2006 11:19 |
|
sadlen og INGEN af hestene (4 stk VIDT forskellige)kunne lide at gå med den i daglig ridning, vi gled allemsammen (3 ryttere) over på udvendig sædeben i volterne (og skal så sidde og spænde i ryggen for at holde sædet på plads) og den kom for tæt på manken i samling (når hesten sætter sig mere bagtil, rejser sig fortil)...ØH, så vi var MEGET LIDT begejstrede. Og vi snakker velredne heste uden større skævheder og andre særheder, på LA-M niveau i dressur, som også er vant til at gå i terræn mm. Ikke for at være en ækel lyseslukker, men jeg ville nok anbefale at tænke en ekstra gang, hvis sadlen skal bruges til mere end skridt i skoven. Eva
En ledig boks i Sorø. Både klassisk og sportsdressur, tæt ved skov, super folde både sommer og vinter. Rare heste og ejere, omsorgsfuld pasning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klik-lyde |
|
|
I sommer, da Gandhi lige var blevet bedøvet til smeden, sagde denne: hvorfor pokker klikker han sådan i benet (h.b. så vidt jeg husker), hvortil dyrlægen svarede (på vej ud ad døren): det er bare tørre led... Jeg har siden givet ham glucosamin, og nu klikker han ikke mere. Venlig hilsen, Lene.
 AT VOVE ER AT MISTE FODFÆSTE EN KORT STUND -IKKE AT VOVE ER AT MISTE SIG SELV 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har stadig til gode |
|
|
at se en sadel der faktisk kunne ligge på min pony uden at den skulle stoppes op med håndklæder, skridunderlag og diverse andet gøgl.  Og jeg har ikke hverken flere eller færre problemer med at sidde fast i en Freeform i forhold til en almindelig sadel  Hvilket naturligvis er årsagen til at jeg har bestemt at sådan en er sagen. Jeg tror det her er lige det der passer mulen og mig lige i øjeblikket. Det kan muligvis godt være at han senere hen bør på Glucosamin - men så vidt jeg husker så mister det efterhånden virkningen? Så jeg vil helst vente til at det virkelig er nødvendigt - specielt da jeg jo muligvis har benproblemer "til gode" på grund af hans benstilling på højre forben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|