Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Byg "går i benene"
Forfatter: 
Dato:  10-06-2003 17:04
Hvad er det for noget med, at byg "går i benene"?

Betyder det, at hesten får tykkere ben af at spise byg eller betyder det, at den går mere frem under ridning end normalt?

Er det overhovedet bevist, at byg går i benene (hvad der så end menes...)?

Jeg har bare hørt udtrykket, men aner ikke hvad der bliver talt om. Håber I kan hjælpe ?:-)

Maria

(i) Flotte billeder af Kascha på min præsentation her eller på min hp her (i)
0
0
Svar på denne tråd

hævede ben
Forfatter: 
Dato:  10-06-2003 17:34
Jeg har hørt, at hestens ben hæver. Har en veninde, vis hest ikke kan tåle for stor mængder, dens ben hæver, og var engang tæt på og blive forfangen.

Mine heste kan sagtens tåle det, og har da fået det op til 50/50 byg/havre, og måske også mere..

Det er forskelligt fra hest til hest, ligesom nogle heste bliver "varme" af havre...

smil til verden, og den smiler til dig.
0
0
Svar på denne tråd

Smerter...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2003 18:30
Nogle siger også, at byg kan give smerter i benene (ud over at de bliver tykke, eller måske er det derfor de bliver tykke?) - og at byg derfor ikke er hestefoder. Men ofte er der jo en del byg i fuldfoderblandinger?

Jeg ved det ikke ?:-)

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Grunden til dette indlæg
Forfatter: 
Dato:  10-06-2003 18:47
...er at jeg vil begynde at give min hest omkring 1 kg byg de dage jeg rider, som supplement til græsset (for det er vist ikke helt nok i sig selv, selvom der er nok af det, der hvor hun går på sommergræs).

Det er fordi byggen kan købes hos opstaldningsstedets nabo og havre kan jeg ikke skaffe de første par dage, pga. transport osv.. Jeg tænkte, at byg nok var lige så godt at fodre med, når det ikke er i størrer portioner, hesten skal ha'.

I mine forsk. hestebøger står der bl.a. følgende om byg: "Byg bliver ofte undervurderet som hestefoder, men det har et meget højt energiindhold. Vær meget omhyggelig med udmålingen, da selv små forandringer i portionernes størrelse, kan have tydelige næringsmæssige følgevirkninger."

Det med at "det går i benene", er noget jeg har hørt rundt omkring, når jeg har spurgt, hvad folk fodrer med. Men det er så åbenbart hævede ben man får, hvis hesten ikke kan tåle for meget byg. Nu har jeg ikke fodret hende med andet end havre før, så jeg ved ikke om hun vil få problemer med det eller ej...?

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Det vil sandsynligvis IKKE...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2003 20:16
...give problemer i de mængder, men husk at vænne hende langsomt til det.
Der er en smule mere energi i bug, men ikke meget.

Hvordan heste reagerer på hhv. havre og byg er ret forskelligt. Min bliver fx ganske varm i hovedet af ren havre, og ren byg går i benene på hende. En blanding er bedst, især under hård træning.

Nogle heste går GLIMRENDE på rent "det ene eller det andet" - men de færreste har problemer med nogen form for kerne i så relativt små mænngder som 1 kg dagligt.

If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...

-99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

Hestemad..
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 08:19
Byg er ikke super hestemad.

Der er godtnok et højere energiindhold i byggen end der er i havre, men men..

Havre optages nemmere af hesten!

Derfor får din hest faktisk mere energi ud af det hvis du giver den et kilo havre end hvis den får tilsvarende byg.

Skal den have byg skal det endelig være valset. Ellers er foderoptagelsen fuldstændigt håbløst lav.

/Mia.
Reality is a crutch for those who can't handle drugs..
0
0
Svar på denne tråd

Valset.....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 11:01

Jep, byggen bliver skam valset inden hun får det - hun er i forvejen i en tandskifte-periode, så hel havre løber nærmest også bare lige igennem (jeg har da set hele kerner i "pæren"), og de har en valser på opstaldningsstedet :)

Maria

0
0
Svar på denne tråd

En lille rettelse + info om byg
Forfatter: 
Dato:  11-06-2003 21:57
De "hele kerner" som du har set i hendes pærer er højst sandsynligt skaller fra den hele havre...

Byg er mere fedende og næringsrigt end havre. Som nogen også var inde på, så fodrer man ikke med hel byg; herhjemme er det mest normalt at valse byggen, men der er også en del som koger det i stedet.
Byg betragtes som mindre ophidsende end havre, og det er derfor velegnet til hidsige heste.
Når man fodrer med byg skal man være opmærksom på, at det har en dårlig kalcium-fosfor balance; denne bør ligge på 11-14 gram kalk (kalcium) for hver 10 gram fosfor.

Så jeg vil mene, at du sagtens kan fodre din hest med byg, såfremt den ikke viser tegn på overfølsomhed (hævede ben o.lign.). Du skal dog være opmærksom på, om ovenstående forhold er i orden.

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

Skriv en besked i min gæstebog - så bliver jeg glad :-)

0
0
Svar på denne tråd

(Ok med havre-kernerne)
Forfatter: 
Dato:  12-06-2003 11:45
Byggen bliver valset og derudover giver jeg ca. ½ kg müsli-tilskudsfoder, hvori der er 0,39% fosfor og 0,76% calcium + hun får en MASSE af græs (døgnfold)...

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider