...er at jeg vil begynde at give min hest omkring 1 kg byg de dage jeg rider, som supplement til græsset (for det er vist ikke helt nok i sig selv, selvom der er nok af det, der hvor hun går på sommergræs).
Det er fordi byggen kan købes hos opstaldningsstedets nabo og havre kan jeg ikke skaffe de første par dage, pga. transport osv.. Jeg tænkte, at byg nok var lige så godt at fodre med, når det ikke er i størrer portioner, hesten skal ha'.
I mine forsk. hestebøger står der bl.a. følgende om byg: "Byg bliver ofte undervurderet som hestefoder, men det har et meget højt energiindhold. Vær meget omhyggelig med udmålingen, da selv små forandringer i portionernes størrelse, kan have tydelige næringsmæssige følgevirkninger."
Det med at "det går i benene", er noget jeg har hørt rundt omkring, når jeg har spurgt, hvad folk fodrer med. Men det er så åbenbart hævede ben man får, hvis hesten ikke kan tåle for meget byg. Nu har jeg ikke fodret hende med andet end havre før, så jeg ved ikke om hun vil få problemer med det eller ej...?
Maria
Flotte billeder af Kascha på min præsentation her eller på min hp her