Min vinterfold er lidt under 1 tønderland, dvs. omkring 5000 m2 vil jeg tro, til 5 heste. Den er trådt op..., men mudderet/jorden går bare sådan op omkring hovene på hesten, ikke op ad benene - jeg døjer sjældent med muk osv.
En del af vinterfolden har fået meget sand kørt på, og sidste år også noget flis. På denne del af folden står hestenes frøgræshalm på et traktordæk.
Jeg har sådan nogle fiskegarnsbolde til at ligge på folden til leg og grene osv. Desuden er en del af folden noget af vores gamle have, hvor vi kun fældede træerne halvt, så hestene bruger faktisk meget tid på at bide i træstubbe, klø og gnubbe sig mv.
Hestene går på vinterfolden fra 1. oktober til ca. 1. april. Jeg plejer vist at begynde at få dem vænnet lidt til græsset i marts, gør jeg ikke... ellers er det måske først fra 1. maj, at de går full-time på sommerfolden.
Til sommerfold har jeg i år 2 ha til mine 5 heste. Tidligere havde jeg kun 1 ha. Det glæder jeg mig til, for jeg har haft en hest på gæstevisit hos andre og en hest på jordfold om sommeren, for at kunne få græsset til at slå nogenlunde til. Men ellers fodrer jeg bare på døgnfolden, så det er ikke et stort problem. Desværre ligger foldarealet ikke rigtig op til, at jeg på en fornuftig måde kan lave flere folde og foldrotation... men det skal jeg have kigget nærmere på her hen i foråret.
Uha... det er faktisk snart... altså foråret.. aaahh!!