Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ny hest - korn produkt
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 10:53

Hej HN'er.

Jeg får ny hest i stalden, og vil gerne lige have lidt hjælp til foder mængder. Agter selvfølgelig at få lavet en rigtig foderplan, men vil gerne have købt stort ind inden den kommer.

Den er af traver typen:

vallak

155 stang

ca. 450-500 kg

skal bruges til hyggeridning ( skov, mark o.lign. )

Mine 2 andre fodrer jeg kun med roepiller, hø og halm ( de er begge på kur og gået på pension )Men den nye skal jo bruges lidt mere og jeg overvejer at fodre med havre ved siden af, da jeg ikke er tilhænger af alle de forskellige blandinger.

Hvis i lige kunne komme med en ca. plan, da jeg skal på foderstoffen en af dagene. Skal havren være valset eller hvad.

På forhånd tak.

super knus fra Helle

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 11:09

Du behøver sandsynligvis ikke korn, men kan køre videre med hø og roepiller. Tilgengæld skal den have et vitamin/mineraltilskud af en art. Det bør de andre iøvrigt også have, slankekur eller ej. Der er et hav at vælge imellem, alt fra dyre, lækre mysliblandinger til billige (og sikkert ligeså gode) piller. Hvad man vælger er et temperamentsspørgsmål (for ikke at sige religionsspørgsmål ). Du kan fx vælge Travo-E.

Hvor meget hesten har brug for af roepiller og hø, kommer lidt an på hvor nøjsom den er, men et godt udgangspunkt ville nok være 7-8 kg hø og 1-1½ kg roepiller. Det giver vist i nabolaget af 5 FE. Få foderplanen regnet igennem af nogen med et foderprogram, så du er sikker på, at den dækket ind med div.

0
0
Svar på denne tråd

Hej stinedecor
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 11:16

De får faktisk lige nøjagtig Travo-E, og det var nu også mest kornen jeg skulle bruge mængden på. De får også salt m. mineraler.

Grunden til det er at han efter sigende er lidt doven i det, og jeg har forstået at havren skulle give lidt mere energi.

Men mange tak for dit svar.

Hvis man går i seng med en r#v der klør, vågner man op med fingre der lugter . ( gammelt kinesisk ordsprog )

super knus fra Helle

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 11:31

Nå, ok! Det stod der bare ikke noget om...

Mængden af evt korn kan man ikke sige noget om, når man ikke ved, hvad hesten ellers får. Jeg ville personligt starte den på hø og roepiller, sørge for at sadlen passer ordentligt og så gennemgå et genoptræningsprogenm, så man er sikker på, at den er i ordentlig kondition. Der kan være mange grunde til "dovenhed", smerter, kedsomhed og dårlig kondition er ret sandsynlige. Et roligt temperament kan også forveksles med dovenhed og det kan ikke fodre sig ud af! Jeg ville først forsøge mig med havren, når jeg var stensikker på at ingen af de andre faktorer gjorde sig gældende. Få evt taget en blodprøve af hesten, så du er sikker på, at den ikke render rundt med en eller mangelsygdom. Husk tænder og orm...

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 12:01

Nå, ok! Det stod der bare ikke noget om...

Mængden af evt korn kan man ikke sige noget om, når man ikke ved, hvad hesten ellers får. Jeg ville personligt starte den på hø og roepiller, sørge for at sadlen passer ordentligt og så gennemgå et genoptræningsprogenm, så man er sikker på, at den er i ordentlig kondition. Der kan være mange grunde til "dovenhed", smerter, kedsomhed og dårlig kondition er ret sandsynlige. Et roligt temperament kan også forveksles med dovenhed og det kan ikke fodre sig ud af! Jeg ville først forsøge mig med havren, når jeg var stensikker på at ingen af de andre faktorer gjorde sig gældende. Få evt taget en blodprøve af hesten, så du er sikker på, at den ikke render rundt med en eller mangelsygdom. Husk tænder og orm...

0
0
Svar på denne tråd

ups...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 12:02

Hov, hvorfor gjorde den det?

0
0
Svar på denne tråd

Istedet for
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 12:54

og købe korn, ville jeg da køre med 1-1½ kg roepiller, 8-10 kg hø og så et tilskud af olie.

Olie giver lige så god energi som havre, dog uden og gøre hesten tændt og varm.

Man kan sagten give en hest en god energi, med massere af hø og roepiller.

Bimboe

Medlem af "Roepiller er GUD"-klubben.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

som sædvanligt
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 13:22

et hurtigt og kvikt svar fra dig Bimboe.

Tak for det, så tror jeg bare jeg holder mig til roepillerne, som jeg jo er så ganske tilfreds med i forvejen.

Til stinedecor: Den fejler heldigvis ikke noget, og er blevet redet.

Hvis man går i seng med en r#v der klør, vågner man op med fingre der lugter . ( gammelt kinesisk ordsprog )

super knus fra Helle

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 14:27

Og pøj, skriv endelig hvis du vil have flere råd.

Bimboe

Medlem af "Roepiller er GUD"-klubben.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider