Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp Muk!!
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 21:28

Hej alle sammen.

Min hest har fået muk, hvad skal jeg gøre?

Mener at det er muk, men det er noget svampelignene noget der sidder nede ved kodebøjningen. Det ligener nærmest noget broccoli.

Jeg har sidste sommer haft lignene symptomer, og der fortalte en hestekyndig mig at jeg skulle bruge stallosan blandet med crem.

Hilsen Sheila

Ps. Kan det være fordi hun får for meget protein?

0
0
Svar på denne tråd

Creme...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 22:09

Hyppolyt har noget gel og creme der er super godt, fik det anbefalet af min dyrelæge... Min hest led rigtig meget af det!

Ellers er det vigtigt at holde det tørt og rent. Husk løbende at fjerne skorberne...

0
0
Svar på denne tråd

billigt...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 08:43

Ja, det kunne godt lyde som mug.

Jeg kan varmt anbefale en VirkonS blanding (noget meget lyserød pulver).

Tør benet og det angrebet sted godt og grundigt med feks et håndklæde. Fjern så meget af skorperne som muligt, lav så en blanding af VirkonS og vand og dub så stedet godt ind i det, så du er sikker på at det hele er godt vædet igennem, derefter piller du de resterende skorber af (som nu er blødt lidt op) eller så meget som du kan, og dubber det så igen med VirkonS, og du skal lade det sidde, det skal ikke skylles væk. Dette skal du gøre 1-2 gange dagligt og fortsætte med behandlingen til omk 3 dage efter at muggen er væk.

Opløsningen du har lavet kan godt holde sig nogle dage, men lav ikke for store portioner af gangen, da effekten aftager efter nogle dage.

Jeg har selv brugt denne blanding med stor succes.

Du skal bare være meget opmærksom på at holde hestens ben tøre, jeg vil forelså dig at du har et håndklæde eller en klud som du tørre din hestes koder med hvergang du ser de er våde, på denne måde kan du forsøge at holde de angrebne steder tørre og derved forringe muggens levevilkår.

Håber det kan bruges

Trine

0
0
Svar på denne tråd

VirkonS
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 14:23

Syntes Trines/Tnonbo lyder rigtig fornuftig.

Men VirkonS ´s virkning aftager ganske rigtigt ret hurtigt - det vi bruger (på arbejde) er ikke funktionelt når det er pink/lyserød.

0
0
Svar på denne tråd

Protein
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 14:41

Muk har intet med protein at gøre.

Muk skyldes at en bakterie der findes i mudder kommer ind i nogle små rifter og forårsager en betændelse - muk.

0
0
Svar på denne tråd

Virkon S
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 15:55

Jeg har også haft god held med behandling med Virkon S som beskrevet ovenfor. Det er jo svært at holde hestens ben tørre og rene, hvis folden ligner en mudderpøl - så hvis mukken er rigtig slem, kan man vælge, at lade hesten stå indenfor hver anden dag i en uges tid, men det er jo ikke særlig tilfredsstillende. Det bedste er gode bundforhold på folden!

Du kan nøjes med at vaske i Virkon S hver 2.-3. dag efter behov - de andre dage kan du prøve at børste benene fri for tørt jord mv., så de er rene, og så sprayer du med BH sårspray (blåspray), eller du laver en opløsning med Virkon S i en forstøver, som du sprayer benene med.

Pas på dine fingre... de er meget bakteriefyldte og kan forårsage betændelse, og så undgår man sjældent dyrlægen.

En god, fed zinksalve kan også gøre underværker! Zinksalve beskytter huden mod fugt og er fugtafvisende. Men det kan være noget led noget, hvis man også vil vaske af og til...

Ellers har jeg haft god succes med Hipposan-produkterne. Jeg købte dem direkte hos firmaet Bifodan (se www.bifodan.dk el. www.hipposan.dk), men jeg tror, at de også forhandles hos nogen rideudstyrsbutikker - men det ER godt!!

Hvis du vil undgå muk i fremtiden, så skal du fra det tidlige efterår jævnligt smøre din hests koder med f.eks. pattesalve e.lign. for at gøre huden elastisk. Hesten får nemlig tør hud i koderne, der revner, ligesom vi får tør hud på fingrene ved for hyppig håndvask og frost. Og bakterierne kan så inficere i den sprukne hud. I øvrigt skal du lade være med at vaske hestens ben hver dag, men vente til benene tørrer i strøelsen og børste dem rene. Derudover er gode bundforhold på folden jo at foretrække...

Jeg har heldigvis sjældent muk hos mine heste efterhånden.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Atamon!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 21:09

min Pony, havde det også i e over gang ikke så slemt, men alligevel nok..

jeg fik et godt gammelt husråd, jeg skulle pille skorperne af, og derefter tage atamon på..

atamon= det man også bruger til at lave syltetøj!

du kan købe det i alle butikker, skulle jeg mene!

knus Laura

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 21:19

Jooo protein giver hudirritation og dermed en hud der er mere modtagelig for bakterieinfektioner. Derfor kan for mange proteiner give anledning til muk!!

Christine

Natural Shirehorse
www.dreampics.dk

Beskæring - specielt problemheste - IKKE Strasser/barfods-princip

0
0
Svar på denne tråd

omslag
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 22:03

I bund og grund handler det om at få fjernet skorperne, så du kan komme ned og behandle huden der hvor mukken er. Den udvikler sig nemlig under skorperne.

MEN - pas på med at flå for meget i tørre mukskorper, for så risikerer du bare at lave rifter der let bliver inficeret med bakterier - og så står du pludselig med en hest med stolpeben der har brug for penicillinbehandling.

Mit råd er at du lægger et vådt omslag natten over, fx med kloramin (1 tsk til 1/2 ltr. vand, klæde dyppes heri og lægges på benet, plastik om og tilsidst en staldbandage).

Næste morgen er skorperne bløde og lige til at nulre af. Lad benet tørre og smør med en god vandafvisende muksalve. Fortsæt max 3 dage (kloraminen er en skrap behandling). Hvis du ikke kan få fat i kloramin, så forsøg med Iobac, det har jeg hørt skulle kunne gøre det samme.

Jeg har haft utroligt godt resultat med denne behandling på netop den type muk du nævner, det forsvandt i løbet af 14 dage - alt andet virkede kun i begrænset omfang.

Hilsen

Bluebell

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider