Jeg har også haft god held med behandling med Virkon S som beskrevet ovenfor. Det er jo svært at holde hestens ben tørre og rene, hvis folden ligner en mudderpøl - så hvis mukken er rigtig slem, kan man vælge, at lade hesten stå indenfor hver anden dag i en uges tid, men det er jo ikke særlig tilfredsstillende. Det bedste er gode bundforhold på folden!
Du kan nøjes med at vaske i Virkon S hver 2.-3. dag efter behov - de andre dage kan du prøve at børste benene fri for tørt jord mv., så de er rene, og så sprayer du med BH sårspray (blåspray), eller du laver en opløsning med Virkon S i en forstøver, som du sprayer benene med.
Pas på dine fingre... de er meget bakteriefyldte og kan forårsage betændelse, og så undgår man sjældent dyrlægen.
En god, fed zinksalve kan også gøre underværker! Zinksalve beskytter huden mod fugt og er fugtafvisende. Men det kan være noget led noget, hvis man også vil vaske af og til...
Ellers har jeg haft god succes med Hipposan-produkterne. Jeg købte dem direkte hos firmaet Bifodan (se www.bifodan.dk el. www.hipposan.dk), men jeg tror, at de også forhandles hos nogen rideudstyrsbutikker - men det ER godt!!
Hvis du vil undgå muk i fremtiden, så skal du fra det tidlige efterår jævnligt smøre din hests koder med f.eks. pattesalve e.lign. for at gøre huden elastisk. Hesten får nemlig tør hud i koderne, der revner, ligesom vi får tør hud på fingrene ved for hyppig håndvask og frost. Og bakterierne kan så inficere i den sprukne hud. I øvrigt skal du lade være med at vaske hestens ben hver dag, men vente til benene tørrer i strøelsen og børste dem rene. Derudover er gode bundforhold på folden jo at foretrække... 
Jeg har heldigvis sjældent muk hos mine heste efterhånden.