Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Føj adr pels i munden...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 15:28

Jep - mit muledyr er kommet ind i den berygtede fældeperiode !

Ikke nok med at jeg synes det er møgirriterende hver dag at komme hjem derude fra og ligne et hårmonster - hun hader også sin affaldspels noget så grusomt!!!

Lige da hun begyndte at fælde nægtede hun f.eks. at klø sig selv - det måtte jeg pænt gøre når hun havde udpeget stedet for mig ! Så gik det over til at hun stod og "grinte" når hun blev striglet - løs pels kildre åbenbart ...

Det seneste påhit er at hun griner, igen nægter at klø sig selv og "pudser næse" konstant når hun bliver børstet. Ind imellem får jeg også sådan et skub (luksusmulen er jo ikke bundet) så jeg er ved at stå på skallen - hvorefter uhyret igen griner, jeg er ikke helt sikker på om det er fordi hun mener jeg har løsnet nok hår for den dag, om det er fordi noget gør ondt eller om det bare er endnu et udslag af hendes ret syge humor - hælder mest til den sidste teori!

Hendes største problem er dog at hun ikke kan komme afsted med at sætte gebisset i r... af de andre på folden uden at få mulen fyldt med hår ADR BADR FØJ! - heldigvis for hende er der 2 andre pyjamasheste - ikke nær så sjovt, men de kan gå an...

Hold da op hvor jeg overvejer at klippe hende til næste år...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Mangel af vitaminer?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 21:06

Det kunne lyde som om hun mangler en eller flere vitaminer/mineraler.

Har været inde på din profil og set at det oven i købet er en varmblodshest. Er altså for mig at se totalt ulogisk hvis den begynder sin fældeperiode nu hvis den altså er dækket ind med vitaminer og mineraler. Hvad og hvor meget mad får hun om dagen? Prøv at spørg din dyrlæge om han/hun mener hoppen er dækket ind på det foder..

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor det
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 00:00

Hvorfor er det ulogisk? -

Her er det fortrinsvis varmblodshestene det er gået i gang med fældningen og de andre er så småt på vej - de mangler 100% ikke nogle vitaminer ell. noget!

Jeg har da efterhånden også læst om andre og deres fældeheste :) så mon ikke den er god nok.

Så jeg har skam også brugt tid på at blive "pelset" til i stalden i dag

Mange hilsner fra Monica

www.hestenshaab.dk - Gør en forskel!

0
0
Svar på denne tråd

Min pru
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:33
Er også på fældevognen. Hun prøver at sætte OL-rekort i hvor hurtig hun kan smide pelsen. Min hest stater altid med at fælde i Januar. Nu er min er fjodhest og hun er den eneste her i stalden som er en tidlig starter. Jeg tro ikke fældeperioden er raceafhænning og har ingen ide hvad årsagen ellers kan være. Hvis der er nogle der har en teori er de velkommen til delagtig mig i det.
0
0
Svar på denne tråd

Elise:
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:47

Fældningen styres af lyset, ikke af temperaturen. Derfor begynder de at fælde, når dagen bliver længere - også selv om det stadig er p*ssekoldt

Lea

Griffin Thoroughgood langdistancesadel sælges,

17'', mellem bom.

Mail mig for mere info.

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

jeps, også fældning her
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:52

Jeps, mine 5 varmblodsheste, der dagligt går på fold 7-17 uden dækken, er også begyndt at fælde.

Jeg mener heller ikke, at de mangler noget! De er dækket ind...

I øvrigt er det da helt normalt for heste, som går meget ude og uden dækken, at de begynder at fælde her i februar... jeg har slet ikke et sekund overvejet, at der var noget mærkeligt i det, for det gør de da hvert år på denne tid!

Fældning/pelssætning er bestemt af lyset, så når dagene længes, fælder mulerne!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Min plag fælder
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:59

også voldsomt, men shetlænderen har ikke smidt et hår endnu, selvom den ligner en kæmpe hårbolle.

De er begge dækket ind med alt, hvad de skal have, så det må være betinget af lyset.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

mine heste
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 12:39

fælder godt nok ikke endnu, men trods vinterpels synes jeg ikke nogen af dem er vildt langhåret.. men de er ude ca. 12 timer dagligt

jeg tror det er meget individuelt fra hest til hest

0
0
Svar på denne tråd

Okay tog vist fejl
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 14:45

Okay jeg tog vist fejl. Troede at fældningen afhang af temperaturen ligesom hos mange andre dyr. Du må undskylde beskyldningen. Har selv lært noget ny :)

Det er jo dejligt at lære noget nyt hver dag :P

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Til Anna-s
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 18:36

He he - no offence taken ! Jeg har heldigvis haft med heste at gøre så længe at jeg slet ikke er i tvivl om at det er et ganske normalt fænomen...

Som andre også har skrevet så afhænger fældeperiodens start helt af hvor længe der er lyst - om shetlændere så er lysblinde skal jeg ikke kunne sige, for min er heller ikke begyndt at smide pelsen endnu - meeen mon ikke det kommer, det er trods alt lykkedes de sidste godt og vel 20 år .

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Samme her
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 20:14

Vores fælder også meget. Den lille shetlandsmule er dog ikke begyndt rigtigt endnu, men det passer mig også fint, for når hun først begynder at fælde, så kan man fylde en mindre trillebør med hår hver dag.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.

Shetlandshoppe søger bokskammerat til låns. Eller hun udlånes evt til løsdrift.

0
0
Svar på denne tråd

Dem med
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 02:03

dækken fælder endnu ikke, men dem uden fælder skam nu - i hvert fald en smule ;-)

Trine har du overvejet, om hårene rent faktisk generer hende meget? Fx i næsen?

Grandi, der har headshake, bliver meget generet af sine gene fælde-hår i næsen :-(

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

TilNin@
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 07:54

Hej Nina

Jeg er faktisk helt overbevist om at de løse hår irriterer hende grænseløst - det sarte asen ...

Problemet med at hun "pudser næse" er der kun når jeg gnubber og bruger plastikstriglen - herefter er der intet (og der er de fleste løse hår jo også væk).

Men den stakkels hoppe er jo ved at gå ud af sit gode skind på folden! Man kan jo ikke være en førsteklasses gimpe hvis man ikke kan bide - og man kan ikke bide når man ikke vil have hår i munden - mega dilemma for det lille pus...

Hun går for øvrigt med dækken og er ikke klippet i år. Skægt nok er det kun på halsen hun fælder - under dækkenet hvor pelsen selvfølgelig er kortere er hun heller ikke startet endnu.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Pels i munden
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 01:06

Hej Trine.

Min svigerinde sidde her og spiller en smule klog hun siger at du skal prøve en B-vitamin kur fra Blue Horse, så skulle heste fælde det hele af på ingen tid .

Hilsen Berit og Louise

Ps. min svigerinde har set bevise på vores fælles svigerindes hest.

Med venlig hilsen Berit
0
0
Svar på denne tråd

Tja, Berit
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 01:30

Det kunne jo være, at det alligevel var sket 'på ingen tid' ;-)

Normalt vil hestene danne tilstrækkeligt B-vitamin selv, hvis de får grovfoder nok. Men vi har nu også givet Grandi en kur her i vinter, efter han har været syg. Han fælder jo så ikke endnu, og går med dækken.

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

He he he...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 07:23

...ja, man kunne jo prøve sådan en kur selvfølgelig ...Jeg har nu godtnok forstået det sådan at hvis en hest IKKE fælder kan man forsøge med sådan en kur for at sætte skub i det. Tro mig - her er der så rigeligt skub !

Som Nin@ også skriver, så burde de selv kunne danne nok ved godt med grovfoder - og 10-12 kg. super hø om dagen + det hø og halm de får ude på folden må vel kunne gøre det - ellers skal jeg vist til at tvangsfodre hende - og jeg ved jo hvordan hun er bare hun skal have ormekur, så det skal nok blive sjovt !

Må nok bare erkende at min hest er sær - meget sær...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Så fik vi...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 17:58

...stoppet hysteriet!

I går fik hun ganske enkelt viklet et håndklæde om mulen - og vupti stod dyret helt stille og nød "håraffaldsfjerningen"!

At hun så lignede noget fra det ydre rum med "snude-tøj" på er noget helt andet ...

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider