Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forfangen hjælp!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 10:58

Nu havde jeg endelig fundet nogen som ville låne min 3'erpony, så hun kunne komme igang med at lave noget igen, men men men... Samme dag som hun skulle have været sendt afsted kom jeg hjem fra arbejde, og så at min stakkels hyp næsten ikke kunne gå.

Jeg ringede self til dyrlægen, der efter at have undersøgt hende meddelte at hun var forfangen, men heldigvis fik vi taget det i opløbet (hun har været forfangen før). Nu kommer spørgsmålet så:

Hun er temmelig overvægtog (læs:FED). Hun får hø, og ellers kun en håndfuld gulerødder når de andre får foder (og lidt vitaminer/mineraler da hun jo ikke kan leve af gulerødder alene). Hun går på fold 8-10 timer hver dag, men kun på en fold der er helt afgnavet. Forstår ikke hvordan hun kan blive forfangen af det? Nogen der har nogen gode råd til at undgå forfangenhed, her tænker jeg med hensyn til fodring osv.?

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Rebus88
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 11:26
Hej, Jeg har selv en hest der har været forfangen. Hvis jeg var dig ville jeg sørge for at hun ikke fik så meget stivelse. Det kan være med til at hun bliver forfangen. Her er især havre dårligt at give som foder.. Men ellers ville jeg snakke med din dyrlæge om det. Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Forfangen
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 15:46
Spillers high fibre cubes... se. www.spillers.dk

En god losning til forfangenhed, og saa hoe og guleroedder...

Hilsner
May
0
0
Svar på denne tråd

Foder !!!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 15:47

Hej. Jeg har selv haft en bagge der måtte aflives på grund af forfangenhed. De har lavet noget special foder, man kan købe nu, til heste der har været forfangen og som har tndens til at blive forfanget. Jeg kan desværre ikke huske hvad det hedder, men de havde det i en SAF forretning, hvor jeg normalt køber foder.

Håber det kan hjælpe dig lidt. Ellers sakl du nok snakke med din dyrlæge igen, som kan fortælle hvad du kan gøre for at undgå forfangenhed.

Held og lykke og go bedring til ponyen

Hilsen

Darinka
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 16:16

Dit foder der er problemet, hvis hun kun får vitamin/mineral, gulerødder og hø, medmindre det er wraphø, så skal du skynde dig, at skifte til alm hø, for wrap er ikke godt til forfangne heste..

Hvis du vil prøve noget andet foder, så er der også Leisure Mix fra Brogaarden..

Prøv evt at finde andre grunde til, at hun er forfangen igen, det behøver ikke kun komme af foderet..

Jeg synes, det er gode forhold du tilbyder hende..

Kan det tænkes, at det er en anden skade måske, hovbyld, seneskade osv der kan være årsagen til haltheden..

Jeg har selv en forfangen pony, og hun får mere foder end din, og klarer sig fint.. Dog skal hun have mundkurv på til sommer, så det ikke går galt igen..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 19:09

være din pony er blevet forfangen af at gå på den hårde frosne jord. Hvis den f-eks går på en jordfold, der er meget knoldet. Jeg havde en haflinger, der havde været forfangen. Hun blev forfangen af netop at gå på frosne knolde. Hun måtte have beslag med såler og silikone på om vinteren. Det er det, der hedder belastningsforfangenhed.

Hvis den ikke får andet end hø, gulerødder og vitaminer kan du jo ikke gøre så meget andet.

Er de helt sikre på, at det ikke er en hovbyld? 2 hestedyrlæger erklærede min ene tinker for forfangen i sommers, og da de lod mig få fat på smeden efter 10 dage for at hun kunne få beslag på, kunne han med det samme konstatere, at det var en hovbyld! Heldigvis!!!

Klassiske hesteportrætter laves på bestilling efter vellignende fotos.

www.sitecenter.dk/familiensommersko

0
0
Svar på denne tråd

Foder..
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 21:21

Hej Michelle

Jeg har en Fjordhest som er kronisk forfangen og i begyndelsen anbefalede dyrlægen og smeden at den kun fik halm, vand, gulerødder, vitaminer og hvidløg da den skulle tabe sig.

Nu da den tabt sig og er meget flot er jeg begyndt at foder den med roepiller + halm, vand, gulerødder, vitaminer og hvidløg.

Min skal fremover gå på jordfold eller have mundkurv på ØV.

Du skal undgå proteinholdigt foder og sukker, hvad med at skifte høet ud med halm og evt. begynde med roepiller??

Det kan være at dit hø er alt for godt (for proteinholdigt).

Få lavet en ny foderplan og husk at oplyse at hun har tendens til at blive forfangen.

Hilsen Martin

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 21:21

Har selv en shetlænder (7 år.- Sort - overvægtig) med det samme problem - får præsist det samme mad, men også hvidløg, og går på græsfold - dækket med sne... PUSSIT!!!

Min dyrlæge kommer forhåbenligt på fredag, og smeden har beskået hendes hove specialt, for at få hende mere oprejst... Hun går nærmest på stive ben, og lægger tit ned. Jeg har haft dyrlæge til hende da det startede (1,5 uge siden), og hun fik noget medicin, som viste sig at det kun hjalp lidt, så nu har jeg kontaktet dyrlægen igen...:-)

M.V.H.

Cecilia Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Martin
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 02:02

Det vil være meget bedre med alm hø ad libithum, og så lidt halm som muligt, da halm ikke er godt for hesten, at spise for meget af..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

0
0
Svar på denne tråd

ikke sulte
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 08:19

I følge dyrlæge Nanna Lutherson ( den store foderbog)må en forfangen hest ikke sulte. Hun anbefaler, at man giver hø af god kvalitet i afmålte mængder og en god vitamin/ mineralblanding. Hvis hesten sulter og er meget overvægtig risikerer man komplikationer med fedt i blodet. Hun skriver at den sædvanlige kur med halm og gulerødder ikke er hensigtsmæssig.

kilde: "Den store foderbog" s. 245

Klassiske hesteportrætter laves på bestilling efter vellignende fotos.

www.sitecenter.dk/familiensommersko

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 09:47

Tusind tak for jeres svar!

Jeg er 100% sikker på hun er forfangen. Som sagt var dyrlægen ude at se på hende, og smeden var der i går, for at se om hun evt skulle have specielle sko eller noget. Det skulle hun heldigvis ikke.

Siranton: Jeg var ikke klar over at forfangenhed osse kunne komme af at gå på den frosne jord. Det kommer straks med i overvejelserne fra nu af. Jeg har jo gået og undret mig meget over hvad hun kunne være blevet forfangen af, da hun jo virkelig ikke får ret meget mad.

Vil da lige tilføje at hun allerede har fået det lidt bedre. Nu kan hun da gå en lille smule, så jeg kan trække en lille tur med hende, så hun ikke bare skal stå i boksen.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 14:01

Min nordbagge er i forbyggende "behandling" for forfangenhed, da han for to år siden blev forfangen efter at ha´ lagt fast i boxen.

Hans fodder består af halm, massere alm. hø, massere af gulerødder (giver mæthedsfornemmelse og er også godt forbuggende for kolik), klid med kalk, mineraler, brændenældeurter, hvidtjørn, æbleeddike + en urte mere som jeg ikke lige pt kan huske - men jeg kan tjekke op på det om du ønsker det).

I den akutte fase stod han i koldt vand i 1-2 timer dagligt.

Min smed har ikke set en bedre og så hurtig heling i hoven/lamellerne.

Det vigtig er urterne og æbleeddiken, tror jeg på.

Mht den nedgnavede mark, så bliver nedgnavet græs "stresset" og produc. mere frugtose, hvilket er mistænkt for at være en mulig synder til forfangenhed.

Min fjollerbag går på en mark med lidt græs og så får de dagligt en stribe med mere græs - så jeg ligesom kan styre det + de får hø med ud.

Hvis du vil prøve det med urterne (syntes man gør alt for sin forfangende pony, når man nu ved hvor smertefuld en sygdom det er) så skal jeg gerne lige tjekke op på den sidste urt og evt hvor du kan købe dem billigst.. bare sig til eller skriv til mig på tinakoch_dk@yahoo.dk

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 18:19

Hej igen

Læste lige at du går en tur med hende - hun skal have absolut boxro...

En boxbund med god bund - sand og spåner feks...

0
0
Svar på denne tråd

Livskvalitet
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 18:25

Til Martin

Hvis min fjollebagge ikke kunne komme på fold med adgang til græs - så skulle den absolut ikke være her. Vi besluttede, at kunne han ikke holde til det efter hans forfangenhed, så var han bedre tjent med at komme på de evige græsmarker. Heldigvis kunne han tålr det - selvfølgelig med gradvis tilvending.

Jeg syntes personligt, at man skal sætte en grænse der tager hensyn til hestens livskvalitet. Og det syntes jeg bestemt ikke du gør,når din hest/pony går på jordfold eller har mundkurv på.

0
0
Svar på denne tråd

Livskvalitet??
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:36

Jeg ved ikke rigtigt hvor du vil hen med din udtagelse Tina Koch, at aflive hesten bare fordi den ikke kan tåle proteinholdige kost??? Det er selvfølgelig dit eget valg med dine heste.

Jeg har som ejer valgt, at når jeg har gode udsigter til at få en velfungerende hest uden smerter og dyrlægen tillige har anbefalet mig ikke at få den aflivet, så er jeg ikke i tvivl, det er ikke et spørgsmål om penge, men udelukkende om hestens ve og vel.

Hvor ved du fra at jeg forringer livskvaliteten for min hest, man lærer at blive kreativt og aktiver hesten på en anden måde og jeg ved at min hest har det som blommen i et æg.

Jeg vil selvfølgelig genoverveje min beslutning hvis dyrlægen, smeden eller jeg selv kan se at det går den anden vej.

Jeg ved at den måde som jeg sammen med dyrlæge og smed har handlet på virker, det kan jeg tydeligt se på røntgenbillederne og smeden var positivt overrasket sidste gang. (har fået taget flere røntgenbilleder over flere gange).

Grunden til at jeg pt. har skiftede høet ud med halm er at proteinindholdet er for stort i mit hø.

Og ja, min hest går på jordfold nu, der har været snakket om at hun måske kan komme på kontrolleret græs et par timer om dagen til sommer, men i øjeblikket har jeg ikke gjort mig de store forhåbninger, da jeg hellere vil have en glædelig nyhed end skuffelse, desuden har jeg også en mundkurv.

Jeg er dog ked af at tråden har fået denne drejning, men mit indlæg højre oppe var ment som en håndsrækning til MichelleW baseret på mine egne erfaringer, om hun så ville tage det til efterretning er op til hin selv.

Vil dog lige slutte af med at jeg har fået udarbejdet en foderplan som indeholder halm, gulerødder, roepiller, vitaminer mv. og som måske senere vil blive revideret.

Hilsen Martin

Godt jeg ikke har diabetes (sukkersyge) så skulle jeg vel have haft en kugle for panden. .

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 14:00

Til Martin

Jammen hvis jeg har fornærmet dig, så undskyld. Men har skrevet min meninge om jordfold/mundkurv.

Hvis jordfold/mundkurv er en midlertidig løsninge, syntes jeg det er fint, men eller syntes jeg ikke man har heste/ponyen på dens primisser med derimod på sine egne. Og det er forkert i mine øre.

Min dyrelæge har det som mig - så det er individuelt hvad man vil byde sine dyr.

Men det er hestens natur at komme ud og græsse og hvis dette fratages - ja, så handler det ikke om dyreveldfærd, syntes jeg.

Jeg synes ikke at mit indlæg ødelægger "tråden", men derimod er med til at få en diskussion igang omk. velfærd og om hvornår man har dyret for sin egen skyld og ikke for dyrets skyld.

Det syntes jeg faktisk er en meget vigtig del af det at have dyr - det at kunne sige "nu, er det nok - for ponyens skyld"

Tro mig jeg ved hvad det drejer sig om - har selv mistet to ponyere.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 22:04

Jeg har ind til nu ikke gået ture med hende, men jeg havde besøg af smed+dyrlæge i går. Hun såler under forskoene (hun går normalt med forsko, da hun ellers er MEGET ømtået) men ellers ikke noget. Dyrlægen mente at hun godt kunne tåle en lille gåtur på 5-10 min om dagen forudsat det er på blød bund, da alternativet er at hun kravler/springer ud af sin boks.

Var ikke klar over at afgnavet græs faktisk er værre end sparsomt græs. Troede jo jeg gjorde hende en tjeneste ved ikke at lade hende komme på "rigtig" græs, men det er nu taget til efterretning.

Som skrevet før, har hun været forfangen en gang før, men det er ca 10-12 år siden, så må indrømme at jeg ikke kan huske alt hvad vi gjorde dengang (var jo ikke så gammel) og der er jo osse kommet ny viden på området, så lige nu suger jeg bare al den viden til mig jeg kan, så min lille hyp kan få det godt igen. Har haft hende i snart 18 år, så det piner mig meget at se hende have så ondt, når hun jo ellers plejer at være meget frisk og glad.

Jeg er meget taknemmelig for alle jeres råd

Tina koch: Jeg vil meget gerne høre mere om de urter. Du kan jo evt. skrive en privat besked til mig

0
0
Svar på denne tråd

Urtebehandling af forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 11:09

Til MichelleW

Jeg har valgt at skrive mine erfaringer i dette forum, idet der måske er andre der kan have glæde af dem.

Jeg har haft 3 ponyere, i de 19 år jeg har af pony, som har været forfangen og jeg har måtte aflive de to af dem.

Den første pony blev måske forfangen pga af stress - den blev jagtet rundt at naboens hingst som var brudt ind i folden. På dette tidspunkt kendte jeg ikke til urtebehandling. Hun stod i klodt vand et par timer om dagen og fik den traditionelle behandling med Finadyne. Hun kom sig aldrig og blev til sidst meget dårlig, hvor vi faktisk havde problemer med bare at få hende ud af stalden for at få hende aflivet. Det er det værste jeg nogensiden har prøvet og derfor er det mig meget på sinde, at man skal tage beslutningen i tide. Man bliver jo desværre klog af skade.

Den anden pony, som blev forfangen var min fjollerbagge. Han blev forfangen efter at have lagt fast i boxen. Han stod ligeledes i koldt vand i et par timer om dagen, fik Finadyne. Samtidig fik jeg kendskab til bogen "Hestens lægeplanteleksikon af Hilary Page Self" fra forlaget Ashehoung - efter at have læst dennne gik jeg (megte kort tid efter) i gang med at give fjollerbaggen brændenælde, hvidtjørn, burresnerre og æbeleddike.

Af urterne fik/får han ca 2 spsk i hans klid (ca ½ L) sammen med foderkalk, biotin, hørfrø, mineraler samt ca 2cl (et stort snapsglas) hverdag (og det får han fortsat). Desuden fik han sygebeslag med indlæg på. Efter ca 3 uger kom han på fold en halv times tid og herefter blev han gradvis optrappet. På folden var der lidt græs.

Urterne holder jeg ind i mellem en pause med i ca 5 dage, hvorefter jeg starte op igen.

Om jeg blot har været heldig eller hvad ved jeg jo ikke, men fjollerbaggen kom sig meget hurtig og efter 1 år kunne smeden ikke længere se forandringer i hoven - og han har aldrig set så hurtig og så god en bedring før.

Den tredje pony som blev forfangen, blev det efter en beskæring.

Han var samtidig multi-allergier - og var bla. meget overfølsom overfor f.eks brændenælde og han kunne ikke tåle urtebehandlingen idet han reagerede med vejrtrækningsproblemer. Men æbeleddike fik han på samme måde som tidl. beskrevet.

Han fik ikke sygebeslag på, da smeden i mellemtiden (10 år) havde lærst, at det lavede ekstra tryk i hoven - men vi fik derimod anbefalet at tape en skrå flaminogplade under hoven, for netop at få den strå holdning. Han kom sig aldrig og havde hovbensdrejning og -sænkning og blev aflivet efter ca 5 uger.

Alle ponyerne havde absolut boxro under den akutte fase.

Min erfaring siger mig, at der skal behandles lynhurtigt og hvis der ikke er synlig bedring efter 3-5 dage - så ser det ikke alt for positivt ud. Men selvfølgelig er der undtagelser.

Urterne kan købes hos Askhim´s Horse Herbs Aps, Biomedicinsk Klinik, Højvænget 7A, 8330 Beder, tlf. 40167622 eller bestilles online på www.askhim.dk.

Urterne koster mellem 70,- og 90,- pr. kg

Men skal man hurtigt igang kan man købe pakker med 50g-100g i Matas - hvor jeg også køber æbeleddiken.

Håber der er nogle som kan få glæde at mine dyrtkøbte erfaringer.

Hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd

Tina Koch
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 12:40

Lige i forhold til mundkurv, har jeg svært ved, at se at det er synd for hesten..

Min pony gik sidste år på døgnfold helt selv, fordi hun var forfangen og ikke måtte få græs, dette resulterede i, at hun var ved, at blive skør i hovedet, fordi hun ikke havde selskab..

Efterfølgende fik hun mundkurv på, og kom over til de andre, her blomsterede hun op igen, og nød reste af sommeren.

I år får hun helt klart mundkurven på fra starten, for jeg mener det er lige så meget velfærd, at kunne gå med andre heste, og være glad og social, som det er, at kunne æde sig fed i græs..

Og husk så, at de jo stadig kan det hele med mundkurv, bare ikke spise det der er giftigt for dem..

Martin:

Hvis du kan opdrive noget hø, der er fra et 2. eller måske 3. slet, så er det det bedste.. Halmen vil jeg anbefale, at du kommer væk fra, da der ikke er meget næring i, og det kan virke stoppende, frem for hø, der hjælper med, at holde maven i orden..

Min pony får hø, roepiller, vitaminer/mineraler, og en smule leisure mix, det er godt..

0
0
Svar på denne tråd

Synes det er
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 13:22

en god ide med mundkurv, i fald at hesten psykisk kan klare det.

I marts 2005 blev vores hoppe pludselig forfangen. Hun var høj drægtig, ca 45 dage fra termin. Hun stod med en hvile puls på nær ved 80 grundet smerter.

Hun blev indlagt på KVL og stod der en måned uden at blive symptomfri. Derefter var planen at hun skulle hjem og fole for derefter efterfølgende at slås ned. Hun har en hovbensrotation i meget svær grad på begge for og middel grad på begge bag. Folingen forløb smertesfri og det var som om hun blomstrede op. Indtil begge hendes såler løsnede sig, grundet det massive tryk fra hovbenene. Hun gik på et tidspunkt på læderhuden. Med masser af ro, korrekt fodring og hvad der ellers hører til er hun i dag en glad og smertesfri hest. Men hun havde total boksro i nær ved 3 måneder, hvor hun stod på sand. De næste 3 måneder var der motion for hånd, da føllet jo altså også skulle have noget frisk luft og motion.

Det er så vigtigt at man ikke ignorerer den langsommelige proces ved forfangenhed. Det er den mest smertefulde og invaliderende sygdom en hest kan blive ramt af. Og beslutningen her er også taget. Hun kommer aldrig ud og ser et græsstrå igen. Som Martin siger, vil vi også hellere have en velfungerende hest, end det at hun absolut skal på græs. Der er ingen hest der dør af ikke at æde sig fed i græs hele sommeren. Hun æder også tørt hø nu, hvor resten smæsker sig i wrap, og jeg synes nu ikke hun ser misundelig ud. Med hensyn til mundkurv til hende dur det ikke, da hun stresser meget op over det, men er så heldig at min søster har en hest der deler skæbne med hende, så de skal gå på jordfold hele sommeren og hygge sig med hø ad libitum.

Har de været forfangneen gang, skal man huske på, at de er disponeret til at blive det igen.

Hilsen Camilla

Dejligt ox hingsteføl til salg.

Se mere på www.ac-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jordfolde/bundkurv
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 13:43

Det står selvfølgelig den enkelte fri for(forhåbentlig i samråd med kvalificeret dyrelægeteam) at beslutte hvad man føler er korrekt og rigtigt hestehold.

Min holdning er klar - min/e ponyere skal ikke på noget tidspunkt have en tilværelse på en jordfold eller med mundkurv ! Og min dyrlæge deler samme holdning.

Der er jo også en mellemting mellem at "æde sinfed i græs" og "at have adgang til græs". Jeg er da ikke så dum, at jeg lader min pony æde sig fed/ihjel i græs...

Til pixie1 : "gik på læderhuden" - hvordan kunne din dyrlæge tillade det - er du sikker på, at du rent faktisk holdt din indenfor dyreværnslovens rammer ???

Men jeg kan da varm anbefale, at "forbenandle" med urterne og æbeleddiken..

0
0
Svar på denne tråd

Tina må nok
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 16:39

sige du er hurtig på aftrækkeren Hele dette forløb er foregået i tæt kontakt med KVL, egen dyrlæge og beslagsmed. Da læderhuden var blottet, blev der lagt eggbar sko med såler, således at der var "ventilation" fra sål til læderhud, så den korrekte afhjælpning og behandling af hovene kunne finde sted.

Fordi vi ikke alle er til urter og æbleeddikke og vil have hesten på græs, behøver vi jo ikke være uansvarlige mennesker. Bryder mig generelt ikke om folk, der sætter spørgsmålstegn ved min omgang med mine heste uden de har relevans og kendskab til vores hestehold.

Og Tina kan en dyrlæge sige hvornår din hest har fået nok græs Er det når det er for sent. Og hvad er meget græs. Det er da et spørgsmål med mere end et svar. Ville da være frygtelig ked af hvis dyrlægen sagde 2 timer og det viste sig at være 5 min. for meget. Det er mig der skal kunne se mig selv i øjnene når det er gået galt. Så må hun i min verden hellere undvære græs.

Og så går du meget op i om vi forskellige gør tingene "i samråd med kvalificeret dyrlægeteam". Jeg tror det er meget få mennesker der sådan driver rent hasard med deres heste. Og er de ikke kvalificerede på KVL, ja så ved jeg ikke hvor jeg skal sende hende hen næste gang.

Så hav dine meninger og respekter at vi har vores, så går det nok. Vores hest var dødsdømt og det havde da været nemmere og billigere at slå hende ned. Men er der en dør på klem, når det drejer sig om mine dyr, så bliver chancen taget. Så længe et kvalificeret dyrlægeteam kan sige god for det

Hilsen Camilla

Dejligt ox hingsteføl til salg.

Se mere på www.ac-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tina koch
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 16:58

Æblesider eddike er vist en skrøne. Ihverfald i følge de forskellige dyrlæger jeg har snakket med og den laminitis ekspert min dyrlæge har snakket med.

Det skader ikke hesten og giver da også nogle fordele, men direkte at påstå det hjælper på forfangenhed er en skråne.

Professor Christopher C. Pollitt har i øvrigt udgivet sin forskning www.laminitisresearch...initis.htm

Godt læsestof til os med interesse for sygdommen.

Imprint skoen kan i øvrigt ses på min præsentation hvis det har interesse for nogen. Den kan udrette mirakler, i den akutte face.

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 18:05

Selvfølgelig er det op til den enkelt at træffe beslutninger for sine dyr og det respekterer jeg skam - men jeg har også ret til at sætte spørgsmålstegn ved det.

Til pixie1 ; jeg forstår ikke den pointe med hvor lang tid ponyen kan går på græs !! Det er min beslutning og ansvar - og jeg kender risikoen og er villig til at tage konsekvenserne, for jeg kender risikoen. Og tro mig jeg passer på mine ponyere.

Til Maria_R : jeg påstår bestemt ikke at æbeleddike kan kurere forfangenhed - på ingen måder. Det er rigtig, at der er delte meninger om stoffet, men jeg har KUN gode erfaringer. Og igen her jeg min smed og dyrlæge med mig.

Mine råd omk. urter og æbleeddike kan bruges af den som har lyst eller man kan lade være - det står den enkelte frit for.

Jeg har også læst Pollitt´s artikel (for jeg interesserer mig skam også for sygdommen !!!) - det er en god artikel.

Og, Maria_R, når vi nu er ude med riven - så er der skam også delte meninger om hvorvidt brug af beslag er godt for en forfangen pony - det mener min smed f.eks ikke.

Generelt er der mange teorier og forklaringer omk. forfangenhed - og som det fremgår af artiklen er der ikke en 100 % afklaret teori eller behandlingsform.

Til MicelleW : håber det går godt med din pony - hvis du vil/har brug for yderligere fra min side - så skiv til mig på min mail.

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 19:29

Omkring forfangenhedsbeslag eller ej, så vil jeg ikke ligefrem kalde imprint skoen et beslag, og hvis du kiggede på billederne ville du også vide hvorfor.

Der er nemlig ingen søm what so ever, som vil kunne stresse hoven i den akutte face.

Den aflaster gange enkelt så du ikke er nød til at fylde hesten med smertestillende. Måske din smed skulle undersøge den.

Den har nemlig efterhånden gavnet mange heste og stoppet rotationen før det gik helt galt.

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 21:02

Maria_R

Jeg mener nu stadig at imprint skoen er et for for belag og at den hæmmer hovens bevægelighed.

Men det handler jo i virkeligheden ikke om, at vi to ikke er enige, men derimod om at fortælle om sine erfaringer omk forfangenhed for at hjælpe andre i den hæslige sitiation.

Måske har vi endda mere tilfældes end først antaget - kan læse ud fra din præsentation, at du jo også har mistet en pony til en forfærdelig sygdom. Jeg ved præcis, hvordan du har det...

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 08:20

Selvfølgelig må du sætte ? ved det, at bruge mundkurv fx.

Jeg vælger, at gøre det, så min pony ikke skal gå psykisk ned igen (og der skal ellers rigtig meget til) men kan gå og have det godt på døgngræs, sammen med den hest hun er vant til, at gå med, og har gået med i 8 år.

Jeg kan jo se, at hun har det bedre på den måde, og min dyrlæge mener også, at det er okay. Velfærd for hende er, at kunne være sammen med Silas, ikke at gå selv, og have adgang til græs i nogle timer. Så holder hun bare op med, at spise ligesom sidste år..

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 09:43
Se dagen nyheder omk. Rajgræs
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider