Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplan til haflingere...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:12

Da jeg er lidt i tvivl om, om mine haflingere er dækket optimalt ind med deres foder, kunne jeg godt lige tænke mig at høre jeres mening om deres foderplaner :-)

Frigg er 1 år og 8 måneder gammel, hun er pt. ca. 138 cm i stangmål (forventede stangmål ligger på omkring 143 - måske lidt højere, da faderen avler stort). Hun vejer pt. ca. 330 kg (målt med vægtmålebånd) og er i lidt god stand...

Friggs foderplan ser således ud:

300 g. Regulator Complete

Ca. 300 g. grønpiller (tørvægt)

Ca. 1½ kg gulerødder

6 kg wrap

1-2 kg vårbyghalm

Flicka (Friggs mor) er 12 år gammel, hun er 137 cm i stangmål og vejer pt. ca. 450 kg - hun har været på slankekur siden oktober og jeg regner med, at hun skal tabe ca. 25 kg. mere. Hun bliver i gennemsnit redet ca. 3 gange om ugen (primært skovtur eller let dressur af ca. 1 times varrighed pr. gang).

Flickas foderplan ser således ud:

300 g. Regulator Complete

Ca. 300 g. grønpiller (tørvægt)

Ca. 1½ kg gulerødder

2½ kg hø

2½ kg wrap

Ca. 2 kg vårbyghalm

Ser disse foderplaner fornuftige ud?

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

:-D Flicka og Frigg :-D

0
0
Svar på denne tråd

Billeder af Frigg
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 15:15

Supplere lige med et par billeder af Frigg, som jeg tog i weekenden :-)

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

0
0
Svar på denne tråd

mine haflingere får
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 17:27

6oo gr Pavo Liga x3 daglig

4 kg wrap

50 gr pavo vital _ ekstra mineraler

du kan se dem på vores præsentation

Frieserhilsen Laila
og
Klat Mølle Perle

www.friesergaarden.dk
www.pavo.dk
0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 20:27

vil jeg mene, at de er dækket ind.

MIn connemareblanding på 16 år, 130 cm, vægt er jeg ikke sikker på, da hun er for overvægtig får:

200 g RC

2-3 kg gulerødder

5-7 kg wrap

Roepiller - en ganske lille håndfuld morgen og aften til Glucosaminen.

HVis Frigg er lidt godt i stand, kunne du måske tage noget wrap fra ham? Evt erstatte med roepiller?

Min olodenborg på 161 cm, 13 år, 500-550 kg får:

380 g RC

700 g roepiller

1 dl olie

15-20 kg wrap

Jeg synes det ser fint ud.

Har en veninde, der giver hendes fuldblod på 4 år, 156 cm, 400 kg, pt opfedning - 300 g RC, 1-1½ kg roepiller, olie og 6-7 kg hø.

Bimboe

Medlem af "Roepiller er GUD"-klubben.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg overvejer
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 09:55

Jeg overvejer netop at sætte Frigg lidt ned i wrap og så evt. give både hende og Flicka roepiller, men hvor mange roepiller skal de så have? Jeg har aldrig fodret med roepiller før, så er lidt lost...

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 14:19

fordøjes ligesom hø, wrap og lucerne, så derfor kan du give dem hvad de kan spise, dog uden de bliver fede af det.

Jeg vil tro, at ½ kg er fint. Du kan opbløde det med dine grønpiller, hvis du gør det i forvejen, ellers kan du begynde på det.

Du skal nok få det regnet igennem, for roepiller tildeler jo også FE. Og det ville være dumt, og skære ned i wrap, hvis Frigg så får samme FE eller energi fra roepillerne, så taber han sig jo ikke.

Men prøv til start, og skære ham 1-2 kg ned i wrap. Evt. give ham 2½ k wrap og 2½ kg hø. Høet tager jo længere tid og tygge, når du skærer ned i wrap. Så han ikke keder sig.

Bimboe

www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak Bimboe
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 11:48

Tak for hjælpen, Bimboe :-)

Nu skærer jeg i første omgang ned på mængden af wrap hos Frigg, når hun så har tabt sig lidt, så tror jeg, at vi prøver med roepillerne - til den tid er Flicka formegentlig også kommet ned i den rette vægtklasse, så det vil sikkert passe fint :-)

Det skal selvfølgelig indregnes i foderplanerne hos dem begge :-)

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 15:48

hvor er Frigg blevet stor og smuk Det var da vildt som hun har udviklet sig! (ikke at hun ikke var flot før, men du ved hvad jeg mener )

Jeg har ikke sindsygt meget forstand på fodring, men synes bestemt ikke hun ser tyk ud. En haflinger har jo en meget rundt kropi kraft af sine afrundede ribben, så hvis du ellers kan mærke ribbenene under pelsen tror jeg ikke du skal sætte hende ned i foder...

Mht. roepiller så er jeg netop begyndt at fodre med 500 g. til hver hest her i januar og jeg synes de "virker" rigtigt godt.Hestene er blevet knapt så glubske ved fodringstid og det tolker jeg som om de får nok i maven nu Det er jeg nemlig ikke sikker på at de fik tidligere (Aslan var den store sove-halms-spiser; det er han holdt op med, banditten). Han er for øvrigt ikke stor fan af roepiller, men ned ryger de - Havanna slubrer dem til gengæld af hjertens lyst

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder som
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 19:19

en fin idé, hun er jo stadig dækket ind, ved en mindre mængde. Og når de også får grønpiller, får de jo også fibre derfra.

Pøj med det, og velbekommen,

Bimboe

www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sine...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 00:01

Ja, er hun ik' fin Jeg synes efterhånden, at Wiking's gener kommer mere og mere til udtryk i hende, bliver mere og mere spændt på det færdige resultat, når hun engang er færdig med at vokse - det er altså lidt spændende

Nej hun er heller ikke kriminelt tyk, synes bare hun er ved at blive lige rigelig godt polstret Som udgangspunkt synes jeg nemlig heller ikke, at hun ser specielt tyk ud, men der skal trykkes rimelig godt til, for at ribbenene kan mærkes, så en lille anelse må hun vist godt tabe sig...

For et par dage siden begyndte de at få halm på folden, så nu spiser hun også lidt mere halm. Så det passer sikkert fint, at hun i første omgang er blevet skåret lidt ned i wrappen.

Så vil jeg afprøve roepillerne, er lidt spændt på hvad de vil sige til dem - mystisk snaskemad...hmmm

Vinterknus fra Tine

og hafferlafferne,

0
0
Svar på denne tråd

Nej, halm og haflingere
Forfatter: 
Dato:  10-02-2006 10:15

det er bare ikke den bedste kombination Det er fint nok, hvis de bare står og piller i det og gumler lidt, men når de ligefrem synes, at de skal spise sig mætte, så er det maverne bliver lige en tand for runde

Håber du får held med 'slankekuren'

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider