Dette indlæg er lidt langt og måske lidt forvirrende, jeg beklager men håber alligevel der er nogen der vil tage sig tid til at læse det, og hjælpe mig med mit dilæma.
Min hest blev for præcis 2 uger siden virkelig halt efter en skridt tur.
Jeg har kendt og redet ham i 2 år nu, og der har han aldrig haltet.
Han haltede på en "sjov" måde, han ville gerne støtte på benet når han skridtede/stod stille, men når han travede, haltede han kraftigt, det var som om han ikke kunne løfte benet ordentligt og som om det ikke rigtig kunne følge med (jeg har kaldt det at "dobbelt klikke" hvis man normalt siger skoen klikker en gang i jorden, klikkede han to i det halte bagben).
han var hverken hævet, varm eller øm når man trykkede ham nogen steder.
Så tænkte først han måske var faldet på folden, og havde slået ryggen, eller et eller andet der havde sat sig i klemme. Han havde og været rigtig streng på turen, og havde ilet der ud af så det kunne måske også være han havde forvredet sig på en eller anden måde?!?
Han fik så lov til bare at gå to dage (inkl. daglig mange timers fold) uden at lave noget, men dette hjalp ikke, så fik han 3 dages boksro, hvor det blev lidt bedre men ikke meget.
Så fik han lov at komme ud igen på en lille bitte sygefold og jeg tilkaldte dyrlægen.
Det skal lige siges at jeg har redet hesten hårdt i godt 1 år (det første år var mest skovture), da han har været redet forkert op, og har gået på forparten. Det er de sidste to måneder gået rigtig godt frem af, og han er begyndt at bruge sin bagpart/mave muskler mere og mere.
Han fylder 12 til sommer. Han er stor næsten 180 i stg. og har en lidt "skæv" benstilling på alle 4. + han vrider i bagbenene når han går, især i skridt (nogle kalder det twister), hvilket selvfølgelig gør der kommer et slid i haserne og koderne. UDOVER dette er han også en lille bitte smule kapperygget, men kun meget lidt.
Dyrlægen mente så, at med de symptomer han har og det slid han laver at det tyde meget på spat. Men at han ikke kunne sige det uden at gå ind og bedøve haserne og tage billeder af dem, hvilket selvfølgelig kun kunne ske på klinikken.
Han sagde også jeg skulle holde ham i gang i longen, for hvis det var spat kunne han godt pludselig stoppe med at halte, og så ville det være svære at undersøge.
Nu er der så sket det at hesten er totalt rengående(jeg har haft longeret ham som jeg fik besked på, gik ind da lidt hårdt til ham i dag, for at være helt sikker på han var haltfri).
Der blev for 2,5 år siden taget røntgen billeder (Sneslev dyreklinik) af alle 4 ben, og det "eneste" han havde i bagbenene var en mus i begge haser, som ingen betydning skulle have.
Nu er mit spørgsmål så: Hvad skal jeg gøre???
Burde man ikke have set spatten på røntgen billederne for 2,5 år siden?
Og burde han ikke have haltet lidt, før han blev rigtig meget halt?
Er det normalt hvis det er spat at han bliver totalt rengående 2 uger efter??
Det letteste ville jo selvfølgelig være bare at tage ned på dyreklinikken og få ham undersøgt og så betale det halve af hvad jeg har givet for hesten i dyrlægeregninger.
Men vi har lige købt og overtaget hus, så det er ikke ligefrem penge vi har flest af.
Kan jeg måske lade ham stå et par uger til bare med let motion, og så prøve at starte hans ridning lige så stille op igen, og HVIS han så bliver halt igen, skynde mig at sende ham til dyrlægen og blive tjekket??
Jeg er MEGET i tvivl, håber der er nogen der har gidet læse hele det lange indlæg igennem, der kan hjælpe mig med at beslutte hvad jeg skal gøre.