|
|
| Føl om ØMME led. |
|
|
Hejsa... Jeg håber virkelig på at der er en der kan hjælpe mig, og især min lille dreng. Milan er jo allerede nu ved at være en stor dreng. Han er omkring 10-15 cm højere end de andre som han går sammen med, men som er nogle måneder ældre (de har ca. samme sluthøjde). Han tog 11 cm på lidt over en måned. Dette gør at han er meget øm, og går MEGET forsigt. Han vil ikke løbe og lege med de andre. Alt foregår i skridt. Vendinger er stille og roligt. Altså alt i alt en hest med ømme ben. Jeg er jo selvfølgelig ked af at han har ondt, især nu har hvor det er så koldt, og søger derfor jeres hjælp. Findes der noget der kan hjælpe på ømme led? Tilskudsfoder eller lign.? Jeg går jævnligt små ture i skridt med ham, og der virker han glad, men forsigtig. Heller ikke her er der nogen hurtige bevægelser. Håber der er nogen der kan hjælpe. Milan har ondt, men jeg har mere ondt 
Mvh Trine og Nydam's Mr. Milan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal lige... |
|
|
... nævnes at han er fra 1. juli 2005, så han er knapt 7 måneder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begyndende |
|
|
eller igang værende vokseværk vil være mit bud. Få fat i en dyrlæge med forstand på hestefodring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undskyld... |
|
|
... glemte at fortælle, at dyrelægen har kigget på ham, og siger at det er vokseværk (han tog jo 11 cm på lidt over en måned), men han gav ingen gode råd til hvad jeg kunne gøre for at lindre. Og det er det jeg håber at der er en eller anden klog der kan give mig, så jeg ikke behøver have så ondt af min lille hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
|
|
Nu kiggede jeg lige på de billeder, du har fra Nytår. Og han ser meget fed ud set med mine øjne. Hvad bliver han fodret med??? Vi fodrer vores hingsteføl, som nok er større end din, med hø, et par kg havre og så masser af Salvana's OK-mineral. Han havde lidt hævelser i koderne omkring følskuet, da han gik på græs, men har intet haft siden. Og han har hele vejen igennem bevaret sin smidighed. Men vi har sørget for at bevare ham så man kan ane de fleste ribben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tidligere tråd |
|
|
Der var engang i sommers eller efteråret en tråd om det samme, og der blev der nævnt et eller andet tilskudsprodukt. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvilket. Jeg mener det måske var LotteC, men er absolut ikke sikker. Hun havde fået det anbefalet af en garvet avler, og det virkede på hendes. Så prøv om du kan grave det frem via søgning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Rund nok |
|
|
Milan ser også rigelig rund ud i mine øjne, men billeder kan snyde, ligså vinterpels, vinkler lys m.m. Der er kun én vej, fingrene. De kan mærke hans foderstand. Hellere for tynd (alting med måde) end for fed til en plag i voksealderen. Vitaminer og mineraler må det ikke skorte på, men energien kunne der måske skæres på. Hvad fodrer du med? Det kan også være han reagerer i benene på noget foder han ikke kan tåle. Feks. byg (men ved ikke om du fodrer med det).
Mvh Linda Jack, Pascall, og Thor  Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte. Schiller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Ja han var rund omkring nytår, men ikke fed. Han "tabte" sig efter sidste ormekur, samt da han blev flyttet. Han er fem til 6/1 blevet fodret med Pavo følfoder. Efter erha gået over til en blanding jeg ikke er 100 % sikker på hvad indeholder ( 2 andre plage/føl får det, og er i fin foderstand). Men han er ikke blevet hverken bedre eller værre af at skifte foder. Det er bare slemt nu her, hvor det er så koldt samtidig. Han er nu sådan, at jeg kan mærke alle rigben, og se dem. Jeg tror da pø at han har vokseværk, men uanset, så vil jeg da gerne hjælpe ham Det gør da ondt at se ham sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos børn plejer vi at |
| Forfatter:  |
Eva Lydeking-Olsen |
| Dato:  |
27-01-2006 08:04 |
|
prøve tilskud af mineraler bredt set først - dvs multimineral som fx VM hestemix græs ad libi ved siden af det øvrige foder. Eventuelt det MEGET letoptagelige og ikke-så-stærkt-doserede NDS Equiboost en måneds tids. Dyrt men godt. Af mere specifikke ting magnesium og mangan: Blue Hors har et fremragende magnesiumprodukt der ikke er så dyrt og så vidt jeg husker har Hippolyt de enkelte øvrige mineraler i separat udgave: Normal dosis mangan for een i den størrelse er ca 200 mg og det bør der være i tilskudsfoderet, men du kan godt give fx 100 mg ekstra en måneds tid for at se om det hjælper. Ellers kunne du generelt skifte til et tilskud med organiske mineraler som Rc eller Salvimin grøn. Mine har en microfeeder med Hestemix græs stående på folden også om vinteren, selvom de er fint og rigeligt dækket ind i foderingen, plagen får 400 g RC dagligt - men alligevel spiser han lidt af de ekstra mineraler periodisk, også om vinteren, men de vokser jo også i ryk og har derved større mineralbehov periodisk. Eva
Kursus i cirkustræning og arbejde fra jorden med Stefanie Jodeit lørdag d. 4.2.06 i Sorø. Ridehus - boks til hesten- mad til rytteren. Endnu plads til ryttere uden hest. Kontakt newtrition@dadlnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Men iø er der jo det at |
Eva Lydeking-Olsen |
27-01-2006 10:41 |
|
vokseværk er et muskelproblem så hvis du VIRKELIG er sikker på at det er leddene så snakker vi jo vækstforstyrrelse og at du snarere skal være opmærksom på kobber og selen også. Men vækstforstyrrelse vil typisk give hævede, ømme vækstlinier i nogle af leddene...og vokseværk generel muskelømhed/stivhed. Eva
Kursus i cirkustræning og arbejde fra jorden med Stefanie Jodeit lørdag d. 4.2.06 i Sorø. Ridehus - boks til hesten- mad til rytteren. Endnu plads til ryttere uden hest. Kontakt newtrition@dadlnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun tilslutte mig |
S.B. |
27-01-2006 11:14 |
|
Eva´s indlæg lige ovenover mit. Det kunne også tyde på at du skal holde lidt igen med proteintildelingen, da kunne lyde som et muskulært problem også, og så som der nævnes i flere af indlægene, at holde den i huld så den ikke er for tyk. En kobberkur kunne være en ide, da vi i Danmark har lavt kobberindhold i jorden og dermed i afgrøderne. S.B.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hej Trine.- |
LotteC |
27-01-2006 13:28 |