Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kodeledsforvridning?! Hjælp!!!
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 20:38

Endnu en gang har jeg brug for lidt hjælp, denne gang er det så hesten, det gælder.

Min dejlige og meget energiske unghest på 4½ har ikke været på fold siden fredag pga. alt den sne, der nu ligger som en dyne is over alle foldene - direkte selvmord at lukke hesten ud.

Fint nok, den kommer så en tur i ridehallen hver dag, for at kunne "rase af", rulle sig og hygge sig lidt med sine foldkammerater. Søndag løsspringer den som sædvanlig, og er ikke specielt overgearet.

Men så mandag, da jeg har den i hallen, går den fuldstændig i selvsving og bare tonser frem og tilbage, bukker, hopper, sparker bagud og rigtig hygger sig.

Mandag aften skal jeg så ud og ride som jeg plejer, men jeg når kun at skridte den varm og trave 2-3 skridt, før jeg mærker den er helt gal. Halt på højre forben. Nå, min ridelærer kommer så hen og tjekker på hov, ben og skulder, men der er ingenting at se eller mærke, og hesten ømmer sig ikke.

Vi bliver enige om at sætte den over igen, og så se igen dagen efter (i tirsdags).

Den var stadig halt, i samme grad som mandag aften. Den får så fri onsdag, og i dag, da jeg ville om og tjekke om den var halt, der jeg så dyrlægen er der.

Hun var der for at vaccinere en anden hest i stalden, og jeg spurgte hende, om hun havde tid til at se på min halte hest bagefter.

Det havde hun heldigvis, hun så den i longe i ridehallen, hvor den tydeligvis stadig var MEGET halt på højre forben. Inde i stalden visiterer hun så hoven i tilfælde af der skulle være en hovbyld el.lign.

Det var der ikke, men koden er en lille anelse mere hævet på højre forben end på det venstre.

Efter en meget grundig undersøgelse af både hov, ben og skulder konkluderer hun så at det er en kodeledsforvridning.

Såeh, boksro og kontrolleret skridtmotion for hånd i en måned!

Forklar lige en livsglad unghest, at den ikke kan komme ud og lave ballade den næste måned, når den allerede efter to dage løs i ridehallen er ved at kravle ud af sit dækken af bare overskudsenergi!

Nå, det var så forløbet, nu kommer mit egentlige spørgsmål.

Er der noget, man kan gøre for at lette boksroen?

Den får selvfølgelig alt det hø, den kan æde, og får kun halv ration kraftfoder, men den er simpelthen ved at "eksplodere" allerede nu.

Kan jeg gøre et eller andet for den, så den kommer sig hurtigere eller lettere?

Undskyld det blev lidt langt og rodet!

Venlig hilsen

Helena fra Team PIP

- nu snart med hund?

0
0
Svar på denne tråd

Boksro ...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:00

Ja det kan jeg levende forestille mig boksro er altid lidt problematisk, personligt har jeg selv en hest der står i boks på 6. uge med kraftig hornhindebetændelse og jeg kørte straks ned til Brogaarden og købte noget specielt foder til heste i boksro der hedder Convalence Diet, allerede efter få dage med det nye mad kunne jeg se en mærkbar forskel nu ved jeg ikke hvad du fodre med men ellers kunne du nøjes med at give den vitaminer/mineraler og lucerne.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Boksro ...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:06

Ja det kan jeg levende forestille mig boksro er altid lidt problematisk, personligt har jeg selv en hest der står i boks på 6. uge med kraftig hornhindebetændelse og jeg kørte straks ned til Brogaarden og købte noget specielt foder til heste i boksro der hedder Convalence Diet, allerede efter få dage med det nye mad kunne jeg se en mærkbar forskel nu ved jeg ikke hvad du fodre med men ellers kunne du nøjes med at give den vitaminer/mineraler og lucerne.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Boksro ...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:07

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Uha, det
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:13

Det var godt nok heller ikke rart med din :(

Jeg fodrer selv med Videbæk hestekraft og valset havre. Den får i normal ridning 3 kg havre + 2 kg hestekraft dagligt + hø ad libitum. Nu får den 1½ kg havre + 1½ kg hestekraft + hø ad libitum. Så lige nu tør jeg ikke skære mere ned på foderet, da dennødigt skulle tabe alt for mange muskler og generelt tabe sig for meget. Men det kan jeg jo altid regulere på, efterhånden som behovet bliver for det, heldigvis har jeg eksperthjælp til fodring lige ved hånden

Venlig hilsen

Helena fra Team PIP

- nu snart med hund?

0
0
Svar på denne tråd

kodeledsforvridning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:16

Hejsa.

Der er naturligvis forskellige grader af kodeledsforvridning, men der er altså også forskellige dyrlæger og forskellige måder at tackle det på.

Naturligvis er det vigtigt, at hesten holder sig i ro, sålænge det er en nyopstået skade og akut. Men at hesten skal have boksro en måned lyder i mine ører mærkeligt... de fleste heste, som har skader og problemer i led, skal netop røre sig, fordi bevægelse transporterer affaldsstoffer ud af leddene og fjerner hævelse pga. blodomløb mv.

Du kan spørge andre dyrlæger, som vil anbefale ridefri, til hesten er rengående, men at hesten godt må komme på fold, når den akutte fase er overstået. Total boksro er da virkelig også synd...

Men derudover vil jeg så heller ikke forklejne en kodeledsforvridning - det kan tage mange måneder, før hesten er helt i orden igen.

Held og lykke med din hest.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene G
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 08:00

Det er heller ikke total boksro den skal have, men kontrolleret skridtmotion for hånd på blød bund.

Vil det hjælpe med massage på leddet, varme omslag eller et eller andet?

Venlig hilsen

Helena fra Team PIP

- nu snart med hund?

0
0
Svar på denne tråd

jeg ved det ikke...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 08:34

massage er vel altid en god ting, går jeg ud fra... Jeg er nok ikke så meget til varme omslag, staldbandager og alt muligt, men det kan da godt være, at det kunne hjælpe.

I dit sted ville jeg ved boksro tage alt havre og tilskudsfoder med melasse og korn fra sådan en hest og give den sine FE i grovfoder og roepiller (hvis den er vant til det). Diverse rekonvalescent-produkter indeholder netop også fibre i stedet for stivelse og sukker.

Hestekraft fra Videbæk indeholder jo også meget melasse og stivelse (fra korn), som kan være udemærket, når hesten skal have noget energi til arbejde, men i din situation ville jeg vurdere, at det ikke lige gør sagen bedre... Din hest skal have mindst mulig korn og melasse...

Jeg ønsker dig held og lykke med din hest og håber for dig, at der ikke er sket alvorlig, langvarig skade.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene G
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 10:09

Jeg er af samme mening med varme omslag, staldbandager, osv, men da det er første gang, jeg står med en halt hest (de de 6 år jeg har haft hest, 7-9-13!) ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Det med foderet er jeg godt klar over, men den er ikke vant til at få roepiller, og kan jeg sådan uden videre tage alt foderet fra den og skifte ud med roepiller?

Og hvad gør jeg så med vitaminer og mineraler?

Foderplanen er jo netop bygget op omkring havre og Hestekraft.

Venlig hilsen

Helena fra Team PIP

- nu snart med hund?

0
0
Svar på denne tråd

ikke uden videre, nej
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 15:24

Nej, hvis din hest ikke er vant til at få roepiller, så kan du ikke lige uden videre skifte det ud.

Sammen med f.eks. 12-15 kg. wrap/hø kunne du give en vitamin-mineralblanding og se, om ikke din hest kan leve af det til vedligehold. Diverse rekonvalescent-produkter er tilsat vitamin-mineral, da det er fuldfoder.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Fodring ved boksro
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 20:01

Undskyld at jeg har indrykket den samme tråd 3 gange jeg må have klodset lidt i det

Jeg har nu fodret i 5 uger med convalence diet fra Brogården og min hest ser faktisk rigtig pæn ud i pels og huld/muskler de skriver også at netop denne blanding skulle sørge for at de ikke "falder" helt sammen og tilsyneladende virker det.

Som LeneG rigtigt skriver er der tale om et fuldfoder så der er taget højde for at din hest ikke behøver yderligere foder, jeg fodrer dog med massere af wrap og ca. 1-1,5 kg. Lucerne ved siden af, dagen i boks kan blive lang hvis man ikke har noget grovfoder at hygge sig med.

Jeg var tvunget til at skifte foder hurtigt idet min hest er MEGET varm og ikke tåler foder med for højt energiindhold når hun ikke kan komme ude så jeg må med skam sige at det ikke tog mere end 4-5 dage at skifte over, heldigvis er hun ikke sart .

Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

rekonvalescent-foder
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 10:10

Netop fordi rekonvalescent-foder har et højt indhold af fibre og ikke stivelse og energi, så kan man normalt skifte over rimelig hurtigt. Det ville jeg faktisk også turde, hvis hesten bare får det grovfoder, som den er vant til, og som jo normalt udgør den største og vigtigste del af hestens grundfodring i forvejen. Når alt kommer til alt så ER hestens kraftfoder vel normalt den mindste del af hestens totalfoder!

Mht. roepiller så ville det jo være perfekt rekonvalescent-foder, men det kræver tilvænning. Normalt starter man med meget små portioner, som over uger kan øges, efterhånden som hesten bliver vant til at æde dem. Derfor skifter man ikke bare lige til roepiller, hvis hesten ikke er vant til dem i forvejen.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider