Endnu en gang har jeg brug for lidt hjælp, denne gang er det så hesten, det gælder.
Min dejlige og meget energiske unghest på 4½ har ikke været på fold siden fredag pga. alt den sne, der nu ligger som en dyne is over alle foldene - direkte selvmord at lukke hesten ud.
Fint nok, den kommer så en tur i ridehallen hver dag, for at kunne "rase af", rulle sig og hygge sig lidt med sine foldkammerater. Søndag løsspringer den som sædvanlig, og er ikke specielt overgearet.
Men så mandag, da jeg har den i hallen, går den fuldstændig i selvsving og bare tonser frem og tilbage, bukker, hopper, sparker bagud og rigtig hygger sig.
Mandag aften skal jeg så ud og ride som jeg plejer, men jeg når kun at skridte den varm og trave 2-3 skridt, før jeg mærker den er helt gal. Halt på højre forben. Nå, min ridelærer kommer så hen og tjekker på hov, ben og skulder, men der er ingenting at se eller mærke, og hesten ømmer sig ikke.
Vi bliver enige om at sætte den over igen, og så se igen dagen efter (i tirsdags).
Den var stadig halt, i samme grad som mandag aften. Den får så fri onsdag, og i dag, da jeg ville om og tjekke om den var halt, der jeg så dyrlægen er der.
Hun var der for at vaccinere en anden hest i stalden, og jeg spurgte hende, om hun havde tid til at se på min halte hest bagefter.
Det havde hun heldigvis, hun så den i longe i ridehallen, hvor den tydeligvis stadig var MEGET halt på højre forben. Inde i stalden visiterer hun så hoven i tilfælde af der skulle være en hovbyld el.lign.
Det var der ikke, men koden er en lille anelse mere hævet på højre forben end på det venstre.
Efter en meget grundig undersøgelse af både hov, ben og skulder konkluderer hun så at det er en kodeledsforvridning.
Såeh, boksro og kontrolleret skridtmotion for hånd i en måned!
Forklar lige en livsglad unghest, at den ikke kan komme ud og lave ballade den næste måned, når den allerede efter to dage løs i ridehallen er ved at kravle ud af sit dækken af bare overskudsenergi!
Nå, det var så forløbet, nu kommer mit egentlige spørgsmål.
Er der noget, man kan gøre for at lette boksroen?
Den får selvfølgelig alt det hø, den kan æde, og får kun halv ration kraftfoder, men den er simpelthen ved at "eksplodere" allerede nu.
Kan jeg gøre et eller andet for den, så den kommer sig hurtigere eller lettere?
Undskyld det blev lidt langt og rodet!