Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Om bomløse sadler
Forfatter: 
Dato:  24-01-2006 12:31
Jeg har lidt overvejelser om en bomløs sadel - som fx. Topreiter bomløs med lange stropper der kan ses hos jp-po.dk under bomløse sadler -Læder.

Jeg kan sagtens se argumentet for ikke at ride bareback eller i sadel uden bom da den manglende bom mindsker trykudligningen af rytterens vægt.

Men jeg ved også at en del heste bare går bedre bareback - eller med en bomløs sadel - fordi hesten oplever en almindelig sadel med bom som ubehagelig. Ud over problemet med at finde en sadel der faktisk kan blive liggende er der jo problemet med at hesten hele tiden forandrer sig - og en sadel med bom derfor hurtigt kan blive et problem hvis man ikke rider meget regelmæssigt således at hesten ikke ændrer den ansatte muskelmængde.

Nu har jeg jo en unghest - og selv om han er sød vil jeg da foretrække at have bare en eller anden form for støtte når jeg rider. Mine to væsentligeste årsager er 1) Min balance er pt ikke voldsomt god fordi jeg ikke har redet i et pænt stykke tid (Jeg skridter af samme årsag kun i øjeblikket - da jeg ikke vil ødelægge noget og da jeg bestemt ikke har lyst til at falde af!) og 2) hvilken ordentlig dressurunderviser gider mon undervise en ikke voldsomt god rytter på en unghest - som tilmed rides uden sadel?

Hvorfor ikke finde en sadel til ham? Først og fremmest har han ikke verdens bedste sadelleje - og dertil er han ualmindeligt kort. På trods af at der er tale om en stor kat. I som oven i købet nok ikke holder ponymålet er alt andet end 16" og nedefter for stort.

I hvert fald hvis man skal overholde anbefalingerne om at sadlen ikke må ligge på skulderbladet (Den må jo af samme årsag heller ikke glide frem hvilket alt jeg har prøvet på ham indtil nu har gjort - og så bukker han sgu den lille fryns :) ) og heller ikke må gå ud over sidste ribben af hensyn til lænden.

Der har endda været tale om at jeg måske skal helt ned i 15" for at få noget der kan blive liggende.

Og så begynder det jo efterhånden at blive lidt et cirkus at finde en sadel (Det er der sikkert mange her der kender til ;) ). Oven i er det jo så sådan at nu han er unghest kan jeg forvente en stor forandring i muskelmasse så snart han kommer i regelmæssig korrekt træning. Så jeg kan forvente at han skal have skiftet sadel med ret korte intervaller i den første tid.

Og det er naturligvis disse overvejelser som får mig til at tænke "bomløs" - og det er det jeg gerne vil høre nogle meninger om :) I hovedårsagen vil jeg helst høre om meninger om sadler der er dressurpræget (Gerne med hjemmesidehenvisning hvis det er :) ) og som kan monteres med almindelige stigebøjler :)

Nogen der kan komme med nogle gode inputs? :)

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

bomløs
Forfatter: 
Dato:  24-01-2006 12:46

Jeg har bestilt en bomløs dressursadel i Tyskland, som dog har paneler ligesom en bladsadel, men af læder og neopren. Dvs. stødabsorberende indbygget i sadlen. Samme årsager som du, kort ryg, skiftende facon og hesten bevæger sig mere glad og frit uden bom.

Jeg tøver dog med at anbefale den endnu, da jeg har en del vrøvl med at få den udleveret nu da jeg har forudbetalt.

Fordelen med den er at rygraden holdes fri OG stigbøjlerne er monteret så man får et korrekt lodret sæde. Jeg synes de andre bomløse, lammefætre osv. giver stolesæde og i øvrigt ligger for langt fremme på forparten.

Den model jeg har bestilt har også lange gjordstropper som en dressursadel.

Hvis jeg modtager den en af dagene, skal jeg komme med en yderligere anmeldelse. Du kan da også komme og prøve den.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Alle erfaringer er
Forfatter: 
Dato:  24-01-2006 15:27
Er velkomne! Trods alt ligger den der nydelige Topreiter-model jeg har kigget på i prislejet omkring 6000,-! Dem vil jeg naturligvis ikke gerne smide ud af vinduet ;)

Det kan være jeg tager dig op på tilbuddet om at prøve den hvis dine anmeldelser er fine :)

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

prisen
Forfatter: 
Dato:  24-01-2006 15:35

Jeg har givet 4900 for min inkl. sadeltaske og porto.

0
0
Svar på denne tråd

Trekker Dressage
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 18:26

Jeg kan desværre stadig ikke anbefale ovenstående sadel.

Det er nu 2 uger siden jeg har betalt og fået dette bekræftet.

De påstår at de har sendt den i mandags, men har diverse undskyldninger for ikke at have sendt mig tracking nummeret fra DHL. De bekræfter to gange i telefon til min tyske veninde, at det er sendt med DHL og at jeg "lige straks" vil få min kode.

Torsdag får jeg så en mail at det slet ikke er sendt med DHL, men DPD. Dog får jeg stadig ingen tracking kode, og kontoret er tilfældigvis lukket resten af ugen pga kursus.

Da DHL i Tyskland også er det almindelige postvæsen, har jeg jo hver dag kigget efter posten, når de så er kørt har jeg brugt min dag på andre ting.

Så jeg aner faktisk ikke om DPD har været her, men jeg har talt med dem og de har max. 3 dages levering fra Tyskland. Uden tracking nummer kan de dog ikke hjælpe, havde jeg selv haft det kunne jeg jo være blevet hjemme den dag pakken skulle ankomme.

DPD prøver vist 3 gange, så sender de retur. Om de lægger sedler ved jeg ikke, jeg har ingen fået. De har været her før, så adressen burde være til at finde.

Ja, det var så en lille historie om service niveauet hos Trekker Sadler og hvorfor man ikke skal bruge paypal til at forudbetale dyre pakker selvom man læser gode anmeldelser her på HN.

0
0
Svar på denne tråd

Trekker dressage
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 21:19

Jeg hat bla. en Trekker dressage og har prøvet og ejet de fleste bomløse sadler.

Trekker er den eneste, der lever op til mine krav om støtte og korrekt opstilling

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

fint nok
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 07:25

Jamen det er jo yndigt, Limelight. Det er bare ikke så fedt hvis de snyder halvdelen af kunderne. Det var bl.a. på din anbefaling jeg bestilte en. Og for 5000 kr. rider jeg på 2. måned rundt med en ponypude fra Harald Nyborg.

0
0
Svar på denne tråd

længden
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 08:24

Nogen helt andet jeg har spekuleret på, er om en bomløs sadel kan blive for lang. Trekker ser ret lang ud i panelerne, og der må jo være en grund til at Jo-Po har en model de kalder shortback?

Selvom der ikke er en bom der kan presse sig ned i hestens lænd, så kan den måske alligevel genere, når man har en hest som helst ikke skal meget over 45 cm i sadellængde? Jeg har fx ofte bemærket at sadelunderlag str. full "gnaver" lidt i pelsen bagpå hvor de går helt ud til hoften.

Nogen som har erfaringer med dette?

Topreiter synes jeg ser meget flad ud Trine, ikke meget støtte der?

0
0
Svar på denne tråd

Løsningen på de
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 08:43

fleste problem er løst med en panelsadel.

Jeg har købt en til min som er kort i ryggen, har gjordlejet for langt fremme, er tøndeformet ( ) og sidst,men ikke mindst så svinger hans vægt efter årstiden,selv om jeg gør alt for at motionerer og kontrolerer hans forderindtag.

Det er ikke den billigste løsning, men havde jeg gjort det fra starten,havde jeg undgået et par år med en tvær hest og megen bekymring omkring mit "sadelproblem"

Se mere på www.double-t-sadlery.dk, det skal også lige nævnes,at hun er uddannet og at hun holder sine aftaler

0
0
Svar på denne tråd

panelsadel
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 08:50

Musui, som du kan se på billederne er Trekkersadlen nærmest en blød panelsadel.

Er dine paneler tilpasset din hests ryglængde, eller er det ikke ligeså vigtigt?

Din beskrivelse passer også nøjagtig på min hest, og han bevæger sig meget mere villigt uden bom, også selvom sadlen er kort og bred nok.

Er det en American Flex du har eller en western sadel (som jeg ikke vil have)

Der mangler et d i saddlery, til de som prøver linket.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 15:42

en Endurance Lite "Karbon", men som du kan se fåes American Flex sadler i både dressur, cowboy og distance.

Det er lidt svært at forklare, men panelerne sidder ikke fast på selve bommen, for der er nemlig en bom i sadlen, hvilket var det, der i første omgang gjorde mig interesseret, da jeg ikke kan forliges med en bomløs af forskellige årsager.

Panelerne ligger med en meget stor bæreflade på ryggen, ca. 1 cm. over paneler sidder så selve sædet. Sædet eller skal vi sige bommer sidder i nogle specielle meget fleksible ophæng som gør, at man føler hestens bevægelser bedre end i en traditionel sadle og det samme gælder for hesten, jeg skal bare lige flytte vægten en anelse nu, hvor jeg før skulle bruge "hele" kroppen. At bommen er frigjort fra panelerne er jo så også det der gør, at sadlen ikke bliver for smal eller bred efterhånder som hesten forandrer sig, panelerne kan frit følge kroppens forandringer.

Selve panelerne er meget bløde, de følger hestens bevægelser og giver fuld bevægelses frihed. Derfor ligger man også panelerne ud over skulderbladet, på min ligger de ca. fire fingres bredde ud over skulderbladet og som sagt, har han aldrig gået så frit under rytter før

Jeg er så glad for min og kan virkelig anbefale alle at prøve, det er dyrt, men i forhold til de skader og penge man hurtig kommer til at bruge på forskellige sadler, som alligevel ikke duer, så er det såmænd nok billigerer i længden

Ja, og "sur r.." med dine penge, det er da noget svineri

0
0
Svar på denne tråd

*en overskrift*
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 22:20

Jeg ejer selv en Cheyenne sadel

(Billede lånt på www.naturhesten.dk)

Jeg har kun haft den i en måned, og i den måned har min hest stået stille pga dårlig ryg (Grunden til jeg købte denne sadel, hun vil ikka acceptere andre sadler, efter hendes gamle ejer red på en sadel der ikke passede hende)

Jeg ved ikke om det passer, at man overbelaster dens ryg, grundet der ikke er bom? Men hvis ikke denne sadel kan bruges aner jeg ikke hvad jeg skal gøre ;) . Jeg håber dette ikke er sandt!

Men, jeg syntes helt klart der er nogle ulemper ved den, bla stigbøjlerne! Den har ødelagt mine, da de simpelthen ikke kan holde til det hårde tryk. Plus den skal have speciel gjord, og underlag (frygter også nye stigremme)

Så bliver det altså hurtigt dyrt!

Evt nogle der ved hvor man kan købe underlag billigt? Stigremme, og kan man ikke bare bruge en dressur gjord? Plus hvordan den skal plejes?

Jeg er virelig i vildrede. Aner jo intet om de sadler, men det var det eneste jeg kunne gøre for min hests skyld ;) . Plus jeg regner skærkt med at "blive" distance rytter, hvor jeg ved de er tilladt.

. :D Line & Danielle :D
Hvis en harefod bringer held, hvad skete der så med haren?
Når alt andet er opgivet... læs brugsanvisningen!

. B) *Jeg holder øje med jer* B)

0
0
Svar på denne tråd

pjemm..
Forfatter: 
Dato:  29-01-2006 21:13

og hvor er det så lige du betiller denne sadel.

Vi er to der uden problemer og uafhængig af hinanden fik sadlerne til rette tid..

I stedet for at ride rundt i den fantastiske Harald Nyborg ponypude kunne du jo bestille hos en anden forhandler i stedet

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

anden forhandler
Forfatter: 
Dato:  29-01-2006 21:43

Jeg havde på det tidspunkt kun kendskab til én forhandler.

www.treeless-saddles.com

De har også en tysk adresse som jeg ikke lige husker, men som havner samme sted.

Kan du henvise til en bedre, skal jeg da skrive det bag øret til jeg en gang får sparet sammen igen, jeg har ligesom ikke uanede ressourcer, og lige nu har jeg 5000 ude at svømme.

Eller påstår du jeg lyver? Hvorfor skulle jeg dog det? Firmaet kan jo være ved at gå neden om og hjem, ansat et paphovede eller hvad ved jeg. Hvis risikoen for at blive snydt foreligger, så synes jeg ikke umiddelbart de gode oplevelser tæller helt så meget.

0
0
Svar på denne tråd

forhandler
Forfatter: 
Dato:  29-01-2006 21:46

Vi må jo se om de har en god undskyldning til mig i morgen - så skal jeg da være den første til at dementere mine anklager.

Eller om den er ligeså lam som de forrige og jeg skal forsøge at kræve ind via paypal.

Jeg er såmænd ligeså forundret som du, når jeg hører at andre modtager deres ting på 2-3 dage.

0
0
Svar på denne tråd

pjemm.
Forfatter: 
Dato:  29-01-2006 22:23
Ellers er sagen meget enkel.

Hvis der er gået under 60 dage, så melder du sagen nede i din bank. Så sender de en indsigelse afsted og du får dine penge tilbage.

Du skal dog lige have noget dokumentation med (eks. udskrift af mail) på bestillingen.

Så sendes sagen til PBS. De modtager ikke sager, der er over 60 dage gamle, men så langt er du vist slet ikke nået endnu?

Hvornår du får dine penge tilbage afhænger desværre så af modtagers bank - altså hvornår de bekvemmer sig til at kontakte selve firmaet og trække pengene retur. Der kan snildt gå 1-3 måneder, men jeg har endnu ikke mødt en sag, hvor folk ikke slutteligt har fået dem retur.

Her burde være en signatur...

0
0
Svar på denne tråd

pjemm...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 17:58

Så vidt jeg kan læse mig til har jeg intet skrevet omkring løgne, så den står da vidst for egen regning, hvis du har et behov for at retfærdiggøre det ??

Så vidt jeg husker har jeg skrevet gode ting om min trekker, men da aldrig diskuteret forhandler eller andet med nogen, ej heller dig..

Så pak din bitterhed sammen og skyd den på en anden

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

bitterhed
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 18:17

Du skriver, at jeg jo bare kunne have valgt en anden forhandler, for den du har brugt kan der med garanti ikke være noget galt med?

Så vidt jeg vidste, har jeg brugt den som der er blevet linket til herinde. Så når du spydigt omtaler min "fantastiske" ponypude, må det jo være fordi du ikke tror på mig. Eller tror jeg har røven fuld af penge og bare kan bestille en mere.

Jeg har intet negativt skrevet om sadlen, det kan jeg jo ikke så godt når jeg ikke kan komme til at prøve den. Ligeså vel som du har lov at reklamere for sadlen, har jeg vel lov at advare mod ovenstående forhandler, som i hvert fald ikke hver gang spiller med åbne kort.

Og ja, de nægter stadig at udlevere en tracking kode eller en forklaring. Jeg kan slet ikke komme i kontakt med dem.

0
0
Svar på denne tråd

anbefaling
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 18:29

Og til dem som stadig gerne vil prøve en trekker dressage, så ville det da være en venlig service af de som er heldige indehavere at bidrage med et ordentligt sted at skaffe den.

Jeg har desværre ikke råd med mindre jeg får skaffet mine 5000 retur.

0
0
Svar på denne tråd

Flad og flad Pia
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 10:18
Ja, det kan du måske ha ret i - men tag nu den der hedder "Freeform Classic" som Jopo også sælger - den er ikke meget dressurinspireret omend den har væsentligt mere støtte.
At jeg ønsker mig noget dressurinspireret hænger meget nøje sammen med at jeg sidder frygteligt (Endnu mere frygteligt ;) ) i en kombineret sadel. Jeg kan simpelthen ikke få mine ben til at ligge bare nogenlunde korrekt! Og det er derfor jeg netop faldt over Topreiter'en fremfor den floki de også sælger ...

musui - www.double-t-sadlery.dk virker ikke?

Torsion dressur er absolut ikke min stil. Jeg kan simpelthen ikke lide designet 8-) Det skal helst ligne en "rigtig" sadel så meget som muligt da jeg senere hen gerne vil over i en almindelig engelsk sadel. Man må jo ikke stille i en bomløs til stævne :(

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

dressuren
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 10:29

Jeg har samme problem, jeg får ondt i ryggen hvis jeg ikke sidder meget lodret. Nogen kombisadler kan det godt lade sig gøre med, andre giver bare stolesæde uanset hvad man gør.

Den der free-form står der dog at man kan flytte bøjleophænget! Det lyder jo smart, men så tænker jeg bagefter, om det bare er en smal strop hen over hestens ryg man så "står" i.

Derfor faldt jeg over Trekker Dressage som tidligere blev anbefalet herinde, da jeg har en ide om at blad/panelsadler er en god ting.

Men det er ikke lykkedes mig at finde andre forhandlere end den jeg har brugt, så med mindre Limelight vil spytte ud med sin, så pas på med forudbetaling. Jeg ved der er en herinde som har købt samme sted og fået sin på 3 dage, så de HAR trods alt sadler til salg.

Hvad mon de paneler som er under "din" TopReiter er lavet af/stoppet med?

0
0
Svar på denne tråd

løsning
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 13:53

Det hjalp åbenbart at true med paypal, jeg har endelig efter 2 uger fået svar. Det påstås at min pakke er blevet sendt til en anden kunde, og at de sender en ny i morgen.

Om det er korrekt eller ej er jeg ligeglad med, bare jeg har mit tracking nummer senest i morgen aften ;-)

Så hvis du vil prøve den Trine, så håber jeg stadig at have et eksemplar til rådighed fra næste uge.

0
0
Svar på denne tråd

Meget gerne!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 20:40
Jeg er bestemt ikke særligt glad ved at bestille noget jeg ikke i det mindste har set med egne øjne. Et billede kan jo snyde forfærdeligt og siger heller ikke noget om hvordan min magelige luxus-mås vil ha det i den ;)

Så jeg tager gerne imod tilbuddet om at få lov til at teste hvordan sådan en er in real life. :)

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

Topreiter
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 09:45

Jeg har fået svar fra Jo-Po angående længden, Topreiter er 44 cm som svarer til 16 tommer tror jeg, Freeform Shortback er 50 cm i sadelpuderne dsv. svarende til en 17" sadel med kilepuder. Altså ikke særlig short, det er i hvert fald for langt til Charlie. Classic modellen må være til de helt store ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

TREKKER DRESSUR BOMLØS
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 14:27

HejPjemm.

Jeg har fulgt lidt med i jeres snak omkring Trekker sadlen og din manglende pakke. Jeg er selv indehaver af en trekker dressur og synes den er rigtig god, især er der meget mere støtte end i andre bomløse. Jeg har dog sat min til salg, da jeg mere er til bar ryg.Men sadlen er faktisk rigtig god til dressur, så jeg håber du får din snart.

Rina

0
0
Svar på denne tråd

pakken
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 15:51

Jeg HAR fået pakken, Rina - men også sendt den retur, jeg var ikke klar over at forsvidslen også var et kopfjern. Selvom det meget smalle der var i (27 cm) kunne byttes til et i Charlies størrelse (34), så går hele ideen i vasken fordi han netop skulle have en bomløs pga skiftende facon og bredde. Jeg kunne selvfølgelig bare købe 3 forskellige og skrue dem af og på efter behov, men han er gladest uden.

Jeg havde dog også fornemmelsen af, at den ville være god til dressur, jeg prøvede den på en taburet ;-)

0
0
Svar på denne tråd

TREKKER DRESSUR BOMLØS
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 17:36

Hej Pjemm.

Det er jeg da ked af og høre. Kan simpelhen ike forstå det med forvisklen. Jeg har en TEMMELIG bred frieser hoppe og hun passer den rigtig godt. Forvisklen på min kan indstilles i 2 str, kunne din ikke det?Måske harde lavet om på de nye.

Rina

0
0
Svar på denne tråd

kopfjern
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 17:39

Nej, den kunne ikke indstilles, jeg kunne bestille en i den bredde jeg ønskede. Men jeg ønsker en sadel helt uden.

Sadlen var nemlig for lang til min hest, hvis der er kopfjern i skal den jo væk fra skulderen, og så lå den helt ude på krydset af ham.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm - Tak for info Pia.
Forfatter: 
Dato:  03-02-2006 22:43
Jeg skal heller ikke have bomløs med kopjern - det giver ikke rigtigt mening i forhold til resten af ideen med bomløs sadel :)

Jeg tror jeg vil indkasserer den sadel min søde kæreste har lovet mig og investere i en Topreiter. Den ser nemlig slet slet ikke så tosset ud endda. Det passer mig faktisk fint at den ikke giver så vanvittigt meget støtte i selve sædet - men ser ud til at levere en fin knæstøtte.

Jeg har en gang været på vej ud af en isabel werth fordi jeg red med vest - og ramte bagsvidslen i et voldsomt galopanspring - jeg behøver ikke flere af den slags oplevelser ;) Desuden bryder jeg mig i det hele taget ikke ret godt om at være låst fast på ryggen af hesten. Men jeg vil gerne ha knæstøtte :)

/Trine T =)

0
0
Svar på denne tråd

Topreiter
Forfatter: 
Dato:  04-02-2006 08:03

Jamen så glæder jeg mig til at høre mere om Topreiter. Og du HAR jo returret, hvis den ser helt håbløs ud live.

Jeg har fået lidt mere info om Freeform, i øvrigt.

Forskellen ligger i sadelpuderne. Topreiter har sadelpuder og vægten hviler altså på de 44 cm = 16".

Freeform er flad på undersiden som en Torsion osv. Den er derfor mere som et avanceret, støddæmpende underlag med gjord og knæstøtter. Det som tager det største tryk er sædet som kan pilles af og skiftes, dvs. hvis man bare køber et 15" eller 16" så betyder det nok knap så meget at underdelen er 50 cm lang - jeg ved jo heller ikke eksakt hvor han har målt dem.

Stigremmene kan flyttes frem og tilbage på alle modellerne.

Jeg tror i øvrigt også man kan lave en aftale om at prøveride en sadel mod 250 kr. i gebyr for "brugte gjordstropper".

0
0
Svar på denne tråd

Diddi Special
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 00:06

Trine:

du kunne jo også prøve en Diddi Special ?

den går lidt mere fri ved manken end en Topreiter...

og har ellers samme koncept med paneler og god knæstøtte

http://www.equisoft.se/

denne nye sadel er meget kort...jeg kender ikke nogen der har prøvet den, men synes selv den ser interessant ud - specielt fordi den kan fås i 16" det har jeg endnu ikke set hos andre bomløse

der står at kammeret er 9 cm bredt...jeg er lidt i tvivl om, om det kan blive for bredt

www.softsaddles.info/ soft.supreme.htm

0
0
Svar på denne tråd

dansk forhandler
Forfatter: 
Dato:  06-03-2007 13:39

Har netop set at der er kommet en ny dansk forhandler af Diddisadlen...

www.naturalhorsecomfort.dk/ page.php?area=sadlen&g...eskrivelse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider