Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sikkerhedsvest hvornår?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 12:02

Nu er jeg jo kommet til skade med min ryg et par gange og spekulerer lidt på, hvornår jeg ender som helinvalid i stedet for halv ;-) og om jeg skal beskytte mig selv lidt.

Men hvornår gavner en vest?

De to sidste gange jeg har været uheldig, er jeg landet på skulderen, den ene gang da jeg lod mig falde af for ikke at få hesten over mig under rodeoshow i meget mudderglat føre, den anden gang blev jeg løbet over ende. Den ene gang er der dog også sket noget inde mellem skulderbladene og begge gange har jeg nok haft let piskesmæld.

Ellers er jeg landet på min rumpet i en springtime og brækkede en ryghvirvel ved tryk.

Ingen af disse episoder kunne vel være endt anderledes med vest? Beskytter den også ved sidelæns landing, eller kun hvis man ender fladt på ryggen? For sådan er jeg endnu på 30 år aldrig faldet. Jeg har landet på min isse, da ponyen slog en kolbøtte i en kornmark. Jeg er landet på mine fødder. Men aldrig på ryggen.

:Pia - som godt kan bruge 1800 kr. på alt muligt andet

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhedsvest...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 13:19

Tjaa.. det er jo et godt spørgsmål om du kunne have undgået nogen af alle dine skader, men jeg ved at sikkerhedsvesten er god i nogle situationer. Men den hjælper selvfølgelig der hvor den sidder! Dvs. din ryg er beskyttet, dine sider samt ribben. Du skal sørge for at få en godkendt vest, der når godt ned over din rygsøjle samt ned over dine ribben foran. Men du kan jo sagtens få skader selvom du har den på, så du kan ikke vide dig sikker. Men den kan mindske slaget ved styrt.

Med alle de styrt du har er spørgsmålet måske mere om du træffer de rigtige valg i sadlen. Fx undrer det mig at du har været ude for et rodeoshow i meget glat føre. Rider man da ud i meget mudderglat føre? Og hvis man gør, skridter man så ikke kun? Mange ulykker kan sagtens undgås hvis man rider og omgåes heste med omtanke!

Men jeg synes klart at du skal investere i en sikkerhedsvest, specielt til springtimerne, især nu hvor du har dårlig ryg i forvejen.

0
0
Svar på denne tråd

mudderglat
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 14:08

Det skal siges at jeg de sidste 9 år er skvattet af 2 gange og det var så der jeg kom til skade. Den ene gang i ridehus under en bukketur over trekombination, den anden gang i mudder. Senest faldt jeg ikke af men blev væltet mens jeg trak hesten som blev bange for noget bagved og eksploderede. Det med kornmarken skete for 25 år siden... Så jeg synes ikke min statistik er så dårlig endda.

Jeg red jo ikke ud i mudder. Jeg rider aldrig i mudder. Jeg skridtede ned af indkørslen som er ganske sikker og af grus. Dyret har aldrig før (eller siden) forsøgt at smide nogen af.

Om det var fordi det begyndte at regne isregn og storme ligesom vi tog afsted, min nye raslende termodragt, skyderiet som startede på naboens mark eller den nye sadel som da han af sig selv satte i trav kom til at hænge skævt fordi han selv er lidt skæv til tider - det ved jeg ikke, men istedet for at stoppe som jeg bad om, så løb han afsted ud over brakmarken og lavede det vildeste bukkeshow inden jeg kunne nå at tage i tøjlen, han virkede fuldstændig væk for omverdenen, så da han begyndte at løbe i små cirkler, stadig bukkende, så valgte jeg at dratte af inden jeg endte på en hegnspæl eller under hesten.

Jeg forventer egentlig ikke at ryge af, men overvejede det som en service til min kære mand som jo ikke fortjener at passe mine dyr når jeg har ondt i ryggen.

Men det lyder umiddelbart ikke som om jeg havde haft glæde af den ved nogen af tilfældene. Og jeg planlægger ikke at gøre springkarriere.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider