Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fransk stillet
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 17:52

Jeg har for 3 md siden købt en hest, der ikke har været reddet ret meget. Han er 6 år Jeg har haft smed på ham som mente at når han rettede ham lidt og han ikke blev halt ville det ikke betyde noget for hans ridning at han var fransk stillet. og handelsundersøgelsen viste heller ikke noget

Så begyndte han at blive små gående ville ikke rigtig bøje af på højre volte, får dyrlæge på ham, som kan se han er muskelfattig på højre side og halt på højre forben, det ender med røgten og termografi, som viser at han har hovledsforandringer ;-(. da han er fransk stillet.. Men at det formentlig kan rettes op med eggsko smat en specielbeskæring, og at han formentlig godt ville kunne komme til at gå LA som er mit mål. Så er det jeg vil høre, er der nogen der har haft lignende erfaringer som måske kan spå hans fremtidsudsigter. Ved godt 2 heste ikke er ens og der kan jo også være forskel over hvor meget de er angrebet og belastet, men måske kunne det give et praj om hvordan han vil komme til at få det fremover.

Annemette

0
0
Svar på denne tråd

Smeden
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 18:55

Det første jeg ville gøre var at skifte smed. En smed, der kan overveje at rette benene på en 6 år gammel hest, er ikke meget bevendt som smed. Vi har også haft en smed der forsøgte det nummer, resultatet var at vi mistede en hest, den blev nemlig kronisk halt.

Så jeg er desværre bange for at det er smeden, der har ødelagt den. Men jeg håber da for dig at det får en lykkeligere udgang end vores.

0
0
Svar på denne tråd

smeden
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 16:42

ja jeg vil gi charlotteGC ret - smeden må/kan ikke rette en hest på 6 år til...

ifølge min smed - er franskstillede ben ikke noget problem - faktisk er deres ben tit stærke, og det er meget bedre den vej end hvis den er indfodet...

jeg håber det bliver bedere med din hest - og i opnår en la som er din plan...

held og lykke ...

marianne

0
0
Svar på denne tråd

hej lige lidt far mig af
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 17:24

hejsa min hest er også let franskstillet, men det har ikke givet mig nogen problemer og det eneste smeden har rettet op så godt han kunne (og lidt efter lidt) var at ahn også var fladhovet... men min går en fin LB og både mig og min ridelære regner med at han kommer og og rider LA + at spring 1.30m. det enste er at man skal være opmærksom ligesånat der måske opstår forandringer. Min hest er nu 8 1/2år og hidtil ingen problemer har vist sig.

hilsen linda

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig rette benstilling på voksen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 17:48

Jeg må tilslutte mig Charlotte mfl. man må aldrig prøve at rette en voksen hest med fransk benstilling. Når nu leddet er vokset ud som det er, så fungerer det i den stilling det har. Hvis man så beskærer anderledes, så ændrer man knoglernes bevægelse, og det kan kun gå galt. Derimod skal man dreje hesteskoen lidt, hvis hesten går med sko, så den ruller over det rigtige punkt når hesten går, netop for at støtte benet.

Er den smed registreret ? for så er der da nogen der har misforstået noget.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

lile opdatering
Forfatter: 
Dato:  20-01-2006 22:54

Smeden rettede ham kun meget lidt, så håber ikke det har noegen betydning, at jeg kan nå at rette ham igen. falk rønne har sagt at han skal have egg bar sko på og tilskæres så han støtter på hele hoven, samt en optiemret overlevering så jeg håber det er nok til at få ham på rette køl igen.

Har idag fået af vide at han har haft følsko på i dt første halve år, ved ikke lige hvad det betyder for ham og for hele situatiationen ???

Jeg har skiftet smed og han har idag fået taget mål til nye sko og får dem på på mandag, så jeg krydser fingre for at han ikke har fået for store forandringer.

Da jeg købte ham var han barfods hest, og var ikke på det sidste passet godt med smed ???

Så i bakspejles lys burde jeg jo nok have fået ham røgtenfotograferet inden, men det jo nemt at være bagklog.

Men tak for al jeres respons det er rart at høre at det måske kan ende godt krydser fingre

mvh Annemette

0
0
Svar på denne tråd

hej lige mig igen
Forfatter: 
Dato:  23-01-2006 20:12
har svaret på din mail men læste så lige det sidste du har skrevet her og kom i tanke om at jeg nok også lige måtte fortælle at min hest også var købt som barfodshest og var heller ikke passer optimalt med smed, hvilket han aldrig havde været da manden jeg købte ham ved også havde opdrættet ham.
0
0
Svar på denne tråd

lidt data jeg har læst
Forfatter: 
Dato:  23-01-2006 22:20

ved ikke om det der det samme min hest har men det lyder sådan. hvordan tolker i det der læser det. Undre mig over at dyrlægen ikke vil/kan tilbagedaterer det da jeg syntes at det er kort tid der er kommet forandringer på han røgten

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har hovsenebenssyndrom?
Hovsenebenssyndrom er en alvorlig lidelse. Det er derfor vigtigt at præcisere hvilke af de nævnte strukturer, som indgår i syndromet. Når den endelige struktur findes, kendes årsagen til haltheden og hesten kan derefter få den mest optimale behandling. Hvis lidelsen opdages i tide og eventuelle sygdomsfremkaldende tilstande i hoven rettes med beskæring,beslag og medicin, kan din hest i mange tilfælde blive haltfri.

I de tilfælde hvor man ved røntgenundersøgelsen finder knogleforandringer i hovledet eller i hovsenebenet, er chancerne små for at få hesten helt i orden.

Hvorfor får heste hovsenebenssyndrom?
Hovproblemer, som lang tå og lave dragter ( bagtil brudt tåakse ), underløbne dragter, forsnævrede dragter, og små smalle hove, menes at disponere for hovsenebenssyndrom.

Hos visse racer fx. varmblodsheste ses hovsenebenssyndrom oftere.

Lidelsen kan også opstå akut som en overbelastningsskade.

Hvad er risikoen for, at din hest får hovsenebenssyndrom?
Risikoen for at udvikle hovsenebenssyndrom er størst for heste mellem 7 og 14 år.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får hovsenebenssyndrom?
Almindelig hovpleje med regelmæssig beskæring, nedsætter risikoen for udvikling af hovsenebenssyndrom.

Ved køb af hest er det vigtigt at få dyrlægen til at vurdere benstilling og hovform for at undgå disponerende hovproblemer.

0
0
Svar på denne tråd

Måske kan du bruge dette?
Forfatter: 
Dato:  08-02-2006 10:35

Jeg har en hest som også har fået konstateret hovledsbetændelse et ½ år efter jeg har købt den - ØV ØV. For jeg er enormt glad for hesten. Den var igennem røngtgen inkl. hovseneben og hele tjavsen og alligevel er det her sket...

Den er nu i behandling i samråd med en dansk dyrlæge der bor i england: Svend Erik Kold. Han har forsket på området og har speciale i netop dette.

Min bliver behandlet med Adequan i leddet samt intramuskulært, som skulle være virkelig effektivt. Hun skal have 3 behandlinger med en uges mellemrum og boksro i 6 uger. Må dog trækkes med v.hånd.

Prøv at kigge på den engelske hjemmeside og læs om behandlingen:

www.equine-vet-willesley.co.uk/

Min er også blevet anbefalet eggbarsko/ringsko med kort tå og overrulning og det har hun fået samtidig med at jeg har fået lagt nogle speciele stødabsoberende såler på.

Jeg kan godt forstå du er fustreret, det er jeg osse og utrolig ked af det. Vi må håbe at vores kære dyr blir raske igen:-)

0
0
Svar på denne tråd

så har han haft eggbare sko på i 3 uger
Forfatter: 
Dato:  21-02-2006 22:45

¨å har han haft eggbare sko på i ca 3 uger, Han er desværre ikke helt rengående, men ok. Jeg kan ride ture og trave på ligeud strækninger ikke i ridehus (og det jo meget nemt i danmark på denne tid af året.)

Nå men med mordax i så går det, vi får travet en smule og skridtet en del.

Nu er sagen på vej til retten,og vinder jeg den skal han tilbage til sælger, men øv han er bare sådanne en lækker hest, havde ikke kunnet ride ham i 14 dage (skulle stå stille) og alligevel på tur var der intet, han var super cool, trods han kun er 7 år. Han er flot syntes jeg og en spændende hest, sød og kærlig elsker at blive nusset. Så øv hvor er det ærgeligt, syntes jeg havde gjort et kup.

0
0
Svar på denne tråd

Fransk benet
Forfatter: 
Dato:  22-02-2006 10:06

Her tilslut,vil jeg også sige at man aldrig retter på en benstilling på en hest i den alder.

Den eneste ulæmpe der kan være ved den benstilling,er at de har større chance for at ramme sig selv på knæene,når de svinger benet fremad.

Det er ikke noget som er alvorligt og smedene er da normalt også opmærksomme på det,og somme tider sliber man skoene lidt i det indvendige tå stykke. På den måde kan man fjerne de få millimeter som det drejer sig om.Og problemet er løst.

Håber at alt vil udvikle sig godt for dig og din hest.

Hilsen Den Gamle Smed NSW

0
0
Svar på denne tråd

Min balletdanser
Forfatter: 
Dato:  24-02-2006 18:02

Jeg har haft en hest med fransk benstilling i over ti år nu og den eneste gang han har været halt på sine forben, var netop engang da en smed prøvede at rette på ham. Men ellers har han 7-9-13 aldrig haft mén af det- Andet end han engang imellem ligner en baletdanser, da hans naturlige benstilling er med forbenene stillet meget tæt.

Men smeden betyder alt, så rigtigt godt at du nu er opmærksom på det.

Her kan du se min lille danser, det var det eneste billede jeg havde med bare en smule frankofil-facon på fødderne. Det er som om han har formået at rette benene ud til fotografen gang på gang:-)

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Fransk stillet
Forfatter: 
Dato:  26-02-2006 21:11
Jeg har en hingsteplag på snart et år der er meget fransk stillet. Er det for sent at begynde at rette op på det nu? Hvad mener I?

Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
0
0
Svar på denne tråd

fransk...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2006 22:03

Hej Hessel

Jeg vil mene det er for sent.

Se denne udtalelse fra falck-Rønne om emnet:

"En fransk forstilling kan ikke rettes op på nogen måde. Der er tale om en medfødt (og arvelig) udad-drejning af forbenene fra forknæet og ned.

Hvis det, smeden mener, er en fejlstilling som følge af vinkling i forknæet - d.v.s. at benene fra forknæene devierer udad - kan der gøres noget. Ofte er der tale om vækstforstyrrelser i vækstlinjerne over forknæet, og de kan på forskellig måde bringes til at vokse rigtigt.

Beskæring, kunsthorn eller en lille, speciel plastsko påsat med lim kan bruges, men operation kan også komme på tale.

Alt dette skal helst ske inden ½-års alderen, men kan evt. også forsøges senere."

Jeg ville være meget påpasselig med at rette på det. Hvis du kan leve med skønhedsfejlen så synes jeg du skal lade være, da risikoen er så stor.

Men hvad siger din dyrlæge?

Mvh ANne

0
0
Svar på denne tråd

Fransk stillet
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 19:31

Til Anne M; Mange tak for sit svar. Jeg talte med min dyrlæge meget tidligt, da hans ben på det tidspunkt så så skæve ud at jeg tvivlede på at han ville kunne gå overhovedet. Han sagde at hvis der skulle opereres skulle det gøres inden for det første halve år. Både bag- og forben blev meget pænere og han begyndte at ligne en normal hest, men det ene forben fransker mere end det andet. Det er det selvfølgelig for sent at gøre noget ved nu, andet end at forsøge at kompensere for det skæve slid han udsætter sine hove for.

Det holder jeg og min smed øje med, så tilstanden ikke bliver værre end den er, og det jeg var mest interesseret i var om det er forsvarligt at beskære en hov på en plag så slidet vil blive flyttet til et andet område end der naturligt ville være på hoven? Ikke for at korrigere aktivt men for at udligne eller ligefrem 'forebygge' mod forværring?

Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
0
0
Svar på denne tråd

Hessel
Forfatter: 
Dato:  27-02-2006 22:23

Det lyder spændende (og træls), det du har været igennem med din hest. Du har vel ikke billeder? F.eks. før og efter?

Jeg må hellere lade være med at udtale mig mere om hvorvidt man må korrigere osv, da det lyder til at du selv har større viden på området end mig selv:-)

Held og lykke med det.

Mvh ANne

0
0
Svar på denne tråd

så er jeg kommet så langt
Forfatter: 
Dato:  13-04-2006 00:22

Nu har jeg idag fået at vide at jeg har fået fri proces, så nu starter retssagen lidt ambivalent da jeg virkelig holder af min hest, men savner rigtig meget dressuren, så er det lidt træls at tænke på at jeg måske skal af med ham, da han er super dejlig.

Men han er ikke blevet meget bedre, jeg har nu haft eggbare sko på ham i 10 uger og han er stadig ikke rengående og jeg har slet ikke redet bane endnu øv.

Det er bare så ærgeligt, at fordi sælger ikke er ærlig og dyrlægen ikke lige lave de undersøgelser der skal til, skal man igennem hele det her følelses cirkus.

Øv og atter Øv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider