|
|
| Irriterende sår - vil ikke læge |
|
|
Hej allesammen! Nu vil jeg altså forsøge mig med at spørge jer herinde til råds, og så håber jeg at der kommer en masse svar. Min araberhoppe Zheena blev d. 3. januar sparket på folden (det går jeg i hvert fald ud fra) - det var et rent sår. Ca. 1 cm langt. Jeg vaskede det med noget desinficerende og det så ikke særlig slemt ud. Dagen efter var benet hævet voldsomt op, og dyrlægen blev tilkaldt. Zheena fik en penicillin insprøjtning og penicillin pulver til 4 dage. Hævelsen var der stadig, men blev mindre for hver dag - især hjalp det når jeg havde gået nogle små ture med hende og benet var blevet vasket i sæbevand og derefter koldt vand. De 3 første dage var hun en smule halt men efterfølgende har hun været 100% ren i traven. I mandags var jeg for første gang på ryggen af hende igen, og torsdag vaskede jeg det ikke, men lod det hele langsomt op. Idag var hævelsen næsten HELT VÆK!! Oh sikken en glæde Vi red en dejlig rolig tur og travede for første gang mere end 10 skridt. Ingen problemer what so ever! Så det var rigtig dejligt. MEN! (For der er jo altid et men!) - sårskorpen var så tyk, at jeg i samråd med 2 andre fra stalden besluttede at den skulle af. Den var betændt på den side der har ligget mod såret og selve såret var ikke længere, det der rene "cut" det ellers har været, før vi lod det være. Nu ligner det simpelthen et kødsår - et udstående kødsår For at sige det rent ud lignede det en hæmoride Det ligner kød der er svulmet op. Min staldudlejer der ved en del, siger at det muligvis er dødt kød, og at jeg skal vaske og smøre det hver dag og ligge ren forbinding. Hvis ikke det er pænere i løbet af ugen, vil han mene at jeg skal have fat i dyrlægen igen. ØVØVØVØV! Nu troede jeg lige. Men, er der nogle af jer der har oplevet et sådan sår før? Og i så fald, hvad gjorde I? Jeg vil VIRKELIG gerne have svar, så kom med det. Jeg takker på forhånd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestekød er virkelig... |
|
|
... dygtigt til at danne granulationsvæv (arvæv). Det er oftest noget orange-agtigt i farven og ujævnt i strukturen. Det kan holdes nede ved at skrubbe(!) med en børste og en opløsning af Blå Biotex og vand - men hvis det er blevet rigtig slemt, skal du have fat i dyrlægen. Måske skal det ætses, eller måske kan det skæres væk. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At læge sår... |
|
|
Jeg vil mene at du selvfølgelig skal have fat på dyrlægen før du begynder på alle mulige behandlingsmetoder. Men når det så er sagt. Min kærestes hest havde engang en del sår som ikke ville læges og han fik en Aloe Vera kur. Dette hjalp helt enormt. Intet andet havde hjulpet på ham, men dette gjorde. Håber din hest får det bedre. VH Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm...jeg ville nok |
| Forfatter:  |
Susans |
| Dato:  |
17-01-2006 13:04 |
|
ringe til dyrlægen og spørge dyrlægen...jeg ville absolut ikke begynde at skrubbe i det med en børste...for det første må det gøre sygeligt ondt på hesten med sådan en omgang og for det andet risikerer du at tilføre såret endnu flere bakterier... Hvis det var mig selv...(så havde jeg ikke redet hesten før såret var helet HELT) men istedet havde jeg kogt noget vand, ladet det køle godt ned...tilsat havsalt og kommet det på en ren sprøjteflaske...jeg havde vasket benet i først ren kogt vand bagefter taget brun sæbe på bøtte (det der i pasta form, kan godt ligne honning)ca. en spiseskefuld opløses i 1 L. kogt lungtent vand, så havde jeg taget en ny ren svamp og forsigtig skyllet såret i det...skyldet efter med rent kogt vand, tøret det lidt med en steril gaze og bagefter det sprøjtet saltvandsopløsningen på, ladet det tøre af sig selv og kommet helosan salve på...gentaget behandlingen et par dage..og så var det nok helet af sig selv... Dette gjorde jeg på min egen hoppe og jeg havde - problemer... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blå biotex |
|
|
Ja vask i blå biotex kan hjælpe mod arvæv men som andre skriver, skal arvævet måske skæres væk først. Jeg vil mene,hun kun har godt af at blive redet, så der kommer gang i blodomløbet og dermed helingen. Selvfølgelig lidt afhængig af, hvor såret sidder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rid du bare en tur |
|
|
Hejsa.. Nu har jeg set såret, og ja det er grimt, men benet er ikke ved at falde af  Det bliver vasket og smurt med formozibasol( staves??) hver dag, og dyrlægen bliver kontaktet på fredag, nåt hun kommer hjem fra ferie. Men der er på INGEN MÅDE halt, og skulle hun selv bestemme foregik alt i skarp trav eller galop Så synes bestemt bare du skal ride stille og roligt så hun ikke kommer helt ud af form, eller bliver skør... det kære araber-dyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biotex |
|
|
Sådan et sår skal vaskes med Biotex og så må det ikke smøres med salver el.lign. Enzymerne i Biotex "æder" det døde væv, det er der ikke andre ting der gør ud over de ætsende midler, som dyrlægen vil bruge. @Susans: Har du nogesinde prøvet at være på skadestuen med et sår, helt sikkert IKKE. Sygeplejerskernes yndlingsværktøj er en neglebørste; udover at neglebørsten renser, så fremmer den også blodtilførslen til såret, og det er faktisk det allervigtigste. "Dødt" kød skylles nemlig dårlig blodtilførsel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
Susans |
17-01-2006 20:05 |
|
ja da...jeg har været på skadestuen efter jeg blev overrumplet af en lygtepæl...og ja...den lede sygeplejeske elskede også at skrubbe...hold op hvor blev jeg tosset og skælte hende godt og grundigt ud...takket være den fjollede sygeplejerske..har jeg i dag et grimt ar efter skrubningen...det gjorde ´sindsygt ondt og det var bare en lille hudafskrabning...men jeg havde hjerne rystelse så DERFOR blev jeg kørt ind på skadestuen...men sygeplejersken mente nu alligevel jeg skulle skrubbes...grrr...havde jeg været en hest havde jeg nok bidt hende rigtig hårdt det skulle bare have været skyldet i saltvand og så derefter lidt sår salve på... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bio tex |
mussei |
17-01-2006 21:13 |
|
hej det er rigitg godt og rense betændte sår i bio tex. kom bio tex i lunket vand, og rens bagefter skyld efter i kold vand og tilsidst i lunkten vand
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sårbehandling |
Kindly |
17-01-2006 22:12 |
|
Det lyder godt nok som om det er noget granulationsvæv din hest har dannet(dødkød). Nu skal jeg fortælle dig hvordan jeg har set og selv behandlet sådanne sår mange gange: du skal have noget Lapis 50% (ætsende) hos dyrlægen (før kunne man få det som en lille stift men det kan man ikke mere nu er det en flaske). Først vasker du såret i en Iobacopløsning (iobac blandet med vand). Tør det lidt af med gaze - så bruger du en vatpind som du dypper i lapis og gnider det på såret, start fra midten og lad være med at røre den yderste hvide kant af såret. Det er den sunde hud der langsomt lukker sig sammen når du får bugt med dødkødet. Læg til sidst et gazekompres på og en lille forbinding om ( det bliver snasket og halm sætter sig fast). Dette gentager du hver dag til såret har lukket sig - stop endelig ikke for tideligt så kan det vende tilbage. Men snak nu med dyrlægen og spørg om ikke det er det der skal til og husk endelig at få nogen engangshandsker også da Lapis farver din hud brun... og det skal slides af... God bedring Kindly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
|
|
Det var godt nok dejligt med alle de svar! Især det svar af Kindly lyder MEGET fornuftigt  Hvad menes der i øvrigt med Biotex? Er det vaskepulveret jeg skal blande op med vand?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, Blå Biotex.. |
|
|
... er vaskepulver. Jeg glanede godt nok lidt, første gang jeg hørte det (da jeg havde et føl med et slemt sår på benet), men dyrlægen var meget omhyggelig i sine instruktioner, og det hjalp da også rigtig godt. Jeg var ellers tæt på at opgive, da granulationsvævet bare væltede ud. Der er et enzym i den blå Biotex, som hæmmer dannelsen af granulationsvæv, og det er vældig effektivt. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reduktion i sår |
|
|
skal ALTID foregå af fagperson dvs. dyrlæge ELLER efter instruktion af en sådan!!! Så altså ikke noget med at eksperimentere med neglebørster og diverse sæbeopløsninger! Dermed ikke sagt at man ikke selv kan rense diverse småsår - selvfølgelig kan man det! Her er vand i en hård stråle, som fx. fra en sprøjte et fortræffeligt redskab. Granulationsvæv er IKKE dødt væv! Men et naturligt led i ophelingsfasen. Granulationsvæv er det væv der dannes for at udfylde "hullet". Dødt væv eller necrotisk væv er sort og lugter - og ikke til at tage fejl af. Necrotisk væv skal fjernes af dyrlægen. At din hests granulationsvæv vokser så kraftigt skyldes formodentligt (jeg er ked af at skrive det) at du har pillet sårskopen af. Der står følgende i min "lærebog"; Der er delte holdninger til fjernelse af hypergranulationer. I princippet er det granulationsvæv, der er vokset lidt for ivrigt og er ødematøst (hævet). Såfremt man lader det sidde, vil ødemet efterhånden svinde, epithelcellerne (huscellerne) vil vokse hen over og heling vil ske på vanlig vis, men processen vil tage længere tid end ellers. Man vil have fornemmelse af, at såret er gået i stå. For at fremme processen kan man enten: 1) Fjerne hypergranulationerne mekanisk ved at klippe eller skrabe dem af. Det bløder ofte en del, men det ophører hurtigt ved komprimering. Det gør sjældent ondt på patienten, da der er ringe nerveforsyning til vævet 2) Påsmøre en hormoncreme, der får vævet til at trække sig sammen 3) Og / eller anlægge kompressions forbinding Jeg behøver ikke t sige, at de sidste 3 punkter, er det en dyrlæge, der tar stilling til Held og lykke med opheling af såret!! MVH Helle PS Grunden til, at sygeplejersken på skadestuen bruger en børste til at rense op i sår, er ikke kun for at være sadistisk, men fordi det (sammen med skyldning) er den eneste måde at få alle partikler ud af såret og dermed sikre sig, at det ikke går infektion (betændelse) i det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Granulationsvæv |
Max&Dunse |
18-01-2006 19:07 |
|
Det er nu ikke svært at fjerne granulationsvæv, hvis man har en lille smule forstand på hvad man gør . Der er ingen nerver i granulationsvæv, og derfor vil hesten ikke føle smerte hvis såret "børstes". Jeg vil foretrække at få det ætset væk, da det sommetider kan blive grimmere af at blive skåret væk. Held og lykke med det .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Visbech: |
|
|
Hvad foreslår du så at jeg gør nu? Jeg vil lige sige, at da vi fjernede den MEGET tykke sårskorpe, så var det altså stort og kødsårsagtigt inde bagved den skårpe. Det var ikke noget der kom efterfølgende. Men jeg vil meget gerne høre om du synes jeg skal afbestille den dyrlægeaftale jeg har imorgen, og give det en chance for at hele af sig selv?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja - jeg ville vente |
|
|
Giv det lige lidt tid endnu. Medmindre der selvfølgelig er infektion i det (varme, hævelse af vævet omkring, pusdannelse). Du kan evt. måle hvor langt granulationsvævet "stikker ud" for på den måde at afgøre om det mindskes og så tjekke igen om 5-7 dage. Hvis ikke det mindskes er der selvfølgelig risiko for en mindre pænt ar, men alt efter hvor det sidder, må du jo afgøre om I kan leve med det  Det skal lige siges at hvis man skrubber på det giver det ikke nødvendigtvis et pænere ar. Grunden til, der var et kødsår under den tykke sårskorpe, er at sår heles op fra bunden dvs. inden under skorpen. Når såret er lægt falder sårskorpen som regel af helt af sig selv (eller fordi hesten klør sig). Håber din hest heles på smukkeste vis  MVH Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig nu.. |
|
|
ingen grund til panik, det er ikke arvæv den er ved at danne i hvert fald kan du være ret sikker på den ikke får det i så stor grad.. Sidste år havde vi en hest der fik skåret en ordenlig luns af i kodeledet, der blev det dødekød til sort ildelugtende slimet kød, da først dyrlægen havde fjernet dette.. ..helede såret stille og roligt, det eneste vi gjorder var at holde det rent, ved vask hver anden dag i blå biotex.. Lige PT står min plag med et sår der nok ser ud på præsis samme måde som din hest, jeg må indrømme at jeg ikke vasker det hver dag, jeg tjekker om det er hævet og hun er øm, ellers lader jeg det være..
Krone og Bølge - En selvfølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil bare sige |
Max&Dunse |
21-01-2006 11:23 |
|
at granulationsvævet ikke kan blive mindre, kun større. Det var i hvert fald hvad min(e) dyrlæge(r) sagde, og det holdt stik. To af mine heste har nu nogle grimme ar fordi jeg ikke fik holdt granulationsvævet nede i ophelingsfasen. Så hvis det buler ud og fylder hele såret, så havde jeg omgående fået det skåret væk og holdt ved lige, jeg skal ikke risikere sådanne grimme ar igen. En anden ting er, afhængig af hvor såret sidder og hvor dybt det er, at granukationsvævet kan påvirke bevægeligheden, trykke på sener og muskler. Min hoppe har stadig aret på sit ben og der er aldrig kommet pels på igen, fordi huden ikke kune gro udover granulationsvævet. Bare lige nogle erfaringer jeg har gjort mig .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
Lullebulle |
21-01-2006 14:26 |
|
prøv med blå biotex, det tager AllE bakterierne. (lad lige være med at tage sårskopen af en anden gang  )
RID ISLANDSK HEST, DET ER BEDST... HVER EN DAG, ER EN FEST... Anna-Louise Wilk, medlem af Geysir og ejer af Fjalar fra Tornberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er blevet pænere |
|
|
Det er blevet meget pænere allerede nu! Noget af skorpen var røget af forleden dag, og så skulle jeg jo lige kigge - det var stadig åbent indenunder men det var ikke det der opsvulmede kødsår det var før. Det er rent og pænt. Så mon ikke det går iorden snart.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt at høre |
|
|
Rigtigt deligt at høre at det går fremad med din hyp! KH Helle 
|
| Svar på denne tråd |
|