Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller?? hvor meget?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 20:21

Hej Alle!!

Jeg har tænkt mig at begynde at foder mine heste med roepiller, og så ville jeg lige høre hvor meget i giver jeres heste om dagen..

Mange hilsner fra Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Min oldenborg
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:02

får ca 700 g roepiller(tørvægt) dagligt.

Bimboe

Godt Nytår til alle...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:17

Den lille på 102 cm får 200 gram pr. dag i tørvægt

De andre på 134 - 167 cm får 500 gram pr.dag i tørvægt

0
0
Svar på denne tråd

800-1000 g tørvægt...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:47

-får min som har tendens til at blive for tynd. En håndfuld for ikke at blive misundelig for min søsters, som har tendens til at blive for tyk!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:58

Hej Alle!

Mange tak for jeres svar. Nu sidder jeg så og tænker på hvor meget og hvilken slags foder i så giver ud over roepillerne?? Bare så jeg lige har lidt at sammenligne med

Tak igen det er dejligt med lidt hjælp

Hilsen fra Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Min nye
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 23:14

Foderplan hedder: (til hest på 165cm, 573 kg )ca

600 g roepiller tørvægt

600 kg grønpiller

300 g havre

1 pump feed complex (skifter til urte/mineral blandingen fra Havens når den er tom)

lucerne Alfalfa (greenpower)en god håndfuld i hver spand.

hvidløg og urter

Fordelt på 3 fodringer. + wrap selvfølgelig.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
0
0
Svar på denne tråd

tak tak Kanoa2
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 23:26

Mange tak for det.. Det passer ca på min den "lille" hest,hun får også grøntpille, vitaminer og havre.. Det er bare rigtig godt at have lidt at sammenligne med..

Vil gerne høre fra flere!!

Min den anden hest er 174 cm høj og vejer ca 600 kg (måske lidt mere) nogen med en foderplan for den størelse hest??

Mange hilsner fra Kamilla

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller hvor meget
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 23:40
Har lige læst et andet indlæg i dette debatforum om roepiller. Der er en hesteejer som, sikkert af uvidenhed, tildeler sin hest roepillerne TØRRE. Derfor kommer jeg til at pointere, at selvom der i denne tråd skrives om roepiller i tørvægt så SKAL disse ALTID blødes op i vand.
0
0
Svar på denne tråd

Ja det må
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 23:46

man håbe at alle ved! Det er utrolig vigtigt at de opblødes i rigeligt vand, ca 1/2 liter vand til 100 g roepiller.

Det samme gælder for grønpiller, de skal dog ikke bruge lige så meget vand, mener det er 3 dl til 100 g grønpiller.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste, rid Frederiksborg.
0
0
Svar på denne tråd

Min får...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 08:17

Hø: 6-7 kg
Marstall E Haferfrei: 1,1 kg
Fiberlux Basic: 1,0 kg
Havre: 3 kg
Roepiller: ca. 800 g

Der ud over olie, i "tynde" perioder, Aloe Vera, Equitop Myoplast i perioder med hård træning og Stride i forbindelse med optræning fra pause, eller efter meget hårde perioder.

Calina er 180 cm og vejer 725 kg på brovægten.

Tine

0
0
Svar på denne tråd

min. 1 kg. roepiller
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 09:00

Hej

Jeg har erstattet en stor del af havren med roepiller. Mine heste får min. 1 kg. roepiller hver dag, vejet i tør vægt og opblødt i vand i forholdet 1:5.

Jeg har 5 heste og bruger ca. 10 kg. roepiller dagligt (vejet tørt). Jeg blander i 10L spande med låg, hvor jeg fylder 2 kg. roepiller i og fylder med vand. Det trækker i min. 8 timer og er så klar til udfodring. Mine heste elsker roepiller, og jeg kunne såmænd sagtens fodre udelukkende med det som kraftfoder, især til udvokset vedligehold.

DV Plage, 1+2 år, forventet voksenvægt ca. 550 kg.:

5 kg. wrap

1 kg. roepiller

0,5 kg. GP Alfalfa

1,2 kg. hel havre

1 kg. TM Super Plus

DV ridehest, 11 år, vedligehold, 165 cm., ½ fuldblod, ca. 550 kg., rekonvalescent (kan være lidt svær at fodre på):

6 kg. wrap

1,5 kg. roepiller

0,3 kg. GP lucerne light

1,5 kg. TM Heste Müsli Special

100 gram Salvimin Grøn

glucosamin+MSM+urter

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene G
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 10:02

Lene G, du ved så meget om fodring, så jeg vil lige spørge dig om noget.

Jeg har lige købt en sæk roepiller, og begyndte at give lidt i går.

Min ide er så at de skal have lidt havre til morgenmad, dels fordi det skal kunne spises hurtigt, og at det nogen gange er min mand der fodrer, så bliver de lukket på fold med masser af hø og halm til dagen.

Eftermiddag får de 1½ kg gulerødder og hø.

aftensmad skulle så bestå af roepiller og hø. Jeg regner med 200-300 g roepiller.

Så den samlede foderplan ser sådan ud:

175 g havre

salvimin grøn

gulerødder

200-300 g roepiller (tørvægt)

hø ab libitum

Er det en ok foderplan.

Det er 2 ponyer

Kat 1, vallak, 21 år, vedligehold, bliver redet

Kat 3, hoppe, 8 år, i fol i snart 7 mdr, bliver også redet.

De er i fin foderstand nu, med flot blank pels.

Kan jeg gøre det anderledes.

Mvh Rikke

ps roepillerne bliver selvfølgelig blødt op i vand.

0
0
Svar på denne tråd

har først set spørgsmål nu!!
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 18:16

Hej Rikke.

Jeg har først set dit spørgsmål nu...

Jeg synes faktisk, at dine foderplaner ser ganske fornuftige ud til ponyer. De må jo endelig ikke blive for tykke. Hvor stor er din kat. 1, og hvor meget bliver den redet? Hvis den taber sig, må du give den noget mere korn eller roemos.

Kan begge dine ponyer godt tåle hø ad libitum uden at blive for tykke? Nogle ponyer kan jo leve udelukkende af hø (eller af en rationeret mængde hø!) og vitamin/mineral + evt. tilskud af gulerødder, roepiller e.lign.

Er dine ponyer af den trivelige slags?

Din hoppe kommer jo ind i de sidste måneder af sin drægtighed i forbindelse med foråret og græs på folden, så når du bare dækker hende godt ind med vitaminer og mineraler, så burde du ikke skulle tænke på mere... det gode forårsgræs vil sørge for FE og protein nok til mor og barn.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 19:05

Hej LeneG.

Tak for dit svar, man bliver hurtig usikker når man skal prøve noget nyt. De har ingen problemer med at kunne spise høet, de får ca. 8-10 kg om dagen, og får for det meste spist det op. De spiser også meget halm, men det er fordi der er græsudlæg i, de spiser det, selvom de har hø ved siden af. Så de spiser rigtig meget stråfoder.

De er til den trivelige side begge to, men jeg synes ikke selv de er for tykke, det er også svært at se og mærke, da de har en enorm pels.

Lige i øjeblikket får jeg ikke redet andet et par gange om ugen, så det er kun vedligeholds foder de skal have. Jeg vil også gerne skippe det sidste havre de får, men roepillerne spiser de bare ikke hurtig nok til at fodrer med om morgenen, hvis jeg skal nå at lukke dem ud.

Så jeg prøver at holde dem på den foderplan og ser hvordan det går.

Tak igen, det var dejligt du ville bruge tid på at svare.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider